0114-KDIP4-1.4012.246.2021.1.PS - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu instalacji ogniw fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.246.2021.1.PS Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu instalacji ogniw fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza realizować Projekt pn. " (...)", zwany dalej Projektem, na który zamierza pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Typy projektu: inwestycje z zakresu budowy nowych jednostek wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej wykorzystujących energię słoneczną polegających na instalacji ogniw fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, w tym budynkach jednorodzinnych na potrzeby własne Grantobiorców, tj. z wyłączeniem budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, w tym działalność rolnicza - projekty grantowe (zgodne z art. 35 i art. 36 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020). Głównym celem Projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę 43 mikroinstalacji wykorzystujących odnawialne źródło energii w gospodarstwach indywidualnych na terenie Gminy od 2022 r.

Projekt będzie polegał na udzielaniu mieszkańcom Gminy grantów na zakup i montaż instalacji odnawialnego źródła energii fotowoltaicznej lub solarnej (dalej zwanych OZE) na budynkach mieszkalnych na potrzeby własne mieszkańców Gminy. Kwalifikacja wniosków mieszkańców do podpisania umowy powierzenia grantu zostanie przeprowadzona przez Gminę na podstawie Regulaminu naboru wniosków i realizacji Projektu.

Gmina jest Grantodawcą, mieszkańcy Gminy Grantobiorcami. Grant - wsparcie finansowe pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - udzielany będzie w formie refundacji części poniesionych kosztów montażu instalacji OZE przez Grantobiorców. Wysokość Grantu wynosi 70% kosztów kwalifikowalnych montażu instalacji OZE. Koszty kwalifikowalne dla poszczególnych instalacji nie mogą przekroczyć:

1.

dla instalacji fotowoltaicznej o mocy do 5 kWp - 7 000,00 zł za 1kWp,

2.

dla instalacji fotowoltaicznej o mocy powyżej 5 kWp- 6 000,00 zł za 1 kWp,

3.

dla instalacji solarnej:

* dostosowanej do potrzeb 1-3 osób - 18 000,00 zł,

* dostosowanej do potrzeb 4-5 osób - 21 000,00 zł,

* dostosowanej do potrzeb 6 i więcej osób - 25 000,00 zł.

Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu i montaż instalacji OZE. Mieszkaniec, podpisując z Gminą umowę powierzenia grantu, zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych, czego dowodem będą przedstawione przez niego, podczas składania wniosku o wypłatę grantu, faktury i dowody zapłaty. Granty przekazywane są mieszkańcowi wyłącznie w formie refundacji, po poniesieniu przez mieszkańca całości kosztów montażu instalacji OZE.

Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. W związku z powyższym mieszkańcy (Grantobiorcy) otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym. Gmina poniesie jedynie koszty nadzoru inwestorskiego w zakresie kontroli prawidłowości wykonania instalacji i zgodności z umową powierzenia grantu.

Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT na rzecz mieszkańców. Usługa nadzoru nie zostanie zakupiona celem jej odsprzedaży na rzecz mieszańców, w związku z czym VAT nie wystąpi w rozliczeniach miedzy Gminą a mieszkańcami.

W okresie eksploatacji urządzeń zainstalowanych w ramach Projektu Gmina nie będzie obciążana żadnymi kosztami, ponieważ koszt utrzymania i eksploatacji instalacji OZE będzie ponoszony w całości przez mieszkańców.

Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od momentu zakończenia jego realizacji. Zamontowane urządzenia będą stanowiły własność mieszkańców, z tym że zgodnie z zapisami umowy powierzenia grantu oraz regulaminem uczestnictwa w Projekcie mieszkańcy będą zobligowani do zapewnienia ich należytego użytkowania, w tym ponoszenia kosztów ich utrzymania, wymaganych przeglądów i ubezpieczenia.

W celu realizacji powyższego Projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych Projektu. Gmina zrealizuje Projekt, przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji, natomiast w pozostałej części mieszkańcy sfinansują Projekt ze środków własnych. VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako koszt kwalifikowalny. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców w związku z udziałem w Projekcie. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca. Wszystkie czynności dokonywane przez Gminę wobec mieszkańców dotyczące Projektu są związanie z udzieleniem grantu na rzecz mieszkańca i właściwym rozliczeniem dofinansowania. Ponadto Gmina za pośrednictwem nadzoru inwestorskiego tylko kontroluje, czy zainstalowane przez Grantobiorców instalacje spełniają warunki określone w Regulaminie naboru wniosków i realizacji Projektu. Usługa nadzoru inwestorskiego jest wydatkiem kwalifikowalnym w Projekcie pokrytym z dofinansowania ze środków europejskich w wysokości 70% i ze środków Gminy w wysokości 30%.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT.

Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina przy realizacji Projektu będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją Projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, towary i usługi nabyte w ramach jej realizacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za zakup i montaż instalacji OZE będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. Usługa nadzoru inwestorskiego, nabyta przez Gminę w ramach Projektu, będzie wykorzystana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z realizacją Projektu Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza realizować projekt, na który zamierza pozyskać dofinansowanie. Głównym celem Projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę 43 mikroinstalacji wykorzystujących odnawialne źródło energii w gospodarstwach indywidualnych na terenie Gminy od 2022 r.

Projekt będzie polegał na udzielaniu mieszkańcom Gminy grantów na zakup i montaż instalacji odnawialnego źródła energii fotowoltaicznej lub solarnej (dalej zwanych OZE) na budynkach mieszkalnych na potrzeby własne mieszkańców Gminy. Kwalifikacja wniosków mieszkańców do podpisania umowy powierzenia grantu zostanie przeprowadzona przez Gminę na podstawie Regulaminu naboru wniosków i realizacji Projektu. Gmina jest Grantodawcą, mieszkańcy Gminy Grantobiorcami. Grant - wsparcie finansowe udzielane będzie w formie refundacji części poniesionych kosztów montażu instalacji OZE przez Grantobiorców. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu i montaż instalacji OZE. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę powierzenia grantu, zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych, czego dowodem będą przedstawione przez niego, podczas składania wniosku o wypłatę grantu, faktury i dowody zapłaty. Granty przekazywane są mieszkańcowi wyłącznie w formie refundacji, po poniesieniu przez mieszkańca całości kosztów montażu instalacji OZE. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. W związku z powyższym mieszkańcy (Grantobiorcy) otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym. Gmina poniesie jedynie koszty nadzoru inwestorskiego w zakresie kontroli prawidłowości wykonania instalacji i zgodności z umową powierzenia grantu. Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT na rzecz mieszkańców. Usługa nadzoru nie zostanie zakupiona celem jej odsprzedaży na rzecz mieszańców, w związku z czym VAT nie wystąpi w rozliczeniach miedzy Gminą a mieszkańcami. W okresie eksploatacji urządzeń zainstalowanych w ramach Projektu Gmina nie będzie obciążana żadnymi kosztami, ponieważ koszt utrzymania i eksploatacji instalacji OZE będzie ponoszony w całości przez mieszkańców. Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od momentu zakończenia jego realizacji. Zamontowane urządzenia będą stanowiły własność mieszkańców, z tym że mieszkańcy będą zobligowani do zapewnienia ich należytego użytkowania, w tym ponoszenia kosztów ich utrzymania, wymaganych przeglądów i ubezpieczenia.

W celu realizacji powyższego Projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji. Gmina zrealizuje Projekt, przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji, natomiast w pozostałej części mieszkańcy sfinansują Projekt ze środków własnych. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców w związku z udziałem w Projekcie. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca. Wszystkie czynności dokonywane przez Gminę wobec mieszkańców dotyczące Projektu są związanie z udzieleniem grantu na rzecz mieszkańca i właściwym rozliczeniem dofinansowania. Ponadto Gmina za pośrednictwem nadzoru inwestorskiego tylko kontroluje, czy zainstalowane przez Grantobiorców instalacje spełniają warunki określone w Regulaminie naboru wniosków i realizacji Projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT. Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Jak wynika z treści wniosku, realizowany przez Wnioskodawcę projekt pn.: "(...)" należy do zakresu działania Wnioskodawcy (Gminy). Wnioskodawca wykonując przedmiotowe zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W takim ujęciu Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonanie przedmiotowego projektu następuje w ramach realizacji zadań własnych Gminy.

Ponadto jak już wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT. Ponadto, usługa nadzoru inwestorskiego, nabyta przez Gminę w ramach Projektu, będzie wykorzystana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, bowiem - jak wskazuje Wnioskodawca - Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT.

W konsekwencji Gmina, realizując wskazany we wniosku projekt nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców, a nabywane przez Gminę usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn.: "(...)".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl