0114-KDIP4-1.4012.159.2024.1.KSA - Brak prawa do odliczenia przez powiat podatku VAT zakupionych w celu realizacji projektu ukierunkowana jest na usprawnienie procesu obsługi spraw prowadzonych przez administrację publiczną w zakresie geodezji i kartografii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.159.2024.1.KSA Brak prawa do odliczenia przez powiat podatku VAT zakupionych w celu realizacji projektu ukierunkowana jest na usprawnienie procesu obsługi spraw prowadzonych przez administrację publiczną w zakresie geodezji i kartografii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. " (...)".

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Powiat (...), jako jeden z (...) partnerów, w którym Powiat (...) jest Liderem, uczestniczący w opisanym poniżej projekcie, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat (...) jest w trakcie przygotowywania wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu " (...)", Działanie 1.2. Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych.

Projekt realizowany będzie dla obszaru województwa (...). Partnerami projektu są powiaty i miasta z terenu województwa (...).

Głównym źródłem informacji o terenie są zasoby Powiatowych Ośrodków (...), które dzięki realizacji projektu " (...)" zostały w części doprowadzone do postaci cyfrowej. Część materiałów zasobu wciąż pozostaje w formie analogowej.

Projekt " (...)" jest kontynuacją ww. projektu, ponieważ posiadane i udostępniane w części powiatów zasoby nadal nie są w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi udostępniania danych przestrzennych.

Forma zasobów geodezyjnych na terenie województwa (...) nadal pozostaje niejednolita. Ewidencja gruntów założona jest dla całej powierzchni województwa, natomiast ewidencja budynków jest zaawansowana w różnym stopniu w poszczególnych powiatach. Część graficzna bazy wciąż występuje w części powiatów w formie analogowej. Celem projektu jest (...).

Strategia przyjęta w drodze realizacji projektu ukierunkowana jest na usprawnienie procesu obsługi spraw prowadzonych przez administrację publiczną w zakresie geodezji i kartografii.

Uzupełniająco realizacja projektu ma na celu m.in. (...).

Powyższe działania pozwolą na zwiększenie poziomu dostępu obywateli do publicznych informacji, zasobów i usług cyfrowych świadczonych przez administrację i będzie stanowić podstawę do prowadzenia skutecznych procesów decyzyjnych i inwestycyjnych, co w konsekwencji służy wspieraniu innowacyjności i rozwojowi gospodarczemu.

Obecnie większość usług jest świadczonych drogą elektroniczną, w większości powiatów na 3 lub 4 poziomie dojrzałości. Realizacja projektu wpłynie na poprawę dostępu do e-usług publicznych poprzez dostosowanie zasobów państwowego zasobu geodezyjno-kartograficznego na poziomie powiatowym do aktualnych wymogów prawa oraz pozwoli na wprowadzenie nowoutworzonych e-usług.

Prawny obowiązek realizacji projektu nakłada na starostę m.in. art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1752 z późn. zm.) oraz § 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390 z późn. zm.).

Szacowana wartość całkowita projektu to (...) złotych.

Powiat (...) realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.). Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2023-2027. Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat (...) i pozostałych partnerów, którzy są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opłaty za powstałe w wyniku realizacji projektu usługi są opłatami publicznoprawnymi, naliczanymi zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 Prawo geodezyjne i kartograficzne, a zatem Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Pytanie

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat (...) nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat (...) warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat (...) nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej "ustawą o VAT". Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

* inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz

* mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług mogą występować w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 107).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Będą Państwo uczestniczyć w projekcie pn. " (...)". Partnerami Projektu będą powiaty i miasta z terenu województwa (...). Celem Projektu będzie (...). Projekt będzie ukierunkowany na usprawnienie procesu obsługi spraw prowadzonych przez administrację publiczną w zakresie geodezji i kartografii, m.in. pozwoli na utworzenie nowych e-usług.

Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury za realizację tego Projektu będą wystawiane na Państwa i pozostałych partnerów. Nabyte na potrzeby Projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Państwa czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Za powstałe w wyniku realizacji Projektu usługi będą Państwo pobierać opłaty o charakterze publicznoprawnych, które będą naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją Projektu, nie są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie zadań własnych powiatu w zakresie geodezji i kartografii, z których nie będą Państwo otrzymywać żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. " (...)".

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych partnerów Projektu.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl