0114-KDIP3-2.4011.441.2019.2.LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.441.2019.2.LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu 10 października 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.441.2019.1.LS z dnia 1 października 2019 r. (data nadania 1 października 2019 r., data doręczenia 7 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z przekazywaniem Operatorowi spłat wierzytelności nabytych przez Inwestorów, dokonanych przez Pożyczkobiorców na konto Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z przekazywaniem Operatorowi spłat wierzytelności nabytych przez Inwestorów, dokonanych przez Pożyczkobiorców na konto Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna prawa handlowego z siedzibą w Polsce, gdzie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (dalej: "Wnioskodawca" lub "Pożyczkodawca").

W 2017 r. Spółka rozpoczęła działalność w zakresie udzielania pożyczek na rzecz osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą lub zawodową (dalej: "Pożyczkobiorcy") - na zasadach określonych w ustawie o kredycie konsumenckim. Pożyczkodawca udziela pożyczek na okres nie dłuższy niż 4-36 miesięcy.

Zgodnie umową pożyczki Pożyczkobiorca jest zobowiązany dokonywać spłat w terminach określonych w harmonogramie spłat. Poszczególne raty do spłat (dalej: "Wierzytelności") przykładowo może zawierać w sobie następujące elementy:

* kapitał

* prowizję - jednorazowy koszt związany z przygotowaniem oraz udzieleniem pożyczki, rozdzielony proporcjonalnie do liczby rat pożyczki,

* odsetki umowne - odsetki od kapitału, określone stałą stawką w umowie pożyczki.

W przypadku zalegania ze spłatami Wierzytelności, Pożyczkobiorca będzie miał obowiązek zapłacić odsetki za opóźnienie ewentualne koszty dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym następnie komorniczym.

W celu poprawy swojej płynności finansowej Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę ze spółką kapitałową, która posiada siedzibę i zarząd na terytorium Republiki Czeskiej (dalej: "Operator"). Współpraca Wnioskodawcy z Operatorem uregulowana będzie umową o współpracy (dalej: "Umowa o Współpracy" lub "Cooperation Argreement").

Operator jest Spółką prowadzącą platformę internetową (dalej: "Platforma") oferującą osobom fizycznym i inwestorom instytucjonalnym (dalej: "Inwestorzy") możliwość inwestowania w pożyczki udzielone przez firmy pożyczkowe, leasingowe i faktoringowe w różnych krajach. W chwili składania niniejszego wniosku, Platforma posiada ponad 6,5 tysiąca zarejestrowanych Inwestorów. Pożyczki na Platformie udzielone zostały przez różnych pożyczkodawców, z różnych krajów, na różne cele (w przypadku leasingu i faktoringu). Inwestor samodzielnie wybiera, w które produkty finansowe chce zainwestować.

Inwestorami mogą być zarówno polscy jak i zagraniczni rezydenci podatkowi. Inwestorzy rejestrują konto na Platformie, otrzymując indywidualny numer identyfikacyjny (dalej: "ID") Inwestora. Podczas rejestracji, Inwestor zawiera z Operatorem umowę ogólnych warunków korzystania z Platformy (dalej: "Umowa Korzystania z Platformy"). Dane osobowe takie jak imię, nazwisko, adres zamieszkania i inne informacje poufne Inwestorów są przechowywane i przetwarzane przez Operatora (nie są ogólnie dostępne ani, w szczególności, nie są dostępne Wnioskodawcy). Wnioskodawca uzyska wyłącznie informację odnośnie numeru Inwestora uzyskanego w trakcie rejestracji na Portalu. Inwestorzy wybierają produkty finansowe, w tym pożyczki (pożyczkę), w które chcą inwestować (dalej:Inwestycja"). Inwestorzy, w celu ograniczania swojego ryzyka inwestycyjnego, mogą dokonywać inwestycji w cząstkowe części pożyczek zamieszonych na Platformie.

Pojedyncza Inwestycja realizowana będzie po zawarciu trójstronnej umowy cesji wierzytelności, której stronami będą: Inwestor, Operator oraz Wnioskodawca (dalej: "Umowa Cesji" lub "Contract for the Assignment of a Claim"), z zastrzeżeniem, że zarówno Inwestor, jak i Wnioskodawca w momencie zawarcia Umowy Cesji reprezentowani będą przez Operatora, działającego na podstawie udzielonych Operatorowi pełnomocnictw odpowiednio przez Wnioskodawcę i Inwestora do zawarcia w ich imieniu na ich rzecz Umowy Cesji (umowa jest zawierana elektronicznie). W szczególności Wnioskodawca nie będzie posiadał informacji na temat danych osobowych Inwestora zawierającego Umowę Cesji. Na podstawie Umowy Cesji, Inwestor kupuje od Wnioskodawcy roszczenia wobec Pożyczkobiorcy za cenę określoną w Umowie Cesji (Wnioskodawca zachowa przynajmniej 5% wartości każdej wierzytelności, wynikającej z umowy pożyczki, zawartej przez Wnioskodawcę). Umowa cesji zawiera wyłącznie ID Inwestora (nie wskazuje danych typu imię, nazwisko, adres Inwestora).

Za pośrednictwem Platformy, w przypadku wyboru pożyczki Wnioskodawcy, Inwestor będzie zawierał Umowę Cesji każdorazowo po podjęciu decyzji o inwestowaniu w wybraną przez siebie pożyczkę udzieloną wcześniej przez Wnioskodawcę.

Umowa Cesji zawierana jest na podstawowych warunkach wskazanych w Umowie Cesji ("Podstawowe Warunki") oraz w oparciu o dokument ogólne warunki i zasady działania Operatora ("Ogólne Warunki Biznesowe"), które Inwestor akceptuje w momencie zakładania konta na Platformie i zawierania Umowy Korzystania z Platformy.

Podstawowe Warunki obejmują kluczowe informacje związane z konkretną Inwestycją i każdorazowo zawierają następujące informacje dotyczące konkretnej Inwestycji:

* ID Inwestora,

* ID Pożyczkobiorcy,

* ID pożyczki będącej przedmiotem danej Umowy Cesji,

* określenie elementów, z których składają się nabywane przez Inwestora roszczenia wobec Pożyczkobiorcy (tj. np. wysokość kapitału pożyczki w jaką inwestuje Inwestor, wysokość należnych odsetek tytułu udzielonej pożyczki),

* zysk roczny Inwestora (odsetki przypadające proporcjonalnie na cześć nabytego przez Inwestora kapitału w stosunku rocznym, jeśli odsetki są przewidziane),

* cenę po jakiej Inwestorzy nabywają prawa do części roszczenia - w odniesieniu do Ogólnych Warunków Biznesowych,

* datę udzielenia pożyczki będącej przedmiotem danej Umowy Cesji, datę wymagalności pożyczki będącej przedmiotem danej Umowy Cesji,

* informację czy Pożyczkodawca oferuje Inwestorowi możliwość skorzystania z prawa odsprzedaży roszczeń na rzecz Pożyczkodawcy w przypadku opóźniania się przez Pożyczkobiorcę w spłatach na zasadach określonych w Umowie Cesji (tzw. opcja buy-back),

* informację, czy Pożyczkodawca oferuje Inwestorom dodatkową płatność odsetek karnych z tytułu nie wywiązywania się przez Pożyczkodawcę w terminie z obowiązku przekazywania spłat Pożyczkobiorców do Operatora,

* informacja, czy Pożyczkodawca nalicza odsetki karne od nieterminowanych spłat Pożyczkobiorców,

* informacja, czy Pożyczkodawca oferuje Inwestorowi możliwość wcześniejszego wycofania się z Inwestycji w drodze odsprzedaży roszczeń na rzecz Pożyczkodawcy.

Ogólne Warunki Biznesowe są takie same dla każdej Inwestycji, z zastrzeżeniem, że Operator może dokonywać ich cyklicznej zmiany bez zgody Inwestorów (brak zgody Inwestora na zmianę Ogólnych Warunków Biznesowych oznacza zakończenie współpracy między Operatorem a Inwestorem). Ogólne Warunki Biznesowe zawierają szczegółowy opis sposobu funkcjonowania Platformy oraz sposobu zarządzania rozliczeniami dokonywanymi w ramach Platformy przez Operatora, m.in. wskazanie, że cena po jakiej Inwestorzy nabywają prawa do roszczenia w ramach Umowy Cesji to cena wyznaczona na Platformie przez Pożyczkodawcę, która jest akceptowana przez Inwestora.

Na zasadach określonych we wspomnianych w niniejszym wniosku Umowach, Operator będzie odpowiedzialny za rozliczanie Inwestycji za pośrednictwem Platformy oraz za fizyczne dokonywanie płatności związanych z realizacją i rozliczeniem Inwestycji w relacji Wnioskodawca - Inwestor. Wyłącznie Operator realizuje wszystkie płatności (wykonuje wszystkie przelewy bankowe) bezpośrednio od i do Inwestorów oraz od i do Wnioskodawcy w związku z realizacją Umów Cesji innych umów opisanych wyżej (dalej: Umowy). Wnioskodawca nie ma prawnej ani faktycznej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów.

Ponadto, Wnioskodawca nie ma fizycznej możliwości dokonania bezpośredniego transferu otrzymanych od Pożyczkobiorców spłat na konta bankowe Inwestorów z uwagi na brak wiedzy odnośnie kwoty należnej danemu Inwestorowi (Operator dysponuje systemem informatycznym umożliwiającym mu precyzyjne obliczanie kwot należnych poszczególnym Inwestorom w związku z dokonywaniem codziennie od kilku do kilkunastu tysięcy różnorodnych transakcji na Platformie) oraz braku danych niezbędnych do dokonania przelewu (Wnioskodawca nie dysponuje danymi osobowymi Inwestorów, dane jakie posiada to numer ID Inwestora, za pomocą, którego nie można zidentyfikować Inwestora). Pożyczkodawca nie ma prawa swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkobiorcy przed zaspokojeniem roszczeń Inwestorów do otrzymania spłat Pożyczkobiorców w proporcji, w jakiej Inwestorzy dokonali Inwestycji w poszczególne pożyczki udzielone przez Pożyczkodawcę. Wnioskodawca ma obowiązek przekazać Operatorowi otrzymane od Pożyczkobiorców spłaty kwot z tytułu zawartej umowy pożyczki, a które, po cesji, będą należne Inwestorom. Operator również nie ma prawa do swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkodawcy. Operator ma obowiązek dokonać dalszego ich transferu do odpowiednich Inwestorów w proporcji odpowiadającej wielkości ich Inwestycji. Inwestor jest ostatecznym właścicielem środków przekazanych przez Operatora.

Fizyczne rozliczenie spłat Pożyczkobiorców:

* w momencie rozpoczęcia współpracy między Wnioskodawcą a Operatorem, Operator dokona utworzenia rachunku wirtualnego dla Wnioskodawcy zintegrowanego z rachunkiem bankowym Operatora utworzonym w banku, z którym Operator podpisał umowę na świadczenie usług bankowych. Rachunek wirtualny będzie należał do Operatora, a Wnioskodawca nie będzie miał kontroli nad tym rachunkiem.

* Pożyczkobiorca spłaca ratę pożyczki (albo część raty), zawierającą, jak wskazano wyżej, m.in. kapitał wraz z należnymi odsetkami, na rachunek bankowy Pożyczkodawcy.

* Niezwłocznie po otrzymaniu spłaty od Pożyczkobiorcy, za pośrednictwem Platformy, Pożyczkodawca informuje Operatora o kwocie spłaconej raty pożyczki.

* Na podstawie informacji otrzymanej od Pożyczkodawcy oraz informacji o Inwestycjach zrealizowanych przez Inwestorów wygenerowanej przez Operatora za pośrednictwem Platformy, Operator kalkuluje, jaka część spłaconej przez Pożyczkobiorcę raty należna jest Inwestorom, a następnie informuje o wyniku kalkulacji Pożyczkodawcę.

* Pożyczkodawca na zasadach określonych w Umowie o Współpracy przelewa pieniądze otrzymane od Pożyczkobiorców na rachunek wirtualny przypisany do Pożyczkodawcy w ramach rachunku bankowego Operatora. Operator dokonuje automatycznego potrącenia należności należnych Inwestorom z rachunku wirtualnego przypisanego do Pożyczkodawcy.

* Wyłącznie Operator dokonuje wszelkich rozliczeń (uznawania i obciążania rachunku wirtualnego przypisanego do Pożyczkodawcy) w ramach Platformy.

* W przypadku występowania nadwyżki środków na rachunku wirtualnym Pożyczkodawcy, Operator na Wniosek Pożyczkodawcy może dokonać przelewu środków z rachunku wirtualnego przypisanego do Pożyczkodawcy na wskazany rachunek bankowy należący do Pożyczkodawcy.

Fizyczne rozliczenie z Inwestorem

* w momencie założenia przez Inwestora konta na Platformie, Operator dokonuje utworzenia rachunku wirtualnego dla Inwestora zintegrowanego z rachunkiem bankowym Operatora utworzonym w banku, z którym Operator podpisał umowę na świadczenie usług bankowych. Rachunek wirtualny należy do Operatora, a Inwestor nie posiada kontroli nad tym rachunkiem.

* Celem rozpoczęcie inwestycji na Platformie Inwestor musi dokonać wpłaty środków pieniężnych na rachunek wirtualny przypisany do Inwestora w banku Operatora.

* Operator, dokonuje rozliczenia z Inwestorem z tytułu wszystkich Inwestycji realizowanych przez Inwestora za pośrednictwem Platformy. W szczególności Operator dokonuje: (1) obciążenia rachunku wirtualnego Inwestora o kwotę zainwestowaną przez Inwestora na Platformie (dokonując automatycznego uznania rachunku wirtualnego danego Pożyczkodawcy), (2) uznania rachunku wirtualnego Inwestora o kwotę spłat Pożyczkobiorców przekazaną przez Pożyczkodawcę do Operatora. Na wniosek Inwestora Operator może również dokonać wypłaty nadwyżki środków pieniężnych z rachunku wirtualnego przypisanego do Inwestora na rachunek bankowy należący do Inwestora. Wyłącznie Operator realizuje wszystkie rozliczenia i płatności (wykonuje wszystkie obciążanie i uznania rachunku wirtualnego oraz przelewy bankowe) bezpośrednio do Inwestorów w związku z realizacją Umów Cesji. Jednak możliwa jest sytuacja, że mimo, iż Pożyczkobiorca spłacił pożyczkę, albo Pożyczkodawca zrealizował opcję buy-back, Inwestor nie otrzyma wypłaty od Operatora, z uwagi na straty z innych inwestycji (jeśli ryzyko inwestycyjne ponosi Inwestor).

* W przypadku nieprzelania przez Pożyczkodawcę kwoty na konto bankowe Operatora, Operator nie ma obowiązku rozliczenia Inwestycji z własnych środków.

* Wnioskodawca nie ma prawnej ani faktycznej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów (zawierane Umowy nie dają Wnioskodawcy prawa ani nie nakładają obowiązku bezpośredniego przelewu środków na konta Inwestorów). Poza brakiem prawnej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konto bankowe Inwestorów, Wnioskodawca nie ma do tego fizycznej możliwości z uwagi na brak wiedzy odnośnie finalnej kwoty należnej danemu Inwestorowi (to Operator dysponuje systemem informatycznym umożliwiającym mu precyzyjne obliczanie kwot należnych poszczególnym Inwestorom w związku z dokonywaniem codziennie przez Inwestorów od kilku do kilkunastu tysięcy transakcji na Platformie - Wnioskodawca nie ma jakiejkolwiek wiedzy na temat transakcji dokonywanych codziennie przez Inwestorów) oraz braku danych niezbędnych do dokonania przelewu (Wnioskodawca nie dysponuje danymi osobowymi Inwestorów takimi jak imię, nazwisko, adres, narodowość, numer rachunku bankowego, Wnioskodawca zna jedynie anonimowy numer ID Inwestora, który w żaden sposób nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację Inwestora ani na bezpośredni kontakt z Inwestorem).

* Ponadto, zgodnie z Umową Cesji, Inwestor nie może dochodzić wierzytelności bezpośrednio od dłużnika, tj. Pożyczkobiorcy ani się z nim kontaktować; jak już wspomniano, czynności windykacyjne realizowane są przez Wnioskodawcę.

* Po zrealizowaniu poszczególnych Inwestycji, Inwestor może inwestować dalej lub - zlecając Operatorowi przelew - wypłacić pieniądze zdeponowane na koncie Operatora pomniejszone o opłatę serwisową należną Operatorowi. W konsekwencji, możliwa jest sytuacja, że odsetki otrzymane przez Inwestora od Pożyczkobiorcy będą jedynie widoczne w formie elektronicznych pieniędzy zaksięgowanych na Platformie i nie będą wypłacane Inwestorowi.

Przewidywana wartość odsetek przekazywanych przez Wnioskodawcę do Operatora celem ich dystrybucji do Inwestorów, którzy dokonywać będą Inwestycji z pożyczki udzielanej przez Wnioskodawcę może w danym roku podatkowym Wnioskodawcy kształtować się zarówno na poziomie nie przekraczającym kwoty 2 000 000 zł, jak również na poziomie przekraczającym kwotę 2 000 000 zł - będzie to zależne od skali współpracy biznesowej między Wnioskodawcą a Operatorem oraz skali inwestycji dokonywanych przez Inwestorów poprzez Platformę w pożyczki udzielane przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, w wyniku zawarcia Umowy Cesji, Inwestor nabywa roszczenia wobec Pożyczkobiorców m in. do należnych odsetek, w proporcji w jakiej Inwestorzy dokonali inwestycji w poszczególne pożyczki udzielone przez Wnioskodawcę. Pożyczkobiorcy spłacają kwoty należne w związku z wcześniejszym zawarciem umowy pożyczki na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca, na zasadach określonych w Umowie o Współpracy, przelewa na konto bankowe Operatora, w imieniu Pożyczkobiorców, spłaty kwot należnych Inwestorom. A zatem, Wnioskodawca nie realizuje bezpośrednio jakichkolwiek płatności na rzecz Inwestorów (nie ma takiej możliwości prawnej ani faktycznej). Wnioskodawca ani Operator nie są uprawnieni do odsetek spłacanych przez Pożyczkobiorców Inwestorom. Wnioskodawca pośredniczy w przekazywaniu kwot należnych od Pożyczkobiorcy do Inwestora za pośrednictwem Operatora.

Operator na zasadach określonych w Umowie o Korzystanie z Platformy, za pośrednictwem Platformy, oddaje do dyspozycji Inwestorowi środki przelane przez Pożyczkobiorcę lub na zasadach określonych w Umowie o Korzystanie z Platformy wypłaca Inwestorom pieniądze.

Pismem z dnia 1 października 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.441.2019.1.LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

1. Wskazanie czy wniosek dotyczy stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego. Jeśli dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego, to wymagane jest uiszczenie dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania na konto bankowe Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej nr 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu.

2. podanie danych identyfikacyjnych podmiotu zagranicznego będącego rezydentem podatkowym Republiki Czeskiej (Operatora), tj. pełnej nazwy, danych adresowych oraz numeru identyfikacyjnego podatnika wydanego przez jego kraj jurysdykcji podatkowej oraz nazwy kraju, który wydał ten numer (zgodnie z art. 14b § 3a ustawy - Ordynacja podatkowa) oraz czy Operator jest osobą prawną?

3. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego poprzez wyjaśnienie: a. czy Inwestorami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, czy też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym w zakresie udzielania pożyczek?

Pismem z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu 10 października 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, a także wskazała:

Dane identyfikacyjne podmiotu zagranicznego będącego rezydentem podatkowym (...)

Inwestorami mogą być zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie zna i nie będzie znał tożsamości inwestorów oraz charakteru prowadzonej / nie prowadzonej przez te osoby fizyczne działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru podatku zryczałtowanego od osób fizycznych w związku z przekazywaniem Operatorowi spłat wierzytelności nabytych przez Inwestorów, dokonanych przez Pożyczkobiorców na konto Pożyczkodawcy niezależnie od tego, czy wartość należności z tytułu odsetek należnych Inwestorom przekazanych przez Wnioskodawcę do Operatora przekroczy w obowiązującym u Wnioskodawcy roku podatkowym kwotę 2 000 000 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z dokonywaniem rozliczeń z Operatorem (w tym przelewaniem pieniędzy na konto bankowe Operatora) i przekazywaniem Operatorowi spłat należnych Inwestorom spłaconych przez Pożyczkobiorców na konto Pożyczkodawcy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku zryczałtowanego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy PIT. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, 1358, 1394, 1495 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT stanowi, że źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Natomiast art. 30a ust. 2 mówi, że przepisy ust. 1 pkt 1- 5 ww. art. ustawy o PIT stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy PIT stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei art. 41 ust. 4 ustawy PIT stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Zgodnie z ust. 9 ww. artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 29 bez względu na to, czy podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a, jeżeli uzyska od tego podatnika certyfikat rezydencji.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Inwestor zawiera Umowę Cesji i jednocześnie staje się właścicielem Wierzytelności z tytułu Pożyczki (w odpowiedniej części), a zatem uzyskuje prawo do spłat części kapitału i odsetek należnych z Pożyczki. Zatem Inwestor staje się rzeczywistym właścicielem odsetek spłacanych przez Pożyczkobiorcę. Pożyczkodawca (Wnioskodawca), nie mając wiedzy odnośnie tożsamości Inwestorów, działa przy tym jako pośrednik przekazujący otrzymane od Pożyczkobiorców spłaty do Operatora. To Operator dokonuje alokacji spłat pomiędzy Inwestorów, biorąc pod uwagę historię inwestowania w daną Pożyczkę na przestrzeni jej obecności na Platformie.

Zainwestować w daną pożyczkę może osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 Ustawy PIT (dalej: Inwestor polski) lub też osoba fizyczna nie mająca miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegająca ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2a Ustawy PIT (dalej: Inwestor zagraniczny). W zakresie inwestorów polskich, może to być osoba prowadząca działalność gospodarczą, albo nie prowadząca działalności gospodarczej. Inwestorem może być także osoba prawna, mająca siedzibę w Polsce albo za granicą. Wnioskodawca nie posiada wiedzy odnośnie tożsamości ani rezydencji Inwestora.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Pożyczkobiorca spłaca pożyczkę na rachunek bankowy Pożyczkodawcy nawet w przypadku gdy pożyczka ta była przedmiotem Umowy Cesji. Z Umów wynika, że Wnioskodawca posiada zobowiązanie (powstałe na podstawie Umowy Cesji) do przekazania Inwestorowi za pośrednictwem Operatora spłaty otrzymanej od Pożyczkodawcy w części należnej Inwestorowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca rozliczając się z Operatorem na podstawie Umowy o Współpracy i Umowy Cesji (w tym przelewając pieniądze na rachunek bankowy Operatora) nie dokonuje wypłaty odsetek, a zatem nie jest płatnikiem podatku zryczałtowanego na podstawie art. 41 ustawy o PIT. Wnioskodawca jedynie pośredniczy w przekazaniu wpłaty dokonanej przez Pożyczkobiorcę do Operatora, a należnej Inwestorowi. Operator wylicza kwoty należne poszczególnym Inwestorom i dokonuje dalszych przelewów do Inwestorów.

Wnioskodawca nie ma ani prawnej, ani faktycznej możliwości dokonania przelewu bezpośrednio do Inwestora. Co więcej, Wnioskodawca nie ma wiedzy ani odnośnie tożsamości, ani rezydencji Inwestorów, ani też, czy są oni osobami prawnymi, czy fizycznymi, gdyż wiedzę tę posiada wyłącznie Operator.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o PIT, Wnioskodawca nie pełni funkcji płatnika, gdyż nie dokonuje on wypłat na rzecz Inwestora działając w imieniu własnym i dokonując spłat wynikających ze swojego długu wobec Inwestora. Wnioskodawca działa bowiem w charakterze tzw. podmiotu pośredniczącego w zakresie płatności.

Sytuacje, gdy powstaje obowiązek poboru podatku zryczałtowanego w przypadku podmiotu pośredniczącego reguluje art. 41 ust. 10 ustawy o PIT. Jednak przepis ten nie ma zastosowania w danym stanie faktycznym. Zgodnie z tym przepisem, kategorie dochodów (przychodów), z tytułu których do poboru podatku zobowiązane są podmioty, za pośrednictwem których następuje wypłata tych świadczeń, nie zawierają bowiem przychodów z tytułu odsetek i dyskonta z innych tytułów niż od papierów wartościowych.

Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca, nie jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od odsetek od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców.

Zbliżone stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji z dnia 13 listopada 2013 r. sygn. ITPB2/415-769/13/TJ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, interpretacji z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. IPPB5/423-1155/12-2/MW oraz w interpretacji z dnia 27 czerwca 2017 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.114.2017.1.MK wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych wskazać należy, że interpretacje dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl