0114-KDIP3-2.4011.1014.2022.3.JK3 - Odliczanie składek na zagraniczne ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zapłacone w 2021 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.1014.2022.3.JK3 Odliczanie składek na zagraniczne ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zapłacone w 2021 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wniosek dotyczy roku 2021 i odliczenia od przychodu uzyskanego na terenie Holandii i zadeklarowanego w deklaracji rocznej PIT-36 składek na ubezpieczenia społeczne od przychodu i zdrowotnych opłaconych w Niemczech w części odpowiadającej przychodowi uzyskanemu za pracę wykonaną na terenie Holandii i tam opodatkowaną. Składki nie zostały odliczone w pozostałych państwach, w których Pan się rozliczał w celu pomniejszenia podstawy opodatkowania tamtejszych dochodów.

Zgodnie z holenderskim (...):

Kurs przyjęty do obliczeń: 4,5994 - średni kurs na ostatni dzień roku podatkowego 31 grudnia 2021 r. Przychód na terenie Holandii: 39.018 euro. Przychód został pomniejszony o 30% diet przypadających za każdy dzień pobytu za granicą pracownika (50 e x 365 x 0,30 = 5475 e) oraz o koszty uzyskania przychodu.

39.018 e - 5475 e = 33 543 euro x 4,5994 PLN = 154 277,67 PLN 154 277,67 PLN - 3000 PLN = 151 277,67 PLN

Pobrany podatek wykazany na (...): 4 353 e x 4,5994 PLN = 20 021,19 PLN

Przychód na terenie Niemiec: 1847,90 e + 1944,35 e = 3792,25 euro

3792, 25 euro x 4,5994 PLN = 17 442,07 PLN

Składki na ubezpieczenie zdrowotne KV zapłacone na terenie Niemiec w roku 2021 = 2446,87 euro.

W tym przypadające na pracę w Niemczech: 145,06 euro.

KV (...) = 2446,87 euro-145,06 euro =2301,81 euro x 4,5994 PLN (= 10 586,94 PLN => składki opłacone za pracę na terenie Holandii składki opłacone za pracę na terenie Holandii przypadające na część pracownika, a potrącone przez pracodawcę.

Składki na ubezpieczenie społeczne (RV+AV+PV) zapłacone na terenie Niemiec (3826,13 euro).

W tym przypadające za pracę w Niemczech: 226, 83 euro

RV + AV + PV = (2898,82+374,04+553,27) - (171,86+32,80+22,17)=3826,13 -226,83 = 3599,30 euro x 4,5994 = 16 554,62 PLN = > składki opłacone za pracę na terenie Holandii przypadające na część pracownika, a potrącone przez pracodawcę.

Składki społeczne zostały opłacone z własnych środków na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wydatki te nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c i nie zostały odliczone od przychodu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały też zwrócone Panu w jakiejkolwiek innej formie. Wydatki te zostały opłacone z własnych środków - potrącał je pracodawca.

Wydatki na składki zdrowotne na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne nie zostały odliczone od podatku osiągniętego w tym państwie i nie zostały odliczone na podstawie 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 4 u.p.d.o.f. Wydatki te zostały opłacone z własnych środków - potrącał je pracodawca.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Pracuje Pan w niemieckiej firmie i na podstawie umowy oddelegowania świadczył Pan pracę na terenie Holandii, stąd wynikają dochody, które tam Pan uzyskał. Zgodnie z PIT- 36 w Polsce nie uzyskał Pan innych dochodów za 2021 rok.

Wydatki na składki zdrowotne nie zostały odliczone od podatku osiągniętego w Państwach, w których Pan pracował (Niemcy, Holandia) i nie zostały odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a. Dodatkowo obniżenie to można zastosować ponieważ:

1)

nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

2)

składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a;

3)

istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Wydatki nie zostały odliczone od przychodu ani zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w Polsce oraz żadnym innym kraju członkowskim. Nie zostały też odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c i nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zostały Panu też zwrócone w innej formie. Składki te nie zostały też odliczone na podstawie art. 26 ust. 13a-13c ustawy i podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki nie zostały odliczone w innym niż RP Państwie członkowskim Unii Europejskiej oraz w żadnym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej oraz państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przychód też nie został obniżony o wysokość składki zapłaconej w roku 2021 z Pana środków oraz ze środków osób z Panem współpracujących - podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika obowiązujące w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim UE oraz w innym państwie należącym do EWG oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Pytanie

1) Czy składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone w 2021 r. w Niemczech, a przypadające na dochód uzyskany z pracy wykonywanej w Holandii mogą zostać odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2) Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w 2021 r. w Niemczech, a przypadające na dochód uzyskany z pracy wykonywanej w Holandii mogą zostać odliczone na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o zwrot nadpłaty podatku wynikającej z PIT 36.

Pana stanowisko w sprawie

Wniosek dotyczy odliczenia od przychodu składek na ubezpieczenie społeczne oraz odliczenia od podatku składek odprowadzonych na ubezpieczenie zdrowotne.

Tak, jeżeli składki nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania lub podatku na terenie żadnego z innych krajów, w którym podatnik składał zeznanie podatkowe za dany rok podatkowy. W holenderskim zeznaniu podatkowym nie wykazuje się osobno składek, ani też nie odlicza się ich od podstawy opodatkowania, a składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne są wykazywane wraz z podatkiem jedną kwotą, jeśli podatnik jest ubezpieczony w Holandii.

W przypadku rozliczenia osoby pracującej w Holandii na holenderskim ubezpieczeniu w polskim PIT w kwocie podatku zapłaconego za granicą wykazuje się sumę podatku i składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

W związku z czym uważa Pan, że odliczenie składek w polskim zeznaniu podatkowym, które przypadają na Pana pracę w Holandii jest słuszne i zgodne z przepisami podatkowymi. Składki zostały opłacone przez pracodawcę z wynagrodzenia i przekazane do odpowiedniej instytucji - podobnie jak w Polsce. Składki te zostały odprowadzone na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech. Składki zarówno społeczne i zdrowotne nie zostały odliczone od podatku w Niemczech oraz Holandii, nie zostały też zwrócone w innej formie. Wnioskuje Pan tylko o odliczenie tych składek, które przypadają na część pracownika.

Od ustalonego dochodu (tj. przychodu osiągniętego za granicą pomniejszonego o przychód zwolniony od podatku i obniżonego o koszty uzyskania przychodów) odlicza się kwoty pobranych lub opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a u.p.d.o.f. Na podstawie tych przepisów można odliczyć nie tylko składki odprowadzane do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych, ale także składki zapłacone na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne w innych niż Polska państwach członkowskich UE, EOG lub Konfederacji Szwajcarskiej. Należy przy tym pamiętać, że prawo do odliczenia zapłaconych za granicą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zostało uzależnione przez ustawodawcę od łącznego spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2a i ust. 13a-13c u.p.d.o.f. Mianowicie odliczenie składek jest możliwe, jeżeli:

- nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

- podstawy wymiaru nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

- nie zostały odliczone w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.,

- istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

Z kolei podatek dochodowy za 2021 r. ulega obniżeniu o kwotę pobranej lub opłaconej krajowej składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zapłaconej zagranicznej składki zdrowotnej. Zasady odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne uregulowane zostały w art. 27b u.p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r. Obniżenie o kwotę składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w innym niż Polska kraju UE, EOG lub Konfederacji Szwajcarskiej stosuje się, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 4 u.p.d.o.f., tj. pod warunkiem, że:

- podstawą wymiaru składki nie jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

- składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a u.p.d.o.f.,

- istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Składki społeczne i zdrowotne zostały opłacone z własnych środków na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wydatki te nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c i nie zostały odliczone od przychodu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały też zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie. Wydatki na składki zdrowotne nie zostały odliczone od podatku osiągniętego w tym państwie i nie zostały odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że w 2021 r. pracował Pan na umowę o pracę w niemieckiej firmie i na podstawie umowy oddelegowania świadczył Pan pracę w Holandii.

Zatem zastosowanie znajdą odpowiednie uregulowania Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Konwencji:

Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca najemna jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 tej Konwencji:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

a)

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym i

b)

wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c)

wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Zgodnie z powyższymi przepisami, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Holandii. W takim przypadku dochód może być opodatkowany zarówno w tym kraju w którym praca jest wykonywana, jak i w państwie zamieszkania, czyli w Polsce.

Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 1) w zakresie art. 15 ust. 1, ustalającym ogólną zasadę w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pracy najemnej, z wyjątkiem emerytur, taki dochód podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana. Praca jest wykonywana w miejscu, w którym osoba fizycznie przebywa, gdy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.

Miejsce opodatkowania dochodów z pracy, zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, uzależnione jest nie tyle od podmiotu wypłacającego wynagrodzenie, co od miejsca wykonywania pracy. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie uzyskiwane są wynagrodzenia w zamian za świadczoną pracę najemną ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Pierwszeństwo w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym praca jest wykonywana.

Natomiast ust. 2 art. 15 Konwencji, określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym ustępie warunki.

Niespełnienie któregokolwiek z warunków z ust. 2 art. 15 ww. Konwencji powoduje, że wynagrodzenie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ust. 1, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pracuje Pan w niemieckiej firmie i na podstawie umowy oddelegowania świadczył Pan pracę na terenie Holandii, stąd wynikają dochody, które tam Pan uzyskał.

Zatem Pana wynagrodzenie od niemieckiej firmy za pracę wykonywaną na terenie Holandii podlega opodatkowaniu w Polsce.

Pana wątpliwość dotyczy możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w Niemczech w 2021 r.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.

Na podstawie art. 26 ust. 13a tej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do art. 26 ust. 13b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:

1)

których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

2)

odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2.

Według art. 26 ust. 13c cytowanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

Zatem, należy podkreślić, że prawo do odliczenia zapłaconych za granicą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zostało uzależnione przez ustawodawcę od łącznego spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2a i ust. 13a-13c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mianowicie odliczenie składek jest możliwe, jeżeli:

- nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

- podstawy wymiaru nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

- nie zostały odliczone w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że w 2021 r. pracodawca potrącał Panu składki na ubezpieczenie społeczne. Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostały odliczone od przychodu i nie zostały Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie.

W konsekwencji ma Pan prawo do obniżenia podstawy obliczenia podatku w zeznaniu PIT- 36 za 2021 r. o kwotę potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne zapłacone w Niemczech w 2021 r.

Zgodnie natomiast z art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.:

Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Stosownie do treści art. 27b ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

W myśl art. 27b ust. 4 cytowanej ustawy:

Obniżenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się, pod warunkiem że:

1)

nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

2)

składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a;

3)

istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Zatem, prawo do odliczenia od podatku zapłaconych zagranicznych składek na ubezpieczenie zdrowotne przysługuje, jeżeli spełnione są powyższe warunki.

Wskazał Pan, że w 2021 r. pracodawca potrącał Panu obowiązkowe składki na ubezpieczenie zdrowotne. Wydatki na składki zdrowotne nie zostały odliczone od podatku i nie zostały odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że może Pan dokonać odliczenia od podatku w zeznaniu PIT-36 za 2021 r. zagranicznych składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w 2021 r.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl