0114-KDIP3-2.4011.94.2022.2.JM - Zwolnienie z PIT przychodów osób do 26 roku życia

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.94.2022.2.JM Zwolnienie z PIT przychodów osób do 26 roku życia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z zastosowaniem ulgi dla młodych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 11 lipca 2018 r. powołaliście Państwo na Prezesa Zarządu Spółki większościowego wspólnika Spółki, który przyjął tę funkcję i do 31 grudnia 2020 r. pełnił ją bez wynagrodzenia. Prezes Zarządu nie prowadzi działalności gospodarczej, ponadto jest studentem i osobą urodzoną 4 lipca 2000 r., tj. do 26 roku życia. W dniu 1 stycznia 2021 r. zawarliście z Prezesem Zarządu umowę zlecenia na pełnienie funkcji Prezesa Zarządu. W ramach umowy zlecenia Prezes Zarządu wykonuje czynności związane z reprezentowaniem Spółki i prowadzeniem jej spraw. Z uwagi na to, że osoby studiujące, niemające ukończonych 26 lat, wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenie nie podlegają ani ubezpieczeniom społecznym, ani też zdrowotnym nie zgłosiliście Państwo zawartej umowy do tych ubezpieczeń. Ponadto z uwagi na nieukończenie przez Prezesa Zarządu 26. roku życia zadaliście Państwo pytanie na infolinii Krajowej Informacji Podatkowej: czy w przypadku umowy zlecenia zawartej z Prezesem Zarządu na pełnienie funkcji Prezesa Spółka macie prawo do zastosowania ulgi "Bez PIT dla młodych" i otrzymaliście opinię twierdzącą, wobec czego nie został naliczony oraz nie pobrany podatek dochodowy z wynagrodzenia z ww. umowy.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Zawarta z Prezesem Zarządu umowa zlecenia ma charakter umowy o zarządzaniu przedsiębiorstwem albowiem pełnienie funkcji Prezesa Zarządu zawsze związane jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem, a ponadto zapis w Umowie Spółki stanowi: "Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu, a w szczególności dokonuje rozdziału zadań między członków Zarządu i koordynuje ich pracę, zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu. W razie równości głosów przy podejmowaniu uchwał Zarządu decyduje głos Prezesa Zarządu".

Pytanie

1) Czy postąpiliście Państwo prawidłowo stosując ulgę dla młodych do umowy zlecenia zawartej na pełnienie funkcji Prezesa Zarządu?

2) Czy Prezes Zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością poniżej 26 roku życia ma prawo do skorzystania z ulgi "Bez PIT dla młodych" z tytułu zawartej umowy zlecenia na pełnienie funkcji Prezesa Zarządu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przychód z zawartej umowy zlecenia z Prezesem Zarządu Spółki poniżej 26 roku życia na pełnienie tej funkcji mieści się w katalogu przychodów zwolnionych od podatku i Państwo wobec braku wniosku Zleceniobiorcy - w tym przypadku Prezesa Zarządu nie mieli prawa do naliczenia i pobrania podatku.

W Państwa opinii, Prezes Zarządu poniżej 26 roku życia, pełniący swoją funkcję na podstawie zawartej z Państwem umowy zlecenia ma prawo do skorzystania z ulgi "Bez PIT dla młodych".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

Z analizy ww. przepisu wynika, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Przedmiotowy, bo nie wszystkie osiągnięte przychody mogą korzystać z tego zwolnienia. Dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 148, którymi są: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8.

Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w analizowanym przepisie.

Państwa wątpliwości wzbudza fakt, czy wypełniając obowiązki płatnika prawidłowo zastosowaliście ulgę dla młodych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dochodów z umowy zlecenia zawartej z Prezesem Zarządu poniżej 26. roku życia.

Pierwsza przesłanka o charakterze podmiotowym zastosowania omawianego zwolnienia została spełniona, bowiem Prezes Zarządu jest podatnikiem, który nie ukończył 26 roku życia.

W odniesieniu do drugiej przesłanki należy wskazać, że omawiane zwolnienie ma zastosowanie jedynie do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8.

Katalog źródeł przychodów został określony przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 tej ustawy, wśród których w pkt 2 wymienił działalność wykonywaną osobiście.

Na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a cyt. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Według art. 13 pkt 7 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast stosownie do art. 13 pkt 9 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów zawsze jest działalność wykonywana osobiście.

Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem, występuje duża dowolność nazewnictwa. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych między przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem - zarządcą, jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W przepisie art. 13 pkt 9 ustawy, wskazano na wyjątek. Dotyczy on sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu (prezes), rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej. W takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże nie wpływa na zmianę źródła przychodu, są to również przychody z działalności wykonywanej osobiście.

O kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza treść danej umowy, a nie forma zobowiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia.

We wniosku wskazaliście Państwo, że zawarta z Prezesem Zarządu umowa zlecenia ma charakter umowy o zarządzaniu przedsiębiorstwem, albowiem pełnienie funkcji Prezesa Zarządu zawsze związane jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Zatem, przychody te należy zakwalifikować do kategorii przychodów Prezesa Spółki z tytułu zarządzania przedsiębiorstwem, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie przychody Prezesa nie mogą być zaliczone do źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, jako przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło.

Do dochodów tych ma zastosowanie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Tym samym, dochody otrzymywane przez Prezesa Zarządu z tytułu zawartej z Państwem umowy zlecenia dotyczącej zarządzania przedsiębiorstwem, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy nie mieszczą się w katalogu przychodów, do których można zastosować powyższe zwolnienie.

W związku z powyższym, Spółka jako płatnik nie może zastosować ulgi dla młodych do umowy zlecenia dotyczącej zarządzanie przedsiębiorstwem zawartej na pełnienie funkcji Prezesa Zarządu do 26. roku życia.

Prezes Zarządu poniżej 26 roku życia ma prawo do skorzystania z ulgi "Bez PIT dla młodych", ale tylko w odniesieniu do dochodów uzyskanych z umowy zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl