0114-KDIP3-2.4011.1166.2021.2.JM - Rozliczanie PIT w związku z działalnością nierejestrową

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.1166.2021.2.JM Rozliczanie PIT w związku z działalnością nierejestrową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani, stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 20 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodu w ramach działalności nierejestrowej.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 lutego 2022 r. (data wpływu 22 lutego 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność nierejestrowaną (sklep internetowy). Nie jest Pani płatnikiem VAT. Dnia 30 listopada 2021 r. klient złożył wyjątkowo duże zamówienie. 1 grudnia 2021 r. wpłacił kwotę 1599 zł na podany na stronie rachunek bankowy. Kwota ta przewyższa limit (1400 zł - grudzień 2021 r.). W regulaminie jest mowa o rabatach za większe zamówienia. Jednak mało kto czyta regulamin. Jest tam też informacja o bezpłatnej przesyłce. Ma Pani zasadę, że dla innych osób kupujących (np. prezenty, dystrybucja) jest rabat 30%. Dodatkowo dla wstępujących do Stowarzyszenia, jakie oprócz tego Pani prowadzi (zwykłe, nie prowadzące działalności gospodarczej) rabat wynosi 40%. Członkowie Stowarzyszenia mają 40% rabatu na produkty w Pani sklepie internetowym. Dnia 2 grudnia 2021 r. produkty zostały przesłane do ww. klienta oraz została mu zwrócona nadpłata (rabat 30%). Jednak klient zdecydował się też wstąpić do Stowarzyszenia. Otrzymał więc dodatkowy zwrot 10% (3 grudnia 2021 r.). W sumie otrzymał rabat 40%. Koszt przesyłki został mu także zwrócony, a także kilka produktów pomyłkowo wysłano mu tańszych, więc otrzymał różnicę w cenie (nadpłata). Ostatecznie wpłata od klienta wynosiła 925,80 zł. Następnie inne osoby kupiły produkty i ogólnie przychód to ok. 1380 zł.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W uzupełnieniu wskazała Pani, że sklep internetowy Pani prowadzi od listopada 2019 r.

Sklep prowadzony jest przez Panią samodzielnie, nie w formie spółki.

W okresie ostatnich 60 miesięcy przed założeniem sklepu nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.

Przychody miesięczne jak dotąd nie przekroczyły 50% minimalnego wynagrodzenia, a jedyna sytuacja wątpliwa dotyczy grudnia 2021 r., kiedy wpłata przekroczyła tę wartość (zgodnie z opisem przesłanym do Państwa) jednak po odliczeniu rabatów pozostała kwota wciąż nie przekroczyła 50% minimalnego wynagrodzenia. Czy w przyszłości nie przekroczą, tego Pani nie wie - jeśli przekroczą, zarejestruje Pani działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa.

Pytania

1) Jak ustalić miesięczny przychód z działalności nierejestrowej, tzn. czy jest to przychód po odliczeniu rabatów?

2) Czy można nadal prowadzić działalność nierejestrową?

3) Jeśli nie i działalność gospodarcza powinna zostać zarejestrowana to kiedy, od jakiego dnia należało/należy to zrobić?

4) Jeśli powinna Pani była zarejestrować, czy wówczas:

- należy zarejestrować działalność gospodarczą wstecz, z datą grudniową i złożyć wyjaśnienie do US oraz ZUS?

- należy złożyć zaległe deklaracje ZUS oraz podatkowe?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Kwota przychodu wliczana do limitu (50% minimalnego wynagrodzenia) nie obejmuje rabatów udzielonych w danym okresie rozliczeniowym (w danym miesiącu) - czyli brany jest pod uwagę realny przychód. Jeśli tak, to wówczas realny przychód w grudniu 2021 r. nie przekroczył 50% minimalnego wynagrodzenia. Taką informację uzyskała Pani na infolinii internetowej KIS, jednak chciała się Pani upewnić korzystając z możliwości uzyskania indywidualnej interpretacji co do konkretnej sytuacji Załączyła Pani pliki z konsultacją KIS online.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa określa źródła przychodów, jednym z których - w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - są "inne źródła".

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 20 ust. 1ba cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 20 ust. 1bb o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dopiero w razie przekroczenia limitu przychodu należnego określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców uznaje się, że podatnik, poczynając od dnia złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a jeżeli wniosek nie został złożony w terminie określonym w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - poczynając od dnia następującego po dniu, w którym nastąpił bezskuteczny upływ tego terminu, uzyskuje przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Z uwagi na posłużenie się w art. 20 ust. 1bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęciem przychodu należnego do ustalenia momentu przekroczenia 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia nie sposób przyjąć odmienne postanowienia, co do zasad jego ustalania do celów podatku dochodowego, jak wskazane w art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

W dniu 30 kwietnia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Według art. 5 ust. 2 tej ustawy:

Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.

Działalność określona w art. 5 ust. 1 stanowi tzw. działalność nierejestrową.

Jak wynika z art. 5 ust. 3 ww. ustawy,

Jeżeli przychód należny z działalności, o której mowa w ust. 1, przekroczył w danym miesiącu wysokość określoną w ust. 1, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

W takim przypadku osoba fizyczna staje się automatycznie przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą.

Przepis art. 5 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że:

W przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba wykonująca działalność gospodarczą, składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

Niezłożenie wniosku w terminie nie zmieni sytuacji - wejście w obowiązki przedsiębiorcy następuje z mocy prawa.

Brak zarejestrowanej działalności gospodarczej nie oznacza, że uzyskiwane dochody są zwolnione z opodatkowania. Pojęcie działalności nieewidencjonowanej odnosi się bowiem do braku wpisu w ewidencji działalności gospodarczej.

W myśl art. 5 ust. 6 ustawy:

Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia "rabat" czy "bonifikata", a zatem należy odnieść się do definicji słownikowych. Zgodnie z definicją słownikową "rabat" - to obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę, zaś "bonifikata" - to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi (Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl).

Należy zauważyć, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrową, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń.

Tak więc w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców, działalność będzie uznana za działalność nierejestrową, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną:

- której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,

- która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.

W 2021 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 2.800 zł.

Jak Pani wskazała we wniosku oraz uzupełnieniu:

1)

prowadzi Pani sklep internetowy od listopada 2019 r. w ramach działalności nierejestrowej,

2)

w regulaminie sklepu jest mowa o rabatach za większe zamówienia oraz o bezpłatnej przesyłce. Dla osób wstępujących do Stowarzyszenia prowadzonego przez Panią rabat wynosi 40%. Dla innych osób kupujących (np. prezenty, dystrybucja) jest rabat 30%.

3)

w okresie ostatnich 60 miesięcy przed założeniem sklepu nie prowadziła Pani działalności gospodarczej,

4)

sklep prowadzony jest przez Panią samodzielnie, nie w formie spółki,

5)

przychody miesięczne jak dotąd nie przekroczyły 50% minimalnego wynagrodzenia.

Ma Pani wątpliwości odnośnie grudnia 2021 r. W miesiącu tym, klient złożył duże zamówienie za kwotę 1599 r. Udzieliła mu Pani rabatu w wysokości 40%, zwróciła koszty przesyłki oraz zwróciła nadpłatę wynikające z przesłania tańszych produktów. Ostatecznie wpłata od klienta wynosiła 925,80 zł. Następnie inne osoby kupiły produkty i ogólnie przychód w miesiącu grudniu 2021 r. wyniósł ok. 1380 zł.

Jak wskazano powyżej, przychodem należnym są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Zatem, Pani przychód w miesiącu grudniu 2021 r. powinien być pomniejszony o kwotę udzielonych rabatów.

Dodatkowe informacje

Należy przy tym zastrzec, że nie jestem uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego, ani kontrolnego w oparciu o przedstawione dowody, nie dokonujemy wyliczeń, ani nie odnosimy się do kwot wskazanych we wniosku. Postępowanie dowodowe prowadzi właściwy urząd skarbowy i to on weryfikuje na podstawie przedstawionych dokumentów, czy przedstawione we wniosku informacje uprawniają do prowadzenia działalności nierejestrowej.

Ponadto, należy wskazać, że jako wydający interpretację nie jestem uprawniony do analizowania przepisów dotyczących Pani obowiązków z działalności nierejestrowej wobec ZUS. Mogę odnieść się wyłącznie do przepisów uregulowanych przepisami podatkowymi m.in. ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, nie mogę wskazać, czy jest Pani zobowiązana do złożenia w ZUS oświadczeń z działalności nierejestrowej.

Interpretacja dotyczy odpowiedzi na pytanie Nr 1, w zakresie pozostałych pytań zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl