0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2020 r. (data wpływu 13 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 13 marca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego zawartej dnia 12 grudnia 2019 r. Spółka została użytkownikiem wieczystym działki nr (...), dla której prowadzona jest księga wieczysta (dalej: "Nieruchomość").

Nieruchomość stanowi grunt niezabudowany. Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. W szczególności Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Usługi te są co do zasady opodatkowane podatkiem VAT wg stawki podstawowej.

W celu podniesienia atrakcyjności Nieruchomości dla przyszłych najemców, poprawienia obsługi Nieruchomości i zwiększenia jej dostępności komunikacyjnej, Spółka postanowiła podjąć działania mające na celu przebudowę okolicznej infrastruktury komunikacyjnej w jej najbliższym sąsiedztwie. W tym celu Spółka jest w trakcie negocjacji z Gminą Miasto (...) (dalej: "Gmina"), która jest właścicielem gruntu, na którym znajdują się okoliczne ulice oraz infrastruktura towarzysząca.

W ocenie Spółki przebudowa infrastruktury komunikacyjnej wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę.

W wyniku negocjacji dojdzie do zawarcia pomiędzy Spółką a Gminą pisemnego porozumienia (dalej: "Porozumienie"). W chwili składania niniejszego wniosku Porozumienie nie zostało jeszcze zawarte, ale Spółka oraz Gmina ustaliły już jego istotne elementy. Spółka oraz Gmina uzgodniły, że Spółka dokona przebudowy fragmentów dróg publicznych znajdujących się w pobliżu Nieruchomości oraz przebudowy odcinka kanalizacji deszczowej znajdującej się poza Nieruchomością (dalej: "Inwestycja").

Zgodnie z Porozumieniem Spółka na swój koszt i swoim staraniem będzie realizować Inwestycję na rzecz Gminy. Dotyczy to wszelkich działań koniecznych dla prawidłowego wykonania Inwestycji w uzgodnionym zakresie i terminie. Spółka w związku z Inwestycją będzie pełniła rolę inwestora w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Inwestycja będzie prowadzona na podstawie pozwolenia na budowę, które zostało wydane na rzecz (...) sp. z o.o., i które zostanie przeniesione na Spółkę na podstawie odrębnej umowy przed podpisaniem Porozumienia. Zrealizowana Inwestycja będzie wykonana na gruntach należących do Gminy i stanowić będzie własność Gminy. Nabycie przez Gminę wszelkich materialnych efektów prac i środków trwałych wykonanych w ramach realizacji Inwestycji nastąpi nieodpłatnie. Dodatkowo na podstawie porozumienia Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy prawa autorskie majątkowe do dokumentacji projektowej oraz własność poszczególnych egzemplarzy dokumentacji. Spółka przeniesie również na Gminę prawa z gwarancji i rękojmi udzielonej przez wykonawcę Inwestycji. Prawa te zostaną przekazane Gminie nieodpłatnie w ramach Inwestycji. Gmina nie będzie partycypowała finansowo w realizacji Inwestycji, a Spółka wszelkie obowiązki wynikające z tytułu realizacji porozumienia będzie wykonywała nieodpłatnie.

Spółka podjęła decyzję o ponoszeniu kosztów Inwestycji na podstawie dokonanego rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja spowoduje zwiększenie obrotów z tytułu wynajmu Nieruchomości. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Spółka nie decydowałaby się na przekazanie Inwestycji nieodpłatnie na rzecz Gminy, jeżeli w dłuższej perspektywie czasu nie odniosłaby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.

W przypadku rozpoczęcia i nie wykonania Inwestycji przez Spółkę w uzgodnionych terminach, zgodnie z porozumieniem Gmina będzie uprawniona do ukończenia Inwestycji we własnym zakresie, na koszt i ryzyko Spółki. Dotyczy to również powierzenia ukończenia lub zlecenia wykonania inwestycji podmiotom trzecim na koszt i ryzyko Spółki. Również w takim przypadku wykonana część Inwestycji będzie stanowiła własność Gminy i zostanie przez Spółkę przekazana na rzecz Gminy nieodpłatnie.

W ramach zabezpieczenia zobowiązań Spółka zobowiązała się do złożenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji.

Dodatkowo poniżej Spółka przedstawia wybrane postanowienia z Porozumienia:

* w celu realizacji Inwestycji Gmina udzieli Spółce prawa do dysponowania nieruchomościami, na których realizowana będzie Inwestycja, na cele budowlane,

* upoważniony przedstawiciel Gminy będzie miał prawo uczestniczenia w spotkaniach koordynacji budowy w charakterze obserwatora bez prawa do wydawania wiążących instrukcji lub poleceń,

* Spółka zobowiązana jest do bieżącego informowania Gminy (na jej każdorazowy wniosek) o przebiegu robót,

* przez cały okres realizacji Inwestycji Gmina pozostaje właścicielem infrastruktury drogowej będącej przedmiotem Inwestycji, z wyjątkiem tej która podlegać będzie likwidacji, zgodnie z projektem, który będzie załączony do Porozumienia,

* Spółka podejmuje się kierowania i stałej koordynacji nad przygotowaniem i realizacją Inwestycji oraz ponosi odpowiedzialność za jej wykonanie zgodnie z dokumentacją projektową stanowiącą załącznik do Porozumienia,

* Spółka powierzy w swoim imieniu realizację Inwestycji wybranemu przez siebie wykonawcy.

Spółka przekaże protokolarnie Gminie wykonaną Inwestycję, w terminie nie dłuższym niż 14 dni, od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie Inwestycji stanie się ostateczna (o ile takie będzie wymagane) lub dopełnione zostaną inne formalności wymagane dla dopuszczenia Inwestycji do użytkowania.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji?

2. Czy nieodpłatne przekazanie Gminie Inwestycji będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują wprost, jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Co do zasady, związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym istnieje związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji a sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę.

Jak już zostało wyżej wspomniane, Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta będzie polegać na wynajmie Nieruchomości i ich części. W celu podniesienia atrakcyjności Nieruchomości dla przyszłych najemców, poprawienia obsługi Nieruchomości i zwiększenia jej dostępności komunikacyjnej, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji. Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Powyższe stanowisko, w analogicznym stanie faktycznym, znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "Organ Interpretacyjny") z dnia 25 maja 2017 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG. W interpretacji wskazano, że: "Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta polega na wynajmie Nieruchomości i ich części. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu - przypis własny). Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej." Organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska potwierdzając, że spółce ponoszącej wydatki na przebudowę infrastruktury komunikacyjnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzonymi pracami.

Ponadto, podobne stanowisko zostało także przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych, m.in. w:

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 września 2019 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2019.3.OA,

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR,

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Gminie Inwestycji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT konieczne jest rozważenie, czy przekazanie Inwestycji powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów czy świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, dalej: "k.c."), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja, którą będzie realizowała Spółka na nieruchomościach gruntowych będących własnością Gminy bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu, ponieważ Inwestycja polega na rozbudowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja nie może być przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania stanie się ona własnością Gminy. Spółka nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji i nie będzie mogła tą Inwestycją rozporządzać. Gmina stanie się właścicielem poszczególnych elementów Inwestycji już w momencie ich połączenia z gruntem. Wobec powyższego, zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie może być traktowane jako dostawa towarów.

Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji może być uznane za świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie Inwestycji niewątpliwie wypełnia tę definicję i jest świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Gminy. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przekazanie Inwestycji będzie czynnością nieodpłatną, a opodatkowaniu VAT podlega tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przekazanie Inwestycji bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów Spółki. Nieruchomość będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę. Należy zwrócić uwagę, iż Spółka nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, nie został spełniony i w konsekwencji przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 r. organ interpretacyjny potwierdził również brak opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania zrealizowanej przebudowy infrastruktury drogowej w podobnym stanie faktycznym. Organ interpretacyjny przychylił się do następującego stanowiska: "[nieodpłatne) przekazanie Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu - przypis własny) bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała bez wątpienia wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. (...) Mając to na uwadze warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT".

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych. Spółka wskazuje przykładowo:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 października 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2018.1.MW,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.211.2018.1.AKO,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2017.1.AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą". W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Z opisu przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka na podstawie umowy z dnia 12 grudnia 2019 r. została użytkownikiem wieczystym działki nr (...), stanowiącej grunt niezabudowany.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości.

W celu podniesienia atrakcyjności Nieruchomości dla przyszłych najemców, poprawienia obsługi Nieruchomości i zwiększenia jej dostępności komunikacyjnej, Spółka postanowiła podjąć działania mające na celu przebudowę okolicznej infrastruktury komunikacyjnej w jej najbliższym sąsiedztwie. W tym celu Spółka jest w trakcie negocjacji z Gminą, która jest właścicielem gruntu, na którym znajdują się okoliczne ulice oraz infrastruktura towarzysząca. Spółka oraz Gmina uzgodniły, że Spółka dokona przebudowy fragmentów dróg publicznych znajdujących się w pobliżu Nieruchomości oraz przebudowy odcinka kanalizacji deszczowej znajdującej się poza Nieruchomością.

Spółka podjęła decyzję o ponoszeniu kosztów Inwestycji na podstawie dokonanego rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja spowoduje zwiększenie obrotów z tytułu wynajmu Nieruchomości. Przebudowa infrastruktury komunikacyjnej wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę.

Zgodnie z Porozumieniem Spółka na swój koszt i swoim staraniem będzie realizować Inwestycję na rzecz Gminy. Zrealizowana Inwestycja będzie wykonana na gruntach należących do Gminy i stanowić będzie własność Gminy. Nabycie przez Gminę wszelkich materialnych efektów prac i środków trwałych wykonanych w ramach realizacji Inwestycji nastąpi nieodpłatnie. Dodatkowo na podstawie porozumienia Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy prawa autorskie majątkowe do dokumentacji projektowej oraz własność poszczególnych egzemplarzy dokumentacji. Spółka przeniesie również na Gminę prawa z gwarancji i rękojmi udzielonej przez wykonawcę Inwestycji.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. Inwestycją.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Natomiast dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę.

Tym samym wydatki Spółki ponoszone z realizowaną Inwestycją będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem Spółka - na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy - będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Spółki dotyczą również uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania Gminie ww. Inwestycji.

W odniesieniu do przedmiotowego zagadnienia należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą usługi o charakterze nieodpłatnym co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Analiza przedstawionego przez Spółkę opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji na rzecz Gminy nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku nie wynika, aby Spółce przysługiwało prawo do rozporządzania jak właściciel gruntem, na którym Inwestycja ma być realizowana. Jak wskazano w opisie sprawy, zrealizowana Inwestycja będzie wykonana na gruntach należących do Gminy i będzie stanowić własność Gminy. Gmina stanie się właścicielem poszczególnych elementów Inwestycji w momencie ich połączenia z gruntem, a tym samym nieodpłatnego przekazania tej Inwestycji nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów związanych z realizacją Inwestycji nie spełnia przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie - jak wskazano we wniosku - nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Inwestycją ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Inwestycja (przebudowa fragmentów dróg publicznych i odcinka kanalizacji deszczowej) ma na celu podniesienie atrakcyjności Nieruchomości dla przyszłych najemców, poprawienie obsługi Nieruchomości i zwiększenia jej dostępności komunikacyjnej.

Zatem nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz Gminy nakładów poniesionych na Inwestycję nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem wydatki będą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki - wynajmem powierzchni w realizowanej w przyszłości inwestycji polegającej na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest również prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl