0114-KDIP3-2.4011.304.2022.2.MN - Opodatkowanie wypłaconych diet wraz z wyrównaniem

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.304.2022.2.MN Opodatkowanie wypłaconych diet wraz z wyrównaniem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wypłaconych diet wraz z wyrównaniem. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 kwietnia 2022 r. (wpływ 26 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Urząd Gminy (...) występujący jako Płatnik na podstawie Uchwały Rady Gminy (...) Nr (...) z dnia (...) 2021 r. dokonał w miesiącu listopadzie 2021 r. wypłaty należnego wyrównania z tytułu diety osobie pełniącej mandat Radnego za miesiące sierpień, wrzesień i październik 2021 r. Wyrównanie naliczono dokumentem (...).

Wyrównanie stanowiła kwota (...) zł i została przekazana na konto Podatnika (data wpływu (...) 2021 r.).

Należną dietę za miesiąc listopad naliczono dokumentem (...), należność w kwocie: (...) zł przekazano przelewem na konto podatnika (data wpływu (...) 2021 r.).

Wyrównanie z tytułu diety za miesiące sierpień, wrzesień i październik 2021 r. stanowiła kwota (...) zł, a kwotę należnej diety za miesiąc listopad 2021 r. stanowiła kwota (...) zł. Suma tych dwóch należności to kwota (...) zł.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 21 ust. 1 pkt 17 - kwota wolna od podatku wynosi 3.000 zł.

Urząd Gminy (...) występujący jako Płatnik sporządzając PIT-R za rok 2021, należną i wypłaconą za miesiąc listopad 2021 r. w miesiącu listopadzie 2021 r. dietę z tytułu pełnienia funkcji Radnego, ujął w PIT-R w poz. 52 i 54.

Urząd Gminy (...) występujący jako płatnik należne i wypłacone wyrównanie diety za miesiące sierpień, wrzesień i październik 2021 r. w miesiącu listopadzie 2021 r., zgodnie z Uchwałą Nr (...) z dnia (...) 2021 r., sporządzając PIT-R za 2021 r., ujął w poz. 40, 42, 44, 46, 48, 50, nie wykazując tym samym przekroczenia kwoty wolnej od podatku zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 21 ust. 1 pkt 17.

Urząd Gminy (...) występujący jako Płatnik, sumę kwoty wyrównania z tytułu wypłaconych diet za miesiące sierpień, wrzesień i październik 2021 r. w kwocie (...) zł, podzielił na trzy miesiące i proporcjonalnie dodał kwotę wyrównania do poszczególnych miesięcy, nie przypisując faktycznego wyrównania za poszczególne miesiące do każdego z miesięcy.

Różnice kwotowe wypłaconych diet za miesiące sierpień, wrzesień i październik spowodowane były potrąceniem w miesiącu wrześniu za nieobecność R. E. na posiedzeniu Komisji, do której przynależy R. E. jako osoba pełniącą mandat Radnego Gminy oraz na posiedzeniu Sesji Rady Gminy (...) w miesiącu wrześniu, zgodnie z Uchwałą Rady Gminy (...) Nr (...), paragraf 4.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

1. Czy wypłacone w listopadzie 2021 r. wyrównanie z tytułu diet za miesiące sierpień, wrzesień, październik 2021 r. powinny być wykazane w PIT-R za 2021 r. w miesiącu listopadzie 2021 r.?

2. Czy urząd nie musi pobrać podatku w związku z tym, że w listopadzie 2021 r. Radny otrzymał dietę za listopad 2021 r. w kwocie (...) zł i wyrównanie za sierpień, wrzesień, październik 2021 r. w kwocie (...) zł, co daje kwotę (...) zł, a kwota wolna od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynosi 3.000 zł?

3. Czy prawidłowym jest wykazanie kwot z tytułu wypłaconego wyrównania diet w PIT-R za 2021 r. za miesiące sierpień, wrzesień, październik w poz. 40, 42, 44, 46, 48, 50?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że kwota wypłaconego Pani w miesiącu listopadzie 2021 r. wyrównania z tytułu diet za sierpień, wrzesień i październik 2021 r. powinna zostać ujęta w PIT-R za rok 2021 r. w miesiącu wypłaty - czyli listopadzie 2021 r. wraz z należną i wypłaconą dietą za miesiąc listopad 2021 r. w poz. 52 i 54 oraz w poz. 55 PIT-R za rok 2021 powinna być wykazana nadwyżka przekraczająca kwotę wolną od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.

Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 tej ustawy:

Za przychody z takiej działalności uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy do:

Przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Konsekwencją zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika - na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Według art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

Pojęcie "obowiązki" w rozumieniu ww. przepisu musi mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, że chodzi o obowiązki o charakterze "obywatelskim" bądź "społecznym" wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo-obywatel państwa albo społeczność-członek tej społeczności. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. parlamentarzystów, radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa), ławników, arbitrów sądów polubownych czy też mediatorów. Pojęcie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej i sądowniczej, jak i ustawodawczej.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.

płatnik dokonał w miesiącu listopadzie 2021 r. na Pani rzecz wypłaty stanowiącej wyrównanie diet za sierpień, wrzesień i październik 2021 r.;

2.

sumę kwoty wyrównania z tytułu wypłaconych diet za ww. miesiące płatnik podzielił na trzy miesiące i proporcjonalnie dodał kwotę wyrównania do poszczególnych miesięcy, nie przypisując faktycznego wyrównania za poszczególne do każdego z miesięcy;

3.

sporządzając PIT-R płatnik nie wykazał przekroczenia kwoty wolnej od podatku.

Powzięła Pani w wątpliwość, czy sporządzając dla Pani PIT-R płatnik postąpił prawidłowo, wykazując kwoty z tytułu wypłaconego wyrównania w poz. 40, 42, 44, 46, 48 i 50 i nie pobierając z tego tytułu podatku.

Jak już wyżej wyjaśniono, ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają tylko przychody stanowiące diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych czy obywatelskich i to wyłącznie do wysokości 3 000 zł miesięcznie.

W sytuacji uzyskania przychodu w kwocie przekraczającej 3 000 zł miesięcznie, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega nadwyżka od ww. kwoty.

W sytuacji wypłaty jednorazowo, w jednym miesiącu, świadczeń z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należnych za kilka miesięcy, należy rozróżnić dwie sytuacje:

1.

pierwszą, gdy zaległe diety zostaną wypłacone w tym samym roku podatkowym, w którym stały się wymagalne oraz

2.

drugą, tj. gdy zaległe diety zostaną wypłacane dopiero po upływie roku, w którym stały się wymagalne.

Z wniosku wynika, że wyrównanie diet zostało Pani wypłacone w tym samym roku podatkowym, w którym diety były wymagalne, tj. w listopadzie 2021 r. za miesiące: sierpień, wrzesień i październik 2021 r.

Tym samym diety należne oraz wypłacone w 2021 r. stanowią przychód osiągnięty w 2021 r. i możliwe jest przyporządkowanie takich diet do poszczególnych miesięcy 2021 r.

Gdy w jednym miesiącu przekazywane są radnemu ww. świadczenia z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za kilka miesięcy tego samego roku podatkowego i łączna kwota wypłaty jest wyższa od 3 000 zł, wówczas dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotna jest kwota świadczenia przypadającego za jeden miesiąc.

Wskazała Pani, że płatnik podzielił kwotę stanowiącą wyrównanie za sierpień, wrzesień i październik 2021 r., tj. kwotę (...) zł proporcjonalnie na trzy miesiące i dodał do poszczególnych miesięcy.

Jeśli w żadnym z miesięcy kwota diet z przyznanym proporcjonalnie wyrównaniem nie przekroczyła kwoty określonej w zwolnieniu, tj. 3.000 zł, płatnik nie miał obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Jedynie w przypadku gdy wypłata ww. należności spowodowałaby przekroczenie przysługującego limitu zwolnienia, od nadwyżki ponad limit zwolnienia płatnik miałby obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, wypłacone w listopadzie wyrównanie z tytułu diet za sierpień, wrzesień i październik 2021 r. nie powinno być wykazane w PIT-R w miesiącu wypłaty, czyli w listopadzie 2021 r., a winno być przyporządkowane do każdego z ww. miesięcy.

Tym samym, kwoty z tytułu wypłaconego wyrównania diet powinny zostać ujęte odpowiednio w poz. 40, 42, 44, 46, 48 i 50 informacji PIT-R za 2021 r.

Zatem jeżeli dieta wraz z wyrównaniem nie przekroczyła w danym miesiącu, tj. w Pani przypadku - w sierpniu, we wrześniu i w październiku 2021 r. - kwoty 3.000 zł, płatnik nie był zobowiązany do wykazania w PIT-R nadwyżki przekraczającej kwotę wolną od podatku i do pobrania z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy i odprowadzenia jej do właściwego urzędu skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy: * stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny

co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl