0114-KDIP3-2.4011.5.2023.3.MR - Stawka ryczałtu od przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.5.2023.3.MR Stawka ryczałtu od przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 2 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 lutego 2023 r. (wpływ 5 lutego 2023 r.) oraz pismem z 14 lutego 2023 r. (wpływ 14 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lutego 2021 r. świadcząc usługi doradztwa w zakresie informatyki na rzecz kontrahentów w Polsce. Od 1 stycznia 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania z podatku liniowego 19% na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zakresem świadczonych przez Pana usług jest doradztwo dotyczące planowania i projektowania systemów komputerowych obejmujące:

- przygotowywanie specyfikacji wymagań systemowych oraz propozycji wdrożeń,

- modelowanie procesów biznesowych,

- tworzenie koncepcji działania nowych funkcjonalności aplikacji,

- tworzenie dokumentacji analityczno-projektowej,

- analizę możliwości współpracy poszczególnych systemów komputerowych,

- analizę wymagań klientów w zakresie potrzeb w stosunku do aplikacji,

- opisywanie wymagań biznesowych klientów,

- prowadzenie analizy biznesowej,

- tworzenie struktury (opis i koncepcja działania) serwisów sieciowych do wymiany danych pomiędzy systemami informatycznymi.

Od momentu zmiany formy opodatkowania Pana działalności na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, przychody z wyżej wymienionych usług rozliczał Pan podatkiem 12% stosując się do art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako "związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)". Jako, że wykonywane przez Pana usługi nie dotyczą bezpośrednio oprogramowania, gdyż jest ono wytwarzane dopiero przez programistów, a Pan nie doradza im w jaki sposób mają je tworzyć, poddał Pan w wątpliwość czy zastosowana przez Pana stawka podatku jest właściwa do wykonywanych przez Pana usług. W tym celu wystąpił Pan najpierw z wnioskiem do Głównego Urzędu Statystycznego, w celu ustalenia klasyfikacji PKWiU do celów podatku dochodowego. Świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane przez GUS (sygnatura LDZ- (...)) pod symbolem ogólnym PKWiU 62.02 "Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki".

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pana zapytanie dotyczy okresu od którego zmienił Pan formę opodatkowania, tj. od 1 stycznia 2022 r. do chwili obecnej, zatem dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, gdyż w dalszym ciągu świadczy Pan usługi, które wymienił Pan we wniosku.

Oprócz dochodów ze wskazanej działalności gospodarczej, w 2022 r. uzyskał Pan również przychód z prywatnego wynajmu mieszkania, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od wynajmu w wysokości 8,5%.

Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym do Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) dnia 1 lutego 2022 r. w formie aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W wykonywanej przez Pana działalności nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8. Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)

Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zapytanie, tj. w 2021 r. ani w roku następnym, tj. 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tejże ustawy.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0). Według Głównego Urzędu Statystycznego świadczone przez Pana usługi nie zostały również sklasyfikowane jako związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co wykazuje Pan w swoim stanowisku zamieszczonym we wniosku o interpretację indywidualną.

Świadczone przez Pana usługi nie są związane bezpośrednio z wytwarzaniem oprogramowania. Oprogramowanie jest projektowane, wytwarzane i instalowane przez architektów oprogramowania, zespoły programistów i inżynierów sieciowych dopiero na podstawie wymagań i dokumentów, które są przez Pana przygotowywane, takich jak wymagania biznesowe, funkcjonalne i niefunkcjonalne.

Pana działalność obejmuje:

- przygotowywanie specyfikacji wymagań systemowych oraz propozycji wdrożeń polega na ustalaniu z klientem wymagań jakie ma spełniać system informatyczny oraz na kiedy ma zostać on zaprojektowany i wytworzony a następnie spisywanie poczynionych ustaleń w postaci dokumentów,

- modelowanie procesów biznesowych polega na rysowaniu diagramów aktywności lub sekwencji używając notacji UML lub BPMN. Diagramy te opisują jak działa proces biznesowy w firmie klienta np. proces przetwarzania zamówienia, proces zmiany danych osobowych etc.,

- tworzenie koncepcji działania nowych funkcjonalności aplikacji polega na opracowywaniu propozycji nowych funkcjonalności w procesach biznesowych klienta, które mogą być wytworzone w systemie informatycznym tak aby osiągnąć założone cele biznesowe klienta np. na kroku wyboru sposobu dostawy produktu,

- dodanie możliwości odbioru z najbliższego sklepu stacjonarnego w którym produkt widnieje na stanie magazynowym, co w konsekwencji przekłada się na wzrost sprzedaży,

- tworzenie dokumentacji analityczno-projektowej polega na spisywaniu wszystkich ustaleń, wymagań i priorytetów tak aby móc oszacować czas, zakres i koszt projektu,

- analiza możliwości współpracy poszczególnych systemów komputerowych polega między innymi na wyszukiwaniu danych, które znajdują się w różnych systemach komputerowych oraz ustaleniu, z którego systemu muszą zostać pobrane aby móc zrealizować proces biznesowy w innym systemie informatycznym,

- analizę wymagań klientów w zakresie potrzeb w stosunku do aplikacji polega na zbieraniu, katalogowaniu i dekompozycji wymagań klienta aby określić czy za pomocą proponowanych wymagań co do systemu informatycznego klient osiągnie założony cel biznesowy,

- opisywanie wymagań biznesowych klientów polega na spisywaniu i uszczegóławianiu tychże wymagań,

- prowadzenie analizy biznesowej polega na zbieraniu, analizowaniu i interpretowaniu danych dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa, aby uzyskać wiedzę na temat jego mocnych i słabych stron oraz możliwości rozwoju. W swojej pracy ogranicza się Pan do konkretnych procesów biznesowych i ich optymalizacji lub automatyzacji. Nie prowadził Pan jeszcze analizy pod kątem funkcjonowania całego przedsiębiorstwa,

- tworzenie struktury (opis i koncepcja działania) serwisów sieciowych do wymiany danych pomiędzy systemami informatycznymi bazuje na konkretnych przeanalizowanych potrzebach biznesowych - polega na ustalaniu jakie dane muszą zostać wymienione pomiędzy systemami informatycznymi oraz jak powinna wyglądać struktura zapytania i odpowiedzi takiego serwisu sieciowego aby zapewnić działanie danej funkcji systemu informatycznego.

Żadna ze świadczonych przez Pana usług lub wykonywanych czynności nie jest bezpośrednio związana z oprogramowaniem. Oprogramowanie jest projektowane i wytwarzane dopiero na postawie opracowanych i zebranych przez Pana dokumentów.

Pytanie

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, zastosowana przez Pana stawka 12% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, wykonywanych pod symbolem ogólnym PKWiU 62.02 jest prawidłowa, a jeśli nie, ile powinna ona wynosić?

Pana stanowisko w sprawie

Z odpowiedzi GUS wynika, że świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane do ogólnego kodu PKWiU 62.02 "Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki", jednakże nie zostały sklasyfikowane do żadnego szczególnego kodu znajdującego się pod kodem 62.02, a w szczególności do usług "związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)". Z przedstawionego stanu faktycznego oraz odpowiedzi GUS wynika również, że świadczone przez Pana usługi nie spełniają warunku określonego w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. "związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)", a zatem zastosowanie stawki 12% zryczałtowanego podatku od przychodów dla wyżej wymienionych usług nie ma zastosowania. Jako, że świadczone przez Pana, wyżej wymienione usługi, nie zostały wymienione w zapisach tejże ustawy, które klasyfikują poszczególne rodzaje usług i przypisują je do właściwych stawek podatkowych, to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy, stawką zryczałtowanego podatku jaka powinna zostać zastosowana w tym przypadku, jest stawka 8,5% przysługująca od "przychodów z działalności usługowej".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

uchylony

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

- e) uchylony

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lutego 2022 r. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, tj. "Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki". Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym do Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) dnia 1 lutego 2022 r. w formie aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W wykonywanej przez Pana działalności nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8. Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zapytanie, tj. w 2021 r. ani w roku następnym, tj. 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tejże ustawy. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3). Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0). Według Głównego Urzędu Statystycznego świadczone przez Pana usługi nie zostały również sklasyfikowane jako związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co wykazuje Pan w swoim stanowisku zamieszczonym we wniosku o interpretację indywidualną. Świadczone przez Pana usługi nie są związane bezpośrednio z wytwarzaniem oprogramowania. Oprogramowanie jest projektowane, wytwarzane i instalowane przez architektów oprogramowania, zespoły programistów i inżynierów sieciowych dopiero na podstawie wymagań i dokumentów, które są przez Pana przygotowywane, takich jak wymagania biznesowe, funkcjonalne i niefunkcjonalne.

Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi takie jak modelowanie procesów biznesowych, tworzenie koncepcji działania nowych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji analityczno-projektowej, a także tworzenie struktury serwisów sieciowych są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo "związany z" oznacza "dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś". Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz

- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl