0114-KDIP3-2.4011.770.2023.2.MT - PIT w zakresie odliczenia kosztów w ramach tzw. ulgi na robotyzację

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.770.2023.2.MT PIT w zakresie odliczenia kosztów w ramach tzw. ulgi na robotyzację

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie odliczenia kosztów w ramach tzw. ulgi na robotyzację - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia kosztów w ramach tzw. ulgi na robotyzację.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 października 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Mieszka Pani w Polsce i posiada pełną rezydencję podatkową w Polsce. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnik VAT oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pani wg stawki liniowej 19%. Wykonuje Pani m.in. usługi reklamowe.

Głównym przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest produkcja filmów (PKD 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych). Zamierza Pani kupić w 2023 r. fabrycznie nowego robota przemysłowego (...) (najprawdopodobniej model (...) (lub podobny tego samego producenta, o analogicznych cechach).

Robot ten jest automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszyną, o co najmniej (...) swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych. Robot jest automatycznie sterowany przez szafę sterującą (...). Jest programowalny w języku (...), stacjonarny lub mobilny zależenie od życzenia. Jest wielozadaniowy i może służyć do manipulacji obiektem bądź sterowania procesem (ma wiele innych cech świadczących o wielozadaniowości), posiada (...) swobody, posiada właściwości manipulacyjne (zmienia położenie kamery w przestrzeni). Robot ten wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Robot wymienia dane z szafą sterującą (...), która implementuje również narzędzia diagnostyczne (...), a także monitorującą położenie robota w przestrzeni (...). Robot oraz szafa sterująca komunikują się z operatorem za pomocą interfejsu (...) pozwalającego na programowanie, sterowanie, monitorowanie oraz diagnozowanie przez operatora. Robot jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów; Robot jest uwzględniony przez Panią w procesie projektowania produkcji materiału filmowego. Jest połączony z systemem teleinformatycznym pozwalającym na automatyczne zbieranie danych w postaci materiału filmowego o wyższej jakości niż wykonany ręcznie. Pozwala również na realizacje procesów niemożliwych do wykonania ręcznie. Pozwala zaprojektować uniwersalny proces produkcji materiału filmowego. Usprawnia proces produkcyjny w taki sposób, że do jego realizacji wystarczy jedynie wprowadzenie zmiennych do istniejącego już programu. Jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń; Robot używać będzie szerokiego spektrum czujników do synchronizacji procesu produkcyjnego materiału filmowego. Robot jest zintegrowany z maszynami takimi jak napędy liniowe, siłowniki pneumatyczne, ssawki, a także silniki generujące ruch obrotowy, precyzyjne serwomechanizmy.

Dodatkowo zakupiła Pani już fabrycznie nowe - kamerę, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatykę. Przedmiotowe elementy, po zakupie robota będą wykorzystywane wspólnie z robotem jako komplet, nie będą wykorzystywane oddzielnie. Specjalnie dla współpracy z rzeczonym robotem zostały zakupione. W efekcie stanowić z nim będą funkcjonalny komplet, gdzie robot nie będzie bez tych elementów wykorzystywany, jak i te urządzenia bez robota nie będą wykorzystywane. (Aktualnie składniki te są używane przez Panią wraz z podobnym robotem, którego użytkuje Pani na zasadzie najmu. Po zakupie robota, którego dotyczy wniosek, elementy te używać będzie Pani jedynie wraz z nowym robotem).

Należy zauważyć, że elementy te przydatne są Pani jedynie w sytuacji, gdy współpracują z takim robotem. Bez tej współpracy nie zostanie osiągnięty cel tych zakupów.

Przykładowo: Kamera na statywie może pracować w jednej osi (góra/dół lub lewo/prawo ewentualnie przód/tył).

Kamera w ręku człowieka może pracować w kilku osiach jednak w takiej sytuacji brak powtarzalności ustawień, brak precyzji ustawień, ruch niestabilny, niedokładny. Kamera na wózku może pracować w jednej lub na dwóch osiach (lewo/prawo, góra/dół, przód/tył, ewentualnie góra/dół + lewo/prawo przód tył + lewo/ prawo, przód /tył + góra/dół).

Ponieważ obsługa wózka jest manualna w takiej sytuacji brak jest powtarzalności ustawień. Występuje precyzja ustawień, ruch jest stabilny, jednak nie ma powtarzalności ujęć, co przy zastosowaniu pneumatyki jest kluczowe. Kamera na robocie może pracować we wszystkich osiach, będzie synchronizacja z pneumatyką i elektroniką. Ruch będzie dokładny, precyzyjny i powtarzalny. Powtarzalność zaś pozwala na dokonywanie dokładnych i szybkich dubli ujęć. Ogranicza to czas wykonania danego ujęcia. Przyspiesza to więc pracę, czyni ją bardziej precyzyjną i efektywną. Robot może pełnić funkcję statywu i wózka jednocześnie.

Zamierza Pani przedmiotowy zestaw (robot plus wskazane w poprzednim akapicie elementy) używać przy nagrywaniu reklam w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zestaw ten będzie pomocny m.in. przy filmowaniu i fotografowaniu. Dodatkowo - wszystkie urządzenia do kamery i kamera - będą wykorzystywane wraz z robotem do wyprodukowania materiałów filmowych cechujących się lepszą jakością niż w procesach ręcznych, czy przy użyciu narzędzi manualnych takich jak statyw, lider, wózek. Cały sprzęt jak podglądy i pady, ostrość i wszystkie elementy do kamery współpracować będą z kamerą a kamera będzie współpracować bezpośrednio z robotem.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazała Pani, że:

1) Prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów.

2) Zamierza Pani korzystać z rzeczonej ulgi w rozliczeniach podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zakupu rzeczonego robota oraz wyposażenia w rozliczeniu za rok 2023. Być może będzie Pani dokonywać rozliczenia ulgi także za rok 2024 i kolejne nie dalej niż do 2026 (w zależności, kiedy dokona zakupu robota (...)).

3) Elementy które będą wykorzystywane z robotem (...) zostały już zakupione w marcu roku 2023. Są wprowadzone do ewidencji środków trwałych i amortyzowane. Do kosztów zostaną zaliczone odpisy amortyzacyjne. Podobnie po zakupie robot (...) zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i będzie amortyzowany. Odpisy amortyzacyjne zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zamierza Pani odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w latach 2022-2026 na robotyzację. W praktyce koszty, których dotyczy pytanie wystąpiły (i wystąpią) w roku 2023 i w rozliczeniu za ten rok zamierza dokonać pierwszego odliczenia. Być może będzie Pani dokonywać rozliczenia ulgi także za rok 2024 i kolejne nie dalej niż do 2026 (w zależności, kiedy dokona zakupu robota (...)).

4) Robot przemysłowy (...) jeszcze nie został zakupiony. Zostanie zakupiony i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w ostatnich miesiącach roku 2023. Będzie amortyzowany od kolejnego miesiąca po miesiącu wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Dziś nie można przewidzieć dokładnej daty, prawdopodobnie będzie to listopad lub grudzień 2023 r. Elementy, które będą wykorzystywane z robotem jako komplet (a których dotyczy także pytanie) zostały już wprowadzone do ewidencji środków trwałych w marcu 2023 r. Amortyzacja tych środków trwałych rozpoczęła się od kwietnia tego roku.

5) Od kwietnia 2023 r. elementy wykorzystywane z robotem (tj. kamera, obiektywy, ekran) są amortyzowane, a odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów o jakich mowa w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f.

Robot (...) nie jest jeszcze zakupiony, Zostanie zakupiony w ostatnich miesiącach 2023 r. i wtedy zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i będą dokonywane od niego odpisy amortyzacyjne, które będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów o jakich mowa w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. (prawdopodobnie od listopada lub grudnia 2023 r.).

6) Wartość początkowa robota (...) przekraczać będzie 10.000 zł. Wartość początkowa kamery jak i obiektywów przekracza 10.000 zł. Wartość początkowa monitora nie przekracza 10.000 zł. Podobnie wartość początkowa kabli i pneumatyki nie przekracza 10.000 zł.

7) Robot przemysłowy (...) zostanie sklasyfikowany przez Panią pod symbolem KŚT 493 "roboty przemysłowe"

Pozostałe elementy zostały sklasyfikowane w sposób następujący:

* Monitory pod numerami KŚT 491 (zespoły komputerowe),

* Obiektywy oraz kamera - 622 (urządzenia elektroakustyczne i elektrowizyjne),

* pneumatyka, kable KŚT 808 (pozostałe narzędzia, przyrządy, Ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane.

8) Robot (...) będzie to odrębny środek trwały sklasyfikowany pod symbolem KŚT 493 "roboty przemysłowe" Pozostałe elementy zgodnie z klasyfikacją podaną w odpowiedzi na pytanie 7:

* Monitory pod numerami KŚT 491 (zespoły komputerowe),

* Obiektywy oraz kamera- 622 (urządzenia elektroakustyczne i elektrowizyjne),

* pneumatyka, kable KŚT 808 (pozostałe narzędzia, przyrządy,. Ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane.

9) Robot (...) oraz pozostały elementy stanowią jedną maszynę w tym znaczeniu, iż stanowią układ służący do wykonania określonej pracy (zadań). Dla osiągnięcia oczekiwanego efektu potrzebne są wszystkie opisane w pytaniu elementy.

10) Elementy wykorzystywane z robotem jako komplet (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka) w stosunku do których zamierza Pani skorzystać z ulgi na robotyzację, nie są zaliczane do żadnej z kategorii wymienionej w art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

11) Faktury za robota (...) jeszcze Pani nie posiada (nie zakupiła go bowiem Pani dotychczas), spodziewa się jednak i zakłada Pani, że taki zapis się pojawi. Faktury dokumentujące dokonany już zakup elementów, o których mowa w pytaniu, nie zawierają takiego zapisu, że nabyciu podlega "robot przemysłowy".

12) Elementy wykorzystywane z robotem (...) (których dotyczy wniosek - wskazane w pytaniu jako komplet tj. kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka) j zostały nabyte jako fabrycznie nowe.

13) Elementy wykorzystywane z robotem jako komplet (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka), o których mowa we wniosku zostały zakupione 16 marca 2023 r.

14) Nabyte elementy wykorzystywane z robotem jako komplet (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka), których dotyczy wniosek, są niezbędne dla uzyskania celów, dla których robot (...) zostanie zakupiony, a wskazanych we wniosku o interpretację. Sam robot (...) bez rzeczonych elementów nie wystarczy do wykonania prac, do których go Pani przeznacza. Bez tych elementów nie zakupiłaby Pani rzeczonego robota. Można sobie wyobrazić uruchomienie tego robota bez tych elementów, jednak wtedy nie mógłby wykonać zadań dla których Pani zamierza go nabyć (opisanych we wniosku).

15) Wydatki poniesione na nabycie robota przemysłowego (...) i elementów wykorzystywanych z robotem jako komplet (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka), nie zostały zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie (dotacje, dopłaty itd.). Nie zostały także przez Panią odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

16) Robot (...), który Pani nabędzie posiada następujące cechy:

* to robot automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i stacjonarny lub mobilny, o co najmniej (...), posiadający właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych.

* wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania.

* Robot ten będzie wykorzystywał takie możliwości po jego zakupie w celu wykonania zadań dla których Pani go zakupi (opisanych we wniosku).

* Połączony jest z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

* Robot ten posiada takie możliwości i będzie stosownie wykorzystywany. Zwraca Pani jednak uwagę na specyfikę Pani działalności, w sprawie będzie on wykorzystywany zasadniczo do produkcji filmów. Tę produkcję zdecydowanie usprawni co zostało już wskazane. Monitorowany będzie za pomocą stacji (mózgiem robota) + posiada specjalne programy sterownicze sterowane z komputera oraz ipada. Będzie dostosowany do produkcji filmowej i będzie z produkcją współpracował (mechaniczne sterowane urządzeniami, kamerą itd. nastąpi za pomocą czujników silników i przekładni).

* Będzie monitorowany za pomocą czujników.

* Robot ten będzie zintegrowany z wyposażeniem, o którym mowa w sprawie i które jest przedmiotem wniosku. Integracja ta polegać będzie na połączeniu oraz współpracy. Bez tych urządzeń nie mógłby wykonywać funkcji dla których Pani go zakupi. Mówimy tutaj o produkcji filmowej.

* Robot będący przedmiotem pytania nie będzie posiadać innych maszyn funkcjonalnie z nim związanych poza wyposażeniem, o którym traktuje wniosek. Robot (...) nie będzie elementem (częścią) innych maszyn przemysłowych.

17) Elementy wykorzystywane z robotem jako komplet (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka) nie stanowią lub w ich skład nie wchodzi:

a.

jednostka liniowa zwiększająca swobodę ruchu;

b.

pozycjonery jedno-i wieloosiowe;

c.

tory jezdne;

d.

słupowysięgniki;

e.

obrotniki;

f.

nastawniki;

g.

stacje czyszczące;

h.

stacje automatycznego ładowania;

i.

stacje załadowcze lub odbiorcze;

j.

złącza kolizyjne;

k.

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

* nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

* obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

18) W świecie filmowym i przy produkcji filmów używa się robotyzacji i wtedy urządzenia peryferyjne to wszystkie urządzania podłączane do robota (np., jak w sprawie robot (...)) niezbędne by móc precyzyjnie nagrać obraz. W tym znaczeniu przedmiotowe elementy stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne Jednocześnie jednak nie stanowią one maszyn i urządzeń wskazanych w art. 52jb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

19) Jest Pani drugim przedsiębiorcą w (...) świadczącym takie usługi jak wskazane we wniosku przy użyciu robota wraz kompletem dodatkowych urządzeń, o których traktuje wniosek. W tym roku znacznie podniosła Pani obroty w swojej działalności gospodarczej korzystając z podobnego robota na zasadzie najmu. Zamierza Pani, wobec tego zakupić własny sprzęt, gdyż wynajem jest mniej opłacalny ekonomicznie (trzeba uiszczać stosunkowo wysokie wynagrodzenie za wynajem). Dzięki wykorzystywaniu przedmiotowego robota (...) oraz podniesionych we wniosku elementów z nim połączonych, wzrośnie efektywność wykonywania prac przez Panią oraz ich dokładność (szerzej opisane we wniosku). Ponadto przedmiotowy komplet pozwoli zautomatyzować przedmiotowe prace (szybsze, precyzyjniejsze, powtarzalne ustawianie kamer itd.) co skutkuje możliwością osiągnięcia lepszego efektu przy mniejszej ilości pracujących i krótszego czasu. Przeciwdziała to więc ewentualnym brakom kadrowym.

20) Nie prowadzi Pani działalności w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wnioskodawczyni nie uzyskuje także dochodów, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b wyżej powołanej w poprzedni zdaniu ustawy.

Pytania

1. Czy kupując opisanego robota przemysłowego, może Pani zakup ten uwzględnić w rozliczaniu ulgi na robotyzację, o jakiej mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy dodatkowe elementy wyżej powołane (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka) mogą zostać uwzględnione w rozliczaniu ulgi na robotyzację, o jakiej mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Jest Pani uprawniona, aby uwzględnić wydatki poniesione na zakup przedmiotowego robota w rozliczeniu ulgi na robotyzację o jakiej mowa w art. 52jb u.p.d.o.f. Aby skorzystać z ulgi na robotyzację należy dokonać zakupu fabrycznie nowych robotów przemysłowych, czy innych maszyn i urządzeń lub innych rzecz których zakup uprawnia do ulgi na podstawie przepisów art. 52jb u.p.d.o.f. Powyższe wynika wprost z brzmienia art. 52jb ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f., gdzie czytamy, co następuje: Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)

maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.

W sprawie mamy do czynienia z robotem przemysłowym. Świadczy o tym jego charakterystyka oraz przeznaczenie o jakim można przeczytać na stronach, oferujących zakupu takiego urządzenia (...). Jakkolwiek zaś robot przemysłowy kojarzy się z wykorzystaniem głownie przy produkcji, to jednak ustawodawca nie zdefiniował w taki sposób tej kwestii. W sprawie robot wykorzystywany będzie dla celów pomocy przy tworzeniu materiałów reklamowych w ramach takich usług wykonywanych przez Panią w ramach jej działalności gospodarczej. Należy podkreślić, że ustawodawca nie wskazał w opisie warunków zastosowania przedmiotowej ulgi, iż dotyczy ona jedynie składników majątkowych wykorzystywanych wyłącznie dla celów produkcji. Ustawodawca w ogóle nie wskazał konkretnego celu wykorzystania maszyn czy urządzeń, z którymi wiąże prawo do przedmiotowej ulgi. Jedynie określił cechy samego urządzenia, maszyny, elementu (nowe, przemysłowe itd.).

W ust. 3 art. 52jb u.p.d.o.f., prawodawca wskazał jedynie na cechy robota - warunki jakie musi on spełniać. Zgodnie z tym przepisem przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej (...) swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Skoro tak, to podatnik jest uprawniony do skorzystania z przedmiotowej ulgi, w sytuacji, gdy dana maszyna ma stosowne cechy, a podatnik wykorzystuje danego robota w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Z opisu stanu przyszłego w sprawie wynika, iż przedmiotowy robot będzie spełniał warunki wskazane w ust, 3 art. 52jb u.p.d.o.f. W tym stanie rzeczy, nabycie przedmiotowego robota, który ułatwi wykonywanie usług reklamowych i poprawi efektywność tworzenia reklam (filmów), stanowić będzie podstawę, aby wydatki poniesione na ten zakup uwzględnić w rozliczeniu przez Panią ulgi, o której mowa w pytaniu.

Ad. 2

Jest Pani uprawniona, aby uwzględnić wydatki poniesione na zakup dodatkowych elementów wyżej opisanych w rozliczaniu ulgi na robotyzację, o jakiej mowa w art. 52jb u.p.d.o.f. Jak wskazano w stanowisku do pytania pierwszego, aby skorzystać z ulgi na robotyzację należy dokonać zakupu fabrycznie nowych robotów przemysłowych, czy innych maszyn i urządzeń lub innych rzecz których zakup uprawnia do ulgi zgodnie z treścią ar 52jb u.p.d.o.f.

Powyższe wynika wprost z brzmienia art. 52jb ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe), d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

d)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.

W sprawie, jak wskazano w Pani stanowisku do pytania 1, mamy do czynienia z zakupem robota przemysłowego o jakim mowa w art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.d.o.f. Świadczy o tym jego przeznaczenie. Będący przedmiotem planowanego zakupu robot spełnia także warunki powołane w art. 52jb ust. 3 u.p.d.o.f.

Odnośnie do pytania nr 2 dotyczącego dodatkowych elementów wyżej opisanych, tj. fabrycznie nowych: kamery, obiektywów, ekranów pokazujących obraz bezpośredni z kamery, kabli, pneumatyki. Stwierdza Pani, iż można w stosunku do wyżej powołanych składników zastosować przepis art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. b u.p.d.o.f., mówiący o zakupie fabrycznie nowych maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych. Nie stoi temu na przeszkodzie fakt, iż zakupione one zostały wcześniej niż zakup samego robota. Art. 52jb ust. 4 u.p.d.o.f., definiuje maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, wskazując, że rozumie się pod tym terminem, w szczególności:

1)

jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)

pozycjonery jedno i wieloosiowe;

3)

tory jezdne;

4)

słupowysięgniki;

5)

obrotniki;

6)

nastawniki;

7)

stacje czyszczące;

8)

stacje automatycznego ładowania;

9)

stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)

złącza kolizyjne;

11)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)

nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania i wykonywania pomiarów,

b)

obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras i wyoblarek.

Zauważyć jednak należy, iż używając w przedmiotowej definicji zwrotu "w szczególności" oznacza to, iż wyliczenie to nie ma charakteru, a jest to jedynie przykładowa lista. Istotnym jest to, aby dana maszyna i/lub urządzenie peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie było z nim związane.

W sprawie, w Pani ocenie do takiego związania dochodzi, bez tych bowiem urządzeń robot nie będzie wykorzystywany przez Panią, nie będzie spełniał funkcji dla jakiej zostanie zakupiony. Funkcjonalny związek jest więc w sprawie oczywisty. W sprawie przedmiotowe elementy, po zakupie robota będą wykorzystywane wspólnie z robotem jako komplet, nie będą wykorzystywane oddzielnie. Specjalnie dla współpracy z rzeczonym robotem zostały zakupione. W efekcie stanowić z nim będą funkcjonalny komplet, gdzie robot nie będzie bez tych elementów wykorzystywany, jak i te urządzenia bez robota nie będą wykorzystywane. Z tego też powodu Pani zdaniem, także i zakup tych składników daje prawo do rozliczenia w ramach ulgi będącej przedmiotem wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. "ulga na robotyzację" mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022.

Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) art. 52jb, który

w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Według art. 52jb ust. 2 ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)

maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)

koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)

koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)

opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej (...) swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 52jb ust. 4 ww. ustawy:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)

jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)

pozycjonery jedno-i wieloosiowe;

3)

tory jezdne;

4)

słupowysięgniki;

5)

obrotniki;

6)

nastawniki;

7)

stacje czyszczące;

8)

stacje automatycznego ładowania;

9)

stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)

złącza kolizyjne;

11)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)

nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)

obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 52jb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.

Zgodnie z art. 52jb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 23f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Zgodnie z art. 52jb ust. 7 ww. ustawy:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Natomiast w myśl art. 52jb ust. 8 ww. ustawy:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 26e ust. 3k, 5, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie i ust. 10 oraz art. 26g.

Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest produkcja filmów (PKD 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych). Zamierza Pani kupić w 2023 r. fabrycznie nowego robota przemysłowego (...) (najprawdopodobniej model (...) (lub podobny tego samego producenta, o analogicznych cechach). Robot ten jest automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszyną, o co najmniej (...) swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych. Robot jest automatycznie sterowany przez szafę sterującą (...). Jest programowalny w języku (...), stacjonarny lub mobilny zależenie od życzenia. Jest wielozadaniowy i może służyć do manipulacji obiektem bądź sterowania procesem (ma wiele innych cech świadczących o wielozadaniowości), posiada (...) swobody, posiada właściwości manipulacyjne (zmienia położenie kamery w przestrzeni). Robot ten wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Robot wymienia dane z szafą sterującą (...), która implementuje również narzędzia diagnostyczne (...), a także monitorującą położenie robota w przestrzeni (...). Robot oraz szafa sterująca komunikują się z operatorem za pomocą interfejsu (...) pozwalającego na programowanie, sterowanie, monitorowanie oraz diagnozowanie przez operatora. Robot jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów; Robot jest uwzględniony przez Panią w procesie projektowania produkcji materiału filmowego. Jest połączony z systemem teleinformatycznym pozwalającym na automatyczne zbieranie danych w postaci materiału filmowego o wyższej jakości niż wykonany ręcznie. Pozwala również na realizacje procesów niemożliwych do wykonania ręcznie. Pozwala zaprojektować uniwersalny proces produkcji materiału filmowego. Usprawnia proces produkcyjny w taki sposób, że do jego realizacji wystarczy jedynie wprowadzenie zmiennych do istniejącego już programu. Jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń. Robot używać będzie szerokiego spektrum czujników do synchronizacji procesu produkcyjnego materiału filmowego. Robot jest zintegrowany z maszynami takimi jak napędy liniowe, siłowniki pneumatyczne, ssawki, a także silniki generujące ruch obrotowy, precyzyjne serwomechanizmy. Dodatkowo zakupiła Pani (w marcu 2023 r.) już fabrycznie nowe - kamerę, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatykę. Elementy wykorzystywane z robotem (...) (których dotyczy wniosek - wskazane w pytaniu jako komplet tj. kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka) zostały nabyte jako fabrycznie nowe. Przedmiotowe elementy, po zakupie robota będą wykorzystywane wspólnie z robotem jako komplet, nie będą wykorzystywane oddzielnie. Specjalnie dla współpracy z rzeczonym robotem zostały zakupione. W efekcie stanowić z nim będą funkcjonalny komplet, gdzie robot nie będzie bez tych elementów wykorzystywany, jak i te urządzenia bez robota nie będą wykorzystywane. (Aktualnie składniki te są używane przez Panią wraz z podobnym robotem, którego użytkuje Pani na zasadzie najmu. Po zakupie robota, którego dotyczy wniosek, elementy te używać będzie Pani jedynie wraz z nowym robotem). Elementy te przydatne są Pani jedynie w sytuacji, gdy współpracują z takim robotem. Bez tej współpracy nie zostanie osiągnięty cel tych zakupów. Sam robot (...) bez rzeczonych elementów nie wystarczy do wykonania prac, do których go Pani przeznacza. Bez tych elementów nie zakupiłaby Pani rzeczonego robota.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy robot przemysłowy (...) spełnia warunki wskazane w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, czy zakupione przez Panią jako fabrycznie nowe elementy wykorzystywane z robotem (...) - kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka spełniają warunki wskazane w art. 52jb ust. 4 w związku z art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji, czy ma Pani prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących robota stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 52jb ust. 1 ww. ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazuje co należy rozumieć przez robota przemysłowego. Jednym z warunków uznania maszyny za robota przemysłowego jest to, żeby służył on do zastosowań przemysłowych.

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy PIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie "dla zastosowań przemysłowych". Szukając definicji ww. wyrażenia - w naszej ocenie - należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN "przemysł" został zdefiniowany jako "produkcja materialna polegającą na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych". Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie "przemysł" został zdefiniowany jako: "ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)".

Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim Słowniku Języka Polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się "przemysł" jako: "działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych".

Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).

Odpowiadając zatem na Pani wątpliwości dotyczące możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w sytuacji, gdy nabędzie Pani robota przemysłowego (...) oraz elementy wykorzystywane z robotem (...) (kamera, obiektywy, ekrany pokazujące obraz bezpośredni z kamery, kable, pneumatyka do działalności gospodarczej, której głównym przedmiotem jest produkcja filmów stwierdzić należy, że taki robot nie będzie spełniał definicji robota przemysłowego określonej w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a elementy wykorzystywane z robotem jako komplet nie będą spełniały warunków wskazanych w art. 52jb ust. 4 w związku z art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie będą wykorzystywane "dla zastosowań przemysłowych" (tj. w produkcji różnego rodzaju towarów i wyrobów), a tym samym nie będą mogły skorzystać z ww. ulgi. Trudno też uznać, że produkując filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne wytwarza Pani produkty (towary) na dużą skalę.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. poz. 483 z późn. zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14). W związku z powyższym gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na robotyzację także robotów wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki niż przemysł, np. w logistyce, spedycji, budownictwie, transporcie, czy usługach - to definicja robota przemysłowego określona w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierałaby wyrażenia "dla zastosowań przemysłowych", które doprecyzowuje i zarazem zawęża zakres tej definicji.

Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (...) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe.

Zatem skoro nabyty przez Panią robot oraz elementy służące do jego obsługi nie będą wykorzystywane do celów produkcji/przemysłu i będzie je Pani wykorzystywała w działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, to nie będą spełniały definicji robota przemysłowego oraz maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych. W związku z tym koszty ich nabycia nie będą mogły być odliczane w ramach ulgi na robotyzację.

Zatem, stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl