0114-KDIP3-2.4011.563.2022.2.EW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.563.2022.2.EW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 czerwca 2022 r. (wpływ 1 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwróciła się Pani z prośbą o interpretację, czy materiały budowlane przedłożone w załączonych fakturach może Pani odliczyć w ramach ulgi modernizacyjnej.

Materiały te zostały wykorzystane do wymiany rynien, wykonania ocieplenia budynku z tynkami, wymiana okna w salonie na cieplejsze - potrójne szyby. Wymiana bramy garażowej (w budynku) w celu utrzymania ciepła.

Wykonano drenaż odwadniający w koło budynku oraz izolację fundamentów.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W uzupełnieniu z 28 czerwca 2022 r. (wpływ 1 lipca 2022 r.) wskazała Pani, że:

1. wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie przekroczyły kwoty 53 000 zł.

2. W skład materiałów wykorzystywanych do termomodernizacji wchodzą:

a) do wymiany rynien wchodzą: rynna, zaślepka lewa, zaślepka prawa, odpływ przelewowy, łącznik rynny, haki PVC, redukcja (faktura WZ 758/2020), osadnik rynnowy.

b) Do ocieplenia budynku z tynkami wchodzą:

- grunt Bolix,

- grunt Akrylowy Bessto,

- Bolix klej do siatki,

- siatka Hiosternet żółta,

- styropian grafitowy fasada,

- Bolix tynk silikonowy,

- taśma tynkarska pomarańczowa,

- folia malarska cienka,

- folia malarska gruba,

- narożniki PCV z siatką z włókna,

- piana wężyk,

- piana pistolet niskoprężny,

- piana pistolet Expert,

- folia tynkarska,

- pędzel ławkowiec,

- kołki do styropianu.

c) Do izolacji fundamentów wchodzą:

- rura drenarska,

- kolano PCV,

- trójnik PCV,

- przyłącze drenarskie,

- folia fundamentowa kubełkowa,

- styropian dach/podłoże EPS-80,

- listwy do folii fundamentowej.

3. Forma opodatkowania uzyskanych przez Panią dochodów to opodatkowanie według skali podatkowej 17%.

4. Pani zdaniem prace polegające na wymianie rynien, ocieplenia budynku z tynkami, wymianie okna, wymianie bramy garażowej, drenażu odwadniającego oraz izolacji fundamentów wpływają na poprawę efektywności energetycznej budynku.

5. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji i izolacji fundamentów budynku zmniejszyło się zużycie węgla o ok. 2,5 tony (przed wykonaniem izolacji 5,5 tony, a obecnie 3 tony).

6. Nieruchomość, która została poddana procesowi termomodernizacji jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie szeregowej.

7. Opisana we wniosku izolacja fundamentów budynku dotyczy wyłącznie ulepszenia budynku pod względem termomodernizacyjnym.

8. W ramach termomodernizacji budynku wykonano: gruntowanie ścian, przyklejenie styropianu klejem, położenia narożników, uzupełnienie łączy pianką, zakołkowanie styropianu, zatopienie siatki klejem, położenie tynku silikonowego Bolix.

Wymiana podbitki pod dachem i założenie rynien.

W ramach izolacji fundamentów budynku wykonano: odkopanie fundamentów, smarowanie rur drenażowych, smarowanie środkiem izolacyjnym, założenie styropianu, zakołkowanie, położenie folii kubełkowej fundamentowej i listw do folii, zasypanie.

9. Izolacja fundamentów budynku stanowiła niezbędny etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który nie mógł być pominięty.

10. Izolacja fundamentów budynku oraz inne prace polegające na jej wykonaniu są autonomicznym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

11. Wykonanie izolacji fundamentów było niezbędne do redukcji zimna i wilgoci.

12. Wszystkie faktury dokumentujące wykonane prace związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostały wystawione na Panią.

13. Wszystkie faktury zostały wystawione przez płatnika podatku od towarów i usług.

14. Opisane we wniosku wydatki na: wymianę rynien, wykonanie ocieplenia budynku z tynkami, wymianę okna, wymianę bramy garażowej, drenaż odwadniający oraz izolacja fundamentów nie zostały sfinansowane/dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie.

15. Opisane we wniosku wydatki nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

16. Opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

17. Związek poniesionych wydatków polega na: zmniejszeniu zapotrzebowania na energię, zapotrzebowania na węgiel potrzebny na ogrzewanie budynku i podgrzewanie wody użytkowej.

Pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 czerwca 2022 r.

Czy materiały budowlane, o których mowa we wniosku może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pani stanowisko w sprawie przedstawione w piśmie z 28 czerwca 2022 r.

W świetle powyższego uważa Pani, że poniesione przez Panią wydatki może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1. wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie przekroczyły kwoty 53 000 zł.

2. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji i izolacji fundamentów budynku zmniejszyło się zużycie węgla o ok. 2,5 tony (przed wykonaniem izolacji 5,5 tony, a obecnie 3 tony).

3. Nieruchomość, która została poddana procesowi termomodernizacji jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie szeregowej.

4. Opisana we wniosku izolacja fundamentów budynku dotyczy wyłącznie ulepszenia budynku pod względem termomodernizacyjnym.

5. W ramach termomodernizacji budynku wykonano: gruntowanie ścian, przyklejenie styropianu klejem, położenia narożników, uzupełnienie łączy pianką, zakołkowanie styropianu, zatopienie siatki klejem, położenie tynku silikonowego Bolix.

Wymiana podbitki pod dachem i założenie rynien.

W ramach izolacji fundamentów budynku wykonano: odkopanie fundamentów, smarowanie rur drenażowych, smarowanie środkiem izolacyjnym, założenie styropianu, zakołkowanie, położenie folii kubełkowej fundamentowej i listw do folii, zasypanie.

6. Izolacja fundamentów budynku stanowiła niezbędny etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który nie mógł być pominięty.

7. Wykonanie izolacji fundamentów było niezbędne do redukcji zimna i wilgoci.

8. Wszystkie faktury dokumentujące wykonane prace związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostały wystawione na Panią.

9. Wszystkie faktury zostały wystawione przez płatnika podatku od towarów i usług.

10. Opisane we wniosku wydatki na: wymianę rynien, wykonanie ocieplenia budynku z tynkami, wymianę okna, wymianę bramy garażowej, drenaż odwadniający oraz izolacja fundamentów nie zostały sfinansowane/dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie.

11. Opisane we wniosku wydatki nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

12. Związek poniesionych wydatków polega na: zmniejszeniu zapotrzebowania na energię, zapotrzebowania na węgiel potrzebny na ogrzewanie budynku i podgrzewanie wody użytkowej.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 z późn. zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1)

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)

pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)

kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1)

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)

wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)

montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)

montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)

montaż pompy ciepła;

11)

montaż kolektora słonecznego;

12)

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)

montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Artykuł 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.

jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.

przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.

każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.

wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych imiennie na podatnika przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:

a)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub

b)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub

c)

wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również

d) zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji - tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.

Zgodnie ze wskazaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w wyroku z 15 października 2020 r. (sygn. akt II SA/Sz 151/20), cyt.: "ustawa - Prawo budowlane nie zawiera definicji fundamentu, ustawa ta również nie odsyła do żadnego innego aktu ustawowego określającego definicję fundamentu. Dlatego też, w celu przesądzenia, czy mamy (...) do czynienia z fundamentem, należy określić podstawową cechę lub cechy charakteryzujące fundament, w oparciu o zakres semantyczny tego pojęcia, jaki ma ono w języku potocznym. Zgodnie z encyklopedyczną definicją przez pojęcie "fundamentów" należy rozumieć "osadzoną w gruncie dolną część budowli lub podstawę konstrukcji (np. maszyny)", rodzaje fundamentów mogą być różne np. "stopowe - pod słupy, ławowe - pod ściany, płytowe - pod całe obiekty, na gruntach o niedostatecznej nośności fundamenty opiera się na palach, studniach, kesonach". (Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa 1982, s. 223). W świetle powyższej definicji fundamentem będzie "osadzona w ziemi dolna część budynku". Dolna płaszczyzna fundamentu musi znajdować się pod powierzchnią ziemi, zaś przeniesienie fundamentu w inne miejsce musi wymagać prac ziemnych. Fundament jest elementem konstrukcyjnym budynku, który zapewnia jego stabilność i trwałość (istotą budynku jest m.in. to, iż niezmiennie znajduje się w tym samym miejscu) i przenosi ciężar budynku na grunt."

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:

1. Nieruchomość, która została poddana procesowi termomodernizacji jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie szeregowej.

2. Opisana we wniosku izolacja fundamentów budynku dotyczy wyłącznie ulepszenia budynku pod względem termomodernizacyjnym.

3. W ramach termomodernizacji budynku wykonano: gruntowanie ścian, przyklejenie styropianu klejem, położenia narożników, uzupełnienie łączy pianką, zakołkowanie styropianu, zatopienie siatki klejem, położenie tynku silikonowego Bolix.

Dokonano wymiany podbitki pod dachem i założenie rynien.

W ramach izolacji fundamentów budynku wykonano: odkopanie fundamentów, smarowanie rur drenażowych, smarowanie środkiem izolacyjnym, założenie styropianu, zakołkowanie, położenie folii kubełkowej fundamentowej i listw do folii, zasypanie.

4. Izolacja fundamentów budynku stanowiła niezbędny etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który nie mógł być pominięty.

5. Izolacja fundamentów budynku oraz inne prace polegające na jej wykonaniu są autonomicznym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

6. Wykonanie izolacji fundamentów było niezbędne do redukcji zimna i wilgoci.

7. Prace polegające na wymianie rynien, ocieplenia budynku z tynkami, wymianie okna, wymianie bramy garażowej, drenażu odwadniającego oraz izolacji fundamentów wpływają na poprawę efektywności energetycznej budynku.

8. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji i izolacji fundamentów budynku zmniejszyło się zużycie węgla o ok. 2,5 tony (przed wykonaniem izolacji 5,5 tony, a obecnie 3 tony).

9. Wszystkie faktury dokumentujące wykonane prace związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostały wystawione na Panią.

10. Wszystkie faktury zostały wystawione przez płatnika podatku od towarów i usług.

11. Opisane we wniosku wydatki na: wymianę rynien, wykonanie ocieplenia budynku z tynkami, wymianę okna, wymianę bramy garażowej, drenaż odwadniający oraz izolacja fundamentów nie zostały sfinansowane/dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie.

12. Opisane we wniosku wydatki nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

13. Opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

14. Związek poniesionych wydatków polega na: zmniejszeniu zapotrzebowania na energię, zapotrzebowania na węgiel potrzebny na ogrzewanie budynku i podgrzewanie wody użytkowej.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano docieplenie fundamentów.

Ponadto w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 14 zostały wskazane m.in. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe. Natomiast w części 2 w punkcie 6 wskazano m.in. wymianę stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych.

Podkreślić jednak należy, że wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia wskazuje jedynie ogólnie na materiały i usługi, które dotyczą ściśle określonego w rozporządzeniu celu.

Z opisu sprawy wynika, że spełniła Pani wszystkie warunki uprawniające Panią do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na dokonane wydatki tj.: wymianę rynien, wykonanie ocieplenia budynku z tynkami, wymianę okna, wymianę bramy garażowej, drenaż odwadniający oraz izolację fundamentów.

Stosownie do powyższego, zrealizowała Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego wynikiem było odcięcie się od wilgoci i redukcja zimna. Poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów z 21 listopada 2008 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 554).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że miała Pani możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na materiały budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystanych do: wymiany rynien, wykonania ocieplenia budynku z tynkami, wymiany okna, wymiany bramy garażowej, drenażu odwadniającego oraz izolacji fundamentów.

Dodatkowe informacje

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na: wymianie rynien, wykonaniu ocieplenia budynku z tynkami, wymianie okna, wymianie bramy garażowej, drenażu odwadniającego oraz izolacji fundamentów. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Zastrzec również należy, że organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku okoliczności będą się różnić od zdarzenia, które wystąpi/wystąpiło w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe/stan faktyczny będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja opiera się na opisie stanu faktycznego, który przedstawiła Pani we wniosku - nie potwierdza natomiast, czy opisane okoliczności rzeczywiście miały miejsce.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl