0114-KDIP3-3.4011.318.2017.2.MS1 - Powstanie przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.318.2017.2.MS1 Powstanie przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej Wnioskodawca lub Towarzystwo) jest podmiotem zarządzającym funduszami inwestycyjnymi na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.). Towarzystwo zobligowane jest do zmiany systemu premiowego co wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinna odpowiadać polityka wynagrodzeń w towarzystwie funduszy inwestycyjnych (Dz. U. z 2016 r., poz, 1487) (dalej "Rozporządzenie").

Na podstawie Rozporządzenia powstała i została przyjęta w Towarzystwie "Polityka Wynagradzania Osób Mających Wpływ na Profil Ryzyka oraz Członków Zarządu" (dalej "Polityka"). Obowiązek przyjęcia polityki przez Towarzystwo wynika z § 2 Rozporządzenia.

Zgodnie z przyjętymi w Polityce zasadami wynagrodzenie dzieli się na:

1.

wynagrodzenie stałe

2.

wynagrodzenia zmienne.

Ad. 1 Wynagrodzenie stałe

Wynagrodzenie stałe pracowników nie jest powiązane i uzależnione od wyników osiąganych przez Towarzystwo i zarządzanych przez niego funduszy (wynagrodzenie stałe nie jest przedmiotem zapytania niniejszego wniosku).

Ad. 2 Wynagrodzenie zmienne

Wynagrodzenie zmienne uzależnione zostało w Rozporządzeniu od wyników Towarzystwa i zarządzanych przez niego funduszy. Podstawą wynagrodzenia zmiennego będzie ocena wyników osiągniętych przez daną osobę i daną jednostkę organizacyjną w odniesieniu do ogólnych wyników Towarzystwa. Przy ocenie indywidualnych wyników osiągniętych przez daną osobę brane będą pod uwagę kryteria finansowe i niefinansowe. Podstawą określenia wyników będą dane z co najmniej dwóch ostatnich lat obrotowych, a w przypadku osób zatrudnionych krócej niż dwa lata - dane od momentu nawiązania zatrudnienia.

Wynagrodzenie zmienne uzależnione od wyników jest przyznawane i wypłacane, gdy ich przyznanie lub wypłacenie nie ogranicza zdolności Towarzystwa do zwiększania jego kapitałów własnych, nie wpływa na ich stabilność, nie zagrozi ciągłości lub stabilności prowadzenia przez Towarzystwo działalności oraz gdy jest uzasadnione wynikami Towarzystwa lub wynikami funduszu zarządzanego przez Towarzystwo, efektami pracy jednostki organizacyjnej, w której osoba była zatrudniona, oraz efektami pracy tej osoby. Wysokość Wynagrodzenia zmiennego uzależnionego od wyników będzie zmniejszona, a wypłata tego wynagrodzenia zawieszona, gdy niepodjęcie takich działań mogłoby negatywnie wpłynąć na możliwość wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych przez Towarzystwo lub wyniki funduszu zarządzanego przez Towarzystwo nie spełniają kryteriów określonych w Polityce lub celach postawionych danej osobie.

Polityką wynagradzania w Towarzystwie objęci zostali pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, których zadania i zakres odpowiedzialności mają wpływ na profil ryzyka prowadzonej przez Towarzystwo działalności. W szczególności są to osoby podejmujące decyzje inwestycyjne dotyczące portfela inwestycyjnego funduszu, zarządzania ryzykiem, zgodności z przepisami oraz inne osoby, do których zadań należą czynności istotnie wpływające na profil ryzyka Towarzystwa lub zarządzanych funduszy w tym również członkowie zarządu. Do wspomnianej grupy pracowników, należą zarówno analitycy akcji, zarządzający funduszami, członkowie zarządu Towarzystwa, osoby odpowiedzialne za kontrolę ryzyka inwestycyjnego czy nadzór oraz zapewnienie zgodności z przepisami (określani dalej jako Pracownicy).

Wynagrodzenie zmienne wypłacone w formie jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych, tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych lub praw uczestnictwa unijnych AFI zarządzanych przez Towarzystwo, podlega okresowi wstrzymania. Minimalny okres wstrzymania jest dostosowany do długoterminowej strategii działalności Towarzystwa lub celów i polityki inwestycyjnej funduszu, którego tytuły uczestnictwa są przyznawane jako wynagrodzenie zmienne i wynosi pół roku.

W celu realizacji przepisów dotyczących okresu wstrzymania, Towarzystwo zawiera z Pracownikami umowę określającą obowiązek nieprzedstawiania do odkupienia jednostek uczestnictwa lub niezbywania lub nieprzedstawiania do wykupu certyfikatów inwestycyjnych, tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych lub praw uczestnictwa w unijnych AFI w okresie wstrzymania.

Zgodnie z przyjętymi w Polityce zasadami wynagrodzenie zmienne za dany okres oceny przyznawane jest po rozliczeniu celów w formie:

1.

wynagrodzenia zmiennego nieodroczonego - w wysokości nie wyższej niż 60% wynagrodzenia zmiennego (płatnego w pierwszym roku po okresie oceny),

2.

wynagrodzenia zmiennego odroczonego - w wysokości co najmniej 40% wynagrodzenia zmiennego (płatnego w równych ratach w kolejnych trzech latach po pierwszym roku po okresie oceny). W przypadku negatywnej oceny pracownika wynagrodzenie zmienne odroczone może zostać zmniejszone, aż do całkowitego pozbawienia.

Wynagrodzenie zmienne nieodroczone i odroczone przyznawane jest co do zasady w równych częściach tj. 50% w formie gotówkowej oraz 50% w formie jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych, tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych. W przypadku pracowników Towarzystwa wynagrodzenie wypłacane będzie w postaci jednostek uczestnictwa Subfunduszu Lokacyjnego. Zgodnie z zapisami Polityki wskaźnik% podziału wypłaty wynagrodzenia na część gotówkową oraz w formie jednostek uczestnictwa może ulec w przyszłości zmianie, przy czym minimalny wskaźnik% dla wypłat w postaci jednostek uczestnictwa będzie wynosił 50%. Wynagrodzenie wypłacane w postaci gotówki nie jest przedmiotem zapytania niniejszego wniosku.

Wynagrodzenie w postaci instrumentów finansowych będzie wypłacane przez agenta transferowego - wyspecjalizowany podmiot zajmujący się obsługą funduszy inwestycyjnych, który będzie prowadził imienne rejestry uczestników, na których będą przechowywane jednostki uczestnictwa Subfunduszu Lokacyjnego z uwzględnieniem okresów wstrzymania i odroczenia. Po odblokowaniu jednostek przez agenta transferowego Pracownicy będą mieli prawo swobodnego dysponowania środkami.

Odraczalna część wynagrodzenia zmiennego może zostać obniżona aż do całkowitego pozbawienia przez przełożonego dokonującego oceny Pracowników w przypadku:

a.

znacznego pogorszenia wyników Towarzystwa, w tym powstania straty bilansowej lub zagrożenia powstania straty bilansowej,

b.

ustalenia, że nastąpiła znacząca negatywna zmiana w kapitale własnym Towarzystwa,

c.

dopuszczenie się Pracowników do: naruszenia obowiązków pracowniczych lub uchybienia przestrzeganiu prawa i regulacji wewnętrznych lub nieprawidłowego wykonania wyznaczonych zadań służbowych lub naruszenia zasad współżycia społecznego.

Zatwierdzenia wypłaty wynagrodzenia zmiennego dokonuje rada nadzorcza w odniesieniu do członków zarządu oraz członkowie zarządu w odniesieniu do pozostałych Pracowników.

Wnioskujący rozważa uznanie wynagrodzenia zmiennego wypłacanego w postaci jednostek uczestnictwa Pracownikom za przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f., który podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30a ust. 1 w.w ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie wypłacone w postaci jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego (Subfundusz Lokacyjny) winno być rozliczone w ramach kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. i opodatkowane 19% stawką przewidzianą w art. 30a ust. 1 ustawy o p.d.o.f. ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. uzyskany przychód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa winien zostać uznany za przychód z kapitałów pieniężnych i podlegać opodatkowaniu przy zastosowaniu 19% stawki podatkowej zgodnie z 30a ust. 1 ustawy o p.d.o.f.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c ustawy o p.d.o.f. Rodzaje przychodów zakwalifikowanych do tzw. przychodów z kapitałów pieniężnych wymienione są w art. 17 ustawy o p.d.o.f. W katalogu wśród wymienionych rodzajami przychodów wskazane są przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, jest to art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. W świetle tego przepisu za przychodu z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c, art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.f. odnosi się do sytuacji zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W przypadku takowej zamiany nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. posługuje się sformułowaniem przychodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Pojęcie funduszy kapitałowych zdefiniowano w art. 5a pkt 14 ww. ustawy. W ramach definicji ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to:

1.

fundusze inwestycyjne,

2.

fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.),

3.

ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że część wynagrodzenia zmiennego Pracowników wypłacane będzie w formie jednostek uczestnictwa otwartego funduszu inwestycyjnego (Subfundusz Lokacyjny). Przychody uzyskane w ramach funduszu inwestycyjnego dla jego uczestników opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. stawka zryczałtowanego podatku dochodowego wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, oraz nie łączy się z dochodami opodatkowanymi wg. skali podatkowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów wymusiło na towarzystwach funduszy inwestycyjnych zmiany zasad wynagradzania pracowników, którzy odgrywają kluczową rolę przy decyzjach inwestycyjnych towarzystw i zarządzanych przez nie funduszy. Wnioskodawca jest jednym z towarzystw funduszy inwestycyjnych, który zarządza funduszami w tym funduszem Subfundusz Lokacyjny. Zasady utworzenia i działania ww. funduszu reguluje ustawa o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Organem reprezentującym i zarządzającym funduszem jest Wnioskodawca, który dla wybranej grupy Pracowników będzie dokonywał wypłaty wynagrodzenia w postaci jednostek uczestnictwa.

Rozliczenie zryczałtowanego podatku z tytułu dochodów uzyskanych w funduszach kapitałowych następuje za pośrednictwem płatnika w myśl przepisów art. 41 ust. 4 ustawy o p.d.o.f. Płatnikiem jest fundusz zarządzany przez Wnioskodawcę, który samodzielnie lub za pośrednictwem wyspecjalizowanego podmiotu jakim jest agent transferowy dokonuje rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego. Co do zasady płatnik pomniejsza wypłatę z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych lub umorzenia jednostek uczestnictwa.

Zryczałtowany podatek ustalany jest od dochodu, stanowiącego różnicę między osiągniętym przychodem a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów. Zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy p.d.o.f. za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem wydatków wprost wskazanych w ustawie o p.d.o.f. jako niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podstawową grupą kosztów podatkowych są, w oparciu o treść art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f., wydatki faktycznie poniesione na nabycie jednostek uczestnictwa. W niniejszym przypadku jednostki uczestnictwa nie są nabywane przez Pracowników (nie ma fizycznego wydatkowania środków pieniężnych na zakup jednostek).

Towarzystwo ponosi koszt nabycia jednostek, które stanowią element wynagrodzenia zmiennego wypłaconego Pracownikom. Powyższe skutkuje brakiem rozpoznania kosztów podatkowych w momencie umorzenia jednostek uczestnictwa u Pracowników gdzie podstawą opodatkowania będzie wypracowany zysk wraz z kwotą wypłaconego wynagrodzenia.

Z przedstawionej powyżej argumentacji i przepisów prawa podatkowego wynika wprost, że dochód z funduszy inwestycyjnych nie podlega opodatkowaniu wg zasad ogólnych tj. wg skali podatkowej ale ustawodawca dla tego rodzaju źródła przychodów wprowadził opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl