0114-KDIP3-2.4011.687.2019.1.MT - Ustalenie możliwości odliczenia kosztów kwalifikowanych w związku z otrzymanym dofinansowaniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.687.2019.1.MT Ustalenie możliwości odliczenia kosztów kwalifikowanych w związku z otrzymanym dofinansowaniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia kosztów kwalifikowanych w związku z otrzymanym dofinansowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia kosztów kwalifikowanych w związku z otrzymanym dofinansowaniem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. spółka komandytowa (dawniej (...) sp. z o.o.) wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy (dalej zwana "Spółką" lub "X."), powstała z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającej pod firmą Y. sp. z o.o. z dniem 30 listopada 2018 r. (dalej zwana również "Spółką przed przekształceniem" lub "Y. przed przekształceniem"). Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki (komandytariuszem).

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Spółka jest sukcesorem Spółki przed przekształceniem, co oznacza także, że działalność badawczo - rozwojowa, w tym w szczególności zakres realizowanych projektów, rodzaj ponoszonych kosztów oraz sposób prowadzenia ewidencji są kontynuowane przez Spółkę. W przypadku, gdy w dalszej części wniosku, Wnioskodawca dla uproszczenia odnosi się do Spółki, należy rozumieć, że dana kwestia odnosi się również do Spółki przed transformacją.

X. jest spółką działającą na bardzo szybko rozwijającym się rynku nowych technologii.

Oferuje swoje usługi/produkty w kilku głównych kategoriach:

1. Tożsamość cyfrowa (rozwiązania odpowiadające potrzebom biznesowym, pozwalające na zarządzanie tożsamością i dostępem użytkowników),

2. Produktywność (usługi z zakresu raportowania i analityki wspierające podejmowanie decyzji biznesowych, usługi mające na celu poprawę efektywności zarządzania projektami),

3. Rozwiązania chmurowe (przetwarzania danych w chmurze, usługi migracji, usługi integracji),

4. xRM (strategiczne podejście do budowania jednolitego narzędzia, które łączy wszystkie aspekty działalności przedsiębiorstwa),

5. Aplikacje mobilne.

X. współpracuje z klientami w branżach, w których oczekuje się ciągłego udoskonalania oferty m.in. takich jak: bankowość i finanse, ubezpieczenia, telekomunikacja, nieruchomości oraz transport i logistyka. Aby utrzymać pozycję na rynku produkty Spółki musi cechować:

1. Innowacyjność technologiczna,

2. Prostota i łatwość obsługi,

3. Dobrze zdefiniowany proces biznesowy,

4. Kokpity analityczne do badania kondycji projektu i firmy,

5. Bezpieczeństwo danych,

6. Zdalny dostęp poprzez sieć Internet (Cloud Computing),

7. Minimalizacja czasu i kosztów wdrożeniowych.

Spółka posiada dział odpowiedzialny za tworzenie nowych produktów oraz wdrażanie w życie innowacyjnych pomysłów Spółki. Współpracuje z uniwersytetami (Uniwersytetem..., Uniwersytetem...).

W ramach prowadzonej działalności, Spółka, jako kontynuator Y. przed przekształceniem, realizuje oraz w przyszłości zamierza realizować projekty stanowiące działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 ustawy o PIT (dalej zwane "Pracami B+R" lub "Projektami B+R").

W ramach realizowanych Projektów B+R Spółka rozwija i zamierza rozwijać nowe produkty, w tym pracuje nad rozwiązaniami, które są innowacyjne na skalę światową. Prowadzona przez Spółkę działalność B+R podejmowana jest w sposób systematyczny i zaplanowany. Ponadto charakteryzuje się innowacyjnością, twórczością oraz nieprzewidywalnością badawczą (tj. prowadzone Projekty B+R wymagają zmierzenia się z opracowaniem koncepcji danego rozwiązania lub funkcjonalności, które nie posiada jeszcze modelowego sposobu postępowania), a jej rezultaty są możliwe do odtworzenia i przeniesienia na inny podmiot. Fakt prowadzenia działalności B+R został potwierdzony przez jednostki odpowiedzialne za rozwój innowacyjności w Polsce, w tym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (np. projekt finansowany z programu sektorowego G.).

Przykładowo w 2018 r. Spółka realizowała następujące Projekty B+R:

1. Prace badawczo-rozwojowe nad wykorzystaniem rzeczywistości hybrydowej w aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem (umowa na dofinasowanie z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych),

2. Prace badawczo-rozwojowe nad zastosowaniem sieci neuronowej oraz rzeczywistości hybrydowej w grach fitness (umowa z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju - program sektorowy G.),

3. Prace badawczo-rozwojowe nad możliwością wykorzystania mechanizmów uczenia maszynowego w oszacowaniu prawdopodobieństwa wygrania projektu (projekt...).

W związku z realizacją Prac B+R Wnioskodawca ponosił, ponosi i będzie ponosić szereg wydatków zaliczanych do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 26e ust. 2 i 3 ustawy o PIT, w tym m.in.:

1.

wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowy o pracę wraz ze sfinansowanymi przez Spółkę składkami, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm., dalej jako "ustawa o SUS"),

2.

wynagrodzenia osób realizujących projekty B+R na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło wraz sfinansowanymi przez Spółkę składkami, o których mowa w ustawie o SUS,

3.

nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową,

4.

nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej,

5.

odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej (z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością), zwanych dalej "Kosztami kwalifikowanymi".

Przy czym w przypadku wynagrodzeń i składek ZUS pracowników oraz osób wykonujących projekty B+R na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło, do Kosztów kwalifikowanych zaliczane są tylko wydatki w tej części w jakiej są należne za faktycznie wykonywanie działalności B+R.

W Spółce, prowadzona była, jest i będzie ewidencja czasu pracy pracowników zaangażowanych w Prace B+R, na podstawie której możliwe jest ustalenie, ile czasu dany pracownik spędził na pracy nad konkretnym Projektem B+R (dalej zwana "Ewidencją czasu pracy"), a także jaką część swojego czasu pracy dany pracownik spędził na pracy nad Projektami B+R. Spółka, w tym w Spółka przed przekształceniem, prowadziła, prowadzi i będzie prowadzić księgi rachunkowe, na podstawie których możliwe jest ustalenie wypłacanych przez Spółkę należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT oraz sfinansowanych przez Spółkę składek z tytułu tych należności określonych w ustawie o SUS).

Podkreślić należy, że X. prowadziła, prowadzi i będzie prowadzić ewidencję o której mowa w art. 24a ust. 1b ustawy o PIT.

Wnioskodawca nie korzystał i nie korzysta ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT.

Ponoszone przez Wnioskodawcę, Koszty kwalifikowane były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów danego roku, a w przypadku Kosztów kwalifikowanych, które są ponoszone w 2019 r. i będą ponoszone w przyszłości, Wnioskodawca zamierza zaliczyć je do kosztów kwalifikowanych za okres, w którym dane koszty zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Innymi słowy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności odpisywał, odpisuje i zamierza odpisywać przedmiotowe wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26e ust. 1 ustawy o PIT w zeznaniach za poszczególne lata podatkowe, w których te Koszty kwalifikowane zaliczono do kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie działalności objętej niniejszym wnioskiem o interpretację, tj. w odniesieniu do Prac B+R których koszty zostały lub zostaną rozliczone w ramach ulgi B+R (zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT), Wnioskodawca nie uzyskiwał, nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać przychodów z zysków kapitałowych.

W kontekście obowiązujących przepisów należy zaznaczyć, że X., nie posiadała i nie posiada statusu centrum badawczo - rozwojowego.

Część ponoszonych Kosztów kwalifikowanych była zwrócona w formie dotacji lub w innych formach bezzwrotnej pomocy - poprzez uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej lub z budżetu państwa, co przykładowo miało miejsce w przypadku projektów realizowanych w 2018 r. Również w przyszłości może zdarzyć się, że część ponoszonych przez Spółkę Kosztów kwalifikowanych będzie przedmiotem dofinasowania.

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania dofinansowania ze środków publicznych Wnioskodawca zamierza pomniejszać kwotę Kosztów kwalifikowanych odliczanych od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26e ust. 1 ustawy o PIT o kwotę otrzymanego dofinansowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku Projektów B+R dofinansowanych ze środków zewnętrznych, np. z funduszy europejskich lub budżetu państwa, Koszty kwalifikowane nieobjęte finansowaniem, tj. niezwrócone Wnioskodawcy w żadnej formie, a stanowiące koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 ustawy o PIT, mogą stanowić przedmiot odliczenia przez Wnioskodawcę, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, odnośnie Projektów B+R które są oraz będą realizowane w przyszłości?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Projektów B+R dofinansowanych ze środków zewnętrznych, np. z funduszy europejskich lub budżetu państwa, Koszty kwalifikowane nieobjęte finansowaniem, tj. niezwrócone Wnioskodawcy w żadnej formie, a stanowiące koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 ustawy o PIT, mogą stanowić przedmiot odliczenia przez Wnioskodawcę, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, odnośnie Projektów B+R które są oraz będą realizowane w przyszłości.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej (komandytariuszem).

W związku z tym, że X. jest spółką komandytową - podmiotem transparentnym na gruncie prawa podatkowego - nie jest odrębnym podatnikiem, podatek od dochodów spółki komandytowej rozliczają jej wspólnicy. Jeżeli są osobami fizycznymi uwzględniają przychody i koszty spółki komandytowej w swoim rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a jeżeli są osobami prawnymi - w swoim rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Zgodnie art. 26e ust. 1 ustawy o PIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie art. 26 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 26e ust. 2-3 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 26e ust. 5 ustawy o PIT koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć limitów określonych w art. 26e ust. 7 ustawy o PIT.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia (art. 26e ust. 8 ustawy o PIT).

W myśl art. 24a ust. 1b ustawy o PIT, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia są obowiązani w ewidencji rachunkowej, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W świetle powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że aby podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

1.

podatnik ponosi wydatki na działalność badawczo-rozwojową,

2.

wydatki na działalność badawczo-rozwojową stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustaw dochodowych,

3.

koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami ustaw dochodowych,

4.

w ewidencji, o której mowa w ustawach dochodowych podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

5.

podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

6.

kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawach dochodowych,

7.

koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie powyższe warunki zostały spełnione w stosunku do Wnioskodawcy w związku z realizowanymi i planowanymi w przyszłości Pracami B+R.

W szczególności, jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, w praktyce mogą się zdarzyć sytuacje, w których część ponoszonych kosztów kwalifikowanych zostanie/została zwrócona w formie dotacji lub w innych formach bezzwrotnej pomocy - poprzez uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej lub z budżetu państwa, co przykładowo miało miejsce w przypadku projektów realizowanych w 2018 r.

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie regulują wprost zasad rozliczania kosztów poniesionych na działalność B+R w przypadku, gdy tylko część tych kosztów zostanie podatnikowi zwrócona.

W ocenie Wnioskodawcy fakt zwrócenia części kosztów poniesionych na Projekty B+R nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do skorzystania z odliczenia kosztów kwalifikowanych na zasadach określonych w ustawie o PIT, a jedynie wpływa na kwotę odliczenia.

Celem regulacji zawartych w art. 26e ust. 5 ustawy o PIT jest wykluczenie możliwości skorzystania z odliczenia w zakresie wydatków, których ekonomiczny ciężar nie został poniesiony przez podatników, tzn. kwoty wydatkowane przez Wnioskodawcę zostały sfinansowane przez podmioty zewnętrzne.

Literalne brzmienie przepisów ustaw dochodowych nie wyklucza możliwości skorzystania z omawianego odliczenia w przypadku, gdy koszty kwalifikowane ponoszone przez Wnioskodawcę zostały zwrócone tylko w części. Należy uznać w takim przypadku, że odliczenie na podstawie art. 26e ustawy o PIT znajdzie zastosowanie do tej części wydatków, które nie zostały objęte zwrotem środków od podmiotu zewnętrznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykładnia celowościowa art. 26e ust. 5 ustawy o PIT wskazuje, że:

* by ustalić kwotę podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania należy od całkowitej kwoty kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Wnioskodawcę odliczyć koszty zwrócone w formie dotacji lub w innych formach bezzwrotnej pomocy,

* otrzymana różnica stanowi podstawę do wyliczenia kwoty podlegającej odliczeniu.

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2018 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.508.2017.1.MST), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdził, że: "wykładnia językowa art. 18d ust. 5 ustawa p.d.o.p., wskazuje wyraźnie, że jeżeli koszt kwalifikowany został w części podatnikowi zwrócony, to w tej części nie podlega odliczeniu. Taki koszt może być jednak odliczony w części niepokrytej dotacją. Do takiego wniosku prowadzi również wykładnia funkcjonalna art. 18d ust. 5 ustawy o p.d.o.p. Celem tego przepisu jest zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi badawczo-rozwojowej nie były uwzględniane koszty, których ciężaru ekonomicznego nie poniósł podatnik. Ponieważ zaś ciężar ekonomiczny kosztów kwalifikowanych w części niepokrytej dotacją, w wysokości 35% ponosi Wnioskodawca, mogą one zostać w tej części, a więc w części stanowiącej wkład własny Wnioskodawcy, odliczone na podstawie art. 18d ust. 5 ustawy o p.d.o.p." oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2018 r., (nr: 0111-KDIB1-3.4010.14.2018.1.APO), w której organ uznał za prawidłowe następujące stanowisko wnioskodawcy: "Ponoszone przez Spółkę koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu na zasadach określonych w art. 18d ustawy o CIT, jeżeli nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie (tak wynika z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT). Samo otrzymanie zwrotu części wydatków (np. w formie dotacji lub subwencji) nie dyskwalifikuje ich zupełnie z objęcia ulgą. W takim przypadku, w celu ustalenia kwoty podlegającej odliczeniu, należy od całkowitej kwoty "kosztów kwalifikowanych" odliczyć koszty zwrócone a otrzymana różnica będzie stanowić podstawę do wyliczenia kwoty podlegającej odliczeniu. Należy bowiem wskazać, że celem regulacji art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, jest wykluczenie możliwości skorzystania z omawianego odliczenia w zakresie wydatków, których ekonomicznego ciężaru podatnik nie poniósł, tzn. kwoty wydatkowane przez podatnika zostały mu zwrócone (sfinansowane) przez podmiot zewnętrzny. Jednocześnie, literalna wykładnia przepisu nie daje podstaw do zakwestionowania możliwości skorzystania z omawianego odliczenia w przypadku, gdy koszty kwalifikowane ponoszone przez podatnika zostały mu zwrócone tylko w części. Należy bowiem uznać w takim przypadku, że odliczenie na podstawie przepisów art. 18d ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie do tej części wydatków, które nie zostały objęte zwrotem środków (zewnętrznym finansowaniem)". Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2017 r., nr: 0111-KDIB1-2.4010.32.2017.1.k.p. z dnia 6 czerwca 2018 r., nr: 0111-KDIB1- 3.4010.209.2018.2.AN, z dnia 10 października 2018 r., nr: 0111-KDIB1- 3.4010.402.2018.1.MST.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Projektów B+R dofinansowanych ze środków z funduszy europejskich lub budżetu państwa, Koszty kwalifikowane nie objęte finansowaniem, tj. niezwrócone Wnioskodawcy w żadnej formie, a stanowiące koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 26e ust. 2 ustawy o PIT, mogą stanowić przedmiot odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl