0114-KDIP4-1.4012.69.2019.1.MK - Zwolnienie z VAT prowizji za udzielenie pożyczki. Opodatkowanie opłaty za obsługę administracyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.69.2019.1.MK Zwolnienie z VAT prowizji za udzielenie pożyczki. Opodatkowanie opłaty za obsługę administracyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2019 r. (data wpływu 16 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku Prowizji za udzielenie pożyczki oraz opodatkowania podstawową stawką VAT opłaty za Obsługę administracyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku Prowizji za udzielenie pożyczki oraz opodatkowania podstawową stawką VAT opłaty za Obsługę administracyjną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną mającą siedzibę prowadzenia działalności w Polsce i jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z udzielaniem pożyczek podmiotom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą.

Spółka świadczy usługi za pośrednictwem serwisu informatycznego, którym zarządza (dalej: "Serwis"). Serwis jest przeznaczony do korzystania wyłącznie przez osoby fizyczne w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej (dalej: "Użytkownicy"). W celu rozpoczęcia korzystania z Serwisu konieczne jest utworzenie indywidualnego konta przez Użytkownika Serwisu.

W związku z rozwojem działalności, Spółka planuje wprowadzenie zmian i rozszerzenie zakresu świadczonych usług. W rezultacie Wnioskodawca, za pośrednictwem Serwisu, będzie wykonywać na rzecz Użytkowników usługi o charakterze doradczym, administracyjnym oraz technicznym związane z finansowaniem i rozwojem ich biznesu (dalej również jako: "Obsługa administracyjna").

Zgodnie z założeniami przyjętymi przez Spółkę, Obsługa administracyjna będzie obejmować poniższe czynności:

* dostęp do Serwisu zawierającego informacje o Użytkowniku i pożyczkach udzielonych przez Spółkę (m.in. dostęp do harmonogramu rat, salda zadłużenia itp.),

* udostępnienie Użytkownikowi poprzez Serwis dokumentów (m.in. umowy pożyczki zawartej ze Spółką, faktur wystawionych Użytkownikowi przez Spółkę itp.),

* wystawianie Użytkownikowi przez Spółkę zaświadczenia o saldzie zadłużenia,

* samodzielna weryfikacja przez Spółkę obrotów na rachunkach bankowych Użytkownika pod kątem oceny zdolności kredytowej (obejmująca m.in. analizę wysokości oraz struktury wpływów i wydatków Użytkownika),

* identyfikacja operacji finansowych pogarszających zdolność kredytową Użytkownika (np. zajęcia komornicze, wydatki na hazard itp.),

* weryfikacja historii płatności przez Użytkownika na rzecz Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

* zgromadzenie historii funkcjonowania Użytkownika z zasobów Głównego Urzędu Statystycznego,

* samodzielne pozyskiwanie przez Spółkę informacji kredytowych i raportów dotyczących Użytkownika z (...) (dalej: "A"), (...) (dalej: "B") oraz innych dostępnych źródeł,

* udzielanie Użytkownikom pisemnych lub ustnych (telefonicznych) porad oraz wyjaśnień obejmujących wskazanie czynników, które mają wpływ na poziom zdolności kredytowej, a także sposobów na jej poprawę (np. określenie optymalnej ilości zapytań kredytowych, ograniczenie korzystania z usług pośredników kredytowych, czy rekomendacje odnośnie do pozyskiwania pożyczek od firm spoza sektora bankowego),

* wskazanie sposobu postępowania w sytuacji niezgodności danych Użytkownika zawartych w raportach A. i B. z rzeczywistym statusem Użytkownika (np. porady w zakresie sposobu aktualizacji danych o opóźnieniach w spłacie zobowiązań widniejących w A., w sytuacji, gdy zobowiązania zostały spłacone),

* uzyskanie dla Użytkownika pomocy windykatora na potrzeby windykacji należności Użytkownika względem jego kontrahentów (wsparcie w poprawie płynności finansowej Użytkownika),

* bieżące oszacowanie zdolności kredytowej Użytkownika w przypadku, gdy rozważa on wnioskowanie kolejnych pożyczek od Spółki lub od innych podmiotów oraz udzielenie rekomendacji w tym zakresie,

* przygotowanie treści ugody pomiędzy Spółką a Użytkownikiem w przypadku nieterminowej spłaty rat pożyczki.

W nowym modelu biznesowym wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie składało się z następujących elementów:

1.

prowizja za udzielenie pożyczki (dalej: "Prowizja"), kalkulowana jako stawka procentowa od wartości udzielonej pożyczki - wynagrodzenie zależne od długości okresu finansowania (miesięczna stawka procentowa x kwota pożyczki x ilość miesięcy finansowania),

2.

opłata za Obsługę administracyjną, kalkulowana jako stawka procentowa od wartości udzielonej pożyczki - wynagrodzenie niezależne od długości okresu finansowania (stawka procentowa x kwota pożyczki); opłata za Obsługę administracyjną ma charakter stały i obejmuje gotowość do realizacji przez Spółkę wszystkich czynności wchodzących w zakres Obsługi administracyjnej opisanych w niniejszym Wniosku niezależnie od zakresu ich wykorzystania przez Użytkownika),

3.

odsetki z tytułu udzielonego finansowania, kalkulowane jako stawka procentowa od aktualnego salda zadłużenia Użytkownika.

Mając na uwadze powyższe zmiany modelu wynagradzania, Wnioskodawca pragnie potwierdzić sposób rozliczenia VAT z tytułu Prowizji za udzielenie pożyczki (wskazanej w punkcie 1 powyżej) oraz Opłaty administracyjnej (wskazanej w punkcie 2 powyżej). Poza zakresem niniejszego Wniosku jest określenie rozliczenia VAT z tytułu odsetek od pożyczki (wskazanych w punkcie 3 powyżej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisana we Wniosku Prowizja za udzielenie pożyczki będzie podlegać zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT?

2. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisana we Wniosku opłata za Obsługę administracyjną będzie podlegać opodatkowaniu podstawową stawką VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisana we Wniosku Prowizja za udzielenie pożyczki będzie podlegać zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisana we Wniosku opłata za Obsługę administracyjną będzie podlegać opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zasady opodatkowania VAT usług finansowych - stan prawny

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ustawy o VAT.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W efekcie na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak również zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W efekcie można uznać, że czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy wykonywana jest przez podatnika podatku VAT w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.450.2019.2.PK).

Z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o VAT przewidują opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od opodatkowania.

Kluczowym, z perspektywy opisywanego zdarzenia przyszłego, jest analiza art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią ww. przepisu od podatku zwalnia się usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Przytoczony powyżej przepis ustawy o VAT dotyczy tylko ściśle wymienionych rodzajów czynności. W związku z tym należy uznać, że wszelkie inne czynności niewymienione w tym przepisie nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

W szczególności w świetle art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7,12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Spółka świadczy usługi polegające na udzielaniu pożyczek w zamian za wynagrodzenie obejmujące odsetki oraz Prowizję. Wnioskodawca będzie pobierać Prowizję wyłącznie w związku z udzieloną pożyczką, a jej wysokość będzie uzależniona od kwoty udzielonej pożyczki oraz okresu finansowania.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Prowizja za udzielenie przez Wnioskodawcę pożyczki stanowić będzie wynagrodzenie za udzielenie pożyczki i korzystać będzie ze zwolnienia od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Uwagi ogólne

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane w opisie stanu faktycznego czynności wchodzące w skład Obsługi administracyjnej, stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w zdarzeniu przyszłym czynności o charakterze doradczym, administracyjnym i technicznym nie stanowią żadnych usług wymienionych w przepisach regulujących opodatkowanie VAT, do których zastosowanie mogłoby znaleźć zwolnienie od opodatkowania VAT.

Należy podkreślić, że zwolnienia od opodatkowania VAT mają charakter wyjątkowy i powinny być stosowane wyłącznie do świadczenia usług wskazanych wprost przez ustawodawcę.

Co prawda Obsługa administracyjna, którą Spółka zamierza świadczyć jest związana z Serwisem, za którego pośrednictwem Użytkownicy mogą uzyskać finansowanie w formie pożyczek udzielanych przez Spółkę, niemniej jednak czynności, które Spółka zamierza realizować w ramach

Obsługi administracyjnej ograniczają się do doradczego, administracyjnego oraz technicznego wsparcia całego procesu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Obsługa administracyjna:

a.

ma charakter czynności o charakterze administracyjno-technicznym, które nie podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT,

b.

zawiera elementy usług doradczych, które zostały wyłączone ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy o VAT,

c.

nie stanowi elementu świadczenia złożonego polegającego na udzielaniu pożyczek,

d.

nie stanowi usługi polegającej na zarządzaniu pożyczkami.

Poniżej przedstawione zostało szersze uzasadnienie do poszczególnych elementów argumentacji Spółki.

Czynności o charakterze administracyjnym i technicznym wyłączone ze zwolnienia od opodatkowania VAT

W ocenie Wnioskodawcy, do usług o charakterze administracyjno-technicznym należy zaliczyć następujące czynności wchodzące w skład Obsługi administracyjnej:

* dostęp do Serwisu zawierającego informacje o Użytkowniku i pożyczkach udzielonych przez Spółkę (m.in. dostęp do harmonogramu rat, salda zadłużenia itp.),

* udostępnienie Użytkownikowi poprzez Serwis dokumentów (m.in. umowy zawartej ze Spółką, faktur wystawionych Użytkownikowi przez Spółkę itp.),

* wystawianie Użytkownikowi przez Spółkę zaświadczenia o saldzie zadłużenia,

* samodzielna weryfikacja przez Spółkę obrotów na rachunkach bankowych Użytkownika pod kątem oceny zdolności kredytowej (obejmująca m.in. analizę wysokości oraz struktury wpływów i wydatków Użytkownika) - należy podkreślić, iż aktualnie praktyką rynkową jest analiza zdolności kredytowej pożyczkobiorcy przez pożyczkodawcę w oparciu o dane z rachunków bankowych dostarczone przez potencjalnego pożyczkobiorcę. Spółka w ramach Obsługi administracyjnej zobowiązuje się natomiast do samodzielnego pozyskania powyższych danych - koszt takiej usługi będzie wliczony w kalkulację opłaty za Obsługę administracyjną pobieranej przez Spółkę,

* identyfikacja operacji finansowych pogarszających zdolność kredytową Użytkownika (np. zajęcia komornicze, wydatki na hazard itp.),

* weryfikacja historii płatności przez Użytkownika na rzecz Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - należy podkreślić, iż aktualnie praktyką rynkową jest analiza zdolności kredytowej przez pożyczkodawcę w oparciu o zaświadczenia i dokumenty z US i ZUS dostarczone przez potencjalnego pożyczkobiorcę. Spółka w ramach Obsługi administracyjnej zobowiązuje się natomiast do samodzielnej weryfikacji rzetelności rozliczeń Użytkownika z US i ZUS - koszt takiej usługi będzie wliczony w kalkulację opłaty za Obsługę administracyjną pobieranej przez Spółkę,

* zgromadzenie historii funkcjonowania Użytkownika z zasobów Głównego Urzędu Statystycznego - należy podkreślić, iż aktualnie praktyką rynkową jest analiza zdolności kredytowej przez pożyczkodawcę w oparciu o zaświadczenia i dokumenty z GUS (np. potwierdzenie nadania REGON) dostarczone przez potencjalnego pożyczkobiorcę. Spółka w ramach Obsługi administracyjnej zobowiązuje się natomiast do samodzielnej weryfikacji statusu Użytkownika w GUS-koszt takiej usługi będzie wliczony w kalkulację opłaty za Obsługę administracyjną pobieranej przez Spółkę,

* samodzielne pozyskiwanie przez Spółkę informacji kredytowych i raportów dotyczących Użytkownika z A. oraz B., a także innych dostępnych źródeł - należy podkreślić, iż aktualnie praktyką rynkową jest analiza zdolności kredytowej przez pożyczkodawcę działającego poza systemem bankowym w oparciu o raporty z A. i B. dostarczone przez potencjalnego pożyczkobiorcę. Spółka w ramach Obsługi administracyjnej zobowiązuje się natomiast do samodzielnego pozyskania takich raportów - koszt takiej usługi będzie wliczony w kalkulację opłaty za Obsługę administracyjną pobieranej przez Spółkę,

* przygotowanie treści ugody pomiędzy Spółką a Użytkownikiem w przypadku nieterminowej spłaty rat pożyczki.

Mając na uwadze, że ww. czynności wchodzące w skład Obsługi administracyjnej mają charakter usług administracyjno-technicznych, w ocenie Wnioskodawcy, Obsługi administracyjnej nie można zakwalifikować do jakiejkolwiek z usług, które podlegają zwolnieniu na podstawie ustawy o VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE"). W tym kontekście TSUE wskazywał, że należy odróżnić usługę zwolnioną od podatku w rozumieniu dyrektywy 2006/112/WE od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Przykładowo w wyroku w sprawie C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj TSUE oceniał z perspektywy art. 13 część B lit. d pkt 3 i 5 VI Dyrektywy dotyczącego zwolnienia z opodatkowania VAT tzw. usług finansowych (jego odpowiednikiem jest art. 135 ust. 1 lit. d) i f) Dyrektywy 2006/112/WE Rady), czy do usługi SWIFT (ang. Society for Worlwide Interbank Financial Telecomunication) będzie mogło mieć zastosowanie zwolnienie określone w tych przepisach. W tym kontekście Trybunał zwrócił uwagę w swoich rozważaniach, że należy rozróżnić od usług finansowych zwolnionych z VAT towarzyszące im często świadczenia o charakterze fizycznym lub technicznym i stwierdził, że "w związku z tym, skoro usługi SWIFT są usługami elektronicznego przesyłania wiadomości, których wyłącznym przedmiotem jest przekazywanie danych, nie spełniają one jako takie żadnej z funkcji którejkolwiek z transakcji finansowych, o których mowa w art. 13 część B lit. d pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy, tj. nie skutkują przeniesieniem środków lub papierów wartościowych i nie posiadają zatem ich cech". W rezultacie TSUE orzekł, że usługi SWIFT nie podlegają zwolnieniu z VAT.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2015 r., sygn. IPPP3/443-1091/14-2/ISz, rozstrzygając kwestię usług technicznych związanych z kartami płatniczymi, uznał, że "są to czynności czysto techniczne, informatyczne oraz administracyjne polegające na udostępnieniu platformy płatniczej (narzędzia informatycznego), udostępnieniu i generowaniu różnego rodzaju raportów z globalnego systemu do rozliczeń kart płatniczych GCMS (GCMS Report), dostępu do serwisu "Member Information Online", jak również do polityk i procedur dotyczących np. zarządzania system autoryzacji oraz dostępu do narzędzi (w zakresie odpowiednich procedur i informacji), dostępu do serwisu umożliwiającego uczestnikom systemu procesowanie reklamacji realizowanych transakcji, call center. Również możliwość umieszczania w specjalnym biuletynie numerów kart płatniczych i numerów BIN wskazanych przez Bank jako zastrzeżone - biuletyn jest przesyłany drogą elektroniczną do uczestników systemu (...), możliwość natychmiastowego zgłaszania zagubionych bądź skradzionych kart płatniczych w każdym miejscu na świecie, dostęp do serwisu internetowego umożliwiającego dostarczenie członkom (...) informacji na temat produktów, usług i systemów (...), pozyskiwania faktur oraz możliwość uczestnictwa w szkoleniach udostępnianych elektronicznie (e-szkolenia) lub w formie tradycyjnej, przyjmują charakter administracyjny transakcji płatniczej, nie będąc jednocześnie w sensie stricte tą transakcją. Tym samym świadczenie ww. usług powinno być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT, w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Co więcej, NSA w orzeczeniach (np. w wyrokach z 31 stycznia 2017 r., sygn. I FSK 1056/15 i z 25 lipca 2013 r., sygn. akt I FSK 1139/12) wskazywał, że czynności związane z procesem obsługi klienta i konstrukcją produktu, jak również czynności administracyjne są czynnościami techniczno-administracyjnymi, które mają bezpośrednio wpływ na działalność prowadzoną przez spółkę, pozwalają na lepsze planowanie działalności na konkurencyjność spółki, niemniej jednak nie posiadają cech usług finansowych wykonywanych przez spółkę.

Z kolei w wyroku WSA w Warszawie z 19 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Wa 875/16, Sąd stwierdził, że czynności, które mają na celu zapewnienie jedynie obsługi o charakterze techniczno-administracyjnym w stosunku do usługi polegającej na udzieleniu pożyczek nie są usługami niezbędnymi do świadczenia usługi finansowej. W konsekwencji czynności takich nie można uznać za "niezbędnych dla świadczenia usługi zwolnionej".

Mając na uwadze administracyjny oraz techniczny charakter usług wchodzących w skład Obsługi administracyjnej, w ocenie Spółki, nie będzie miało do nich zastosowania zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Obsługa administracyjna podobna do usług doradztwa wyłączonych ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy o VAT

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem Obsługi administracyjnej za podlegającą opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki jest zawarte w ustawie o VAT wyłączenie ze zwolnienia od opodatkowania usług doradczych.

W świetle art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7,12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

a.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

b.

usług doradztwa;

c.

usług w zakresie leasingu.

W ocenie Spółki, do usług doradczych można zaliczyć następujące czynności wchodzące w skład Obsługi administracyjnej:

* udzielanie pisemnych lub ustnych porad oraz wyjaśnień obejmujących wskazanie czynników, które mają wpływ na poziom zdolności kredytowej, a także sposobów na jej poprawę (np. określenie optymalnej ilości zapytań kredytowych, ograniczenie korzystania z usług pośredników kredytowych, czy rekomendacje odnośnie do pozyskiwania pożyczek od firm spoza sektora bankowego),

* wskazanie sposobu postępowania w sytuacji niezgodności danych Użytkownika zawartych w raportach A. i B. z rzeczywistym statusem Użytkownika (np. porady w zakresie sposobu aktualizacji danych o opóźnieniach w spłacie zobowiązań widniejących w A., w sytuacji, gdy zobowiązania zostały spłacone),

* uzyskanie dla Użytkownika pomocy windykatora na potrzeby windykacji należności Użytkownika względem jego kontrahentów (wsparcie w poprawie płynności finansowej Użytkownika),

* bieżące oszacowanie zdolności kredytowej Użytkownika w przypadku, gdy rozważa on wnioskowanie kolejnych pożyczek od Spółki lub od innych podmiotów oraz udzielenie rekomendacji w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, charakter ww. usług świadczonych przez Spółkę wpisuje się w rozumienie czynności doradztwa, tj. istota czynności wykonywanych przez Spółkę sprowadza się do wskazania Użytkownikowi możliwości poprawy zdolności kredytowej, pomocy w kwestiach formalnych i administracyjnych związanych z otrzymaniem pożyczki, wsparciu w windykacji należności Użytkownika wobec jego kontrahentów. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Obsługa administracyjna obejmująca m.in. czynności o doradczym charakterze nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Obsługa administracyjna a kompleksowy charakter usługi udzielenia pożyczki

W ocenie Wnioskodawcy należy również wykluczyć możliwość uznania Obsługi administracyjnej za element kompleksowej usługi udzielenia pożyczki.

Należy wskazać, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być uznawane za odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę lub jedną dostawę, nie powinny być one sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Uznaje się, że tworzą one jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o VAT.

Przepisy ustawy o VAT oraz Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. nr 347/1, dalej: "Dyrektywa VAT") nie wskazują przesłanek, według których dane świadczenie należy uznać za złożone. Ocena, w jakich okolicznościach świadczenia powiązane należy traktować jako świadczenia kompleksowe wymaga odwołania do orzecznictwa TSUE.

Przykładowo w wyrokach wydanych w sprawach C-41/04 z 27 października 2005 r. Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Finacien, C-572/07 z 11 czerwca 2009 r. RLRE Tellmer Property sro przeciwko Financni reditelstvi v Usti nad Labem, C-224/11 z 17 stycznia 2013 r. BGŻ Leasing sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, TSUE wskazał, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, należy uważać za jedną czynność, jeżeli nie są one od siebie niezależne. Jednocześnie, powołując się przy tym na wykształcone dotychczas orzecznictwo, TSUE wskazał w jakich sytuacjach można mówić o kompleksowości świadczeń, stwierdzając, że jedno świadczenie złożone występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Z przytoczonych powyżej wyroków TSUE wynika, że za świadczenia odrębne należy uznać świadczenia wykonywane na rzecz nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób ze sobą powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.

Planowane przez Spółkę świadczenie usług o charakterze doradczym, administracyjnym oraz technicznym składające się na Obsługę administracyjną wykonywane będą na podstawie zawieranych z klientami umów. Zakres zawieranych umów będzie szeroki i obejmować będzie szereg czynności, które mogą prowadzić do zawarcia z Użytkownikami umów pożyczek, niemniej jednak czynności, które Spółka zamierza realizować ograniczają się do technicznego, administracyjnego oraz doradczego wsparcia całego procesu. Mając na uwadze argumentację w zakresie kompleksowości świadczeń, zdaniem Wnioskodawcy, Obsługi administracyjnej nie można uznać za element kompleksowego świadczenia usługi udzielenia pożyczek.

Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego należy uznać, że Obsługa administracyjna będzie wykonywana jako odrębna usługa, do której zastosowanie będą miały odmienne zasady wynagradzania. Ponadto czynności te nie będą stanowiły czynności, bez których usługa udzielenia pożyczki nie mogłaby zostać wykonana. Przykładowo, wydawanie zaświadczeń na żądanie Użytkownika, umożliwienie dostępu do dokumentów w wersji elektronicznej w Serwisie, udzielanie porad i rekomendacji, choć niewątpliwie pomocne w realizacji umowy pożyczki, nie są jednak elementami absolutnie niezbędnymi w procesie świadczenia usług udzielania pożyczek.

Proces udzielenia pożyczki z pewnością wymaga natomiast przeprowadzenia analizy zdolności kredytowej potencjalnego pożyczkobiorcy. W tym kontekście należy jednak podkreślić, że opłata za Obsługę administracyjną, w części w której wiąże się z badaniem zdolności kredytowej, obejmuje w głównej mierze czynności o charakterze administracyjno-technicznym, podejmowane przez Spółkę w imieniu Użytkownika, np. uzyskanie danych z rachunków bankowych Użytkownika, uzyskanie danych z A. i B., uzyskanie danych z GUS itp.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe argumenty przemawiają za brakiem możliwości uznania Obsługi administracyjnej za element kompleksowej/złożonej usługi udzielania pożyczek.

Obsługa administracyjna a usługi zarządzania zwolnione od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT

W ocenie Wnioskodawcy, należy również wykluczyć możliwość uznania Obsługi administracyjnej za usługę zarządzania pożyczkami, wskazaną w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Zarządzanie w szerokim ujęciu oznacza "zrobienie czegoś za pomocą wysiłków innych osób" (por. B. Kudrycka, B.G. Peters, P.J. Suwaj, Nauka administracji, Warszawa 2009); organizowanie działań dla osiągnięcia określonych celów przy zachowaniu zasad skuteczności i sprawności organizacyjnej z uwzględnieniem realnej odpowiedzialności za osiągnięte rezultaty. W efekcie, jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidualnej z 25 maja 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.211.2018.2.JS, na podstawowe i kluczowe etapy zarządzania składają się: planowanie, organizowanie zasobów, wdrażanie tego, co zaplanowane oraz monitoring, ewaluacja i kontrola przeprowadzonych działań, to świadczenie usług: gromadzenia, kompletowania oraz przechowywania dokumentów dotyczących wierzytelności i pożyczek objętych zarządzaniem, prowadzenie wszelkich rozliczeń związanych z przedmiotowymi pożyczkami, dostarczenie raportów informujących o stanie rozliczeń związanych z realizacją umowy, sporządzenie i negocjowanie z pożyczkobiorcą harmonogramu spłaty, nadzorowanie jego realizacji, w przypadku możliwości zawarcia takiego harmonogramu, oraz kontrola jakości pożyczki, w tym kontrola jej spłaty.

W ocenie Wnioskodawcy, czynności objęte zakresem Obsługi administracyjnej nie spełniają wskazanych powyżej cech charakterystycznych usługi zarządzania pożyczkami. Obsługa administracyjna obejmuje czynności o charakterze administracyjno-technicznym oraz doradczym, w ramach Obsługi administracyjnej Spółka w szczególności nie odpowiada za monitoring, ewaluację oraz kontrolę pożyczek otrzymanych przez Użytkownika. Spółka niewątpliwie udostępnia narzędzia pozwalające na efektywne zarządzanie pożyczkami przez Użytkownika (możliwość pobrania za pośrednictwem Serwisu dokumentów, zaświadczeń, raportów, udzielanie porad itp.), niemniej nie wykonuje usługi zarządzania pożyczkami sensu stricto na rzecz Użytkownika ani jakiegokolwiek innego podmiotu.

Mając zatem na uwadze zakres Obsługi administracyjnej oraz powołane stanowisko organów podatkowych, należy stwierdzić, że świadczenie Obsługi administracyjnej nie będzie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, podlegało zwolnieniu od opodatkowaniu VAT, jako usługa zarządzania pożyczką.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, do świadczenia Obsługi administracyjnej na rzecz Użytkowników Serwisu powinna mieć zastosowanie podstawowa stawka VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl