0114-KDIP3-1.4011.317.2024.2.LS - Opodatkowanie dochodów ze sprzedaży roślin ozdobnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.317.2024.2.LS Opodatkowanie dochodów ze sprzedaży roślin ozdobnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów ze sprzedaży roślin ozdobnych.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 maja 2024 r. (data wpływu 27 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od kilku lat jest Pani pasjonatką i kolekcjonerką roślin ozdobnych. Rośliny te rozmnaża Pani na własne potrzeby. Chciałaby Pani nadwyżki zacząć wystawiać na stronach internetowych przeznaczonych/powiązanych z tematyką roślinną. Nie jest Pani rolnikiem w ustawowym znaczeniu tego słowa oraz nie posiada gruntów rolnych. Rośliny w prywatnej kolekcji hoduje Pani w sposób nieprzetworzony, naturalny oraz są w Pani posiadaniu co najmniej 3 miesiące, zanim zostaną rozmnożone. Kolekcję trzyma Pani w mieszkaniu 41 m2, w bloku. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Rośliny trafiałyby do innych kolekcjonerów, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Pytanie

Czy sprzedaż roślin pozyskanych z własnej domowej uprawy, które zostały rozmnożone w sposób naturalny i nieprzetworzony oraz będący w Pani posiadaniu co najmniej kilka miesięcy są zwolnione z podatku PIT?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie przepisów prawa, sprzedaż nadwyżek roślinnych z prywatnej kolekcji nie podlega opodatkowaniu, jeśli nadwyżki te zostały pozyskane w sposób naturalny oraz nieprzetworzony, a ich okres wzrostu wynosi co najmniej 1 miesiąc. Dodatkowo wg ustawy nie ma obowiązku prowadzenia ich ewidencji oraz obowiązku fakturowania oraz nie ma obowiązku wykazywania ich w ewidencji przychodów, ponieważ sprzedaż tych roślin będzie stanowić działalność rolniczą. Nadwyżki roślin z własnej uprawy, rozmnożone w sposób naturalny oraz nieprzetworzony będące w Pani posiadaniu powyżej okresu kilku miesięcy (ustawa mówi o co najmniej 1 miesiącu), trzymane oraz uprawiane w domu, czyli pomieszczeniu mieszkalnym, nie jest zaliczana także do działów specjalnych produkcji rolnej, które określa art. 2 ust. 3 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są: * działy specjalne produkcji rolnej.

Jednakże zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

* miesiąc - w przypadku roślin,

* 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

* 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

* 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).

"Nieprzetworzony" - to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego "przetwarzać" znaczy tyle, co "przekształcić coś twórczo" albo "zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd" (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl natomiast art. 2 ust. 3a ww. ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego" określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji - do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W pkt 3 ww. ww. Tabeli wymienia się uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a)

rośliny ozdobne;

b)

pozostałe.

W świetle ww. przepisów, jeżeli rośliny nie są uprawiane w szklarniach lub ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy te nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli przy tym, rośliny te są przetrzymywane przez co najmniej miesiąc, w trakcie którego to okresu następuje ich biologiczny wzrost, to dochody uzyskane z ich sprzedaży stanowią dochody z działalności rolniczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pani pasjonatką i kolekcjonerką roślin ozdobnych. Nie jest Pani rolnikiem oraz nie posiada gruntów rolnych. Rośliny w prywatnej kolekcji hoduje Pani w sposób nieprzetworzony, naturalny oraz są w Pani posiadaniu co najmniej 3 miesiące, zanim zostaną rozmnożone. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Rośliny trafiałyby do innych kolekcjonerów, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że działalność, którą Pani opisała, mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej (okres przechowywania roślin wynosi co najmniej miesiąc), nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów uzyskanych ze sprzedaży roślin ozdobnych - zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie będzie Pani objęta obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży roślin.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako: "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl