0114-KDIP4-1.4012.719.2022.2.MK - Rozliczanie VAT w związku z obrotem białymi certyfikatami

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.719.2022.2.MK Rozliczanie VAT w związku z obrotem białymi certyfikatami

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych pozyskania i sprzedaży tzw. białych certyfikatów. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 marca 2023 r. (wpływ 16 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Wnioskodawca zajmuje się m.in. doradztwem w zakresie uzyskiwania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej.

Niniejszy wniosek dotyczy stanu faktycznego, w którym kwestie prawne związane z uzyskiwaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej regulują przepisy ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2166 dalej jako: "ustawa o EE").

Świadectwa efektywności energetycznej (dalej również jako: "białe certyfikaty") są wydawane w trybie przewidzianym dla wydawania zaświadczeń przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) podmiotom, które spełnią wskazane w ustawie o EE kryteria.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o EE wniosek o wydanie świadectw może złożyć podmiot planujący realizację przedsięwzięcia albo podmiot upoważniony przez realizatora takiego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, występuje z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów jako podmiot upoważniony przez podmiot planujący rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (dalej jako: "Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia").

Zasady współpracy każdorazowo określane są w umowie o świadczenie usług zawieranej z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia (dalej jako: "Umowa").

Z formalnego punktu widzenia, umowa zawarta między Wnioskodawcą a Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia nie jest umową powiernictwa. Z cywilistycznego punktu widzenia odpowiada ona natomiast charakterem zlecenia, w ramach którego:

1. Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia przekazuje Wnioskodawcy uprawnienie a zarazem zobowiązuje Wnioskodawcę do złożenia ww. wniosku, pozyskania certyfikatów oraz ich sprzedaży;

2. Wnioskodawca na podstawie otrzymanego uprawnienia składa wniosek, pozyskuje certyfikaty i dokonuje ich sprzedaży (we własnym imieniu);

3. Wnioskodawca ma obowiązek wypłaty na rachunek Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia wynagrodzenia w wysokości określonej w Umowie.

Zgodnie z przedmiotową Umową Wnioskodawca otrzymuje od Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia zlecenie przygotowania i wykonania audytu efektywności energetycznej w rozumieniu przepisów Ustawy o EE wraz z dokumentacją niezbędną dla uzyskania białych certyfikatów, w tym przygotowanie kompletnego wniosku o wydanie białych certyfikatów i ich sprzedaż.

Wnioskodawca zobowiązuje się w szczególności do:

a)

sporządzenia analizy przedsięwzięcia pod kątem zakwalifikowania go do procesu ubiegania się o białe certyfikaty;

b)

wykonania audytu efektywności energetycznej u Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia;

c)

przygotowania wniosku wraz z załącznikami do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów;

d)

złożenia jako podmiot upoważniony wniosków do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów;

e)

przygotowania i złożenia jako podmiot upoważniony do Prezesa URE wniosków końcowych wraz z załącznikami;

f)

reprezentowania Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia w toku czynności kontrolnych podejmowanych przez Prezesa URE w zakresie zapisanym w ustawie o EE;

g)

sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii (TGE) praw majątkowych wynikających z wydanych przez Prezesa URE w wykonaniu danej Umowy białych certyfikatów oraz przekazania Podmiotowi, u którego realizowane są przedsięwzięcia kwot uzyskanych z tej sprzedaży z odliczeniem należności za wykonaną usługę zgodnie z postanowieniami Umowy.

W myśl postanowień Umowy Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na umożliwieniu Wnioskodawcy złożenie wniosku do Prezesa URE w celu pozyskania i następnie sprzedaży białych certyfikatów. Usługa ta ma charakter odpłatny, w postaci wynagrodzenia należnego Podmiotowi, u którego realizowane są przedsięwzięcia w przypadku sprzedaży białych certyfikatów przez Wnioskodawcę.

W celu wykonania ww. usługi Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia w Umowie zobowiązuje się m.in. do przeprowadzenia następujących czynności:

a)

przekazania wskazanych przez Wnioskodawcę niezbędnych dokumentów i informacji,

b)

zapewnienia Wnioskodawcy dostępu do urządzeń i pomieszczeń w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania usług oraz do współpracy z Wnioskodawcą w zakresie objętym Umową.

Ponadto Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia wyraża zgodę na dokonanie przez Wnioskodawcę niezbędnych pomiarów, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zgodnie z normami.

Z treści Umowy zawieranej przez Wnioskodawcę z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia wynika, że Wnioskodawca występuje z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów we własnym imieniu. Po pozyskaniu informacji o przyznanych białych certyfikatach Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać odpowiednich rejestracji na TGE. Po rejestracji na rachunku w Rejestrze Świadectw Pochodzenia prowadzonym przez TGE praw majątkowych, wynikających z przyznanych białych certyfikatów, Wnioskodawca zobowiązany jest powiadomić Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia o dacie zapisania praw majątkowych na tym rachunku.

Podkreślić bowiem należy, że wskazane we wniosku świadectwa efektywności energetycznej są własnością Wnioskodawcy. Wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy o efektywności energetycznej oraz zawartej między podmiotami Umowy o świadczenie usług. Dane Wnioskodawcy są wskazane w treści wydanego świadectwa o efektywności energetycznej (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o EE). O sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej decyduje Wnioskodawca w porozumieniu z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia. Wnioskodawca sprzedaje świadectwa efektywności energetycznej jako własne.

Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia korzysta z uprawnienia wynikającego z art. 20 ust. 3 ustawy o EE. Przepis ten zawiera możliwość upoważnienia przez podmiot planujący rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej wskazanego podmiotu do pozyskania certyfikatów. Przekazane przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia uprawnienie polega zatem na upoważnieniu Wnioskodawcy do złożenia wniosku do Prezesa URE o uzyskanie białych certyfikatów. Należy przy tym podkreślić, że bez wspomnianych inwestycji przeprowadzonych przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia, realizacja tego uprawnienia (do pozyskania i sprzedaży certyfikatów) nie byłaby możliwa przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z Umową, ostatnią czynnością, do której zobowiązany jest Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia jest udział w procesie decyzyjnym dotyczącym sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

Po uzyskaniu białych certyfikatów Wnioskodawca, działając w porozumieniu z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia, dokonuje sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów po jak najwyższej cenie możliwej do uzyskania w okresie ich oferowania.

Umowa określa, że Wnioskodawcy należna jest prowizja (wynagrodzenie na zasadach success fee) wynoszące określoną część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy pomniejszonej o ewentualne, poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane ze sprzedażą.

W terminie wynikającym z Umowy Wnioskodawca zobowiązany jest przekazać na rachunek bankowy Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia wynagrodzenie - środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

Zgodnie z Umową, wynagrodzenie będzie powiększone o należny podatek VAT i płatne przelewem na rachunek wskazany na fakturze wystawionej przez Zleceniodawcę (tj. Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia). Faktura odzwierciedla treść usługi wykonanej przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia na rzecz Wnioskodawcy, czyli przekazania uprawnień do złożenia wniosku do Prezesa URE w celu pozyskania białych certyfikatów oraz ich sprzedaży.

Wskazać należy, że intencją stron było przeniesienie przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia na rzecz Wnioskodawcy praw do pozyskania i dysponowania świadectwem efektywności energetycznej na zasadach określonych w Umowie.

Przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego transakcje zostały udokumentowane wystawionymi przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia fakturami VAT i opodatkowane. Podstawę opodatkowania VAT stanowi równowartość kwoty uzyskanej przez Wnioskodawcę ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów pomniejszoną o wskazaną w umowie prowizję należną Wnioskodawcy.

W celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń VAT z tytułu transakcji związanych z uzyskaniem białych certyfikatów realizowanych na dotychczasowych zasadach Spółka zdecydowała o wystąpieniu z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Wskazać należy, że intencją Wnioskodawcy nie jest uzyskanie jakichkolwiek preferencji w zakresie rozliczeń w podatku VAT, a jedynie pewność, że rozliczenia VAT Spółki nie będą kwestionowane przez organy podatkowe.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Wnioskodawca pozyskuje i sprzedaje "białe" certyfikaty we własnym imieniu i na własną rzecz.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

1. Czy na podstawie opisanego we wniosku stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowią odpłatne świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, podlegające opodatkowaniu VAT, w związku z czym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. świadczenia?

2. Czy podstawę obliczenia podatku do odliczenia przez Wnioskodawcę stanowić powinno wykazane na fakturze VAT wynagrodzenie należne Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia, obliczone zgodnie z Umową jako cena sprzedaży białych certyfikatów obniżona o prowizję należną Wnioskodawcy oraz koszty transakcyjne wynikające z realizacji transakcji sprzedaży białych certyfikatów?

3. Czy momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług realizowanych przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia będzie moment sprzedaży przez Wnioskodawcę praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów, w związku z czym prawo do odliczenia podatku przez Wnioskodawcę powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi sprzedaż przez Wnioskodawcę praw wynikających z białych certyfikatów?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

1. Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowią odpłatne świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, podlegające opodatkowaniu VAT, w związku z czym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. świadczenia.

2. Podstawę obliczenia podatku do odliczenia przez Wnioskodawcę stanowić powinno wykazane na fakturze VAT wynagrodzenie należne Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia, obliczone zgodnie z Umową jako cena sprzedaży białych certyfikatów obniżona o prowizję należną Wnioskodawcy oraz koszty transakcyjne wynikające z realizacji transakcji sprzedaży białych certyfikatów.

3. Momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług realizowanych przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia będzie moment sprzedaży przez Wnioskodawcę praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów, w związku z czym prawo do odliczenia podatku przez Wnioskodawcę powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi sprzedaż przez Wnioskodawcę praw wynikających z białych certyfikatów.

1) Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: "ustawa VAT") "Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem".

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT pod pojęciem sprzedaży "rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów".

Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT należy rozumieć "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel".

Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczeniem usług jest "każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa".

Pojęcie świadczenia usług ma zatem szeroki zakres - usługą może być nie tylko wykonanie określonych czynności, ale również powstrzymanie się od działania. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej "TSUE"), orzecznictwem sądów administracyjnych, jak również ugruntowaną praktyką organów podatkowych świadczenie (działania lub powstrzymania się od działania) uznawane jest za usługę opodatkowaną VAT, jeśli:

1)

istnieje beneficjent usługi - usługa musi zostać wykonana na rzecz konkretnego nabywcy, który odnosi korzyść związaną ze zrealizowanym świadczeniem,

2)

świadczenie wykonane jest w zamian za ustalone przez strony wynagrodzenie, co oznacza, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (wyjątek stanowią wskazane w ustawie VAT przypadki nieodpłatnego świadczenia usług uznawanego dla potrzeb VAT za świadczenia odpłatne).

1. Identyfikacja Wnioskodawcy jako beneficjenta opisanej we wniosku usługi Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia

Zgodnie z przepisami ustawy o EE prawo do ubiegania się o wydanie białych certyfikatów związane jest z realizacją inwestycji służącej poprawie efektywności energetycznej. Stąd, w opisanym we wniosku stanie faktycznym to Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia, jako podmiotowi realizującemu inwestycje energooszczędne, o których mowa w ustawie o EE, przysługiwało prawo do wystąpienia do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie białych certyfikatów.

Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia przeniósł jednak na rzecz Wnioskodawcy prawa do pozyskania i dysponowania białymi certyfikatami. W wykonaniu opisanych we wniosku umów Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia:

1)

upoważnił Wnioskodawcę do wystąpienia z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów (na skutek upoważnień udzielonych przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia Wnioskodawca zyskał uprawnienie do uzyskania białych certyfikatów i sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych),

2)

zapewnił Wnioskodawcy dostęp do urządzeń i pomieszczeń w zakresie niezbędnym dla pozyskania białych certyfikatów,

3)

przekazał Wnioskodawcy wszystkie niezbędne dokumenty i informacje,

4)

zobowiązał się do współpracy z Wnioskodawcą w zakresie objętym Umową - dzięki czemu Wnioskodawca mógł pozyskać białe certyfikaty, związane z nimi prawa majątkowe, a następnie dokonać sprzedaży tych praw na TGE, pomimo iż sam nie realizował inwestycji uprawniających go do ubiegania się o wydanie białych certyfikatów.

Wnioskodawca odniósł zatem korzyść z faktu, Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia upoważnił Wnioskodawcę do uzyskania białych certyfikatów związanych ze realizowanymi przez ten Podmiot inwestycjami, służącymi poprawie efektywności energetycznej oraz przekazał Wnioskodawcy materiały i informacje niezbędne do przygotowania wniosków o wydanie białych certyfikatów i innych niezbędnych dokumentów składanych do Prezesa URE oraz zrealizował inne wskazane w umowach zobowiązania.

W rezultacie otrzymanych świadczeń, Wnioskodawca uzyskał możliwość ubiegania się zamiast Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia o białe certyfikaty i prawo do sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych. Nie ulega zatem wątpliwości, że Wnioskodawca jest w opisanym we wniosku stanie faktycznym beneficjentem świadczeń Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia - jako że Wnioskodawca nabył prawa, którymi wcześniej nie dysponował.

W konsekwencji spełniony jest pierwszy warunek uznania świadczenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenia usługi w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż usługa jest wykonana na rzecz konkretnego nabywcy (tj. Wnioskodawcy), który odnosi korzyść związaną ze zrealizowanym świadczeniem.

2. Odpłatność za świadczenie usługi przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca i Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia uzgodnili, że po dokonaniu sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów Wnioskodawca przekaże na rachunek Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia kwotę stanowiącą równowartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych pomniejszoną o określoną w Umowie część przypadającą Wnioskodawcy. Dodatkowo kwota ta, zgodnie z Umową, może być pomniejszona również o koszty, jakie w związku z podjętymi działaniami na rzecz uzyskania białych certyfikatów poniósł Wnioskodawca. Kwota wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia (określona w Umowie część środków uzyskanych ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów) stanowiła świadczenie wzajemne realizowane przez Wnioskodawcę w zamian za świadczenie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia.

W opisanej we wniosku Umowie Strony określiły sposób kalkulacji wynagrodzenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia ustalając jednocześnie, że Wnioskodawca przekaże Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia należne wynagrodzenie po sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów. Wskazać należy, że w analizowanym stanie faktycznym dopiero z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów możliwa była kalkulacja wysokości należnego Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia wynagrodzenia. Zapłata przedmiotowego wynagrodzenia przez Wnioskodawcę następowała po otrzymaniu faktury wystawionej przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia.

W konsekwencji, spełniony jest także drugi warunek uznania świadczenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenia usługi w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż świadczenie wykonane jest w zamian za ustalone przez strony wynagrodzenie - czyli świadczenie ma charakter odpłatny.

3. Prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia

Rozważania poczynione w powyższych punktach prowadzą do następujących wniosków:

- Wnioskodawca jest beneficjentem opisanego we wniosku świadczenia Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia.

- Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia otrzymał wynagrodzenie w zamian za świadczenie realizowane podczas wykonania przedstawionej w opisie stanu faktycznego Umowy, w efekcie czego Wnioskodawca uzyskał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie białych certyfikatów i późniejszej sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych, co spełnia definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT i w konsekwencji podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że Wnioskodawca prawidłowo uznał, że w opisanym we wniosku stanie faktycznym jest beneficjentem usługi opodatkowanej VAT świadczonej przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia. W konsekwencji należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe i sprzedaż dokonana na rzecz Wnioskodawcy przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowi odpłatne świadczenie usług, które na podstawie art. 106b ustawy VAT powinna zostać udokumentowana fakturą i opodatkowana podatkiem VAT.

Jak wskazuje art. 86 ust. 1 ustawy VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W ocenie Wnioskodawcy, powyższa przesłanka negatywna nie zaistnieje, jako że przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu VAT, a faktura VAT wystawiona przez Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia prawidłowo dokumentuje wyświadczoną usługę.

Z art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Co istotne, odliczenie może być dokonane nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem odliczenia VAT jest powstanie obowiązku podatkowego od danej transakcji, a także otrzymanie przez nabywcę faktury dokumentującej transakcję.

Wystawienie faktury przez sprzedającego - Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia ma przełożenie na sytuację prawnopodatkową nabywcy usługi - Wnioskodawcy. Faktura wystawiona przez sprzedającego jest bowiem podstawowym dowodem poniesienia przez podatnika ciężaru podatku VAT, a otrzymanie faktury przez nabywcę usługi - Wnioskodawcę warunkuje prawo do dokonania przez niego odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji, na podstawie opisanego we wniosku stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowią odpłatne świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, podlegające opodatkowaniu VAT, w związku z czym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. świadczenia.

2) Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest "wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika".

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy VAT "Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez, dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy".

Zgodnie natomiast z ust. 7 powołanego przepisu "Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz, nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku".

Należy zatem podkreślić, że obecna regulacja zawarta w ustawie o VAT określa, co do zasady, podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług - poprzez opodatkowanie zapłaty.

W opisanym powyżej stanie faktycznym wskazano, że zgodnie z Umową Wnioskodawcy należna jest prowizja (wynagrodzenie na zasadach success fee) wynoszące określoną część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy. Wynagrodzenie to może zostać powiększone o ewentualne, poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane ze sprzedażą białych certyfikatów.

Wobec tego kwota stanowiąca równowartość wskazanych w Umowie wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę uwzględniana jest w kalkulacji wynagrodzenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia. Stąd, w przypadku opisanych we wniosku transakcji wynagrodzenie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowi kwota kalkulowana jako równowartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów pomniejszona o wskazaną w Umowie część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów oraz o równowartość wskazanych w Umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponoszonych przez Wnioskodawcę. Kwota ta stanowi "zapłatę", o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy VAT, która należna jest Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia po dokonaniu przez Wnioskodawcę sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym podstawę opodatkowania, determinującą kwotę podatku naliczonego możliwą do odliczenia przez Wnioskodawcę, stanowi wynagrodzenie należne Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia, obliczone zgodnie z Umową jako cena sprzedaży białych certyfikatów obniżona o prowizję należną Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

3) Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 3

Termin, w jakim podatnik może skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia VAT, został uregulowany w art. 86 ust. 10 i ust. 10b ustawy VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym prawo to powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Aby więc skorzystać z prawa do odliczenia VAT, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, kiedy u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT "Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f".

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy VAT "W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę".

Jednocześnie zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT "Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi".

Celem przedstawionych w opisie stanu faktycznego transakcji była sprzedaż praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów. Wskazać bowiem należy, że dopiero sprzedaż praw majątkowych skutkuje uzyskaniem korzyści finansowych związanych z pozyskiwaniem białych certyfikatów.

Realizacja celu Umowy następuje zatem z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów. Z chwilą sprzedaży praw majątkowych Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia zwalniany jest z obowiązku współpracy z Wnioskodawcą w zakresie objętym Umową. Podkreślić należy, że ostatnią czynnością, do której zobowiązany jest Podmiot, u którego realizowane przedsięwzięcia na podstawie opisanej we wniosku Umowy jest udział w procesie decyzyjnym dotyczącym sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

Z uwagi na powyższe, w opisanym we wniosku stanie faktycznym, usługi Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia zostały zatem zrealizowane dopiero z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

Z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów należne staje się również wynagrodzenie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia i dopiero po dokonaniu sprzedaży praw majątkowych powstała możliwość jego określenia (wcześniej nie istniała podstawa określenia kwoty wynagrodzenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia).

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obowiązek podatkowy w tytułu opisanych we wniosku transakcji powstał z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów.

Jak wskazano powyżej, ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego jest kluczowe do ustalenia terminu powstania po stronie Wnioskodawcy - nabywcy usługi - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, data sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów wyznaczająca moment powstania obowiązku podatkowego po stronie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia dla Wnioskodawcy stanowi moment powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stawiając taką tezę Wnioskodawca przyjął założenie, że pozostałe warunki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostały spełnione, tzn. otrzymano fakturę, odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, a usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prawo do odliczenia podatku VAT powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi moment sprzedaży przez Wnioskodawcę praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów (moment powstania obowiązku podatkowego) pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie dysponował fakturą dokumentującą sprzedaż.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że ramach prowadzonej działalności, występują Państwo z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie białych certyfikatów jako podmiot upoważniony przez podmiot planujący rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.

Zasady współpracy każdorazowo określane są w umowie o świadczenie usług zawieranej z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia. Z formalnego punktu widzenia, umowa zawarta między Państwem a Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia nie jest umową powiernictwa. Z cywilistycznego punktu widzenia odpowiada ona natomiast charakterem zlecenia.

Zgodnie z Umową otrzymują Państwo od Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia zlecenie przygotowania i wykonania audytu efektywności energetycznej w rozumieniu przepisów Ustawy o Efektywności energetycznej wraz z dokumentacją niezbędną dla uzyskania białych certyfikatów, w tym przygotowanie kompletnego wniosku o wydanie białych certyfikatów i ich sprzedaż.

Ponadto, w myśl postanowień Umowy Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia świadczy na Państwa rzecz usługę polegającą na umożliwieniu Państwu złożenie wniosku do Prezesa URE w celu pozyskania i następnie sprzedaży białych certyfikatów. Usługa ta ma charakter odpłatny, w postaci wynagrodzenia należnego Podmiotowi, u którego realizowane są przedsięwzięcia w przypadku sprzedaży przez Państwa białych certyfikatów.

Przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego transakcje zostały udokumentowane wystawionymi przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia fakturami VAT i opodatkowane. Pozyskują Państwo i sprzedają "białe" certyfikaty we własnym imieniu i na własną rzecz.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących świadczenia Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia.

W celu rozstrzygnięcia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. świadczenia konieczne jest ustalenie, czy transakcja będzie podlegała opodatkowaniu.

I tak zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przywołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy również zwrócić uwagę na zasady nabywania, zbywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej, które określa ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2166 z późn. zm.).

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy:

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:

1)

planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo

2)

upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1-3 ww. ustawy:

1. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

2. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

3. Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący:

1) giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub

2) terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej. (...)

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazaniem przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia na Państwa rzecz uprawnienia do pozyskania i sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej. Jak bowiem Państwo wskazali, na podstawie uprawnienia składają Państwo wniosek do Prezesa URE, pozyskują certyfikaty i dokonują ich sprzedaży we własnym imieniu i na własną rzecz. Ponadto, wskazane we wniosku świadectwa efektywności energetycznej są Państwa własnością. Wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy o efektywności energetycznej oraz zawartej Umowy o świadczenie usług. O sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej decydują Państwo w porozumieniu z Podmiotem, u którego realizowane są przedsięwzięcia. Sprzedają Państwo świadectwa efektywności energetycznej jako własne. Państwu należna jest prowizja (wynagrodzenie na zasadach success fee) wynoszące określoną część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy pomniejszonej o ewentualne, poniesione przez Państwa koszty związane ze sprzedażą.

W świetle powyższego należy uznać, że otrzymywane przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia na Państwa rzecz.

W konsekwencji Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia świadczy na Państwa rzecz za odpłatnością usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą - na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu tym podatkiem.

Przechodząc zatem do prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących świadczenia, należy jeszcze raz podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunki te w niniejszej sprawie są spełnione. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto czynności świadczone przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia na Państwa rzecz są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż certyfikatów).

W konsekwencji przysługuje Państwu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących świadczenia Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto, mają Państwo wątpliwości dotyczące podstawy obliczenia podatku do odliczenia.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Uregulowanie wynikające z art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74–77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak stanowi art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)

podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b, państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania.

Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Stosownie do art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a)

obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b)

opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c)

kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c, i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

W opisanym powyżej stanie faktycznym wskazano, że zgodnie z Umową należna jest Państwu prowizja (wynagrodzenie na zasadach success fee) wynoszące określoną część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy. Wynagrodzenie to może zostać powiększone o ewentualne, poniesione przez Państwa koszty związane ze sprzedażą białych certyfikatów.

Wobec tego kwota stanowiąca równowartość wskazanych w Umowie wydatków poniesionych przez Państwa uwzględniana jest w kalkulacji wynagrodzenia Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia. Stąd, w przypadku opisanych we wniosku transakcji wynagrodzenie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia stanowi kwota kalkulowana jako równowartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów pomniejszona o wskazaną w Umowie część kwoty uzyskanej za sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów oraz o równowartość wskazanych w Umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponoszonych przez Państwa. Kwota ta stanowi "zapłatę", o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy VAT, która należna jest Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia.

W konsekwencji podstawę opodatkowania, determinującą kwotę podatku naliczonego możliwą do odliczenia przez Państwa, stanowi wynagrodzenie należne Podmiotowi, u którego realizowane przedsięwzięcia, obliczone zgodnie z Umową jako cena sprzedaży białych certyfikatów obniżona o należną Państwu prowizję (określoną część kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy) oraz koszty transakcyjne wynikające z realizacji transakcji sprzedaży białych certyfikatów.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, czy prawo do odliczenia podatku powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi sprzedaż przez Państwa praw wynikających z białych certyfikatów.

W celu rozstrzygnięcia powyższych wątpliwości należy ustalić w pierwszej kolejności moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług realizowanych przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy:

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Jednocześnie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (...).

W kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia usługi polegającej na przekazaniu uprawnień do nabycia i sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej należy mieć na uwadze, że w tym przypadku zastosowanie znajdzie ogólna reguła z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania tej usługi. Uwzględniając bowiem specyfikę świadczonej usługi, a także fakt, że dana usługa jest wykonana w sytuacji, gdy usługodawca zrealizuje wszystkie czynności na nią się składające, należy przyjąć, że momentem wykonania tej usługi jest moment sprzedaży praw wynikających z Białych certyfikatów.

Zatem, obowiązek podatkowy z tytułu realizowanych usług przez Podmiot, u którego realizowane są przedsięwzięcia powstaje z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

W związku z powyższym, data sprzedaży praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów wyznaczająca moment powstania obowiązku podatkowego po stronie Podmiotu, u którego realizowane przedsięwzięcia, stanowi dla Państwa moment powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem prawo do odliczenia podatku VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym dojdzie do sprzedaży przez Państwa praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów (moment powstania obowiązku podatkowego) pod warunkiem, że będą Państwo dysponowali fakturą dokumentującą sprzedaż.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla Podmiotu, u którego realizowane są przedsięwzięcia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl