0114-KDIP3-2.4011.498.2018.3.AK1 - Określenie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.498.2018.3.AK1 Określenie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2018 r. (data nadania 6 listopada 2018 r., data wpływu 13 listopada 2018 r.) na wezwanie z dnia 25 października 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.498.2018.1.AK1 (data doręczenia 30 października 2018 r.) oraz pismem z dnia 11 grudnia 2018 r. (data nadania 11 grudnia 2018 r.) na wezwanie z dnia 3 grudnia 2018 r. (data doręczenia 10 grudnia 2018 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.498.2018.2.AK1 o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania loterii i konkursów z nagrodami. Na zlecenie Fundatora nagród w konkursie, zwanego dalej Fundatorem, Wnioskodawca zamierza przeprowadzić i zorganizować konkurs, którego celem jest promowanie produktów oferowanych przez Fundatora wśród klientów określonych restauracji lub sklepów, zajmujących się dystrybuowaniem produktów oferowanych przez Fundatora. Uczestnikami konkursu będą pracownicy oraz kierownicy restauracji lub sklepów dystrybuujących produkty Fundatora W ramach konkursu pracownicy i kierownicy restauracji lub sklepów biorący udział w konkursie będą aktywnie promować wśród klientów restauracji lub sklepu produkty Fundatora konkursu, poprzez zachęcanie klientów restauracji lub sklepu do zamówienia określonych produktów. Organizowany przez Organizatora konkurs nie ma charakteru gry losowej, loterii fantowej ani zakładu wzajemnego, o których mowa w przepisach ustawy o grach hazardowych. Organizowane przedsięwzięcie zostanie uprzednio (przed jego rozpoczęciem) ogłoszone pracownikom restauracji lub sklepów, które będą brały w nim udział. Organizator udostępni uczestnikom konkursu regulamin, określający zasady udziału w konkursie, działania, które będą podlegać ocenie oraz zasady ustalenia zwycięzców konkursu. W regulaminie konkursu zostaną również określone nagrody, jakie przysługiwać będą laureatom konkursu. Nagrodami tymi będą karty przedpłacone pozwalające na realizację zakupów w wybranych sklepach oraz nagrody pieniężne. Nagrody dla pracowników biorących udział w konkursie zostaną zakupione ze środków własnych organizatora konkursu.

Zadaniem uczestników konkursu będzie aktywne promowanie produktów oferowanych przez Fundatora, określonych w regulaminie konkursu. Lista produktów, za których aktywne promowanie przewidziana jest nagroda zostanie określona w regulaminie konkursu. Sprzedaż produktów będzie oceniana według wcześniej ustalonych wskaźników, określonych w regulaminie. Zwycięzcami (laureatami) konkursu zostaną pracownicy najlepszej restauracji lub sklepu, który dzięki staraniom tychże pracowników osiągnął najwyższe wyniki sprzedaży według ustalonych wskaźników w porównaniu do pozostałych restauracji lub sklepów biorących udział w konkursie. Organizując konkurs i przekazując nagrody będzie działać we własnym imieniu.

Wnioskodawca, konstruując regulamin przyszłego konkursu przewiduje 3 możliwości przekazania nagród uczestnikom konkursu:

Wariant A

Nagrody zostaną przekazane pracownikom najlepszej restauracji lub sklepu, którzy zostaną uznani zgodnie z regulaminem konkursu za laureatów konkursu (dzięki ich staraniom dana placówka sprzedaży osiągnęła najwyższe wyniki sprzedaży). Nagrody zostaną przekazane bezpośrednio na ręce pracowników najlepszej placówki, będą to indywidualne nagrody.

Wariant B

Nagrodzeni zostaną kierownicy zwycięskich restauracji lub sklepów lub regionów (obejmujących kilka restauracji lub sklepów) osiągający najlepsze wyniki w konkursie. Nagrody zostaną przekazane indywidualnie, na ręce każdego ze zwycięzców konkursu tj. każdemu kierownikowi zwycięskiej restauracji lub sklepu lub zwycięskiego regionu zostanie przekazana indywidualna, określona w regulaminie konkursu nagroda.

Wariant C

Nagrody w organizowanym konkursie otrzymają pracownicy najlepszych restauracji lub sklepów, nagrody zostaną przekazane na ręce kierowników zwycięskich lokali. Nagrody te będą miały charakter nagrody zbiorowej, która zostanie rozdysponowana wspólnie przez pracowników danej restauracji lub sklepu.

Pismem z dnia 25 października 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.498.2018.1.AK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

1. Przeformułowanie pytań w sprawie oceny prawnej przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych w kontekście konkretnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mających być przedmiotem interpretacji indywidualnej w taki sposób, aby odnosiły się do indywidualnej sprawy Wnioskodawcy - tj. kwestii obowiązków Wnioskodawcy, np. jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, bądź, jako podmiotu, na którym ciążą inne obowiązki wynikające z przepisów ww. ustawy.

2. Przedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do prawidłowo sformułowanego pytania/pytań.

3. Wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w ww. zakresie w terminie, pismem z dnia 6 listopada 2018 r. (data nadania 6 listopada 2018 r., data wpływu 13 listopada 2018 r.).

Następnie pismem z dnia 3 grudnia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.498.2018.2.AK1 wezwano ponownie Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez doprecyzowanie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, poprzez wskazanie:

1.

kto ostatecznie będzie ponosił ekonomiczny ciężar organizacji konkursu - Wnioskodawca czy Fundator nagród?

2.

czy koszt nagród, które zostaną zakupione ze środków własnych Wnioskodawcy, jako organizatora konkursu będzie zwracany Wnioskodawcy przez Fundatora nagród?

3.

jaka jest treść umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Fundatorem nagród w sprawie kosztów nagród?

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, że w każdym z opisanych powyżej wariantów stanu faktycznego, nagrody będą nabywane i wydawane Laureatom konkursu ze środków własnych Organizatora konkursu, bezpośrednio przez Organizatora. Ostatecznie ekonomiczny ciężar związany z organizacją konkursu, w tym z zakupem nagród, ponosić będzie Fundator konkursu, który finansuje całe przedsięwzięcie i jest beneficjentem korzyści ekonomicznych związanych z promowaniem jego produktów podczas konkursu. Fundator konkursu, po przeprowadzeniu konkursu przez Organizatora, zwróci organizatorowi koszty zakupu nagród. Sposób rozliczenia wydatków poczynionych przez Wnioskodawcę na zakup nagród został określony w umowie łączącej Organizatora i Fundatora, której treść mówi, że Koszt nagród nabytych przez Organizatora na potrzeby wydania ich uczestnikom organizowanych przez Organizatora akcji promocyjnych przenoszony będzie na Fundatora na podstawie noty obciążeniowej.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów Administracji Skarbowej, oraz Sądów Administracyjnych, to na organizatorze konkursu, który nabywa nagrody z własnych środków, ciążą obowiązki związane z rozliczeniem zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych laureatom konkursu nagród. W przypadku organizowania przez Wnioskodawcę Promocji na zlecenie Klienta, w których Wnioskodawca wydawać będzie nagrody na rzecz Uczestników, podatki od nagród będą rozliczane zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.138.2017.2.AK.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacjach opisanych powyżej jako warianty A, B oraz C zasadne jest uznanie, że na Wnioskodawcy, jako organizatorze konkursu, na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2, ciąży obowiązek odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% przychodu osiągniętego przez laureata konkursu z tytułu otrzymanej wypłaty nagrody?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane działania opisane powyżej spełniają kryteria konkursu pozwalające na zastosowanie do wygranych, przekazanych pracownikom lub kierownikom restauracji lub sklepów zgodnie z regulaminem konkursu ryczałtu opisanego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Potwierdzeniem dla wskazanego wyżej twierdzenia są okoliczności faktyczne zaistniałe w sprawie. W pierwszej kolejności należy odnieść się do kryteriów, jakie wypracowała praktyka gospodarcza oraz judykatura sądowoadministracyjna w odniesieniu do kwalifikacji podatkowej konkursu. Otóż zgodnie z utrwalonymi w judykaturze poglądami, aby planowane przedsięwzięcie mogło zostać zakwalifikowane jako konkurs, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki: przedsięwzięcie musi zawierać element rywalizacji, w związku z którym nagrody nie są przyznawane wszystkim, lecz jedynie najlepszym uczestnikom, tym, którzy osiągną najwyższy wynik określony w regulaminie konkursu. Drugim kryterium pozwalającym na zastosowanie ryczałtowej stawki podatku jest istnienie regulaminu konkursu, określającego sposób jego przeprowadzenia oraz wskazującego, jakie nagrody będą przysługiwały uczestnikom konkursu w razie osiągnięcia wskazanych rezultatów. Na poparcie powyższych twierdzeń należy wskazać, treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie III SA/Wa 34/16 z dnia 3 lutego 2017 r., zgodnie z którym 1. Głównym celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie. Oznacza to, że aby dane przedsięwzięcie odpowiadało istocie konkursu, powinien w nim wystąpić element rywalizacji, współzawodnictwo uczestników. Konkurs jest więc przedsięwzięciem, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą, co w efekcie prowadzi do wyłonienia najlepszego z nich w danej dziedzinie. Współzawodnictwo odbywa się według określonych wcześniej kryteriów, których spełnienie ocenia specjalna komisja wskazująca zwycięzcę (zwycięzców). Nagrody otrzymują najlepsi uczestnicy. Nie budzi wątpliwości, że dane przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, jeżeli posiada stosowny regulamin. Regulamin taki powinien jasno określać organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców i zasady wydawania nagród zwycięzcy (zwycięzcom). Tym samym, elementy motywacyjne nie pozbawiają akcji promocyjnej cech konkursu. O samym pojęciu konkursu wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 15 października 2014 r. w sprawie III SA/Wa 1115/14, w którym wskazał, że istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców. Zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich winno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu winne zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

Mając na uwadze te pojęcia odnoszące się do "konkursu", należy stwierdzić, że jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez zawodników, trenerów i inne osoby wyróżniające się osiągnięciami w działalności sportowej - bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą, nie mieści się w pojęciu "konkursu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Dodatkowo, o kwalifikacji przeprowadzanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia jako konkursu przemawia fakt słownikowego rozumienia pojęcia konkurs. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN konkurs, to przedsięwzięcie mające na celu wybór najlepszych prac, wykonawców lub wyłonienie najlepszego kandydata na dane stanowisko. W związku z powyższym konkurs zawiera w sobie element rywalizacji, polegający na próbie osiągnięcia przez uczestników konkursu jak najlepszych rezultatów w danej dziedzinie. Zasadą jest, że laureatami konkursu zostają uczestnicy osiągający najlepsze wyniki. Konkurs, może dotyczyć rywalizacji w dziedzinach takich jak sztuka, wiedza naukowa, technika czy też w innej dyscyplinie. Istotne jest, aby konkurs zmierzał do wyłonienia osoby o najlepszych umiejętnościach, dzięki którym osiągnęła ona najlepszy rezultat.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przyjmuje się, że konkurs jest to wydarzenie, w którym musi występować element rywalizacji pomiędzy uczestnikami mający na celu wyłonienie spośród uczestników osób najlepszych w danej dziedzinie. Dodatkowo, zasady wyłaniania najlepszych uczestników konkursu, przyznawane im nagrody oraz wszelkie procedury związane z konkursem muszą znajdować się w regulaminie konkursu, który jest udostępniony uczestnikom konkursu i przez nich zaakceptowany. Dodatkowo, w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaznacza się, że nagrody mogą zostać przekazane jedynie najlepszym uczestnikom konkursu, a nie na przykład wszystkim uczestnikom, którzy osiągną określony w regulaminie konkursu limit sprzedaży.

W związku z przedstawionym powyżej normatywnym rozumieniem konkursu, należy wskazać, że działania Wnioskodawcy polegające na organizacji przedsięwzięcia, którego celem będzie promowanie aktywnej sprzedaży produktów Fundatora przez pracowników restauracji lub sklepów dystrybuujących produkty Fundatora i mające jednocześnie na celu wyłonienie spośród tych pracowników najlepszych, najbardziej efektywnych sprzedawców, wydarzenia ma niewątpliwie cechy konkursu, pozwalające na zakwalifikowanie go jako konkurs w rozumieniu przepisów art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wynika z faktu, że organizowane przedsięwzięcie będzie miało na celu z jednej strony wskazanie najlepszych, najbardziej aktywnych pracowników restauracji lub sklepów, dzięki których staraniom ich restauracje lub sklepy osiągną najlepsze wyniki sprzedaży produktów objętych regulaminem konkursu poprzez przyznanie indywidualnych nagród dla pracowników określonej placówki (wariant A), najbardziej efektywnych kierowników restauracji lub kierowników regionalnych (wariant B) lub też najbardziej aktywnych punktów sprzedaży (wariant C) poprzez przyznanie nagród za wynik całego zespołu określonej placówki do wspólnej dyspozycji całego zespołu.

Konsekwencją przyjętej powyżej kwalifikacji prawnej opisanego we wniosku stanu faktycznego jest możliwość zastosowania zryczałtowanej stawki podatku dochodowego określonej w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przekazanych laureatom konkursu nagród. Należy wskazać przy tym, że zryczałtowana stawka podatku ma, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie do wszystkich trzech wariantów stanu faktycznego opisanych powyżej jako warianty A, B i C. Przyjęcie, że organizowane przez Organizatora przedsięwzięcie jest konkursem, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych implikuje konieczność zastosowania do nagród uzyskanych w konkursie zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, niezależnie od wariantu przedstawionego powyżej stanu faktycznego, tj. niezależnie od przekazania nagrody indywidualnie, tzn. konkretnemu zindywidualizowanemu pracownikowi restauracji bądź też kierownikowi restauracji (jak w wariancie A i B opisanym powyżej) jak również w sytuacji opisanej w wariancie C, zgodnie z którą nagrodę otrzymuje zespół pracowników zwycięskiej restauracji, a nagroda ta jest przekazywana na ręce kierownika zwycięskiego zespołu. W przedstawionym do oceny przyszłym stanie faktycznym należy przyjąć, że zespół pracowników otrzymujący nagrodę może być uczestnikiem konkursu, a dla ułatwienia i uproszczenia rozliczeń nagroda zostanie przekazana na ręce kierownika danej restauracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, to Wnioskodawca jako kupujący z własnych środków i przekazujący we własnym imieniu nagrody będzie odpowiedzialny za pobranie i odprowadzenie kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród w konkursach oraz wystawienia i przekazania właściwemu Urzędowi Skarbowemu deklaracji PIT-8AR. Niniejsze twierdzenie wynika z treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Biorąc pod uwagę wszelkie przedstawione powyżej argumenty, Wnioskodawca przyjmuje, że w opisanych wcześniej wariantach A, B oraz C przedsięwzięcie będzie konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym należy przyjąć, że na Wnioskodawcy, jako organizatorze konkursu, na podstawie ww. przepisu, ciąży obowiązek odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% przychodu osiągniętego przez laureata konkursu z tytułu otrzymanej wypłaty nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b i art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku, zaliczki lub raty.

Natomiast płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionych zdarzeniach przyszłych jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydawanych nagród w ramach konkursów.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych i ich uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania loterii i konkursów z nagrodami. Na zlecenie Fundatora nagród w konkursie, Wnioskodawca zamierza przeprowadzić i zorganizować konkurs, którego celem jest promowanie produktów oferowanych przez Fundatora wśród klientów określonych restauracji lub sklepów, zajmujących się dystrybuowaniem produktów oferowanych przez Fundatora. Organizator udostępni uczestnikom konkursu regulamin, określający zasady udziału w konkursie, działania, które będą podlegać ocenie oraz zasady ustalenia zwycięzców konkursu. W regulaminie konkursu zostaną również określone nagrody, jakie przysługiwać będą laureatom konkursu. Nagrodami tymi będą karty przedpłacone pozwalające na realizację zakupów w wybranych sklepach oraz nagrody pieniężne. Nagrody dla pracowników biorących udział w konkursie zostaną zakupione ze środków własnych organizatora konkursu. Wnioskodawca wskazał, że organizując konkurs i przekazując nagrody będzie działać we własnym imieniu. nagrody będą nabywane i wydawane Laureatom konkursu ze środków własnych Organizatora konkursu, bezpośrednio przez Organizatora. Ostatecznie ekonomiczny ciężar związany z organizacją konkursu, w tym z zakupem nagród, ponosić będzie Fundator konkursu, który finansuje całe przedsięwzięcie i jest beneficjentem korzyści ekonomicznych związanych z promowaniem jego produktów podczas konkursu. Fundator konkursu, po przeprowadzeniu konkursu przez Organizatora, zwróci organizatorowi koszty zakupu nagród. Sposób rozliczenia wydatków poczynionych przez Wnioskodawcę na zakup nagród został określony w umowie łączącej Organizatora i Fundatora, której treść mówi, że Koszt nagród nabytych przez Organizatora na potrzeby wydania ich uczestnikom organizowanych przez Organizatora akcji promocyjnych przenoszony będzie na Fundatora na podstawie noty obciążeniowej.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. W przedmiotowej sprawie, chociaż Wnioskodawca, jako podmiot organizujący konkurs na zlecenie Fundatora nagród, zakupi ze środków własnych nagrody, to ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji konkursu będzie ponosił Fundator nagród.

Wobec tego nie można uznać, że na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie nie ponosił on ekonomicznego ciężaru wydawanych nagród w konkursach oraz będzie działał na zlecenie Fundatora nagród.

Podmiotem finansującym te przedsięwzięcia - Fundatorem nagród jest podmiot zlecający, na rzecz, którego Wnioskodawca świadczy tylko usługi. Poprzez zawarcie umowy Wnioskodawca nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Inicjatorem konkursów jest faktycznie Fundator nagród, zlecający Wnioskodawcy organizację konkursów w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę w tym zakresie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika i tym samym nie będzie ciążył obowiązek naliczenia, pobrania i wpłacenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Fakt, że organizacją konkursów zajmie się Wnioskodawca, na podstawie zlecenia - Fundatora nagród, nie czyni Wnioskodawcy płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym na Wnioskodawcy nie spoczywają żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród. W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie zlecającym -Fundatorze nagród w konkursach - ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji konkursów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanej interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2017 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.138.2017.2.AK należy wyjaśnić, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnej, w której odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania, w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jak wynika z powołanego unormowania, przesłanką dla rozważenia zmiany interpretacji indywidualnej (tj. w istocie zmiany stanowiska w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego) jest w szczególności ugruntowanie się linii orzeczniczej sądów, w której prezentowany jest odrębny niż zawarty w tym rozstrzygnięciu pogląd dotyczący interpretacji określonego przepisu lub przepisów prawa podatkowego.

Wskazać również należy na generalną zasadę, że nawet gdyby w odniesieniu do innych podatków lub innych okresów rozliczeniowych, organy podatkowe wydały odmienne rozstrzygnięcia, to nigdy nie może to stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa.

W przypadku takiej rozbieżności, na organie podatkowym ciąży obowiązek podjęcia z urzędu prawem przewidzianych środków do skorygowania wadliwych decyzji, adresowanych do innych podatników. Organ nie może bowiem powielać ewentualnego błędu popełnionego w innej sprawie (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/GL 848/07). Podobnie stwierdził WSA w Łodzi w orzeczeniu z dnia 18 listopada 2008 r. (sygn, akt I SA/Łd 907/08).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl