0114-KDIP3-2.4011.1027.2021.1.MN - Ustalenie możliwości uiszczenia tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.1027.2021.1.MN Ustalenie możliwości uiszczenia tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 3 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczenia tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W ramach wolnego zawodu prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług okulisty w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Czynności realizowane obecnie w ramach działalności gospodarczej polegają na diagnostyce i leczeniu narządu wzroku, w tym przeprowadzanie specjalistycznych operacji oczu. Działalność wykonywana jest na terenie Polski. Od roku 2021 formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest karta podatkowa. Nie planuje Pan zmiany formy opodatkowania w przyszłości. W roku 2021 otrzymał Pan ofertę przeprowadzenia badań klinicznych, jakie mają się rozpocząć w przyszłym roku.

Badanie kliniczne produktu leczniczego jest eksperymentem medycznym z użyciem produktu leczniczego przeprowadzanym na ludziach w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 z z późn. zm.). Badania kliniczne stanowią jednocześnie przedmiot regulacji Prawa farmaceutycznego, tj. badania kliniczne produktu leczniczego prowadzone na ludziach (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) lub ustawy o wyrobach medycznych, tj. badania kliniczne wyrobu medycznego (Dz. U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679 z z późn. zm.). W myśl art. 37a Prawa Farmaceutycznego, badania kliniczne przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi w art. 37b-37ag. Badanie kliniczne produktu leczniczego jest eksperymentem medycznym z użyciem produktu leczniczego przeprowadzanym na ludziach w rozumieniu ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Przepis art. 37ag Prawa Farmaceutycznego stanowi normę odsyłającą do stosowania w zakresie nieuregulowanym w rozdziale 2a Prawa Farmaceutycznego przepisów o eksperymencie medycznym z ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Badanie kliniczne produktów leczniczych musi spełniać przesłanki eksperymentu określone zarówno w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty, jak i w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie Dobrej Praktyki Klinicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 489 z z późn. zm.), stanowiącym implementację dyrektywy z 4 kwietnia 2001 r. 2001/20/WE w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych przeznaczonych do użytku przez człowieka. Ponadto, przeprowadzanie badań klinicznych leków i wyrobów medycznych regulują akty prawne rangi podustawowej, m.in. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania, oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej badacza i sponsora.

Artykuł 21 ustawy o zawodzie lekarze definiuje eksperyment medyczny w następujący sposób:

1. Eksperyment medyczny przeprowadzany na ludziach może być eksperymentem leczniczym albo eksperymentem badawczym.

2. Eksperymentem leczniczym jest wprowadzenie nowych albo tylko częściowo wypróbowanych metod diagnostycznych, leczniczych lub profilaktycznych w celu osiągnięcia bezpośredniej korzyści dla zdrowia osoby chorej. Może on być przeprowadzony, jeżeli dotychczas stosowane metody nie są skuteczne albo jeżeli ich skuteczność nie jest wystarczająca. Udział w eksperymencie leczniczym kobiet ciężarnych wymaga szczególnie wnikliwej oceny związanego z tym ryzyka dla matki i dziecka poczętego.

3. Eksperyment badawczy ma na celu przede wszystkim rozszerzenie wiedzy medycznej. Może być on przeprowadzany zarówno na osobie chorej, jak i zdrowej. Przeprowadzenie eksperymentu badawczego jest dopuszczalne, gdy uczestnictwo w nim nie jest związane z ryzykiem albo też ryzyko jest minimalne i nie pozostaje w dysproporcji do możliwych pozytywnych rezultatów takiego eksperymentu.

4. Eksperymentem medycznym jest również przeprowadzenie badań materiału biologicznego, w tym genetycznego, pobranego od osoby dla celów naukowych.

5. Uczestnikiem eksperymentu medycznego, zwanym dalej "uczestnikiem", jest osoba, na której eksperyment medyczny jest bezpośrednio przeprowadzany.

W praktyce badania kliniczne prowadzone są na terenie szpitala i polegają na praktycznej weryfikacji nowatorskich metod leczenia w oparciu o protokół leczenia zatwierdzony przez Komisję Bioetyczną. Przed podpisaniem umowy na prowadzenie badań klinicznych, zleceniodawca (sponsor) weryfikuje posiadane kwalifikacje i kompetencje zespołu badawczego i po ich zatwierdzeniu następuje zawarcie umowy na przeprowadzenie badania klinicznego pomiędzy zleceniodawcą, szpitalem i lekarzami wykonującymi badanie (zespołem badawczym). W każdym zespole badawczym jedna osoba pełni rolę głównego badacza, który odpowiada za prawidłowe przeprowadzenie badania, zgodnie z przyjętym protokołem, w oparciu o zasady Dobrej Praktyki Klinicznej. Główny badacz ma nadzorować realizację procesu badawczego w danej fazie, a ponadto decydować o sposobie podziału wynagrodzenia pomiędzy członkami zespołu badawczego.

Przelewy wynagrodzeń mają być realizowane przez zleceniodawcę bezpośrednio na rachunki bankowe poszczególnych członków zespołu badawczego. Członkowie zespołu badawczego mają wystawiać indywidualne faktury lub rachunki na nabywcę usług (zleceniodawcę).

Otrzymał Pan propozycję pełnienia funkcji głównego badacza. Faza badania klinicznego, w której zaproponowano Panu uczestnictwo, ma polegać na leczeniu pacjentów z wykorzystaniem badanych leków, oraz raportowaniem tego procesu. Dane z raportowania maja być wykorzystywane w kolejnych fazach eksperymentu.

Nie będzie Pan zajmował się statystycznym przetwarzaniem danych, ich analizą, nie będzie publikował wniosków, ani nie będzie uczestniczył w rejestracji danych terapii. Nie będzie Pan także uczestniczył w fazie badań, w której następuje odkrycie lub potwierdzenie klinicznych lub farmakologicznych skutków działania danego leku lub terapii, określenie działań niepożądanych, bezpieczeństwa i skuteczności klinicznych lub farmakologicznych skutków działania danego leku lub terapii.

Nie zamierza Pan zatrudniać w prowadzonej działalności (w ramach wolnego zawodu lekarza) innych osób, ani korzystać z usług innych niż specjalistyczne typu: księgowość, leasingi, ubezpieczenia. Nie prowadzi Pan i nie zamierza prowadzić działalności wymienionych w art. 8 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.).

Nie prowadzi Pan i nie zamierza prowadzić innej działalności gospodarczej niż wymieniona w art. 23 ust. 1 pkt 8. Pana małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej w tym samym zakresie. Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, a prowadzona działalność w ramach wolnego zawodu lekarza jest wykonywana na terenie kraju.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, gdyż podjęcie decyzji o ewentualnej współpracy w zakresie realizacji badań klinicznych nastąpi dopiero po otrzymaniu indywidualnej interpretacji na niniejszy wniosek.

Pytanie

Czy przyjmując zlecenie polegające na prowadzeniu badań klinicznych, będzie Pan mógł nadal korzystać w roku 2022 i latach kolejnych z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

W art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) wyszczególniona jest działalność wykonywana w wolnych zawodach, polegająca na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli. Przedmiotowa część tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym odnosi się m.in. do lekarzy.

Jednocześnie przez wolny zawód - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy - rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście m.in. przez lekarzy. Żaden przepis ustawy o podatku zryczałtowanym nie określa wprost jakie konkretnie czynności mogą być wykonywane w ramach danego wolnego zawodu. Dlatego powinno to wynikać z regulacji właściwych dla danego zawodu. Wykonywanie badań klinicznych z zakresu medycyny jest elementem wynikającym z danej specjalizacji lekarskiej, a więc z wolnego zawodu. Badania kliniczne w zakresie medycyny nie mogą być wykonywane przez osoby nie wykonujące zawodu lekarza. Z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 z późn. zmianmi), wynika, że wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich. W takim przypadku uzyskiwanie tego rodzaju przychodów nie stoi w ocenie podatnika na przeszkodzie w opodatkowaniu kartą podatkową. Prowadząc badania kliniczne ani główny badacz ani inni badacze me świadczą względem siebie usług. Zespół badaczy świadczy usługi dla zleceniodawcy, a nie dla siebie nawzajem, stąd wspólne świadczenie usług badania przez lekarzy nie może być traktowane jako korzystanie z tych samych usług wchodzących w zgłoszony zakres działalności. Nie staje się więc przeszkodą do zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej. Ponieważ faza badania klinicznego, w której uczestniczy wnioskodawca polega wyłącznie na poddawaniu pacjentów leczeniu według zatwierdzonego protokołu badań, obserwacji i raportowaniu przebiegu leczenia, zakres wykonywanych czynności w ramach badań klinicznych pokrywa się z czynnościami wymienionymi jako praktyka lekarska w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Stąd uważa Pan, iż wykonując tego rodzaju zadania w ramach prowadzonych badań klinicznych jest uprawniony do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej według przepisów o karcie podatkowej zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Z uwagi na to, że przedmiotem Pana zainteresowania jest możliwość kontynuacji opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2022 r. w formie karty podatkowej, należy odnieść się do przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie przepisem przejściowym art. 65 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw:

Z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. artykułu:

Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po wejściu w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 1, art. 36 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej Polski Ład, w części dotyczącej zmiany w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, jakim jest opodatkowanie w formie karty podatkowej, wynika, że:

* Ustawa wprowadza zasadę, że stosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie.

* Podatnik, który z jakichkolwiek przyczyn zaprzestanie stosowania opodatkowania kartą podatkową, nie będzie mógł powrócić do stosowania tej formy opodatkowania (nie będzie mógł złożyć wniosku o ponowne opodatkowanie kartą podatkową). Przyjmując, że np. podatnik stosuje nieprzerwanie opodatkowanie w formie karty podatkowej od 2018 r., co oznacza, że stosuje opodatkowanie w tej formie również na dzień 31 grudnia 2021 r., kontynuuje opodatkowanie w tej formie w roku 2022, na rok 2023 wybiera opodatkowanie według jednolitej 19% stawki podatku na podstawie art. 30c ustawy PIT, i będzie chciał powrócić do opodatkowania kartą podatkową od 2024 r., to nie będzie mógł tego zrobić (nie będzie mógł ponownie złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowana podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej).

* Zmiany w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej skutkują zmianami dostosowawczymi w ustawie o ryczałcie. W ustawie o ryczałcie są to głównie zmiany, które w dotychczasowym brzmieniu odnosiły się do możliwości wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej poprzez złożenie wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie.

* Ustawa wprowadza również zmiany w załączniku nr 3 w częściach VIII i IX do ustawy o ryczałcie. Proponowane zmiany modyfikują zasady opodatkowania kartą podatkową działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego lub świadczenia usług weterynaryjnych. W efekcie proponowanej zmiany, stawki karty podatkowej nie znajdą zastosowania, a tym samym, prawo do karty podatkowej będzie wyłączone w przypadku wykonywania tych działalności, jeżeli działalności te będą wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23 działalność opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2.

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 działalność opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Podatek dochodowy na ogólnych zasadach - podatek dochodowy od osób fizycznych, opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 tej ustawy:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.

prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług okulisty w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego;

2.

ochrona zdrowia polega na diagnostyce i leczeniu narządu wzroku, w tym na przeprowadzaniu specjalistycznych operacji oczu;

3.

czynności w ramach działalności wykonywane są osobiście, bez zatrudniania innych osób;

4.

nie korzysta Pan z usług innych niż specjalistyczne;

5.

nie prowadzi Pan działalności innej niż wymieniona w art. 8 ust. 3, 4 i 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6. Pana małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej w tym samym zakresie;

7.

nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;

8.

działalność wykonywana jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

9.

formą opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności od 2021 r. jest karta podatkowa;

10.

planuje Pan przyjąć ofertę przeprowadzenia badań klinicznych w 2022 r.;

Pana wątpliwość dotyczy opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej w przypadku przyjęcia zlecenia na przeprowadzenie badań klinicznych w 2022 r.

Wskazać należy, że do 31 grudnia 2021 r. lekarz świadczący usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w ramach wolnego zawodu mógł korzystać z opodatkowania kartą podatkową również w przypadku, gdy w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności usługi te świadczył na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, co oznacza, że mógł świadczyć usługi np. na rzecz szpitali czy przychodni.

Od 1 stycznia 2022 r. na zasadzie karty podatkowej nie może być opodatkowana działalność wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, a taka sytuacja będzie miała miejsce w Pana przypadku, jeśli zawrze Pan umowę na przeprowadzenie badań klinicznych, która jak wskazano we wniosku zostanie zawarta pomiędzy zleceniodawcą, szpitalem i lekarzami wykonującymi badania.

Ponadto, zgodnie z powołaną wyżej treścią art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 23 tej ustawy, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w regulacji powołanej na wstępie tego zdania, innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że dla skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej podatnicy mogą prowadzić tylko jeden rodzaj działalności określony w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (wymieniony tylko w jednym z ww. punktów artykułu 23 ust. 1 tej ustawy). Tym samym prowadzenie lub podjęcie innego (dodatkowego) rodzaju działalności, niż jeden z rodzajów działalności określony w art. 23 tej ustawy i to niezależnie od tego, czy ten inny rodzaj działalności został wymieniony w tym przepisie, powoduje utratę lub brak możliwości opłacania przez podatnika podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Opodatkowanie w formie karty podatkowej może kontynuować lekarz wykonujący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, jednakże do takich usług nie można jednak zakwalifikować badań klinicznych, ponieważ nie są one świadczeniami medycznymi, co potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 406/12 stwierdzając, że: "Definicję ustawową pojęcia "badania kliniczne", zawiera art. 2 pkt 2 ustawy - Prawo farmaceutyczne, który stanowi, że w rozumieniu tej ustawy badaniem klinicznym jest każde badanie prowadzone z udziałem ludzi w celu odkrycia lub potwierdzenia klinicznych, farmakologicznych, w tym farmakodynamicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych, lub w celu zidentyfikowania działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, mając na względzie ich bezpieczeństwo i skuteczność. Zatem z powyższej definicji wynika jednoznacznie, że zasadniczym celem tych badań nie jest sprawowanie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia."

Jak wskazano wyżej, badania kliniczne nie są świadczeniami medycznymi, w związku z czym nie można tego rodzaju działalności uznać za aktywność wymienioną w art. 23 ust. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganym przez niektóre osoby fizyczne.

Ponadto, jak już wskazano, od 1 stycznia 2022 r. na zasadzie karty podatkowej nie może być opodatkowana działalność wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej

Zatem świadcząc usługi na rzecz osób prawnych, w tym wykonując badania kliniczne na podstawie umowy zawartej ze szpitalem, w 2022 r. i w latach następnych nie będzie Pan mógł korzystać z opodatkowania działalności gospodarczej w ramach karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl