0114-KDIP3-2.4011.748.2022.4.MN - Zaliczki na PIT w związku z przekroczeniem progu podatkowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.748.2022.4.MN Zaliczki na PIT w związku z przekroczeniem progu podatkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, jest prawidłowe w części dotyczącej naliczania zaliczki na podatek dochodowy do osiągnięcia pierwszego progu podatkowego i nieprawidłowe w części dotyczącej naliczania zaliczki na podatek dochodowy po przekroczeniu pierwszego progu podatkowego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z naliczaniem zaliczki na podatek dochodowy. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 sierpnia 2022 r. (wpływ 25 sierpnia 2022 r.).

Opis stanu faktycznego

W dniu 1 stycznia 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

W związku z powyższymi zmianami, pracownik w styczniu 2022 r. złożył pracodawcy następujące oświadczenia:

- nr 1 - oświadczenie o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga dotyczy rodzin posiadających co najmniej czworo dzieci);

- nr 2 - oświadczenie, że za rok 2022 zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem - dochody podatnika w skali roku przekraczają górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, a małżonek nie uzyskuje żadnych dochodów;

- nr 3 - wniosek o zastosowanie podwójnej ulgi podatkowej (2 x 300,00 zł), ponieważ zamierza w 2022 r. rozliczyć się wspólnie ze współmałżonkiem, który nie osiągnie żadnych dochodów.

W dniu podpisania umowy o pracę pracownik złożył pracodawcy oświadczenie do celów obliczenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-2).

Na podstawie złożonych przez pracownika oświadczeń, pracodawca wyliczając wynagrodzenie począwszy od stycznia do czerwca 2022 r. zastosował ulgę dla rodzin 4+ i nie naliczał zaliczki na podatek dochodowy.

30 czerwca 2022 r. podstawa opodatkowania pracownika wyniosła 82.548,00 zł.

Przy wyliczaniu wynagrodzenia za lipiec 2022 r. nastąpiło przekroczenie limitu 85.528,00 zł z tytułu ulgi dla rodzin 4+.

Od nadwyżki naliczono zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 12%.

Od naliczonej zaliczki na podatek dochodowy odjęto dwie ulgi podatkowe (2 x 1/12 kwoty wolnej od podatku - 600,00 zł) w związku ze złożonym przez pracownika wnioskiem nr 3.

Pracownik kwestionuje rozliczenie wynagrodzenia za lipiec 2022 r. Uważa, iż podatek nie powinien zostać naliczony, ponieważ złożył pracodawcy oświadczenie, że będzie rozliczał się wspólnie ze współmałżonkiem, który nie osiąga żadnych dochodów, dlatego ma prawo do zwolnienia od podatku do kwoty 171.056,00 zł (2 x 85.528,00 zł).

Pytania

1. Czy pracodawca może zastosować kwotę wolną od podatku w wysokości 171.056,00 zł (2 x 85.528,00 zł) w związku ze złożonym oświadczeniem nr 1 (ulgi dla rodzin 4+) i oświadczeniem nr 2 (o wspólnym rozliczeniu), a jeżeli nie - to czy pracownik będzie mógł skorzystać z podwójnej ulgi 4+ (2 x 85.528,00 zł) w rozliczeniu rocznym, gdyż będzie się rozliczał wspólnie ze współmałżonkiem?

2. Od jakiej kwoty dochodu pracodawca powinien naliczyć zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 12%:

- od nadwyżki limitu 85.528,00 zł do limitu I progu podatkowego 120.000,00 zł;

- od nadwyżki limitu 171.056,00 zł (2 x 85.528,00 zł);

- powyżej kwoty 85.528,00 zł do osiągnięcia kolejnego dochodu w wysokości 120.000,00 zł (85.528,00 z - kwota zwolniona z podatku + 120.000,00 zł od nowego limitu I progu podatkowego - 12% podatku)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji obowiązki płatnika związane z naliczaniem zaliczek na podatek dochodowy.

Natomiast w zakresie możliwości skorzystania z ulgi przez pracownika w zeznaniu rocznym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Pracodawca stoi na stanowisku, że:

1. Może zastosować tylko jedną ulgę dla dużych rodzin 4+ do wysokości limitu 85.528,00 zł w związku ze złożonym przez pracownika oświadczeniem ulga dla dużych rodzin 4+. Natomiast pracownik rozliczając się wspólnie ze współmałżonkiem będzie miał możliwość zastosować dwie ulgi 4+ do wysokości 171.056,00 zł (2 x 85.528,00 zł) w rozliczeniu rocznym PIT.

2. Zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 12% pracodawca naliczy od nadwyżki limitu 85.528,00 zł do limitu I progu podatkowego 120.000,00 zł, a ponieważ pracownik złożył stosowne oświadczenia (PIT-2, oświadczenie, że będzie rozliczał się wspólnie ze współmałżonkiem, który nie osiąga żadnego przychodu oraz wniosek o zastosowanie podwójnej ulgi podatkowej zmniejszającej podatek w wysokości 600,00 zł (2 x 300,00 zł) - pracodawca zastosuje stawkę podatkową w wysokości 12% i podwójną 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (600,00 zł) do końca 2022 r., nawet po przekroczeniu limitu I progu podatkowego 120.000,00 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Natomiast, w świetle art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy.

Na mocy art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Treść powyższego przepisu zobowiązuje płatnika do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od osób, które uzyskują od płatnika przychody ze stosunku pracy.

Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

1. Państwa pracownik złożył oświadczenie PIT-2, oświadczenie o korzystaniu z ulgi dla rodzin 4+, oświadczenie, że zamierza opodatkować się z małżonkiem, który nie osiągnie dochodów oraz wniosek o zastosowanie podwójnej ulgi podatkowej;

2.

przy wyliczaniu wynagrodzenia pracownika za miesiąc lipiec nastąpiło przekroczenie limitu 85.528 zł;

3.

od nadwyżki naliczyli Państwo zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 12% i odjęli dwie ulgi podatkowe (2 x 1/12 kwoty wolnej od podatku);

4.

pracownik zakwestionował rozliczenie wynagrodzenia, wskazując, że podatek nie powinien zostać naliczony, ponieważ złożył oświadczenie, że będzie rozliczał się wspólnie z małżonkiem nieosiągającym dochodów i w związku z tym ma prawo do zwolnienia od podatku do kwoty 171.056 zł (2 x 85.528).

Powzięli Państwo w wątpliwość, czy prawidłowo naliczają Państwo zaliczkę na podatek dochodowy do osiągnięcia pierwszego progu podatkowego i po jego przekroczeniu.

Na podstawie art. 32 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:

1)

dochody podatnika nie przekroczą górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, a małżonek nie uzyskuje żadnych dochodów - zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 17% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej;

2)

dochody podatnika przekroczą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, a małżonek nie uzyskuje żadnych dochodów lub dochody małżonka mieszczą się w niższym przedziale skali podatkowej, zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 17% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Zgodnie zaś z art. 23 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265):

1. Przy obliczaniu zaliczki według zasad określonych w art. 32 ust. 1 i 1a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, od dochodów uzyskanych w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. zamiast stawki 17% stosuje się stawkę 12%.

2. W przypadku obliczania zaliczki według zasad określonych w art. 32 ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, od dochodów uzyskanych w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., ilekroć w tym przepisie jest mowa o:

1)

opodatkowaniu dochodów łącznie z małżonkiem - należy przez to rozumieć opodatkowanie dochodów na zasadach określonych dla małżonków albo osób samotnie wychowujących dzieci;

2)

małżonku - należy przez to rozumieć małżonka lub dziecko.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a, 2 i 2a zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli pracownik złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:

1)

nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika albo otrzymuje emeryturę lub rentę za pośrednictwem płatnika i złożył wniosek, o którym mowa w art. 34 ust. 2a;

2)

nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną;

3)

nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3;

4)

nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

5)

ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.

Powyższe oznacza, że jeżeli pracownik złoży oświadczenia, o których mowa w cytowanym artykule (a więc PIT-2), to obniżenie zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej nie jest uzależnione od przekroczenia progu podatkowego. Również zatem w miesiącu przekroczenia progu podatkowego należy odliczać pracownikowi 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

Jeżeli pracownik złoży natomiast oświadczenie, o którym mowa w cytowanym wcześniej art. 32 ust. 1a (a więc o rozliczeniu wspólnie z małżonkiem), to obniżenie zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej jest już uzależnione od przekroczenia progu podatkowego, a konkretnie od oświadczenia, że progu nie przekroczy lub że przekroczy, ale małżonek nie osiągnie przychodów.

Ponadto, art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1) przez cały rok podatkowy albo

2) od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego - w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego - mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) - wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są: przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a.

ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b.

z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c.

z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d. z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

W myśl art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Przychodami zwolnionymi, o których mowa w cytowanym powyżej artykule, są m.in. przychody otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy przychody z tytułu ulgi 4+.

Literalne brzmienie cytowanego powyżej przepisu wskazuje, że limit 85.528 zł jest jeden dla wszystkich ulg, co oznacza, że wszystkie ulgi, z których pracownik korzysta, nie mogą łącznie przekroczyć progu 85.528 zł.

Państwa pracownik korzysta z ulgi dla rodzin 4+. Istota tej ulgi również polega na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów do wysokości 85 528 zł. Obowiązek wpłaty zaliczki nastąpi po przekroczeniu tej kwoty przychodu.

Ulgę dla rodzin 4+ należy rozpatrywać odrębnie dla każdego podatnika (rodzica, opiekuna prawnego), ale takiego, który osiąga przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku Państwa pracownika wolne od podatku dochodowego pozostają przychody ze stosunku pracy liczone narastająco od momentu rozpoczęcia korzystania z ulgi - do kwoty 85 528 zł w roku kalendarzowym. Do limitu tego nie wlicza się przychodów: objętych zryczałtowanym PIT, zwolnionych od PIT z innych tytułów oraz tych, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochody z pracy, wypłacane po wyczerpaniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach ulgi, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

- do 120 000: 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł;

- ponad 120 000: 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł.

Po przekroczeniu progu uprawniającego do ulgi, tj. od kwoty powyżej 85.528,00, a do kwoty stanowiącej pierwszy próg podatkowy, tj. do 120.000,00 zł należy zatem naliczać zaliczkę w wysokości 12% i uwzględniać złożony przez pracownika wniosek o stosowaniu podwójnej ulgi podatkowej, czyli stosować kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 2 x 300,00 zł.

Jak podkreślono powyżej, "ulga dla rodzin 4+" polega na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów.

W tej części Państwa stanowisko należy zatem uznać za prawidłowe.

Natomiast w sytuacji, gdy pracownik przekroczy kwotę stanowiącą drugi próg podatkowy, tj. 120.00,00 zł i złożył oświadczenie o wspólnym opodatkowaniu wraz z małżonkiem nieosiągającym dochodów, w tej sytuacji nadal naliczają Państwo zaliczkę na podatek w wysokości 12%, jednakże stosują Państwo tylko jedną kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 1 x 300,00 zł.

W tej części Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl