0114-KDIP3-1.4011.285.2020.2.EC - Skutki podatkowe przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.285.2020.2.EC Skutki podatkowe przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie piekarni i sprzedaż wytwarzanych produktów, w tym we własnych sklepach. Dodatkowo Wnioskodawca posiada nieruchomości, których powierzchnia częściowo jest wykorzystywana na prowadzenie sklepów piekarni, a częściowo Wnioskodawca w ramach swojej działalności wynajmuje je na rzecz osób trzecich.

Z uwagi na skalę prowadzonej działalności, Wnioskodawca chce ograniczyć ryzyko biznesowe jakie wiąże się z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca pragnie umożliwić dorosłym synom płynną sukcesję prowadzonej działalności. Celem Wnioskodawcy jest bowiem stopniowe ograniczenie jego aktywności zawodowej na rzecz synów. Dlatego też, Wnioskodawca chciałby, aby działalność piekarni była prowadzona w formie spółki komandytowej, w której wspólnikami byłby Wnioskodawca wraz z synami (na późniejszym etapie "udziały" Wnioskodawcy zostałyby przekazane także na rzecz jego synów).

Powyższe Wnioskodawca zamierza zrealizować poprzez:

a.

przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"). Przekształcenie nastąpi zgodnie z art. 5841 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 2217 z późn. zm.; dalej: "k.s.h.").

b.

sprzedaż części udziałów w Spółce na rzecz synów, w wyniku czego staną się oni obok Wnioskodawcy udziałowcami Spółki.

c.

przekształcenie Spółki w spółkę komandytową, w której wspólnikami (komandytariuszami) będą Wnioskodawca oraz jego synowie.

Konieczność przekształcenia się najpierw w spółkę z o.o., a dopiero potem w spółkę komandytową wynika z faktu, że zgodnie z przepisami prawa handlowego, osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może przekształcić swoje przedsiębiorstwo wyłącznie w jednoosobową spółkę z o.o. Niemożliwe jest przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej bezpośrednio w spółkę komandytową.

Tytułem uzupełnienia można zaznaczyć, że Wnioskodawca rozważał również aport swojego przedsiębiorstwa do spółki komandytowej. Niestety, pomimo prostoty i podobnych konsekwencji podatkowych, aport taki nie zapewnia przejścia umów związanych z prowadzoną działalnością w drodze sukcesji (bez potrzeby uzyskiwania zgód kontrahentów). Tymczasem, ze względów biznesowych, dla Wnioskodawcy niezbędna jest płynna sukcesja zawartych umów - w szczególności umów z Agencją (...), umów kredytowych, umów leasingu, umowy długoterminowej z Zakładem (...) (warunki umowy były indywidualnie negocjowane), jak również ponad pięćdziesięciu umów zawartych na wynajem lokali sklepowych (które Wnioskodawca wynajmuje od podmiotów zewnętrznych), które to umowy mają istotne znaczenie dla prowadzonego biznesu.

W odniesieniu do planowanego przekształcenia, zgodnie z przepisami k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa. W konsekwencji, z chwilą wpisu Spółki do rejestru, przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Wnioskodawcę stanie się własnością Spółki. Spółce przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Spółka przejmie bowiem z mocy prawa prawo własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w tym wszystkich wymienionych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Spółka wstąpi również z mocy prawa w prawa i obowiązki Wnioskodawcy wynikające z wszelkich umów zawartych w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Spółka będzie kontynuowała działalność piekarni.

Wnioskodawca planuje przed dokonaniem przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę, wyłączyć z tej działalności nieruchomości komercyjne, w których część powierzchni wykorzystywana jest na sklepy piekarni, a pozostała powierzchnia jest wynajmowana (nieruchomości te zostaną niejako przeniesione na sam moment przekształcenia do majątku prywatnego). Wyłączenie obejmie budynek handlowy (wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym się on znajduje), lokal użytkowy oraz wybudowany niedawno pawilon (wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym się on znajduje) - dalej: "Nieruchomości komercyjne". Nieruchomości te nie są używane do działalności produkcyjnej.

Jak wskazano powyżej, budynek i lokal użytkowy są obecnie częściowo przedmiotem wynajmu (opodatkowanego VAT), zaś częściowo są wykorzystywane jako sklepy, w których są sprzedawane wyroby piekarni. Co do pawilonu Wnioskodawca czeka obecnie na pozwolenie na jego użytkowanie (w przyszłości on też będzie przedmiotem wynajmu opodatkowanego VAT - częściowo do podmiotów zewnętrznych, a częściowo wynajem do Spółki / spółki komandytowej na prowadzenie sklepu, w którym będą sprzedawane wyroby piekarni). Nabycie budynku, lokalu oraz praw użytkowania wieczystego gruntów nie podlegało opodatkowaniu VAT. Natomiast w związku z budową pawilonu Wnioskodawca odliczał podatek VAT zawarty w fakturach związanych z tą budową.

Wnioskodawca zamierza kontynuować wynajem Nieruchomości komercyjnych (nie będą one wykorzystywane do celów osobistych). Po dokonanym przekształceniu, Wnioskodawca w związku z wynajmem, będzie zobowiązany założyć nową, jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której będzie prowadził wynajem Nieruchomości komercyjnych (wynajem opodatkowany VAT). Część powierzchni wykorzystywana na sklepy piekarni będzie wynajmowana na rzecz Spółki powstałej w wyniku przekształcenia (docelowo na rzecz spółki komandytowej), natomiast pozostała powierzchnia będzie wynajmowana osobom trzecim tak jak dotychczas.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku wystąpienia przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w Spółkę, Wnioskodawca uzyska przychód podlegający opodatkowaniu PIT?

2. Czy wyłączenie z działalności Nieruchomości komercyjnych przed dokonaniem przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę, w celu wykorzystywania ich na potrzeby wynajmu w nowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT ?

Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź na pytanie Nr 2 zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w Spółkę nie będzie dla Wnioskodawcy skutkowało uzyskaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Zgodnie z art. 551 § 5 k.s.h. przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą). Przekształcenia tego dokonuje się w trybie przepisów art. 5841-58413 k.s.h.

Artykuł 5841 § 1 k.s.h. stanowi, że przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą, z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Natomiast jak wynika z art. 5842 § 1 i § 2 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego, przy czym spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Jak stanowi zaś art. 5842 § 3 k.s.h., przekształcany przedsiębiorca staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

Również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 285 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa), stanowią że jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy prawa, składniki majątku służące aktualnie prowadzeniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę staną się w wyniku przekształcenia składnikami majątkowymi stanowiącymi własność nowopowstałej Spółki, której Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem. Sukcesja między przedsiębiorcą przekształcanym, a spółką przekształconą ma bowiem charakter sukcesji uniwersalnej (z wyjątkami enumeratywnie w ustawie wskazanymi).

Warto zaznaczyć, że wprowadzeniu do k.s.h. przepisów umożliwiających przekształcenie działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę kapitałową na zasadach sukcesji uniwersalnej nie towarzyszyły komplementarne zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387ze zm., dalej: "ustawa o PIT"). Przepisy ustawy o PIT nie regulują wprost skutków przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. dokonanego na podstawie art. 5841 i n.k.s.h.

Co jednak ważne, żaden przepis ustawy o PIT nie przewiduje, że zdarzenie polegające na przekształceniu działalności gospodarczej w spółkę kapitałową wiąże się z powstaniem przychodu dla przedsiębiorcy przekształcanego. W konsekwencji, jeżeli żaden przepis ustawy o PIT nie wskazuje, że takie przekształcenie skutkuje powstaniem przychodu po stronie przedsiębiorcy przekształcanego, to wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe nie będzie się wiązało z powstaniem dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

W szczególności w omawianym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT. Zgodnie z powołanym przepisem do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. Jak wskazano powyżej, na podstawie przepisów k.s.h. w chwili przekształcenia Spółka wstąpi we wszystkie prawa majątkowe Wnioskodawcy związane z przekształcanym przedsiębiorstwem, co oznacza, że z mocy prawa stanie się właścicielem wszystkich składników przekształcanego przedsiębiorstwa. W konsekwencji, w omawianej sytuacji, nie dojdzie do zbycia składników majątkowych, gdyż składniki majątku Wnioskodawcy staną się z mocy prawa składnikami majątku Spółki, jako quasi-kontynuatora prawnego przedsiębiorcy.

Ponadto, do omawianego zdarzenia przyszłego nie znajdzie również zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Zgodnie z powołanym przepisem za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego, jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie, albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego, przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 158 § 1 k.s.h. jeżeli wkładem do spółki w celu pokrycia udziału ma być w całości albo w części wkład niepieniężny, umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, jak również liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT znajdzie zatem zastosowanie do wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego, który jak wynika z powołanych powyżej przepisów k.s.h., stanowi na gruncie tej ustawy, odrębną procedurę, odmienną od przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej. W konsekwencji przywołany przepis nie może mieć zastosowania do procesu, jakim jest przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o. Ten rodzaj przekształcenia nie opiera się na aporcie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej, lecz jest w istocie przeniesieniem wyodrębnionego majątku przedsiębiorcy na inny podmiot, będący kontynuatorem prowadzonej działalności. Po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie więc do uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

W związku z przekształceniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w Spółkę, dokonanego na podstawie przepisów k.s.h., z chwilą przekształcenia, Wnioskodawca stanie się wspólnikiem Spółki powstałej w wyniku przekształcenia.

W wyniku tego przekształcenia majątek jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie ulegnie zwiększeniu, (majątek jednoosobowej działalności gospodarczej przekształconej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie wyższy od majątku przedsiębiorstwa istniejącego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia).

Zatem przekształcenie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w Spółkę nie spowoduje powstania przychodu. Wnioskodawca nie uzyska bowiem żadnego przysporzenia, żadnego zwiększenia swojego majątku. Na taką konkluzję nie ma wpływu wyłączenie Nieruchomości komercyjnych z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej i prowadzenie nowej działalności w zakresie ich wynajmu. Te składniki nie są bowiem kluczowe dla działalności piekarni, ponieważ nie odbywa się w nich produkcja, część ich powierzchni jest wykorzystywana tylko do sprzedaży wyrobów.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę, Wnioskodawca nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, m.in.:

* z dnia 25 lipca 2019 r., sygn. 0114-KD1P3-1.4011.328.2019.1.AC

* z dnia 11 lutego 2019 r., sygn. 0112-KD1L3-3.4011.405.2018.3.MM

* z dnia 24 września 2018 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.387.2018.1

* z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.352.2017.1.MN

* z dnia 4 stycznia 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.320.2017.1.MST.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, z późn. zm.; dalej "k.s.h"), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy współkę kapitałową).

Jak stanowi art. 5842 § 1 k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 5842 § 2 k.s.h.).

Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 3 k.s.h.). Jednocześnie, art. 5844 k.s.h. precyzuje, że do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Jak to zostało zaznaczone powyżej, jednoosobowej spółce kapitałowej, powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, przysługują wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształconego.

W myśl art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Analizując konsekwencje podatkowe w odniesieniu do przekształcenia przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

W wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej. Ten rodzaj przekształcenia nie opiera się bowiem na aporcie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej, lecz jest w swej istocie przeniesieniem wyodrębnionego majątku przedsiębiorcy na podmiot inny. Przekształcenie przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową to proces zmierzający do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa. Mamy tu bowiem do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną dzielności, a nie z dwoma odrębnymi podmiotami. Tym samym nie dochodzi do objęcia udziałów (akcji) spółki przekształconej w zamian za aport.

Konsekwencją podatkową przekształcenia jest przede wszystkim zmiana źródła przychodów i sposobu jego opodatkowania. W miejsce dochodu z działalności gospodarczej pojawia się przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Podkreślić jednakże trzeba, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który przekształca się w jednoosobową spółkę kapitałową będzie miał - na dzień przekształcenia - obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy, zgodnie z art. 24 ust. 3f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że po stronie Wnioskodawcy - w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową - nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wyjaśnić należy, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl