0114-KDIP4-1.4012.506.2021.2.AM - Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.506.2021.2.AM Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2021 r. (data wpływu 5 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 dla transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 dla transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) ("USG"), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 USG, jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę. Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

Wykonując wskazane wyżej zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od VAT).

Dodatkowo zdarza się, że w ramach działań prowadzonych przez Gminę, dokonywane są transakcje pomiędzy Gminą, a osobami wchodzącymi w skład kierownictwa Gminy, tj. Prezydentem, Zastępcami Prezydenta, Sekretarzem Gminy, czy też Skarbnikiem Gminy. Aktualnie tego typu transakcje obejmują przede wszystkim wynajem miejsc postojowych na rzecz ww. osób, które to transakcje podlegają opodatkowaniu VAT ("Transakcje").

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję transakcji łącznie z deklaracją podatkową ("JPK_V7").

W dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał Rozporządzenie, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Z dniem 1 lipca 2021 r. weszły w życie zmiany dotyczące tego Rozporządzenia (Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, Dz. U. z 2021 r. poz. 1179).

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 3 ww. Rozporządzenia - JPK_V7 przesyłany do urzędu skarbowego zawiera dodatkowe oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, w tym oznaczenie "TP" dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą.

Zgodnie z § 10 ust. 4b znowelizowanego Rozporządzenia, oznaczenia "TP", nie stosuje się jednak w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do Transakcji Wnioskodawca ma obowiązek stosowania w ewidencji sprzedaży w pliku JPK_V7 oznaczenia "TP"?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W stosunku do Transakcji Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania w ewidencji sprzedaży w pliku JPK_V7 oznaczenia "TP".

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Z dniem 1 października 2020 r. wszedł w życie przepis art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, z którego wynika, że deklaracje podatkowe są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, wskazany w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

W dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia - ewidencja JPK_V7 zawiera dodatkowe oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, w tym dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT - oznaczenie "TP".

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez powiązania rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 tj., dalej: ustawa o CIT), powiązania oznaczają relacje występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Przez podmioty powiązane - zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - należy rozumieć:

1)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

2)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

a)

ten sam inny podmiot, lub

b)

małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d)

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Natomiast przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się:

* posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

* udziałów w kapitale lub

* praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

* udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

* faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

* pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Niemniej, zgodnie z § 10 ust. 4b Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2021 r., oznaczenia "TP", nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/finanse/zmiany-w-jpkvat-z-deklaracja-od-1-lipca-2021-r wskazało, że zmiana ta ma charakter upraszczający i dostosowujący wymogi ewidencyjne do potrzeba analitycznych i kontrolnych administracji skarbowej.

Można zatem wywnioskować, że celem nowelizacji była próba racjonalizacji wydanych uprzednio przepisów Rozporządzenia. Kierując się bowiem literalną wykładnią przepisów Rozporządzenia sprzed 1 lipca 2021 r., należało przyjmować, że samorządy powinny identyfikować i w specjalny sposób oznaczać nie tylko sprzedaż na rzecz spółek komunalnych, spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury, czy innych tego typu podmiotów, lecz także oznaczać symbolem "TP" transakcje na rzecz włodarzy danej gminy czy miasta.

Należy pamiętać, że ustawodawca wprowadził oznaczenie "TP" w celu identyfikacji transakcji narażonych na nadużycia podatkowe.

Ciężko wyobrazić sobie, aby zadania i obszary wykonywane i nadzorowane przez Gminę (w tym również Transakcje) były obszarami narażonymi na oszustwa podatkowe. Gmina zajmuje się m.in. takimi obszarami jak:

* ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska i przyrody, gospodarka wodna;

* gminne drogi, ulice, mosty, place, organizacja ruchu drogowego;

* wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk

i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

* działalność w zakresie telekomunikacji;

* lokalny transport zbiorowy;

* ochrona zdrowia;

* pomoc społeczna,

* wspieranie rodzin i systemu pieczy zastępczej;

* gminne budownictwo mieszkaniowe;

* edukacja publiczna;

* kultura, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

* kultura fizyczna i turystyka,

* targowiska i hale targowe;

* zieleń gminna i zadrzewienia;

* cmentarze gminne;

* porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli oraz ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa;

* utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

* polityka prorodzinna;

* wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania

aktywności obywatelskiej; * promocja gminy.

Ponadto, Gmina objęta jest ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 t.j. z 18 lutego 2021 r.)

Dodatkowo transakcje Gminy są kontrolowane przez regionalną izbę obrachunkową, która bada m.in. ich celowość, rzetelność, gospodarność.

Transakcje, będące przedmiotem niniejszej interpretacji stanowią dochód zasilający Gminę i wspierający jej budżet. Zdaniem Wnioskodawcy nie istnieją argumenty, aby uznać je za narażone na nadużycia podatkowe.

Wnioskodawca również nadmienia, że taką interpretację przepisów potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27 października 2020 r. (sygn. DPAT1.054.1.2020; pismo to stanowi odpowiedź na interpelację poselską nr 12443). Zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej wskazał w nim, że w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi jedynie poprzez udziały jednostek samorządu terytorialnego, nie powstaje konieczność stosowania oznaczenia "TP" w JPK_V7. W przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami, jako dostawca i nabywca, są powiązane wyłącznie poprzez jednostki samorządu terytorialnego, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie w zakresie cen transferowych (rynkowych).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zdarza się, że w ramach działań prowadzonych przez Gminę, dokonywane są Transakcje (obecnie obejmujące przede wszystkim wynajem miejsc postojowych) pomiędzy Wnioskodawcą, a osobami wchodzącymi w skład kierownictwa Gminy, tj. Prezydentem, Zastępcami Prezydenta, Sekretarzem Gminy, oraz Skarbnikiem Gminy).

Z osobami tymi zdaniem Wnioskodawcy, Gmina posiada relacje wynikające wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa/ jednostkami samorządu terytorialnego/ ich związkami.

Potwierdza to również pośrednio zakres zadań ww. osób. Stosownie do art. 30 ust. 1 USG, prezydent wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań prezydenta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach

prowadzenia polityki rozwoju;

2)

określanie sposobu wykonywania uchwał;

3)

gospodarowanie mieniem komunalnym;

4)

wykonywanie budżetu;

5)

zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Prezydent kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Ponadto, prezydent, działając na podstawie art. 26a ust. 1 USG, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu.

Prezydent odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy, czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

Relacje między gminą a prezydentem/zastępcami prezydenta, to relacje między gminą a jej organami (organem wykonawczym - prezydentem/zastępcami prezydenta). Zdaniem Wnioskodawcy jest to relacja wynikająca wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa/jednostkami samorządu terytorialnego/ich związkami, określona w § 10 ust. 4b Rozporządzenia.

Tak samo należy przyjąć w stosunku do Sekretarza i Skarbnika Gminy, którzy również stanowią "kierownictwo Gminy". Jak wynika bowiem z obowiązujących przepisów prawa, skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy, natomiast sekretarz Gminy to swoisty "pomocnik" prezydenta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy. Prezydent może bowiem powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu nie tylko swojemu zastępcy, ale też sekretarzowi gminy.

Ponadto, prezydent może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

W świetle powyższego należy również w tym przypadku przyjąć, że ww. podmioty posiadają, z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne, relacje z Gminą wynikające wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa/jednostkami samorządu terytorialnego/ich związkami, określonymi w § 10 ust. 4b Rozporządzenia. Mając zatem na uwadze przepisy Rozporządzenia oraz przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina, stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązana w ewidencji JPK_V7 stosować oznaczenia "TP" w odniesieniu do Transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika, jak stanowi art. 99 ust. 7c.

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 99 ust. 11b ustawy o VAT).

Z art. 99 ust. 11c ustawy o VAT wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 99 ust. 13b ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl art. 109 ust. 3b ustawy o VAT, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r., podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Jak stanowi art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie deklaracji i ewidencji, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy ww. rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie "TP".

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1)

w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)

wynikające ze stosunku pracy;

3)

wynikające z tytułu przysposobienia.

Z kolei stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o CIT), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast przez podmioty powiązane - zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - należy rozumieć:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d)

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W myśl art. 11a ust. 2 ustawy o CIT, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)

udziałów w kapitale lub

b)

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2)

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą

osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), zwane dalej rozporządzeniem zmieniającym.

Na mocy § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie lit. f rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 oraz z 2020 r. poz. 576, 1127 i 2326), wprowadza się zmianę, polegającą na tym, że w § 10 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b.

Z treści wprowadzonego do ww. rozporządzenia ustępu 4b wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę. Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

Wykonując wskazane wyżej zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od VAT).

Dodatkowo zdarza się, że w ramach działań prowadzonych przez Gminę, dokonywane są transakcje pomiędzy Gminą, a osobami wchodzącymi w skład kierownictwa Gminy, tj. Prezydentem, Zastępcami Prezydenta, Sekretarzem Gminy, czy też Skarbnikiem Gminy. Aktualnie tego typu transakcje obejmują przede wszystkim wynajem miejsc postojowych na rzecz ww. osób, które to transakcje podlegają opodatkowaniu VAT (Transakcje).

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję transakcji łącznie z deklaracją podatkową ("JPK_V7").

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w stosunku do Transakcji (tj. wynajmu miejsc postojowych na rzecz Prezydenta, Zastępców Prezydenta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy) Wnioskodawca ma obowiązek stosowania w ewidencji sprzedaży w pliku JPK_V7 oznaczenia "TP".

Jak wskazano powyżej, w ewidencji sprzedaży tj. w pliku JPK_V7 oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, jednakże obowiązek stosowania oznaczenia "TP" przez jednostki samorządu terytorialnego został wyłączony w odniesieniu do transakcji, w których powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń "TP" wskazują, że oznaczenie "TP" odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze. zm.), organami gminy są:

1)

rada gminy;

2)

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Przy czym zgodnie z ust. 3 ww. regulacji, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań wójta (a zatem również prezydenta miasta) zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach

prowadzenia polityki rozwoju;

2)

określanie sposobu wykonywania uchwał;

3)

gospodarowanie mieniem komunalnym;

4)

wykonywanie budżetu;

5)

zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, wójt gminy (a tym samym prezydent miasta), działając na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu (art. 33 ust. 4 ww. ustawy).

Wójt gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy, czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Z obowiązujących przepisów prawa wynika także, że skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), natomiast sekretarz Gminy to swoisty "pomocnik" wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.), w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej "sekretarzem".

Wójt może powierzyć w trybie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu nie tylko swojemu zastępcy, ale też sekretarzowi gminy.

Ponadto, w art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że wójt może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Z przytoczonego § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia zmieniającego obowiązującego od 1 lipca 2021 r. wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy wskazać, że wyłączenie z obowiązku stosowania oznaczenia "TP" odnosi się nie tylko do transakcji, w których dostawca i nabywca są powiązani kapitałowo przez udziały z jednostką samorządu terytorialnego. Wyłączenie to dotyczy wszystkich transakcji, w których powiązanie między jej stronami wynika bezpośrednio lub pośrednio z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego. Oznacza to, że jeżeli między dostawcą i nabywcą istnieją powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i powiązania te wynikają jedynie ze związków jednej lub obu stron transakcji z jednostką samorządu terytorialnego, to w JPK_VAT do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia "TP".

W analizowanej sprawie między stronami transakcji istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Ze względu bowiem na pełnione funkcje w Gminie (tj. prezydent miasta jako organ wykonawczy Gminy oraz jego zastępcy, którym prezydent może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu) występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (prezydenta miasta i jego zastępców) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Gminę). Są to więc powiązania z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Również sekretarz i skarbnik Gminy, stanowiąc "kierownictwo Gminy" (skarbnik Gminy jako główny księgowy budżetu gminy, a sekretarz Gminy jako swoisty "pomocnik" wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy) posiadają (z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne) faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę.

Zatem mamy do czynienia z sytuacją, kiedy jedna ze stron transakcji jest powiązana z jednostką samorządu terytorialnego (wykonuje w tej jednostce zadania związane z pełnioną funkcją "kierowniczą" w tej jednostce samorządu terytorialnego), a drugą stroną transakcji jest sama jednostka samorządu terytorialnego. Tym samym znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia.

W analizowanej sprawie występują ww. powiązania wskazane w § 10 ust. 4b rozporządzenia zmieniającego pomiędzy następującymi osobami: Prezydentem, Zastępcami Prezydenta, Sekretarzem Gminy i Skarbnikiem Gminy a Wnioskodawcą (tj. jednostką samorządu terytorialnego) uczestniczącymi w Transakcjach polegających na wynajmie przez Gminę miejsc postojowych na rzecz ww. osób.

Zatem w przypadku dokonywania ww. Transakcji pomiędzy Gminą a Prezydentem, Zastępcami Prezydenta, Sekretarzem Gminy oraz Skarbnikiem Gminy polegających na wynajmie miejsc postojowych na rzecz ww. osób w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w prowadzonej ewidencji sprzedaży VAT tj. JPK_V7.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl