0114-KDIP3-2.4011.808.2022.1.AC - Wydatki na perukę jako podstawa ulgi rehabilitacyjnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.808.2022.1.AC Wydatki na perukę jako podstawa ulgi rehabilitacyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pracuje Pani zawodowo w biurze i obsługuje klientów. Ma Pani orzeczoną niepełnosprawność umiarkowaną na narządy ruchu o symbolu - 05-R- 10-N. W zeszłym roku zdiagnozowano u Pani łysienie czołowe bliznowaciejące. Jak stwierdziła profesor (...) choroba trwa już około 10 lat. Wcześniej pomimo Pani wizyt u dermatologów, taka diagnoza nie została postawiona. Covid trwający dwa lata utrudniał Pani wizyty u lekarzy. Może wówczas nie doszłoby do takiego ubytku włosów na głowie. Obecnie nie ma Pani brwi, włosów na głowie od czoła, poprzez skronie, do czubka głowy. Jak stwierdziła Pani Profesor włosy nie odrosną, a obecne leczenie zmierza do zahamowania wypadania włosów i utrzymania włosów tych co pozostały. Ponieważ choroby skóry nie widnieją w katalogu chorób, które umożliwiają otrzymanie orzeczenia o niepełnosprawności stanęła Pani przed dylematem życiowym dotyczącym zakupu peruki. Obecnie zakrywa Pani głowę chustkami. Peruka, którą musiałby Pani nosić codziennie, jest droga. Niemniej mogłaby Pani wziąć kredyt i sfinansować zakup peruki. Chciałaby Pani także odliczyć wartość zakupu peruki od dochodu jako przedmiotu ułatwiającego wykonywanie funkcji życiowych. Nadmieniła Pani, że właśnie taką funkcję peruka będzie spełniała w Pani przypadku, ale nie wie Pani czy będzie mogła odliczyć jej zakup od podatku, bowiem ma Pani orzeczoną niepełnosprawność na narządy ruchu.

Lekarz rodzinny może wystawić Pani zaświadczenie, że zakup peruki jest związany z Pani niepełnosprawnością i będzie ułatwiał Pani wykonywanie funkcji życiowych, tj. będzie Pani mogła swobodnie chodzić do pracy, do sklepu, do urzędów, do lekarzy itd. i nie straszyć ludzi swoją głową bez włosów, a przede wszystkim nie popaść w depresję. Wskazała Pani, że osoby leczące się na nowotwory wiedzą, że po chemioterapii włosy im odrosną. Jak zapewniła Panią profesor w przypadku Pani choroby włosy nie odrosną.

Pytanie

Czy na podstawie zaświadczenia lekarza rodzinnego dotyczącego konieczności zakupu peruki w ramach Pani niepełnosprawności (05-R 10-N), który to zakup ułatwiłby Pani życie, tj. wykonywanie podstawowych czynności życiowych, może Pani odliczyć od dochodu wartość zakupionej peruki w ramach ulgi rehabilitacyjnej?

Pani stanowisko w sprawie

Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza rodzinnego dotyczącego zakupu peruki, która będzie pełniła funkcje ułatwiające wykonywanie podstawowych czynności życiowych w ramach niepełnosprawności ruchowej będzie stanowiło dla Pani podstawę do odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Zaznaczyła Pani, że lekarz rodzinny bądź dermatolog mogą wystawić zapotrzebowanie do NFZ o dofinansowanie zakupu peruki (zapotrzebowanie na wyrób medyczny) bez orzeczenia o niepełnosprawności, bowiem choroby skóry nie mieszczą się w katalogu chorób zaliczanych do stopnia niepełnosprawności. Dofinansowanie do peruki w ramach NFZ wynosi 250 zł na rok. Podkreślam, że lekarz rodzinny ma informacje na temat stanu Pani zdrowia wszystkich specjalizacji tj. kardiologicznej, neurologicznej, ortopedycznej, laryngologicznej, dermatologicznej. Bez tej wiedzy nie mógłby Pani leczyć na inne choroby.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, natomiast zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został dodany pkt 2a, który wskazuje, że:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;

Wskazane wyroby medyczne są to wyroby medyczne wymienione w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054).

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

W myśl art. 26 ust. 7d ww. ustawy:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1.

orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2.

decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3.

orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1. I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2. II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)

całkowitą niezdolność do pracy albo

b)

umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.

ma Pani orzeczoną niepełnosprawność umiarkowaną o symbolach 05-R i 10-N;

2.

w 2021 r. zdiagnozowano u Pani łysienie czołowe bliznowaciejące - nie ma Pani brwi, włosów na głowie od czoła, poprzez skronie, do czubka głowy;

3.

jak stwierdził lekarz specjalista włosy nie odrosną, a obecne leczenie zmierza do zahamowania wypadania włosów i utrzymania tych włosów, pozostały;

4.

choroby skóry nie widnieją w katalogu chorób, które umożliwiają otrzymanie orzeczenia o niepełnosprawności;

5.

chce Pani kupić perukę i wydatek na nią odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej jako przedmiotu ułatwiającego wykonywanie funkcji życiowych;

6.

lekarz rodzinny może wystawić Pani zaświadczenie, że zakup peruki jest związany z Pani niepełnosprawnością i będzie ułatwiał Pani wykonywanie funkcji życiowych.

Pani wątpliwość budzi kwestia możliwości skorzystania z odliczenia ww. wydatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej na podstawie zaświadczenia lekarza rodzinnego dotyczącego konieczności zakupu peruki w ramach Pani niepełnosprawności.

Intencją ustawodawcy przy tworzeniu ulgi rehabilitacyjnej była pomoc osobom z niepełnosprawnościami w usamodzielnianiu się i pokonywaniu barier związanych z trudnościami wynikającymi ze schorzeń. Nie oznacza to jednak, że każdy wydatek poniesiony przez osobę niepełnosprawną lub jej dotyczący, może być uznany za wydatek objęty ulgą, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ulgą objęte są bowiem tylko te wydatki, które spełniają kryteria określone w przepisach normujących ulgę.

W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz. U. z 2021 r. poz. 704) została wskazana m.in. peruka (poz. 93).

Zaznaczyła Pani, że lekarz rodzinny może wystawić zaświadczenie, że zakup peruki jest związany z Pani niepełnosprawnością i będzie ułatwiał wykonywanie funkcji życiowych, tj. będzie Pani mogła swobodnie chodzić do pracy, do sklepu, do urzędów, do lekarzy itd.

Skoro ma Pani orzeczoną niepełnosprawność umiarkowaną na narządy ruchu, a przepisy ustawy o podatku dochodowym pozwalają w ramach ulgi rehabilitacyjnej na odliczenie od dochodu wydatku poniesionego na zakup m.in. wyrobów medycznych, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 2a, tj.m.in. peruki, to może Pani odliczyć od dochodu wartość ww. wydatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w ustawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.)

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym,

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl