0114-KDIP3-2.4011.706.2023.2.MT - Brak możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do robotów przemysłowych/urządzeń z robotami współpracujących nabytych na podstawie zawarcia umowy leasingu operacyjnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.706.2023.2.MT Brak możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do robotów przemysłowych/urządzeń z robotami współpracujących nabytych na podstawie zawarcia umowy leasingu operacyjnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do robotów przemysłowych/urządzeń z robotami współpracujących nabytych na podstawie zawarcia umowy leasingu operacyjnego - jest nieprawidłowe,

* możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do zakupionej ze środków przedsiębiorstwa B. - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia kosztów w ramach tzw. ulgi na robotyzację.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 31 sierpnia 2023 r. (wpływ 31 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako wspólnik spółki jawnej (A. Sp.j., dalej: Spółka lub A.) jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne.

Rozlicza się Pan osobiście z dochodu osiąganego w spółce jawnej, jako z dochodu z działalności gospodarczej, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowa spółka jawna zajmuje się produkcją kontraktową (na zlecenie) różnych urządzeń elektronicznych. Sektory przemysłu które obsługuje spółka to: przemysł obronny, medyczny, aparatura przemysłowa, kolej. Spółka nie zajmuje się obecnie sprzedażą konsumencką. Zasadnicza część działalności spółki, to montaż obwodów drukowanych, który polega na umieszczaniu miniaturowych elementów elektronicznych (diod, rezystorów, procesorów, pamięci, modułów różnego zastosowania itp.) na płytkach obwodów drukowanych (takich jakie znajdują się np. w telefonie, komputerze, sprzętach audio itp.). Czynności te wykonują programowane komputerowo maszyny - manipulatory - czyli roboty.

Spółka ta dokonała w latach ubiegłych, w szczególności w 2022 r. i będzie dokonywała nadal inwestycji w różnego rodzaju urządzenia typu roboty przemysłowe i urządzenia z robotami współpracujące, poprzez nabycie ich na własność lub leasing. Zatem, do kosztów spółki zaliczane są odpisy amortyzacyjne nabytych robotów oraz koszty rat leasingów i opłat wstępnych. Umowy leasingu zawierają postanowienia co do wykupu przez spółkę jawną przedmiotu leasingu na koniec umowy.

Wszystkie urządzenia zostały nabyte bądź objęte umową leasingu jako fabrycznie nowe. Zostały też już zainstalowane przy procesach produkcyjnych. Procesy te nie są związane z tymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r., nie dotyczą również odpadów, ani też działalności górniczej, zatem ponoszone koszty Spółki nie dotyczą ww. działalności.

Poniżej opis nabytych przez Spółkę oraz objętych zawartymi przez Spółkę umowami leasingu urządzeń:

(...)

W związku z ponoszonymi przez spółkę kosztami odpisów amortyzacyjnych oraz kosztami opłat wstępnych i rat leasingów pragnie się Pan upewnić, co do możliwości skorzystania z ulgi na robotyzacje.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że:

1. Działalność prowadzona w ramach spółki jest działalnością przemysłową - produkcyjną i obejmuje produkcję urządzeń elektronicznych na zlecenie, z elementów własnych i powierzonych przez klientów.

2. Wskazane we wniosku roboty przemysłowe i urządzenia współpracujące zostały zakupione i są używane w spółce w celach produkcji. Forma zakupu (leasing lub środki własne spółki) została wskazana w opisie każdego urządzeniu we wniosku.

3. Przychody opodatkowane są podatkiem liniowym.

4. Księgowość prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych.

5. Żadne wydatki na przedmiotowe urządzenia nie zostały Panu/Spółce zwrócone.

6. Odliczenia w ramach ulgi na robotyzację nie zostały dokonane.

Pytania

1. Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, w tym opisanych w nim urządzeń ma Pan prawo do skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 2022 r.?

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie Nr 1, z ostrożności składa Pan pytanie: Czy w przypadku poważnego uszkodzenia robota, uniemożliwiającego jego naprawę w rozsądnej cenie (może okazać się, że np. wymiana uszkodzonego podzespołu kosztuje więcej, niż nowy robot) lub powodującego konieczność zakończenia umowy leasingu z powodu nieopłacalności naprawy, będzie Pan zobligowany do zwrotu ulgi na robotyzację?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W świetle opisanego stanu faktycznego, w tym opisanych w nim urządzeń, uważa Pan, że ma Pan prawo do skorzystania z ulgi na robotyzację od 2022 r., o której mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urządzenia spełniają wymogi opisane w ww. przepisie prawa i ponoszone przez Spółkę koszty uzyskania przychodów wskazane w tym przepisie (odpisy amortyzacyjne, raty i opłaty dot. leasingu dot. robotów i urządzeń peryferyjnych robotów) będą mogły być wykorzystane przez Pana, (w takiej proporcji, w jakiej posiada Pan prawo do zysków Spółki).

Pana przychody, jako wspólnika spółki jawnej traktowane są jako przychody z działalności gospodarczej. Wydane do tej pory Interpretacje indywidualne, jak np. z dnia 12 grudnia 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0111-KDIB1-1.4010.690.2022.4.AW, nie zabraniają korzystania z ulgi wspólnikom spółek jawnych. Potwierdzenie tego stanowiska znajduje się również w literaturze, np. w Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 21 (573) z dnia 1.11.2022, gdzie wskazano, że "Kierując się stanowiskiem organów podatkowych, można stwierdzić, że (...) wspólnicy spółki jawnej są uprawnieni do ulgi na robotyzację."

Na gruncie ustawy o PIT prowadząca działalność gospodarczą spółka jawna osób fizycznych nie jest podatnikiem tego podatku, choć dotyczy jej obowiązek ustalania przychodów i kosztów ich uzyskania związanych z wykonywaną działalnością oraz ich ewidencjonowania w księgach podatkowych. Podatnikami są wspólnicy takiej spółki, u których przychody z udziału w zyskach spółki jawnej są przychodami z działalności gospodarczej. Dla celów opodatkowania, przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego wspólnika ustala się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku spółki. Zasada proporcjonalności ma zastosowanie do:

* rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

* ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Tak wynika z art. 8 ust. 1 i 2 u.p.d.o.f.

Zatem, w sytuacji gdy spółka niebędąca osobą prawną ponosi koszty uzyskania przychodów na robotyzację, jej wspólnicy są uprawnieni do skorzystania z ulgi na robotyzację na zasadach i warunkach określonych w art. 52jb u.p.d.o.f. Każdy wspólnik takiej spółki może więc odliczyć kwotę ulgi na robotyzację ustaloną jako iloczyn kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez spółkę na robotyzację w danym roku podatkowym oraz przysługującego mu udziału w zysku spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.):

Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.

Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych:

Użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Spółka jawna, w której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, będąca spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest podatnikiem podatków dochodowych. Opodatkowaniu podlegają dochody poszczególnych wspólników spółki jawnej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce jawnej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

a)

spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)

spółkę kapitałową w organizacji,

c)

spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)

spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)

spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z wniosku wynika, że wspólnikami wskazanej we wniosku spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. "ulga na robotyzację" mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022.

Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 52jb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Według art. 52jb ust. 2 ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)

maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)

koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)

koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)

opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 52jb ust. 4 ww. ustawy:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)

jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)

pozycjonery jedno-i wieloosiowe;

3)

tory jezdne;

4)

słupowysięgniki;

5)

obrotniki;

6)

nastawniki;

7)

stacje czyszczące;

8)

stacje automatycznego ładowania;

9)

stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)

złącza kolizyjne;

11)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)

nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)

obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 52jb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.

Zgodnie z art. 52jb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 23f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Zgodnie z art. 52jb ust. 7 ww. ustawy:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Natomiast w myśl art. 52jb ust. 8 ww. ustawy:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 26e ust. 3k, 5, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie i ust. 10 oraz art. 26g.

Jak wynika z opisu sprawy, jest Pan wspólnikiem spółki jawnej, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne. Przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pan podatkiem liniowym. Spółka jawna zajmuje się produkcją kontraktową (na zlecenie) różnych urządzeń elektronicznych. Sektory przemysłu które obsługuje spółka to: przemysł obronny, medyczny, aparatura przemysłowa, kolej. Zasadnicza część działalności spółki, to montaż obwodów drukowanych, który polega na umieszczaniu miniaturowych elementów elektronicznych (diod, rezystorów, procesorów, pamięci, modułów różnego zastosowania itp.) na płytkach obwodów drukowanych (takich jakie znajdują się np. w telefonie, komputerze, sprzętach audio itp.). Czynności te wykonują programowane komputerowo maszyny - manipulatory - czyli roboty. Spółka ta dokonała w latach ubiegłych, w szczególności w 2022 r. i będzie dokonywała nadal inwestycji w różnego rodzaju urządzenia typu roboty przemysłowe i urządzenia z robotami współpracujące, poprzez nabycie ich na własność lub leasing operacyjny. Wskazane we wniosku roboty przemysłowe i urządzenia współpracujące zostały zakupione i są używane w spółce w celach produkcji. Zatem, do kosztów spółki zaliczane są odpisy amortyzacyjne nabytych robotów oraz koszty rat leasingów i opłat wstępnych. Umowy leasingu zawierają postanowienia co do wykupu przez spółkę jawną przedmiotu leasingu na koniec umowy. Wszystkie urządzenia zostały nabyte bądź objęte umową leasingu jako fabrycznie nowe. Zostały też już zainstalowane przy procesach produkcyjnych. Procesy te nie są związane z tymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r., nie dotyczą również odpadów, ani też działalności górniczej, zatem ponoszone koszty Spółki nie dotyczą ww. działalności. Żadne wydatki na przedmiotowe urządzenia nie zostały Panu/Spółce zwrócone. Odliczenia w ramach ulgi na robotyzację nie zostały dokonane.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy:

Źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ww. ustawy:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. W przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zatem, aby dany składnik majątku był uznany za środek trwały musi:

* stanowić własność lub współwłasność podatnika,

* zostać nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika,

* być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,

* jego przewidywany okres używania być dłuższy niż rok,

* być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady opodatkowania stron leasingu reguluje rozdział 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 23a pkt 1 i 2 ww. ustawy:

Ilekroć w rozdziale jest mowa o:

1)

umowie leasingu-rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 23a pkt 1).

2)

podstawowym okresie umowy leasingu - rozumie się przez to czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa, z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona lub skrócona; w przypadku zmiany strony lub stron tej umowy podstawowy okres umowy uważa się za zachowany, jeżeli inne postanowienia umowy nie uległy zmianie 9 art. 23a pkt 2.

W myśl art. 23b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio w przypadku, o którym mowa w pkt 1, koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jeżeli:

1)

umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym nie jest osoba wymieniona w pkt 2, została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 5 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości;

2)

umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, została zawarta na czas oznaczony;

3)

suma ustalonych opłat w umowie leasingu, o której mowa w pkt 1 lub 2, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 19 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 23b ust. 2 powołanej ustawy:

Jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

1)

art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

2)

przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,

3)

art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. poz. 143, z 1998 r. poz. 1063 oraz z 1999 r. poz. 484 i 1178)

- do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.

W myśl art. 23b ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku finansującego będącego spółką niebędącą osobą prawną ograniczenia, o których mowa w ust. 2, dotyczą także wspólników tych spółek.

Z literalnego brzmienia art. 52jb ust. 2 pkt 4 wynika, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się opłaty ustalone w umowie leasingu finansowego robotów przemysłowych i innych środków trwałych.

W związku z powyższym wszelkie koszty poniesione przez Pana w związku z zawarciem umowy leasingu operacyjnego robotów przemysłowych lub innych maszyn i urządzeń wymienionych w art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. a-b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1 w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do robotów przemysłowych lub innych maszyn i urządzeń nabytych w ramach leasingu operacyjnego jest nieprawidłowe.

Może Pan natomiast skorzystać z ulgi na robotyzację, określonej w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do zakupionej ze środków przedsiębiorstwa B. Odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej B., które stanowią koszty uzyskania przychodów, mogą zostać uznane jako koszty poniesione na robotyzację w roku podatkowym 2022 (i w następnych latach podatkowych) i będą uprawniały Pana do odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów amortyzacji proporcjonalnie do posiadanych przez Pana udziałów w zyskach Spółki.

Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1 w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w stosunku do zakupionej ze środków przedsiębiorstwa B. jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

* zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzamy, że rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), (...), (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl