0114-KDIP3-1.4011.962.2021.3.MG - Ustalenie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.962.2021.3.MG Ustalenie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 grudnia 2021 r. (data wpływu 29 grudnia 2021 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania

Pan P.S.

2) 129 Zainteresowanych niebędących stroną postępowania, będących osobami fizycznymi.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

a) Grupa A

Wnioskodawca oraz osoby wymienione w załącznikach ORD-WS/B jako Zainteresowani niebędący stronami postępowania (dalej łącznie oraz każdy z osobna określani jako: "Wnioskodawca", "Podatnik") są zatrudnione na podstawie umowy o pracę w A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, KRS (...), NIP (...) (Spółka"). Zainteresowany jest polskim rezydentem podatkowym.

Wyłącznym udziałowcem Spółki jest spółka B, podmiot mający siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki ("B"). B jest podmiotem prywatnym, który nie jest notowany na giełdzie papierów wartościowych. Formą prawną B. jest C. ("LLC").

Bezpośrednim i wyłącznym właścicielem B. jest spółka D.LLC (również typu LLC), zaś większościowym właścicielem D.LLC jest E., która z kolei jest własnością spółki F. LLC, również typu LLC ("F LLC"). Wskutek dokonanej w roku 2021 inwestycji w grupę A nowego inwestora, grupę X, bezpośrednimi właścicielami spółki F. stały się G LLC oraz H.

Spółka typu LLC jest amerykańską, swoistą formą spółki, która łączy w sobie brak podmiotowości podatkowej w podatku dochodowym typowy dla spółki osobowej, z ograniczoną odpowiedzialnością osoby prawnej (tj. zapewnia to ograniczoną odpowiedzialność dla właścicieli LLC, zwanych dalej "Członkami", którzy posiadają prawa uczestnictwa w LLC, zwane dalej "Jednostkami Uczestnictwa").

b) Plan motywacyjny 2018 - informacje podstawowe

F LLC zorganizował plan motywacyjny "..." dla pracowników F LLC oraz dla pracowników jego spółek zależnych, w tym dla pracowników Spółki ("Plan Motywacyjny 2018"). Plan Motywacyjny 2018 polegał na przyznawaniu wybranym pracownikom F LLC oraz spółek zależnych ("Uczestnicy") instrumentów pod nazwą "Series E Shares" ("E-Shares").

E-Shares nie były standardowymi Jednostkami Uczestnictwa, tzn. nie dają ich posiadaczom prawa do wpływu na bieżące zarządzanie działalnością F., ani do uczestnictwa w zyskach F. E-Shares w okresie ich niezbywalności (Vestingu), ani po momencie Vestingu nie uprawniały do otrzymania dywidendy ani innych praw, czy przysporzeń majątkowych.

E-Shares nie były instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (w związku z art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f.), ani nie stanowiły papierów wartościowych w rozumieniu art. 5a pkt 11 u.p.d.o.f.

E-Shares były wydawane i oferowane Uczestnikom, w tym Państwu, bezpośrednio przez F. Pracodawcy uprawnionych pracowników spółek z grupy, włączając Spółkę jako bezpośredniego Państwa pracodawcę, nie byli zaangażowani w Plan Motywacyjny. W szczególności:

* umowa o pracę między Państwem a Spółką nie wskazuje, aby Plan Motywacyjny ani E Shares były częścią Państwa wynagrodzenia;

* inne wewnętrzne regulacje Spółki dotyczące Państwa wynagradzania nie wymieniają ani Planu Motywacyjnego, ani E-Shares jako części pakietu wynagrodzeń/świadczeń dla Państwa;

* Spółka nie przyznawała Państwu E-Shares;

* Spółka nie zarządzała Planem Motywacyjnym;

* Spółka nie płaciła spółce F. żadnych opłat ani wynagrodzeń związanych z Państwa uczestnictwem w Planie Motywacyjnym;

* Spółka nie była stroną żadnych umów regulujących Plan Motywacyjny, w szczególności Spółka nie była stroną umów zawartych pomiędzy Państwem a F. dotyczących Planu Motywacyjnego.

Aby przystąpić do Planu Motywacyjnego i otrzymać E-Shares, akceptowali Państwo ofertę przystąpienia do Planu Motywacyjnego składaną przez F., co prowadziło do zawarcia umowy z F. określającej podstawowe warunki uczestnictwa w Planie Motywacyjnym, w tym liczbę możliwych do przyznania Uczestnikowi E-Shares ("Przyznanie E-Shares").

E-Shares podlegały tzw. vestingowi, czyli okresowi nabywania uprawnień do przyszłego rozporządzania E-Shares ("Vesting"). Vesting polega na tym, że po upływie każdego roku od daty przyznania E- Shares, o ile przez ten czas spełniają Państwo warunki uregulowane w Planie Motywacyjnym (a w szczególności pozostają zatrudnieni przez F. lub jej spółki zależne) nabywają Państwo prawa do wykonania uprawnień z odpowiedniej części ogólnej liczby przydzielonych im E- Shares. Dopiero po upływie okresu Vestingu nabywali Państwo prawa związane z E-Shares, które w przyszłości mogłyby przynosić Państwu korzyści ekonomiczne.

c) Plan motywacyjny 2018 - wartość E-Shares

F. przyznawał Państwu określoną liczbę E-Shares nieodpłatnie. Należy podkreślić, że każda E-Shares posiadała tzw. "Threshold Equity Value", czyli limit odzwierciedlający aktualną na moment przyznania E-Shares wartość rynkową F. ("Próg Uczestnictwa"). "Threshold Equity Value" / Próg Uczestnictwa odzwierciedlał aktualną na moment przyznania E-Shares wartość rynkową F. szacowaną przez F. lub działających dla niej ekspertów właściwymi, stosowanymi przez rzeczoznawców metodami (których szczegółów Państwo nie znacie).

W odniesieniu do przyznanych Państwu w ramach Planu E-Shares nie była możliwa wycena wartości pieniężnej w oparciu o ceny rynkowe stosowane w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, ponieważ:

* E-Shares nie są i nie były przedmiotem otwartego obrotu, nie są i nie były notowane na żadnej giełdzie (nie są papierami wartościowymi) ani innym podobnym rynku;

* Każda transza E-Shares miała Próg Uczestnictwa, a przez to każda transza E-Shares była zindywidualizowana i nie jest/była tożsama z żadną inną (wcześniejszą lub późniejszą) transzą E-Shares. Innymi słowy, żadna transza E-Shares nie miała odpowiednika w postaci innych E-Shares, które byłyby identyczne w zakresie ich wartości.

* E-Shares wydane w przeszłości, w momencie wydania kolejnej transzy E-Shares, mogły mieć hipotetycznie wartość dodatnią (jeśli od momentu ich wydania wartość F. wzrosła) albo wartość ujemną (jeśli od momentu ich wydania wartość F. spadła) w porównaniu do E-Shares wydanych wcześniej.

Zatem ponieważ każda transza E-Shares była zindywidualizowana (z powodu istnienia Progu Uczestnictwa), to nie dało się porównać (jako do praw tego samego rodzaju i gatunku) wydawanych w danym momencie E-Shares do E-Shares wydanych w przeszłości.

Dokonywanie oszacowania wartości Progu Uczestnictwa służyło temu, aby każdej E-Shares, w dniu jej wydania Uczestnikowi Planu Motywacyjnego przypisać zerową wartość "startową" danej E-Shares. Innymi słowy, ponieważ każdej E-Shares był przypisywany Próg Uczestnictwa równy odpowiedniej części hipotetycznej wartości rynkowej F. z dnia jej przydziału danemu Uczestnikowi, to skutkiem tego w dniu przydziału E-Shares Uczestnikowi wartość przydzielonej E-Shares zawsze wynosiła 0 (zero). Istotą Planu Motywacyjnego jest bowiem stworzenie Uczestnikom możliwości uzyskania przysporzenia majątkowego tylko w razie wzrostu wartości F. w okresie między przydziałem E-Shares, a momentem w przyszłości, kiedy E-Shares będą zbyte. Jeżeli takiego wzrostu wartości F. by nie było, to E-Shares miałyby cały czas wartość zerową, tzn. nie uprawniałyby do uzyskania zysku ze zbycia E-Shares.

Jakiekolwiek przysporzenia majątkowe związane z posiadanymi E-Shares (które spełniły warunek tzw. Vestingu) mogły zostać przez Państwa uzyskane tylko w razie odpłatnego zbycia E-Shares. Ewentualny zysk związany ze zbyciem E-Shares wystąpić mógł tylko wtedy, gdyby wartość E-Shares w dacie ich zbycia była wyższa, niż Próg Uczestnictwa przypisany do tych E-Shares.

Podsumowując, wartość rynkowa E-Shares w dacie ich nieodpłatnego przyznania Państwu zawsze wynosiła zero (0) z uwagi na istnienie Progu Uczestnictwa. Tytułem przykładu, jeśli Próg Uczestnictwa dla E-Shares w dacie ich przyznania wynosił 100 USD, a w dacie późniejszego odpłatnego zbycia E-Shares wartość rynkowa F. przypisywalna do E-Shares także wynosiłaby 100 USD, to nie uzyskaliby Państwo z tytułu zbycia E-Shares żadnego wynagrodzenia.

Jeżeli natomiast po dniu przyznania Państwu E-Shares wartość F. wzrastała, to stopniowo wzrastała także potencjalna wartość rynkowa E-Shares. Realne przysporzenie majątkowe na Państwa rzecz wystąpiło dopiero w momencie zbycia przez Państwa E-Shares. Przysporzenie równało się różnicy pomiędzy wartością rynkową E-Shares z dnia ich zbycia, a Progiem Uczestnictwa (tytułem przykładu, jeśli Próg Uczestnictwa dla E Shares w dacie ich przyznania wynosił 100 USD, a w dacie późniejszego odpłatnego zbycia E-Shares ich cena zbycia wynosiłaby 150 USD, to uzyskali Państwo z tytułu zbycia E Shares zysk w wysokości 50 USD).

Podsumowując, korzyści związane z E-Shares w momencie ich przyznania Państwu były jedynie potencjalne i mogły pojawić się dopiero w przyszłości, pod warunkiem, że (i) E-Shares nie uległyby przepadkowi, (ii) upłynął okres nabywania uprawnień do E-Shares (Vesting) i (iii) nastąpiło odpłatne zbycie E-Shares za cenę wyższą, niż Próg Uczestnictwa.

d) Plan motywacyjny 2018 - sprzedaż E-Shares

Tytułem wyjaśnienia, A powstało w 2001 r. jako technologiczny tzw. start-up założony przez osobę fizyczną. W trakcie rozwoju, w celu pozyskania kapitału i przyspieszenia rozwoju firmy, w A zainwestowały dodatkowe podmioty będące funduszami inwestycyjnymi. A utworzyło Plan Motywacyjny. Jednak z uwagi na etap rozwoju A, a także formę prawną F., w odróżnieniu od typowych planów motywacyjnych spółek notowanych na giełdach papierów wartościowych w USA, Uczestnicy Planu Motywacyjnego A nie mieli możliwości samodzielnej sprzedaży E-Shares i realizacji ewentualnych zysków związanych z uczestnictwem w Planie Motywacyjnym. Jak wskazano powyżej, nie istnieje rynek, na którym Uczestnicy (Państwo) mogliby swobodnie sprzedawać E-Shares.

Z drugiej strony, inwestorzy byli zainteresowani dalszym wspieraniem A i zwiększaniem skali swojej inwestycji. W tym celu inwestorzy zaproponowali nabycie części E Shares od wybranych pracowników spółek z grupy F., pod warunkiem uzyskania zgody F. W konsekwencji, w roku 2021 inwestorzy (grupa inwestycyjna...) zakupiła E-Shares do Uczestników, w tym do Państwa.

Transakcja sprzedaży E-Shares przez Uczestnika na rzecz nabywcy została przeprowadzona poprzez aplikację (wirtualne konto) prowadzone przez podmiot trzeci (www.... w celu obsługi Planu Motywacyjnego F., za pośrednictwem portalu (...) (rynek prywatny....). Po dokonaniu sprzedaży, wynagrodzenie za sprzedane E-Shares (czyli różnica pomiędzy aktualną wartością rynkową F., a Progiem Uczestnictwa opisywanym powyżej, proporcjonalnie alokowana do E-Shares) zostało przekazane Państwu na rachunek bankowy.

Na skutek zawarcia umów sprzedaży E-Shares uzyskali Państwo cenę sprzedaży w ustalonej między stronami wysokości stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E-Shares z dnia sprzedaży, a wartością E-Shares z dnia ich nabycia, czyli Progiem Uczestnictwa ("Cena Sprzedaży E-Shares").

Skutki podatkowe sprzedaży E-Shares w USA

Sprzedaż E-Shares podlega opodatkowaniu w USA podatkiem dochodowym pomimo tego, że Zainteresowany jest rezydentem podatkowym w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f.).

Zysk osiągnięty przez Państwa ze sprzedaży E-Shares jest traktowany zgodnie z prawem podatkowym USA jako "dochód efektywnie powiązany z USA" ("Dochód USA") i w konsekwencji podlega amerykańskiemu federalnemu podatkowi dochodowemu, zgodnie z sekcją 864 (C)[c) (8) Kodeksu Podatkowego Stanów Zjednoczonych ("Kodeks"), który traktuje zysk ze sprzedaży udziałów w spółce osobowej prowadzącej działalność handlową lub gospodarczą w USA przez osobę fizyczną spoza USA jako Dochód USA. Większość Dochodu USA uzyskanego przez Państwa ze sprzedaży E-Shares będzie stanowiła zysk kapitałowy podlegający opodatkowaniu według progresywnych stawek do 20% zgodnie z paragrafem 1 (h) Kodeksu. Niewielka część zysku będzie opodatkowana jako zwykły zysk podlegający opodatkowaniu według progresywnych stawek do 37% zgodnie z sekcją 1 lit. j Kodeksu.

Dokładne obliczenie należnego podatku w USA nastąpi po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie E-Shares. Opodatkowanie progresywne zysku kapitałowego w rozumieniu paragrafu 1 (h) Kodeksu może nastąpić według stawek 0%, 15% lub 20% w zależności od wysokości dochodu osiągniętego przez Państwa oraz jego zakwalifikowania do jednej z czterech grup podatników (rozliczających się samodzielnie, wraz z małżonkiem, pozostających w związku małżeńskim, lecz rozliczających się osobno albo rozliczających się jako "głowa rodziny"). W zależności od zaliczenia do odpowiedniej kategorii podatników, zastosowanie mają inne progi podatkowe dla poszczególnych stawek podatku (np. w przypadku podatników dokonujących samodzielnego rozliczenia, stawka 0% ma zastosowanie do dochodu do wysokości 40.400 USD, stawka 15% do dochodu od 40.401 USD do 335.850 USD, a stawka 20% powyżej tej ostatniej wartości).

Opodatkowanie zwykłego zysku zgodnie z sekcją 1 lit. j Kodeksu może mieć miejsce według stawek od 10% do 37% w zależności od wysokości dochodu oraz zaliczenia do odpowiedniej kategorii podatników.

Zgodnie z sekcją 1446 (f) Kodeksu, gdy jakakolwiek część zysku ze sprzedaży udziałów w spółce przez zagranicznego zbywającego jest traktowana jako Dochód USA zgodnie z sekcją 864 (c) (8) Kodeksu, nabywca jako płatnik podatku musi pobrać podatek w wysokości 10% wypłaconej kwoty.

Ponadto, F. dostarczy Państwu Załącznik K-1 oraz kopię Formularza 8308, Raportu Sprzedaży lub Wymiany Niektórych Udziałów Partnerskich, złożonego we właściwym urzędzie skarbowym w Stanach Zjednoczonych ("IRS").

Następnie będą Państwo zobowiązani złożyć federalne zeznanie podatkowe, przy użyciu formularza 1040-Nr, aby zgłosić Dochód USA za rok podatkowy, w którym sprzedane zostały E-Shares.

Podsumowując, w momencie wypłaty na Państwa rzecz zysku ze sprzedaży E-Shares, nabywca E-Shares jako płatnik podatku w USA pobrał podatek dochodowy w wysokości 10% wypłacanej kwoty (dalej jako "10% zaliczka na podatek"). Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, otrzymacie Państwo wskazane powyżej dokumenty/formularze podatkowe i będziecie Państwo zobowiązani do dokonania rocznego rozliczenia podatku w USA, zgodnie z opisanymi powyżej stawkami podatkowymi wynoszącymi odpowiednio od 0% do 20% (zyski kapitałowe) oraz od 10% do 37% (dochód zwykły, o ile wystąpi). Po dokonaniu rocznego obliczenia podatku (dalej jako "Podatek należny w USA") wystąpią Państwo o zwrot nadpłaty podatku (jeżeli Podatek należny w USA będzie niższy od 10% zaliczki na podatek) albo będziecie Państwo musieli dopłacić brakującą kwotę podatku (jeżeli Podatek należny w USA będzie wyższy od 10% zaliczki na podatek).

Jak wspomniano powyżej, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych USA oraz doradców podatkowych w USA, powyższe opodatkowanie oraz obowiązek zapłaty 10% zaliczek na podatek oraz Podatku należnego w USA, jest zgodne z UPO Polska-USA. Zgodnie z artykułem 5 UPO Polska-USA: "Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie".

Artykuł 14 (1) (b) UPO Polska-USA stanowi, że "Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim mawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem".

Zgodnie z artykułem 8 (A),UPO Polska-USA, "Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi".

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez (...), nierezydent podatkowy USA posiadający jednostki uczestnictwa lub ich odpowiedniki rodzaju E-Shares w spółce osobowej posiadającej stałą placówkę w USA jest traktowany jako posiadający stały zakład w USA w rozumieniu artykułu 8 (1) UPO Polska-USA.

Zgodnie z informacją uzyskaną przez Państwa od doradców podatkowych z USA, takie stanowisko zostało potwierdzone w licznych wyrokach właściwych sądów USA. W rezultacie, zyski kapitałowe ze sprzedaży E-Shares są uznawane za powiązane z USA i przypisywane do stałego zakładu, jaki Państwo posiadacie w USA. W konsekwencji, USA w oparciu o artykuły 5, 8 i 14 UPO Polska-USA oraz prawo wewnętrzne USA opodatkowują zysk uzyskany przez Państwa ze sprzedaży E-Shares.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Wszystkie osoby mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ewentualnie właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli Zainteresowani przenieśli się do Polski z innych krajów).

Pytania

1. Czy w związku z uczestnictwem w Planie Motywacyjnym uzyskują Państwo podlegający opodatkowaniu przychód dopiero w momencie odpłatnego zbycia E-Shares?

2. Czy przychód uzyskany z odpłatnego zbycia E-Shares stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., który podlega przeliczeniu na złote z USD według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, przy czym dniem uzyskania przychodu jest dzień wpływu środków ze sprzedaży E-Shares na Państwa rachunek bankowy?

3. Czy Państwo są uprawnieni, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f., do odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych obliczonego w Polsce od łącznej sumy dochodów kwoty równej Podatkowi należnemu w USA podlegającego zapłacie w USA, przy czym odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku dochodowego od osób fizycznych obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w USA?

4. Czy kwotę Podatku należnego w USA podlegającego odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f. należy przeliczyć na złote z USD według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku, przy czym dniem zapłaty podatku jest dzień pobrania 10% zaliczki na podatek oraz, w razie konieczności dopłaty podatku w USA powyżej 10% zaliczki na podatek, dzień zapłaty różnicy do wysokości Podatku należnego w USA?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Państwa zdaniem:

1. W związku z uczestnictwem w Planie Motywacyjnym uzyskują Państwo podlegający opodatkowaniu przychód dopiero w momencie odpłatnego zbycia E-Shares, a w szczególności przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie uzyskują Państwo ani w momencie Przyznania E-Shares, ani w momencie tzw. Vestingu E-Shares.

2. Przychód uzyskany ze zbycia E-Shares stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., który podlega przeliczeniu na złote z USD według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, przy czym dniem uzyskania przychodu jest dzień wpływu środków ze sprzedaży E-Shares na Państwa rachunek bankowy.

3. Jesteście Państwo uprawnieni, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f., do odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych obliczonego w Polsce od łącznej sumy dochodów kwoty równej Podatkowi należnemu w USA podlegającego zapłacie w USA, przy czym odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku dochodowego od osób fizycznych obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w USA.

4. Kwotę Podatku należnego w USA podlegającego odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f. należy przeliczyć na złote z USD według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku, przy czym dniem zapłaty podatku jest dzień pobrania 10% zaliczki na podatek oraz, w razie konieczności dopłaty podatku w USA powyżej 10% zaliczki na podatek, dzień zapłaty różnicy do wysokości Podatku należnego w USA.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f - suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a). Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 u.p.d.o.f.).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił źródła:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);

* działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2);

* pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3);

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);

* inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Ogólne wyjaśnienie pojęcia przychodu zawiera art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. W myśl tego przepisu, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują art. 11 ust. 2-2b u.p.d.o.f.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c u.p.d.o.f., określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 u.p.d.o.f.).

Zgodnie z art. 11 ust. 2a u.p.d.o.f., wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f.).

Jak wynika z powołanych przepisów, pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:

* pieniężny - pieniądze i wartości pieniężne;

* niepieniężny - świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Pojęcie to obejmuje zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. W szczególności, ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie "w szczególności").

O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników - czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Do kategorii przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ustawodawca zalicza m.in. określone na podstawie art. 8 ust. 1 u.p.d.o.f. przychody wspólnika z udziału w spółce niebędącej osobą prawną prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. ustawodawca zaliczył natomiast m.in.:

* przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a);

* przychody z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b);

* przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10).

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 u.p.d.o.f.

Jesteście Państwo zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w Spółce. Jesteście Państwo polskimi rezydentami podatkowymi. F. zorganizował Plan Motywacyjny dla pracowników oraz dla pracowników jego spółek zależnych, w tym dla pracowników Spółki. Plan Motywacyjny polega na przyznawaniu Uczestnikom specjalnych ekwiwalentów Jednostek Uczestnictwa ("E-Shares"). Nie są one standardowymi Jednostkami Uczestnictwa, tzn. nie dają ich posiadaczom prawa do wpływu na bieżące zarządzanie działalnością, ani do uczestnictwa w zyskach F. E Shares nie są instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i nie stanowią papierów wartościowych w rozumieniu art. 5a pkt 11 u.p.d.o.f.

E-Shares są wydawane i oferowane Uczestnikom, w tym Państwu, bezpośrednio przez F. Pracodawcy uprawnionych pracowników spółek z grupy, włączając Spółkę jako bezpośredniego Państwa pracodawcę, nie są zaangażowani w Plan Motywacyjny. W szczególności umowa o pracę między Spółką a Państwem nie wskazuje, aby Plan Motywacyjny ani E-Shares był częścią Państwa wynagrodzenia; inne wewnętrzne regulacje Spółki dotyczące Państwa wynagradzania nie wymieniają ani Planu Motywacyjnego, ani E Shares jako części pakietu wynagrodzeń/świadczeń dla Państwa; Spółka nie przyznaje Państwu E-Shares; Spółka nie zarządza Planem Motywacyjnym; Spółka nie płaci spółce F. żadnych opłat ani wynagrodzeń związanych z uczestnictwem Państwa w Planach Motywacyjnych; Spółka nie jest stroną żadnych umów regulujących Plan Motywacyjny.

E-Shares podlegają tzw. vestingowi, czyli okresowi nabywania uprawnień do rozporządzania. F. przyznaje Państwu określoną liczbę E-Shares nieodpłatnie. E-Shares w okresie ich niezbywalności (Vestingu), jak również, po tym okresie nie uprawniają do otrzymania dywidendy ani innych praw, czy przysporzeń majątkowych. Każda E-Shares posiada limit odzwierciedlający aktualną na moment przyznania E-Shares wartość rynkową F. (Próg Uczestnictwa).

Państwa zdaniem, ewentualny zysk związany ze zbyciem E-Shares występuje tylko wtedy, gdy ich wartość w dacie ich zbycia jest wyższa, niż Próg Uczestnictwa przypisany do tych E Shares. Nie istnieje rynek, na którym Uczestnicy (Państwo) mogliby swobodnie sprzedawać E-Shares, zaś ewentualne transakcje mogły odbywać się tylko z inwestorami w transakcjach prywatnych za zgodą F. F. zaproponowało Uczestnikom (w tym Państwu) możliwości sprzedaży części posiadanych E-Shares konkretnym nabywcom. Na skutek zawarcia umów sprzedaży E-Shares uzyskali Państwo cenę sprzedaży w ustalonej między stronami wysokości stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E-Shares z dnia sprzedaży, a wartością E-Shares z dnia ich nabycia, czyli Progiem Uczestnictwa (Cena Sprzedaży E-Shares).

Hipotetyczna wartość każdej E-Shares była szacowana w momencie jej przydziału danemu Uczestnikowi. Ponieważ, każdej E-Share był przypisywany Próg Uczestnictwa równy takiej hipotetycznej wartości E-Share z dnia jej przydziału danemu Uczestnikowi, to skutkiem tego w dniu przydziału E-Shares Uczestnikowi wartość przydzielonej E-Shares zawsze wynosiła zero. Nie była możliwa wycena wartości pieniężnej E-Shares w oparciu o ceny rynkowe stosowane w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku. Nie istnieje rynek regulowany lub inny, na którym byłyby oferowane E-Shares.

Ponieważ w dniu przydziału E-Shares Uczestnikowi wartość przydzielonej E-Shares zawsze wynosiła zero oraz nie była możliwa wycena wartości pieniężnej E-Shares w oparciu o ceny rynkowe stosowane w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku (nie istnieje rynek regulowany lub inny, na którym są oferowane E-Share), to w związku z tym, Państwa zdaniem, należy uznać, że E-Shares w momencie przyznania ich Państwu przez F. nie stanowiły nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 11 u.p.d.o.f. W momencie przyznania Państwu E-Shares nie uzyskali bowiem Państwo realnego przysporzenia majątkowego, mającego konkretny wymiar finansowy, który mógłby stanowić przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Kolejne zdarzenie opisane we wniosku - to nabycie uprawnień z przyznanych E-Shares (tzw. vesting). E-Shares w okresie ich niezbywalności (Vestingu), jak również po tym okresie nie uprawniają (nie uprawniały) do otrzymania dywidendy ani innych praw, czy przysporzeń majątkowych. Państwa zdaniem, korzyści związane z E-Shares w momencie ich przyznania były jedynie potencjalne i mogły pojawić się dopiero w przyszłości, pod warunkiem, że (i) E Shares nie ulegną przepadkowi, (ii) upłynie okres nabywania uprawnień do E-Shares (Vesting) i (iii) nastąpi odpłatne zbycie E-Shares za cenę wyższą, niż Próg Uczestnictwa.

W opisanych okolicznościach vesting nie wiązał się z uzyskaniem "nowych" świadczeń przez Państwa. Nie skutkował więc uzyskaniem przychodu. Należy zatem uznać, że moment Vestingu był zdarzeniem podatkowo obojętnym, zaś ewentualne zmiany wyceny E-Shares w okresie Vestingu oraz po momencie Vestingu (lecz przed odpłatnym zbyciem E-Shares) nie powodowały uzyskania przez Państwa przychodu.

Państwa zdaniem, przychód do opodatkowania pojawił się w momencie uzyskania wpływów z odpłatnego zbycia E-Shares. Na skutek zawarcia umów sprzedaży E-Shares uzyskali Państwo cenę sprzedaży w ustalonej między stronami wysokości stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E-Shares z dnia sprzedaży, a wartością E-Shares z dnia ich nabycia czyli Progiem Uczestnictwa (Cena Sprzedaży E-Shares).

Analizując kwestię źródła uzyskania przychodu ze sprzedaży E-Shares, należy stwierdzić, że okoliczności faktyczne sprawy nie pozwalają na uznanie, że jego źródłem jest stosunek pracy. Już samo nieodpłatne przekazanie E-Shares nie było realizowane przez Państwa Pracodawcę, ale przez odrębny podmiot. Z okoliczności sprawy nie wynika aby podmiot bezpośrednio wydający E-Shares był "pośrednikiem" wypłacającym świadczenie pochodzące w istocie od Państwa pracodawcy. Umowa o pracę między Spółką a Państwem nie wskazuje, aby Plan Motywacyjny ani E-Shares były częścią Państwa wynagrodzenia; inne wewnętrzne regulacje Spółki dotyczące wynagradzania nie wymieniają ani Planu Motywacyjnego, ani E Shares jako części pakietu wynagrodzeń/świadczeń dla Państwa; Spółka nie przyznaje Państwu E-Shares; Spółka nie zarządza Planem Motywacyjnym; Spółka nie płaci spółce F. żadnych opłat ani wynagrodzeń związanych z uczestnictwem Państwa w Planie Motywacyjnym; Spółka nie jest stroną żadnych umów regulujących Plan Motywacyjny, w szczególności Spółka nie jest stroną umów zawartych pomiędzy Państwem a F. dotyczących Planu Motywacyjnego.

Źródłem sprzedaży nie będą tu również kapitały pieniężne i prawa majątkowe, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. E-Shares nie są instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i nie stanowią papierów wartościowych w rozumieniu art. 5a pkt 11 u.p.d.o.f.

Państwa zdaniem, w sytuacji sprzedaży przez Państwa E-Shares, cenę sprzedaży E-Shares w ustalonej między stronami wysokości stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E Shares z dnia sprzedaży, a wartością E-Shares z dnia ich nabycia, czyli Progiem Uczestnictwa, uzyskaną przez Państwa należy opodatkować jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 u.p.d.o.f.

Należy bowiem zauważyć, że sformułowanie "w szczególności" - zawarte w ww. regulacji - dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.

Uzyskany przez Państwa przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., powstaje w dniu otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym niniejszej wypłaty. Przychód ten podlega uwzględnieniu w stosownym zeznaniu podatkowym składanym przez podatnika o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym został osiągnięty niniejszy przychód, zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 u.p.d.o.f.

Wobec tego, Państwa zdaniem, należy uznać, że będziecie państwo zobowiązani do wykazania dochodu pochodzącego z Ceny Sprzedaży E-Shares w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym osiągną Państwo przychód. Jednak nie będą Państwo zobowiązani do uiszczania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego, tj. do zapłaty w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany zaliczki miesięcznej obliczonej jako iloczyn uzyskanego dochodu i najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zauważyć należy, że w u.p.d.o.f. ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z "innych źródeł" nie określił obowiązku uiszczania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Dlatego też z tytułu przychodu uzyskanego przez Państwa ze sprzedaży E-Shares, który stanowi przychód z innych źródeł nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego. Dopiero w zeznaniu podatkowym, jako podatnicy podatku dochodowego będziecie Państwo zobligowani wykazać dochód z tytułu Sprzedaży E Shares wraz z innymi dochodami i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek.

Na podstawie art. 45 ust. 1 u.p.d.o.f. podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Podkreślają Państwo, że prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona w interpretacji podatkowej z 24 sierpnia 2020 r. (0114-KDIP3-1.4011.409.2020.2.MK1) wydanej w analogicznym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

W przedmiotowej sprawie należy także uwzględnić postanowienia UPO Polska-USA. Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej Umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Zgodnie z artykułem 5 UPO Polska-USA: "Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie".

Artykuł 14 (1) (b) UPO Polska-USA stanowi, że "Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem".

Zgodnie z artykułem 8 (1) UPO Polska-USA, "Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi".

Państwa zdaniem, jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe oraz sądy w USA, Państwo, jako nierezydenci podatkowi USA, posiadający E-Shares w spółce osobowej LLC posiadającej stałą placówkę w USA (tj. F.), są traktowani jako posiadający stały zakład w USA w rozumieniu artykułu 8 (1) UPO Polska-USA.

W rezultacie, Państwa zdaniem, zyski ze sprzedaży E-Shares są uznawane za powiązane z USA i przypisywane do stałego zakładu, jaki Państwo posiadają w USA. W konsekwencji, USA w oparciu o artykuły 5, 8 i 14 UPO Polska-USA oraz prawo wewnętrzne USA opodatkowuje uzyskany przez Państwa zysk ze sprzedaży E-Shares.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 UPO Polska-USA, "podwójnego opodatkowania dochodów będzie się unikać w następujący sposób: zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych".

Zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f., "jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym".

UPO Polska-USA stanowi o unikaniu podwójnego opodatkowania w drodze metody zaliczenia połączonego z możliwością odliczenia proporcjonalnego podatku zapłaconego w USA od dochodów podlegających opodatkowaniu również w Polsce. Oznacza to, że UPO Polska-USA nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w art. 27 ust. 8 u.p.d.o.f. (tj. metody zwolnienia z progresją), a zatem zastosowanie ma art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f.

Państwa zdaniem, kwota Podatku należnego w USA zostanie uiszczona, w postaci 10% zaliczki na podatek, a następnie wskutek złożenia rocznego zeznania podatkowego w USA i wyliczenia ostatecznej kwoty Podatku należnego w USA, zgodnie z prawem właściwym USA oraz zgodnie z UPO Polska-USA. W konsekwencji, Państwa zdaniem, będziecie Państwo mieli obowiązek wykazania dochodu osiągniętego w USA ze sprzedaży E-Shares również w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy w Polsce. Ponadto, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f., będziecie Państwo mogli odliczyć od podatku należnego wynikającego z obliczenia podatku w Polsce za dany rok podatkowy, kwotę Podatku należnego w USA. Odliczenie to będzie dokonane z zastrzeżeniem zdania drugiego tego przepisu, zgodnie z którym odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Innymi słowy, limitem odliczenia jest taka część podatku należnego w Polsce, jaka odpowiada stosunkowi kwoty dochodu uzyskanego ze sprzedaży E-Shares w USA do całości dochodu wykazywanego przez Państwa w zeznaniu podatkowym w Polsce.

W celu dokonania obliczenia przychodu osiągniętego ze sprzedaży E Shares w USA powinni Państwo, zgodnie z art. 11a ust. 1 u.p.d.o.f., przeliczyć kwotę dochodu osiągniętego w USD na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Dniem uzyskania przychodu zaliczanego do przychodów z innych źródeł będzie dzień wpływu środków pieniężnych na Państwa rachunek bankowy, jako dzień faktycznego uzyskania pieniędzy.

Ponadto, w celu dokonania odliczenia Podatku należnego w USA wyrażonego w USD od kwoty podatku należnego w Polsce, zgodnie z art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f., powinni Państwo, zgodnie z art. 11a ust. 3 u.p.d.o.f., przeliczyć kwotę Podatku należnego w USA na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku. W tym miejscu należy podkreślić, że dniem zapłaty podatku w USA jest w pierwszej kolejności dzień pobrania przez płatnika 10% zaliczki na podatek.

W sytuacji, w której ostatecznie uiszczony Podatek należny w USA okaże się niższy od 10% zaliczki na podatek, wtedy data pobrania przez płatnika 10% zaliczki na podatek będzie jedyną datą zapłacenia podatku w USA i to kurs średni z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego tę datę powinien być zastosowany.

Natomiast jeżeli okaże się, że ostatecznie uiszczony Podatek należny w USA będzie wyższy od 10% zaliczki na podatek (tj. jeśli Państwo musieliby dopłacić w USA różnicę pomiędzy 10% zaliczką na podatek a Podatkiem należnym w USA), w stosunku do dopłacanej różnicy podatku należy ustalić odrębną datę zapłaty (zgodnie z datą dokonania faktycznej płatności podatku) i zastosować kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dopłaty różnicy podatku.

Z uwagi na fakt, że Podatek należny w USA będzie wynikał z rocznego zeznania podatkowego składanego w USA już po zakończeniu roku podatkowego, ewentualna różnica pomiędzy 10% zaliczką na podatek a Podatkiem należnym w USA zostanie zapłacona już w kolejnym roku. Państwa zdaniem, nie stoi to jednak na przeszkodzie odliczeniu takiej kwoty od podatku należnego w Polsce od dochodu osiągniętego za rok sprzedaży E-Shares.

Państwa zdaniem, również w przypadku, gdy złożą Państwo roczne zeznanie podatkowe w USA po dacie złożenia zeznania rocznego na podstawie u.p.d.o.f. w Polsce (zaznaczacie Państwo, że moment złożenia zeznania podatkowego w USA zależy od momentu, w którym otrzymacie Państwo wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące obliczenia podatku, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz daty przygotowania takiego zeznania przez księgowych/doradców podatkowych w USA), odliczenie podatku zapłaconego w USA będzie możliwe również poprzez dokonanie odpowiedniej korekty zeznania podatkowego składanego w Polsce (PIT-36).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania, uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów (obejmujący m.in. kwestię uwzględniania kosztów uzyskania przychodów dla celów ustalenia dochodu z danego źródła przychodów).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca m.in. wyodrębnił:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy);

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy);

* inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Ogólne wyjaśnienie pojęcia przychodu zawiera art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, w myśl którego:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują art. 11 ust. 2-2b ustawy.

Szczegółowe regulacje dotyczące przychodów z poszczególnych źródeł przychodów zostały zawarte w art. 12-20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak, stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 ustawy, przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Pojęcie to obejmuje zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. W szczególności, ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie "w szczególności").

O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników, tj. czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Natomiast do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy ustawodawca zaliczył natomiast m.in.:

* przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy);

* przychody z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b) ustawy);

* przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy).

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355 i 680).

W myśl art. 5a pkt 13 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W pierwszej kolejności wątpliwości Państwa budzi kwestia powstania po Państwa stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu, w związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, jedynie w momencie odpłatnego zbycia E-Shares, a nie na żadnym wcześniejszym etapie uczestnictwem w planie.

Należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w tym zakresie, a mianowicie, że przychód do opodatkowania, w związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia E-Shares. Przyznane E-Shares nie są instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi i nie stanowią papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. E-Shares nie dają posiadaczom prawa do wpływu na bieżące zarządzanie działalnością spółki, będącej organizatorem Planu, ani do uczestnictwa w zyskach tej spółki. W okresie ich niezbywalności (Vestingu), a także po momencie Vestingu nie uprawniały do otrzymania dywidendy, ani innych praw, czy przysporzeń majątkowych. W dniu przydziału E-Shares wartość przydzielonej E-Shares zawsze wynosiła zero oraz nie była możliwa wycena wartości pieniężnej E-Shares w oparciu o ceny rynkowe stosowane w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku (nie istnieje rynek regulowany lub inny, na którym są oferowane E Share), pomimo przyznania Państwu E-Shares nieodpłatnie.

Z uwagi na brak możliwości określenia przychodu z tytułu nieodpłatnego nabycia E Shares, w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na moment nieodpłatnego przyznania Państwu E-Shares, nie uzyskali Państwo realnego przysporzenia majątkowego, mającego konkretny wymiar finansowy, który stanowi podstawę określenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Również nabycie uprawnień z przyznanych E-Shares (tzw. vesting) jest dla Państwa obojętne podatkowo. Jak już zostało wskazane powyżej E-Shares w okresie ich niezbywalności (Vestingu) oraz po tym okresie nie uprawniają (nie uprawniały) do otrzymania dywidendy, ani innych praw, czy przysporzeń majątkowych. Vesting stanowi okres nabywania uprawnień do przyszłego rozporządzania E-Shares. Korzyści związane z E-Shares są jedynie potencjalne i mogą pojawić się dopiero w przyszłości, pod warunkiem, że E-Shares nie ulegną przepadkowi, upłynie okres nabywania uprawnień do E-Shares (Vesting) i nastąpi odpłatne zbycie E-Shares za cenę wyższą, niż Próg Uczestnictwa, przypisany do tych E-Shares.

W opisanych okolicznościach, Vesting nie wiązał się z uzyskaniem przez Państwa "nowych" świadczeń, nie skutkował więc uzyskaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawidłowe jest zatem Państwa stanowisko, że moment Vestingu był zdarzeniem podatkowo obojętnym, ewentualne zmiany wyceny E-Shares w okresie Vestingu oraz po momencie Vestingu (lecz przed odpłatnym zbyciem E-Shares) nie spowodowały powstania po Państwa stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jak słusznie Państwo stwierdzili, przychód do opodatkowania powstaje w momencie sprzedaży E-Shares. W przedstawionych we wniosku okolicznościach, na skutek zawarcia w 2021 r. umów sprzedaży E-Shares uzyskali Państwo przychód w wysokości ceny sprzedaży, stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E-Shares z dnia sprzedaży, a wartością E Shares z dnia ich nabycia, czyli Progiem Uczestnictwa.

Wątpliwości Państwa budzi także kwestia określenia źródła przychodu z tytułu odpłatnego zbycia E-Shares, tj. czy stanowi on przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega przeliczeniu z waluty obcej na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, przy czym, czy dniem uzyskania przychodu jest dzień wpływu środków ze sprzedaży E-Shares na Państwa rachunek bankowy.

W odniesieniu do kwestii źródła uzyskania przychodu ze sprzedaży E-Shares, należy stwierdzić, że jego źródłem nie jest stosunek pracy. Samo nieodpłatne przekazanie E-Shares nie było realizowane przez Państwa pracodawcę, ale przez odrębny podmiot, tj. spółkę amerykańską. Z okoliczności sprawy nie wynika również, aby podmiot bezpośrednio wydający E-Shares był "pośrednikiem" wypłacającym świadczenie pochodzące w istocie od Państwa pracodawcy. Umowa o pracę zawarta pomiędzy polską spółką a Państwem nie wskazuje, aby Plan Motywacyjny ani E-Shares były częścią Państwa wynagrodzenia. Inne wewnętrzne regulacje pracodawcy, dotyczące wynagradzania nie wymieniają ani planu motywacyjnego, ani E-Shares, jako części pakietu wynagrodzeń/świadczeń na Państwa rzecz. Polska spółka nie przyznała Państwu E-Shares, nie zarządza Planem, nie płaciła spółce amerykańskiej (organizatorowi Planu) żadnych opłat, ani wynagrodzeń związanych z Państwa uczestnictwem w planie motywacyjnym. Pracodawca nie był stroną żadnych umów regulujących Plan, w szczególności nie był stroną umów zawartych pomiędzy Państwem a spółką amerykańską, dotyczących tego Planu.

Jak słusznie Państwo twierdzą, źródłem przychodu ze sprzedaży E-Shares nie będą również kapitały pieniężne i prawa majątkowe, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. E-Shares nie są bowiem instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i nie stanowią papierów wartościowych, w myśl art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskany przez Państwa przychód ze sprzedaży E-Shares, w wysokości ceny sprzedaży E Shares, tj. ustalonej między stronami wysokości stanowiącej dodatnią różnicę pomiędzy wartością E-Shares z dnia sprzedaży, a wartością E-Shares z dnia ich nabycia, czyli Progiem Uczestnictwa, należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sformułowanie "w szczególności" - zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy - dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w tym przepisie.

Ponieważ osiągnęli Państwo przychód ze sprzedaży E-Shares, nabytych w ramach planu motywacyjnego organizowanego przez spółkę amerykańską, należy odwołać się do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie w dniu 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), dalej: "Umowa".

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. Umowy:

Każde inne określenie użyte w niniejszej Umowie i w niej nie zdefiniowane, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, będzie miało takie znaczenie, jakie ono posiada zgodnie z prawem tego Umawiającego się Państwa, którego podatek jest ustalany. Bez względu na poprzednie zdanie, jeżeli znaczenia takiego określenia zgodnie z prawem jednego Umawiającego się Państwa jest różne od znaczenia, jakie temu określeniu nadaje prawo drugiego Umawiającego się Państwa, lub jeżeli ustalenie znaczenia takiego określenia w oparciu o prawo jednego z Umawiających się Państw nastręcza trudności, właściwe władze Umawiających się Państw mogą w celu zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu lub dla realizacji innego celu niniejszej Umowy ustalić wspólne znaczenie określenia dla celów tej Umowy.

W myśl art. 5 ust. 1 cytowanej Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Jak stanowi art. 5 ust. 4 cytowanej Umowy:

Postanowienia ustępu 3 nie mają zastosowania w stosunku do:

a)

korzyści przyznanych przez Umawiające się Państwo w artykułach 20, 21 i 22 oraz

b)

korzyści przyznanych przez Umawiające się Państwo w artykułach 17, 18, 19 i 24 niniejszej Umowy osobom fizycznym, które nie są ani obywatelami, ani nie mają statusu imigranta w tym Umawiającym się Państwie.

Właściwe władze Umawiających się Państw mogą wydać przepisy konieczne dla realizacji postanowień niniejszej Umowy, o czym mowa w art. 5 ust. 5 ww. Umowy.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ww. Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy określenie "zakład" oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.

Natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 2 ww. Umowy:

Określenie "zakład" oznacza w szczególności:

a)

filię,

b)

biuro,

c)

fabrykę,

d)

warsztat,

e)

kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,

f)

plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.

W myśl art. 6 ust. 3 cytowanej Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:

a)

placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,

b)

zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,

c)

zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

d)

stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,

e)

stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa.

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 ww. Umowy:

Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 5 tego artykułu, działa w Umawiającym się Państwie dla przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, to uważa się, iż w tym pierwszym Państwie istnieje zakład wtedy, kiedy osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym Państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr lub towarów.

Zgodnie z art. 6 ust. 5 cytowanej Umowy:

Nie będzie się traktować przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa za posiadające zakład w drugim Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że wykonuje tam czynności przez maklera, komisanta lub innego niezależnego przedstawiciela, o ile osoba ta działa w ramach swojej zwykłej działalności handlowej, niezależnie od tego, czy taki makler lub agent działa na rzecz jednego czy więcej mocodawców.

Jak stanowi art. 6 ust. 6 ww. Umowy:

Przedsiębiorstwo jednego z Umawiających się Państw nie będzie uważane za posiadające zakład w drugim Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że sprzedaje po zakończeniu targów handlowych, odbywających się w tym drugim Umawiającym się Państwie, wyroby lub towary, które wystawiało na takich targach handlowych.

W myśl art. 6 ust. 7 ww. Umowy:

Sam fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę mającą siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo tam wykonującą swoje czynności (przez posiadanie tam zakładu albo w inny sposób), nie oznacza, że jedna z nich jest zakładem drugiej.

Dla celów niniejszej Umowy określenie "zakład" oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. Umowy:

Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 cytowanej Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:

a)

zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,

b)

osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub

c)

osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 14 ust. 2 ww. Umowy:

W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera a zastosowanie mają postanowienia artykułu 7 niniejszej Umowy. W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera b zastosowanie mają postanowienia artykułu 8 niniejszej Umowy.

W myśl art. 21 Modelowej Konwencji:

Dochody, do których nie mają zastosowania pozostałe przepisy umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania.

Zarówno wykładnia art. 5 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, jak i wykładnia art. 8 w zw. z art. 14 ust. 2 cytowanej Umowy prowadzą do takiego samego rezultatu, tj. stwierdzenia, że analizowane dochody mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych, a tym samym Polska ma prawo opodatkować uzyskany przez Państwa, jako osób mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, przychód z innych źródeł z tytułu sprzedaży E-Shares.

Przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, powstał u Państwa w dniu otrzymania lub postawienia do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniędzy z tego tytułu, tj. wpływ na rachunek bankowy. Przychód ten będzie podlegał uwzględnieniu w stosownym zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym przez Państwa za 2021 r. o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, w terminie do 30 kwietnia 2022 r., zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, razem z pozostałymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym i od łącznej sumy zobowiązani będą Państwo obliczyć należny podatek.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Słusznie Państwo twierdzą, że nie jesteście Państwo zobowiązani do uiszczania zaliczek na podatek w związku z uzyskanym przychodem z innych źródeł, w trakcie roku podatkowego, tj. do zapłaty w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany zaliczki miesięcznej obliczonej jako iloczyn uzyskanego dochodu i najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku uzyskiwania przychodu z "innych źródeł" nie określił obowiązku uiszczania z tego tytułu zaliczek na podatek.

W celu dokonania obliczenia wysokości osiągniętego przez Państwa przychodu ze sprzedaży E-Shares, wyrażonego w walucie USD, zgodnie z treścią art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przeliczyć na złote osiągnięty przychód z uwzględnieniem kursu średniego USD ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. wpływu na Państwa rachunek bankowy wynagrodzenia za sprzedane E-Shares.

Jak stanowi art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Ponadto, jak Państwo wskazali w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, sprzedaż E Shares podlega opodatkowaniu w USA podatkiem dochodowym. Zysk osiągnięty ze sprzedaży E Shares jest traktowany, zgodnie z prawem podatkowym Stanów Zjednoczonych Ameryki jako "dochód efektywnie powiązany z USA" i w konsekwencji podlega amerykańskiemu federalnemu podatkowi dochodowemu, który traktuje zysk ze sprzedaży udziałów w spółce osobowej prowadzącej działalność handlową lub gospodarczą w USA przez osobę fizyczną spoza USA jako Dochód USA. Większość Dochodu USA uzyskanego przez Państwa ze sprzedaży E-Shares będzie stanowiła zysk kapitałowy podlegający opodatkowaniu według progresywnych stawek do 20% zgodnie z amerykańskimi uregulowaniami prawnymi. Niewielka część zysku będzie opodatkowana jako zwykły zysk podlegający opodatkowaniu według progresywnych stawek do 37%. Natomiast dokładne obliczenie należnego podatku w USA nastąpi po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie przez Państwa E-Shares na rzecz inwestorów. Zgodnie z amerykańskim Kodeksem, gdy jakakolwiek część zysku ze sprzedaży udziałów w spółce przez zagranicznego zbywającego jest traktowana jako Dochód USA, nabywca jako płatnik podatku musi pobrać podatek w wysokości 10% wypłaconej kwoty.

W niniejszej sprawie w momencie wypłaty na Państwa rzecz, zysku ze sprzedaży E-Shares, nabywca E-Shares (inwestor), jako płatnik podatku w USA pobrał podatek dochodowy w wysokości 10% wypłacanej kwoty (10% zaliczka na podatek).

Z Państwa informacji wynika, że zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez amerykański urząd skarbowy, nierezydent podatkowy USA, posiadający jednostki uczestnictwa lub ich odpowiedniki rodzaju E-Shares w spółce osobowej, posiadającej stałą placówkę w USA jest traktowany jako posiadający stały zakład w USA, w rozumieniu art. 8 ust. 1 cytowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Stanami Zjednoczonymi. W konsekwencji, USA w oparciu o cytowane powyżej art. 5, 8 i 14 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz prawo wewnętrzne, USA - opodatkowuje uzyskany przez Państwa zysk ze sprzedaży E-Shares.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu:

Podwójnego opodatkowania dochodów będzie się unikać w następujący sposób: zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Przechodząc natomiast na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl art. 27 ust. 9 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Zgodnie z art. 27 ust. 9a ww. ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji do opisanego we wniosku przychodu uzyskanego przez Państwa w 2021 r. ze sprzedaży E-Shares - zastosowanie znajdzie metoda odliczenia proporcjonalnego, zawarta w treści cytowanego art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc będą mieli Państwo możliwość odliczenia od podatku do zapłaty w Polsce, obliczonego od łącznych dochodów osiągniętych w 2021 r. zarówno w Polsce, jak i w USA, podatku zapłaconego w USA. Odliczenie to nie będzie mogło jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie będzie przypadała na dochód uzyskany w USA.

W celu odliczenia wysokości podatku zapłaconego w USA, wyrażonego w USD, który to podatek, w wysokości 10% uzyskanego przychodu został pobrany przez płatnika, i który będą mogli Państwo odliczyć od kwoty podatku należnego w Polsce, powinni Państwo, zgodnie z treścią art. 11a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty tego podatku przez płatnika.

Jak stanowi art. 11a ust. 3 ww. ustawy:

Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Wskazali Państwo także w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, że spółka amerykańska, dostarczy Państwu stosowne dokumenty związane ze sprzedażą E-Shares, złożone do właściwego urzędu skarbowego w Stanach Zjednoczonych. Następnie zobowiązani będziecie Państwo do złożenia stosownego zeznania podatkowego w USA, za rok podatkowy, w którym sprzedane zostały E-Shares. Po dokonaniu rocznego obliczenia podatku, wystąpią Państwo o zwrot nadpłaty podatku (jeżeli Podatek należny w USA będzie niższy od 10% zaliczki na podatek) albo będziecie Państwo musieli dopłacić brakującą kwotę podatku (jeżeli Podatek należny w USA będzie wyższy od 10% zaliczki na podatek).

Zatem w sytuacji, gdy ostatecznie uiszczony przez Państwa Podatek w USA będzie wyższy od 10% zaliczki na podatek, w stosunku do różnicy podatku, jaką Państwo będziecie musieli dopłacić, należy ustalić odrębną datę zapłaty (zgodnie z datą dokonania faktycznej zapłaty przez Państwa podatku w USA) i zastosować kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dopłaty różnicy podatku.

Z uwagi na to, że podatek należny w USA będzie wynikał z rocznego zeznania podatkowego składanego przez Państwa w USA, już po zakończeniu roku podatkowego, ewentualna różnica pomiędzy 10% zaliczką na podatek a podatkiem należnym w USA zostanie zapłacona przez Państwa już w kolejnym roku, to uprawnieni Państwo będą do odliczenia tej dodatkowej kwoty podatku zapłaconego w USA od podatku dochodowego należnego w Polsce za rok w którym dokonano sprzedaży E-Shares.

Zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, że w przypadku, gdy złożą Państwo roczne zeznanie podatkowe w USA, po dacie złożenia zeznania rocznego (PIT-36) w Polsce, zgodnie z uregulowaniami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie podatku zapłaconego w USA będzie możliwe poprzez dokonanie odpowiedniej korekty zeznania podatkowego składanego w Polsce.

Stosownie do treści art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.):

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Zeznanie podatkowe składa się za rok podatkowy obowiązujący w Polsce. W zeznaniu tym oprócz dochodów uzyskanych w Polsce, uwzględnia się dochody uzyskane w tym samym roku poza granicami Polski oraz zapłacony podatek od tego dochodu.

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Od sumy dochodów uzyskanych w kraju i zagranicą, w danym roku kalendarzowym należy obliczyć należny podatek według obowiązującej w danym roku podatkowym skali podatkowej. Następnie, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Ewentualna różnica, tj. dopłata podatku zagranicą, która będzie miała miejsce po zakończeniu roku podatkowego w Polsce i po złożeniu za ten rok zeznania, a która będzie dotyczyła dochodu osiągniętego zagranicą i opodatkowanego w Polsce, powinna być uwzględniona w korekcie zeznania.

Natomiast w sytuacji, gdy polski rezydent podatkowy odliczy w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym podatek zapłacony za granicą, zgodnie z metodą, o której mowa w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (proporcjonalne zaliczenie), a następnie otrzyma zwrot w całości lub w części odliczonych kwot podatku zapłaconego za granicą, powinien, zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, doliczyć odpowiednio odliczone poprzednio kwoty w zeznaniu składanym za rok, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 3a ww. ustawy:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W związku z powyższym, kwotę podatku należnego w USA podlegającego odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku, przy czym dniem zapłaty podatku jest dzień pobrania 10% zaliczki na podatek oraz, w razie konieczności dopłaty podatku w USA powyżej 10% zaliczki na podatek, dzień zapłaty różnicy do wysokości Podatku należnego w USA.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

* zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan P. S. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl