0114-KDIP3-1.4011.202.2017.1.ES - Opodatkowanie podatkiem liniowym ponownie rozpoczętej w trakcie roku podatkowego działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.202.2017.1.ES Opodatkowanie podatkiem liniowym ponownie rozpoczętej w trakcie roku podatkowego działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym ponownie rozpoczętej w trakcie roku podatkowego działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym ponownie rozpoczętej w trakcie roku podatkowego działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w okresie od 24 maja 2016 r. do 31 maja 2017 r. prowadził indywidualną działalność gospodarczą pod nazwą skróconą "V" polegającej na świadczeniu usług pośrednictwa w sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego i usług wytwarzanych przez firmę G. AB (dalej "Producent") z siedzibą w Szwecji. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej przedmiotem działalności była "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" (PKD 74.90.Z). Wnioskodawca prowadził ewidencję podatkową w postaci księgi przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca nie złożył oświadczenia o wyborze liniowej stawki podatku, w związku z czym zobowiązanie podatkowe ustalał stosując skalę podatkową - zarówno w zeznaniu rocznym za 2016 r. jak i na etapie zaliczek na podatek za okres dwóch kwartałów 2017 r.

Wnioskodawca prowadził negocjacje w sprawie warunków współpracy z Producentem. Negocjacje przedłużały się i wobec niepodpisania nowego kontraktu Wnioskodawca zdecydował o zakończeniu działalności gospodarczej i jej wyrejestrowaniem na dzień 31 maja 2017 r. (data wykreślenia wpisu to 7 czerwca 2017 r.). Wnioskodawca zadbał jednocześnie o rozwiązanie umów wsparcia działalności gospodarczej V przez takie podmioty jak Biuro Rachunkowe czy firma udostępniająca powierzchnię biurową.

Wnioskodawca planuje jednak ponownie rozpocząć działalność gospodarczą w tym samym zakresie najwcześniej począwszy od 20 lipca 2017 r. składając wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Nowa działalność będzie polegać na świadczeniu usług pośrednictwa na rzecz Producenta. Wnioskodawca zakłada bowiem, że może dojść do porozumienia w sprawie warunków współpracy z Producentem, w związku z czym dojdzie do podpisania nowego kontraktu i w rezultacie ponownego podjęcia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Jednocześnie wnioskodawca planuje rozszerzenie działalności gospodarczej o działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.2).

Planowana działalność gospodarcza będzie prowadzona pod niezmienioną nazwą w oparciu o nowo zaprowadzoną ewidencję w postaci księgi przychodów i rozchodów.

Równolegle do negocjacji nowego kontraktu wnioskujący prowadzi również rozmowy z innymi potencjalnymi pracodawcami na świadczenie usług w oparciu o umowę o pracę.

Działając na podstawie art. 9a ust. 2 updf Wnioskodawca oświadczy we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy rozpoczęcie działalności w 2017 r. na podstawie nowego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej uprawnia do zastosowania stawki liniowej 19% w stosunku do dochodu uzyskanego po dacie wpisu, po warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze podatku liniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9a ust. 2 updf podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowana dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tj. podatkiem liniowym 19% W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 styczna roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku ze jego planowane działania stanowią rozpoczęcie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego 2017 i uprawiają go do złożenia wniosku o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c upgf przy czym Wnioskodawca skorzysta z oświadczenia w treści wniosku CEIDG.

Jeżeli w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarpowego dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ton podmiot formy opodatkowania określonej w art. 30c updf. Złożenie formularza CEiDG-1 z informacją o likwidacji działalności stanowi jednocześnie powiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Tezy te wynikają z ugruntowanej linii interpretacyjnej wyrażonej m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2009 r. sygn lPPB1/415-573/09-2/MT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 maja 2011 r. sygn. ITPB1/415-165/11/AMN,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 września 2015 sygn. IBPB-1-1/4511 -263/15/Wrz,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 maja 2016 r., sygn IBPB-1-1/4511-169/WRz.

Powołane interpretacje prezentują pogląd, zgodnie z którym skoro podatnik zawiadomi wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej ze wszelkim konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych, to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw, aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Artykuł 9a ust. 2 updf nie zawiera ograniczeń w zakresie wyboru stawki liniowej ze względu na prowadzenia działalności gospodarczej w poprzednich okresach lub w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej. Ustawodawca wprowadzi ograniczenia uprawnień podatników rozpoczynających działalność gospodarczą przykładowo w przypadku możliwość korzystania z jednorazowej amortyzacji, wprowadzając wyłączenie określone w art. 22k ust. 1 updf. Jeżeli więc fakt uprzedniego prowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika odbiera mu preferencje związane z faktem rozpoczęcia działalności gospodarczej w roku podatkowym ustawa wprost i w sposób ścisły wprowadza w tym zakresie normę prawa. W zakresie korzystania ze stawki liniowej ograniczenie ma inny charakter i jest uzależnione od przedmiotu działalności gospodarczej pokrywającej z czynnościami wykonywanymi na rzecz aktualnego lub byłego pracodawcy przedsiębiorcy.

W przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca nie zawiesił działalności gospodarczej, ale zakończył ją dopełniając obowiązków formalnych z tym związanych Powodem zakończenia działalności gospodarczej było zakończenie współpracy z Producentem. którego wyrób był jedynym asortymentem oferowanym do sprzedaży na rynku polskim w ramach działalności gospodarczej. Zakończenie tej współpracy oznaczało zakończenie działalności gospodarczej Wnioskodawcy, nie zamierzał on bowiem kontynuować działalności gospodarczej w oparciu o sprzedaż innych wyrobów i współpracę z innymi dostawcami.

Okoliczności sprawy spowodowały ponowne nawiązanie współpracy z Producentem na nowych warunkach i rozpoczęcie działalności gospodarczej wcześniej zakończonej.

W związku z tym, działając na podstawie art. 9a ust. 2 upof Wnioskodawca ma prawo złożyć oświadczenie o wyborze podatku linowego przed uzyskaniem pierwszego przychodu z działalności którą planuje rozpocząć najwcześniej od 20 lipca 2017 r. Dochód uzyskany z działalności rozpoczętej najwcześniej 20 lipca 2017 r. opodatkowany będzie na zasadach określonych w art. 30c updf.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl