0114-KDIP3-2.4011.208.2022.2.EW - Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi tłumaczeń

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.208.2022.2.EW Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi tłumaczeń

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zaistniałego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 8 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 lutego 2022 r. (data wpływu 6 lutego 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Jest Pani tłumaczem prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie (PKD 74.30.Z) i począwszy od 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. Działalność opiera się na współpracy z klientami biznesowymi, głównie zagranicznymi, na rzecz których wykonywane są tłumaczenia. Ostatnio nawiązała Pani współpracę z innym tłumaczem, który m.in. wykonuje część tłumaczeń zleconych przez Pani klientów i pomaga w kwestiach dotyczących terminologii fachowej. Wzór umowy zawartej z tłumaczem stanowi załącznik do niniejszego wniosku. W ramach tej umowy zleca Pani tłumaczowi konkretne zadania wynikające z otrzymanych zamówień, a ich ilość jest zależna od bieżących potrzeb. Czynności określone w umowie wchodzą w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez tłumacza - zleceniobiorcę. Umowa jest rozliczana w okresach miesięcznych - na koniec miesiąca tłumacz podsumowuje wykonane w tym okresie zlecenia i wystawia podatnikowi fakturę.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego.

I. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

II. Pani pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem w roku 2022.

III. Działalność jest prowadzona od dnia 23 listopada 2021 r.

IV. Usługi świadczone przez Panią są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.30.

V. Współpracuje Pani ze Zleceniodawcą (tłumaczem) na podstawie umowy o poniższym wzorze: "Umowa ramowa o udzielanie zleceń Zawarta dnia (...) Pomiędzy A, działającą pod firmą Firma A, z siedzibą w (...) ul. (...), nr NIP (...) zwaną w dalszej części umowy Zleceniodawcą a (...), działającą pod firmą (...), z siedzibą w (...), nr NIP... zwaną w dalszej części umowy Zleceniobiorcą obie strony zwane w dalszej części umowy Stronami. Zważywszy na kompleksowość i rozległość zagadnień obejmowanych przez projekty tłumaczeniowe, w trosce o jak najwyższą jakość świadczonych usług strony postanawiają co następuje:

1. Przedmiot i zakres zlecenia

a) W przypadku projektów ściśle związanych ze specjalizacją Zleceniobiorcy, Zleceniodawca będzie każdorazowo udzielał zlecenia wykonania części projektu przez Zleceniobiorcę.

b) Zlecenie będzie realizowane przez Zleceniobiorcę w formie: - konsultacji merytorycznych, - opracowywania terminologii, - weryfikacji przedłożonych tłumaczeń lub - wykonania przekładu powierzonej partii tekstu.

2. Sposób rozliczeń, wartość wynagrodzenia Zleceniobiorca będzie każdorazowo występować wobec Zleceniodawcy jako poddostawca części projektu. Sposób rozliczenia zlecenia determinować będzie jego forma (jednostka czasowa lub uzgodniona stawka za słowo tłumaczenia wyliczana wg ustalonego szablonu).

3. Osobiste wykonanie zlecenia Zleceniobiorca przyjmuje do wiadomości, że - ze względu na specyfikę przedmiotu zlecenia - bezwzględnie konieczne jest wykonanie czynności objętych zleceniem przez Zleceniobiorcę osobiście. Strony wyłączają zatem możliwość dokonania podzlecenia wykonania zlecenia przez Zleceniobiorcę.

4. Obowiązek udzielania informacji przez Zleceniobiorcę w odniesieniu do niektórych projektów, w przypadku których terminowość wykonania projektu jako całości ma kluczowe znaczenie (np. przetargi), Zleceniobiorca ma obowiązek bieżącego informowania Zleceniodawcy o przebiegu wykonywania zlecenia i złożenia mu sprawozdania z jego wykonania. O konieczności i terminach przekazywania ww. informacji (sprawozdania) Zleceniodawca poinformuje Zleceniobiorcę każdorazowo gdy wymagać tego będzie specyfika projektu.

5. Obowiązki Zleceniodawcy

a) Zleceniodawca zobowiązuje się do terminowej wypłaty uzgodnionego wynagrodzenia.

b) Zleceniodawca zobowiązuje się do przekazywania bieżących wytycznych swojego klienta w zakresie sposobu realizacji zlecenia. W przypadku opóźnionego lub niepełnego przekazania wytycznych Zleceniobiorca ma prawo do uzupełniającego wynagrodzenia z tytułu dodatkowego nakładu pracy na wykonanie zlecenia.

6. Prawa autorskie

a) Przekazanie zlecenia przez Zleceniobiorcę tożsame jest z przekazaniem odnośnych praw autorskich.

b) Charakter praw autorskich nie upoważnia Zleceniobiorcy do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

7. Czas trwania Umowa ramowa o udzielanie zleceń zawarta jest na czas nieoznaczony i może być wypowiedziana przez każdą ze stron z miesięcznym wyprzedzeniem.

W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają zapisy Kodeksu cywilnego art. 734-751. Umowę sporządzono w dwu jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron." W ramach tej umowy podatnik zleca tłumaczowi konkretne zadania wynikające z otrzymanych zamówień, a ich ilość jest zależna od bieżących potrzeb. Czynności określone w umowie wchodzą w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez tłumacza - zleceniobiorcę. Umowa jest rozliczana w okresach miesięcznych - na koniec miesiąca tłumacz podsumowuje wykonane w tym okresie zlecenia i wystawia podatnikowi fakturę.

VI. Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało złożone dnia 2 lutego 2022 r. przez zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

VII. Nie uzyskuje Pani i nie planuje uzyskiwać dochodów z innych źródeł poza działalnością gospodarczą.

VIII. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

IX. W roku 2021 przychód z działalności gospodarczej wyniósł (...) zł.

X. Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Pytanie

Czy w związku z podjęciem współpracy z tłumaczem na określonych powyżej zasadach przysługuje Pani prawo do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 15% przychodu?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem właściwa w opisanym przypadku będzie stawka ryczałtu 15%, przeznaczona m.in. dla świadczenia usług tłumaczeń pisemnych i ustnych, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Według definicji określonej w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym przez wolny zawód rozumie się "pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy (...), z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu". Nie wykonuje Pani tłumaczeń samodzielnie, a we współpracy z innym tłumaczem, z którym podpisał umowę będąco de facto umową na szereg zleceń, więc mieszczącą się w pojęciu "umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze". Przepisy ww. ustawy nie zawierają zastrzeżenia, że umowy nie mogą być realizowane w ramach działalności gospodarczej zleceniobiorcy, zatem podjęcie współpracy z innym tłumaczem na określonych powyżej zasadach uprawnia podatnika do zastosowania stawki ryczałtu 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

wolny zawód - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, jednak - jak wskazał Wnioskodawca - żadna z wymienionych przesłanek w jego przypadku nie zachodzi.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.30), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Z kolei, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że:

1. Jest Pani tłumaczem prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie (PKD 74.30.Z) i począwszy od 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego.

2. Działalność opiera się na współpracy z klientami biznesowymi, głównie zagranicznymi, na rzecz których wykonywane są tłumaczenia.

3. Ostatnio nawiązała Pani współpracę z innym tłumaczem, który m.in. wykonuje część tłumaczeń zleconych przez Pani klientów i pomaga w kwestiach dotyczących terminologii fachowej. W ramach tej umowy zleca Pani tłumaczowi konkretne zadania wynikające z otrzymanych zamówień, a ich ilość jest zależna od bieżących potrzeb. Czynności określone w umowie wchodzą w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez tłumacza - zleceniobiorcę. Umowa jest rozliczana w okresach miesięcznych - na koniec miesiąca tłumacz podsumowuje wykonane w tym okresie zlecenia i wystawia podatnikowi fakturę.

4. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

5. Działalność jest prowadzona od 23 listopada 2021 r.

6. Usługi świadczone przez Panią są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.30.

7. Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało złożone dnia 2 lutego 2022 r. przez zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

8. Nie uzyskuje Pani i nie planuje uzyskiwać dochodów z innych źródeł poza działalnością gospodarczą.

9. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

10. W roku 2021 przychód z działalności gospodarczej wyniósł (...) zł.

11. Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Jak zostało wskazane powyżej z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy tłumacz wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

Zatrudnienie natomiast przez tłumacza osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu, powoduje, że tłumacz nie wykonuje pracy osobiście. W takiej sytuacji przychody ze świadczonych usług będą opodatkowane niższą stawką podatkową, tj. 15%.

W treści wniosku podaje Pani, że w ramach prowadzonej działalności współpracuje Pani z tłumaczem. W ramach tej umowy zleca Pani tłumaczowi konkretne zadania wynikające z otrzymanych zamówień, a ich ilość jest zależna od bieżących potrzeb. Czynności określone w umowie wchodzą w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez tłumacza - zleceniobiorcę. Umowa jest rozliczana w okresach miesięcznych - na koniec miesiąca tłumacz podsumowuje wykonane w tym okresie zlecenia i wystawia fakturę. W tej sytuacji nie pozostaje Pani osobą wykonującą osobiście pozarolniczą działalność gospodarczą, która spełnia przesłanki definicji wolnego zawodu określonej w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.30 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zaistniałego stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl