0114-KDIP3-2.4011.52.2020.2.AK - Zwolnienie z PIT należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.52.2020.2.AK Zwolnienie z PIT należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data nadania 17 marca 2020 r., data wpływu 20 marca 2020 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2020.1.AK z dnia 11 marca 2020 r. (data wysłania 12 marca 2020 r., data doręczenia 12 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2020.1.AK (data wysłania 12 marca 2020 r., data doręczenia 12 marca 2020 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data nadania 17 marca 2020 r., data wpływu 20 marca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym z dnia 24 czerwca 2016 r., Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Kwaterze Głównej X, mającym siedzibę w Królestwie N., na okres od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r. W związku z powyższym przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby Wnioskodawcy w X, to jest lat podatkowych: 2016, 2017, 2018 i 2019. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy, w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Euro i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że nie był i nie jest członkiem służby zagranicznej, a podczas przydziału do Kwatery X nie przebywał w podróży zagranicznej. X jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z dwóch bliźniaczych dowództw szczebla operacyjnego. Głównym celem X jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego. Zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły. Bierze ono udział w misji NATO, a we wnioskowanym okresie, jak i obecnie, dowodzi misją w A. (od 2015 r.). Wzmacnia siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO rozmieszczone w P., L., Ł. i E., w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na U. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Europy północno-wschodniej, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu w obszarze odpowiedzialności, odpowiada za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest, jako Dowództwo Połączonych Sił Zadaniowych i pełni dyżur co dwa lata, na przemian z bliźniaczym X. Ponadto personel pełniący służbę w X jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata.

Do zadań Wnioskodawcy należało wzmacnianie sił państw sojuszniczych, w tym P., oraz realizacja misji pokojowej. Wnioskodawca przygotowywał misję mającą na celu rozmieszczenie czterech batalionowych grup bojowych w P., L., Ł. i E. w ramach misji. W okresie tym, w ramach planowania operacyjnego opracowywał założenia koncepcyjne mające na celu oddziaływanie na ustalone grupy i osoby w celu wsparcia i utrzymania pokoju, wzmocnienia P. oraz państw sojuszniczych, w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na U. Po przybyciu na teatr działań grup batalionowych, w ramach działalności mającej na celu realizację zadań misji, Wnioskodawca uczestniczył w kierowaniu działań informacyjnych. W omawianym okresie Wnioskodawca bezpośrednio wpływał na utrzymanie bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Działania te przekładały się na osiąganie zaplanowanych efektów mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych i P. W tym okresie, za zasługi w zakresie wzmacniania sił państw sojuszniczych, w listopadzie 2017 r., Wnioskodawca został uhonorowany medalem. Zarówno opracowywane plany jak i charakter realizowanych przez Wnioskodawcę działań informacyjnych pozostawał niejawny.

W okresie dotyczącym przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wykonywał zadania związane z realizacją misji NATO w A. Uczestniczył w opracowywaniu działań informacyjnych mających na celu zapobiegania aktom terroryzmu. Opracowane przez Niego działania miały na celu zmniejszenie ilości ataków dokonywanych przez grupy terrorystyczne w A. na cywilów oraz personel misji NATO. W okresie objętym wnioskiem Wnioskodawca był członkiem zespołu bezpośrednio odpowiedzialnego za realizację działalności bieżącej i kierowanie misją. W ramach prac zespołu planistycznego Wnioskodawca dokonał nowelizacji planu działania misji, a tym samym zadań związanych z działaniami informacyjnymi.

W omawianym okresie Wnioskodawca uczestniczył w działaniach mających na celu podniesienie zdolności sił NATO, mające na celu wzmocnienie państw sojuszniczych oraz P., poprzez planowania operacyjne, na wypadek agresji na którekolwiek z państw członkowskich NATO. Plany te obejmowały sposób działania podczas kolejnego konfliktu zbrojnego. Utworzenie takich planów, w opracowaniu których Wnioskodawca uczestniczył, znacznie zwiększa zdolność obrony. Wszystkie opracowywane plany objęte są tajemnicą wojskową.

W ramach realizowanych zadań, podczas pełnienia przez X dyżuru bojowego, Wnioskodawca pozostawał w pełnej gotowości do realizacji zadań mandatowych w dowolnym rejonie świata. W tym okresie Wnioskodawca pozostawał w stałym kontakcie i w pełnej gotowości do dowodzenia elementami działań informacyjnych wchodzącymi w skład sił szybkiego reagowania NATO.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu pełniącemu służbę poza granicami państwa, jest wolna od podatku dochodowego dla osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm,)?

Zdaniem Wnioskodawcy, został On wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w wielonarodowej jednostce wojskowej, jaką jest Kwatera Główna X w Królestwie Niderlandów. Nie był On członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Przez okres służby poza granicami państwa, pobierał uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była w Euro i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Jednostka, w której pełnił służbę realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych, które wymienione zostały w opisie stanu faktycznego wniosku oraz dowodzi misją NATO w A., czym w sposób pośredni przyczynia do zapobiegania aktom terroryzmu. Ponadto Dowództwo realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności, na dowód czego do wniosku zostało załączone zaświadczenie potwierdzające, że zadania, które osobiście realizował Wnioskodawca miały na celu i przyczyniały się do wzmocnienia sił państw członkowskich sojuszu. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że należność zagraniczna, która wypłacana Mu była jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw; 2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

a.

w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510),

b.

w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,

c.

jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

a.

konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,

b.

misji pokojowej,

c.

akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

1.

należność zagraniczna - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;

2.

jednorazowy zasiłek adaptacyjny - w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

a. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,

b. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych - z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku i w uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Kwaterze Głównej X, mającym siedzibę w Królestwie N., na okres od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r. X jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z dwóch bliźniaczych dowództw szczebla operacyjnego. Głównym celem X jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego. Zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły. Bierze ono udział w misji NATO, a we wnioskowanym okresie, jak i obecnie, dowodzi misją w A. (od 2015 r.). Wzmacnia siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO rozmieszczone w P., L., Ł. i E., w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na U. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Europy północno-wschodniej, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu w obszarze odpowiedzialności, odpowiada za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest, jako Dowództwo Połączonych Sił Zadaniowych i pełni dyżur co dwa lata, na przemian z bliźniaczym X. Ponadto personel pełniący służbę w X jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Do zadań Wnioskodawcy należało wzmacnianie sił państw sojuszniczych, w tym P., oraz realizacja misji pokojowej. Wnioskodawca przygotowywał misję mającą na celu rozmieszczenie czterech batalionowych grup bojowych w P., L., Ł. i E. w ramach misji. W okresie tym, w ramach planowania operacyjnego opracowywał założenia koncepcyjne mające na celu oddziaływanie na ustalone grupy i osoby w celu wsparcia i utrzymania pokoju, wzmocnienia P. oraz państw sojuszniczych, w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na U. Po przybyciu na teatr działań grup batalionowych, w ramach działalności mającej na celu realizację zadań misji, Wnioskodawca uczestniczył w kierowaniu działań informacyjnych. W omawianym okresie Wnioskodawca bezpośrednio wpływał na utrzymanie bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Działania te przekładały się na osiąganie zaplanowanych efektów mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych i P. W tym okresie, za zasługi w zakresie wzmacniania sił państw sojuszniczych, w listopadzie 2017 r., Wnioskodawca został uhonorowany medalem. Zarówno opracowywane plany jak i charakter realizowanych przez Wnioskodawcę działań informacyjnych pozostawał niejawny. W okresie dotyczącym przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wykonywał zadania związane z realizacją misji NATO w A. Uczestniczył w opracowywaniu działań informacyjnych mających na celu zapobiegania aktom terroryzmu. Opracowane przez Niego działania miały na celu zmniejszenie ilości ataków dokonywanych przez grupy terrorystyczne w A. na cywilów oraz personel misji NATO. W okresie objętym wnioskiem Wnioskodawca był członkiem zespołu bezpośrednio odpowiedzialnego za realizację działalności bieżącej i kierowanie misją. W ramach prac zespołu planistycznego Wnioskodawca dokonał nowelizacji planu działania misji, a tym samym zadań związanych z działaniami informacyjnymi. W omawianym okresie Wnioskodawca uczestniczył w działaniach mających na celu podniesienie zdolności sił NATO, mające na celu wzmocnienie państw sojuszniczych oraz P., poprzez planowania operacyjne, na wypadek agresji na którekolwiek z państw członkowskich NATO. Plany te obejmowały sposób działania podczas kolejnego konfliktu zbrojnego. Utworzenie takich planów, w opracowaniu których Wnioskodawca uczestniczył, znacznie zwiększa zdolność obrony. Wszystkie opracowywane plany objęte są tajemnicą wojskową. W ramach realizowanych zadań, podczas pełnienia przez X dyżuru bojowego, Wnioskodawca pozostawał w pełnej gotowości do realizacji zadań mandatowych w dowolnym rejonie świata. W tym okresie Wnioskodawca pozostawał w stałym kontakcie i w pełnej gotowości do dowodzenia elementami działań informacyjnych wchodzącymi w skład sił szybkiego reagowania NATO.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej do pełnienia służby poza granicami państwa i wykonującemu zadania w jednostce, której głównym celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego, a Wnioskodawca realizował ww. cele i zadania, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw Dz. U. , poz. 568).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl