0114-KDIP3-1.4011.125.2022.2.MZ - Zwolnienie z PIT wygranych w grach hazardowych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.125.2022.2.MZ Zwolnienie z PIT wygranych w grach hazardowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją loterii promocyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z organizacją loterii promocyjnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka Akcyjna (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) rozważa w przyszłości zawieranie umów dotyczących organizacji loterii promocyjnej na zlecenie Wnioskodawcy. Jest to jedna z form wsparcia sprzedaży produktów Wnioskodawcy. Wykonawcą umowy (dalej również jako: Zleceniobiorcą) będzie firma profesjonalnie zajmująca się organizacją i przeprowadzaniem akcji marketingowych.

Zgodnie z regulaminem loterii, to Zleceniobiorca będzie organizatorem loterii. Przedmiotem umowy będzie organizacja i przeprowadzenie przez Zleceniobiorcę, jako urządzającego, loterię promocyjną w myśl definicji określonej w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Do zadań Wykonawcy będzie należało m.in.:

a)

opracowanie zasad i schematów działania loterii,

b)

przygotowanie regulaminu loterii,

c)

złożenia do odpowiedniego organu wniosku na organizacje loterii oraz uzyskanie zezwolenia właściwego organu na urządzenie loterii,

d)

ustanowienie wymaganego ustawą o grach hazardowych zabezpieczenia wypłaty nagród w postaci uzyskania bankowej gwarancji wypłaty nagród na kwotę stanowiącą równowartość wartości puli nagród brutto przewidzianych do wręczenia laureatom zgodnie z regulaminem loterii;

e)

przekazanie Wnioskodawcy kopii zezwolenia właściwego organu na urządzenie loterii,

f)

organizacja loterii zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami prawa podatkowego,

g)

powołanie osoby lub osób do nadzoru nad przebiegiem loterii (osoba posiadająca świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Sprawiedliwości lub osoba przeszkolona przez organizatora zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa),

h)

przeprowadzenie zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami regulaminu postępowania reklamacyjnego w zakresie ewentualnych roszczeń zgłoszonych przez uczestników w loterii,

i)

koordynacja przebiegu loterii, losowań oraz wykonania wszelkich zobowiązań organizatora loterii wynikających z regulaminu loterii,

j)

systematyczne i prawidłowe sporządzanie dokumentacji wymaganej przy obsłudze loterii, a w szczególności przy obsłudze losowań,

k)

zakup nagród do loterii zgodnie z kosztorysem i regulaminem loterii,

l)

wydanie laureatom loterii nagród,

m)

rozliczenie w imieniu laureatów należnych podatków od wygranych w loterii, jeżeli obowiązek taki powstanie,

n)

wykonanie innych czynności, określonych w kosztorysie. Wartość części nagród może przekroczyć kwotę zwolnioną z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

Loteria będzie urządzana i prowadzona przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w Polsce. Zatem odpowiadając na zadane pytanie Spółka udziela odpowiedzi twierdzącej - Loteria promocyjna będzie urządzana i prowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W zależności od rodzaju nagrody, jednorazowa wartość niektórych nagród może przekraczać 2.280 zł. Jednak jednorazowa wartość części nagród może nie przekraczać 2.280 zł. W ramach wniosku spółka wnioskuje o przyjęcie w stanie przyszłym sytuacji, w której możliwe jest nieprzekroczenie, ale również przekroczenie przedmiotowej kwoty.

Na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych, zezwolenie niezbędne na przeprowadzenie loterii promocyjnej uzyskiwać będzie Zleceniobiorca. Przy czym według wiedzy Spółki zezwolenia takiego co do zasady nie wydaje Minister Finansów, ale Dyrektor Izby Administracji Skarbowej na podstawie art. 32 ust. 3 i nast. Ustawy o grach hazardowych. Tym niemniej, jeżeli rzeczywiście konieczne będzie uzyskanie zezwolenia Ministra Finansów, to takie zezwolenie uzyska Zleceniobiorca.

Loterie kierowane będą do konsumentów. Wynika to z faktu, iż co do zasady loterie mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki wśród konsumentów. Zatem loterie kierowane są do osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak, jeżeli w loteriach będą brały udział osoby, które prowadzą działalność gospodarczą to z perspektywy Spółki ich udział nie będzie ściśle związany z ich działalnością gospodarczą. Spółka nie weryfikuje bowiem, czy uczestnik prowadzi lub nie działalność gospodarczą.

Koszt nagród jest częścią wynagrodzenia płaconego przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy. Zatem w ostatecznym rozrachunku koszt poniesie Wnioskodawca. Nagrody będzie wydawał Zleceniodawca. Koszty organizacji loterii poniesie Wnioskodawca płacąc wynagrodzenie Zleceniobiorcy, które będzie zawierało m.in. zarówno koszt nagród jak i wynagrodzenie Zleceniobiorcy.

Pytanie

Czy na Wnioskodawcy z tytułu wygranych w loterii promocyjnej spoczywać będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związane z pobraniem i wpłaceniem do urzędu skarbowego podatku oraz złożeniu odpowiednich deklaracji do urzędu skarbowego z tego tytułu?

Państwa stanowisko w sprawie

Na Wnioskodawcy z tytułu wygranych w loterii promocyjnej nie będą spoczywać obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związane z pobraniem i wpłaceniem do urzędu skarbowego podatku oraz złożenia odpowiednich deklaracji do urzędu skarbowego z tego tytułu.

UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT), wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach hazardowych tam wymienionych, w tym w loteriach promocyjnych jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Ustawowa definicja gier hazardowych zawarta została w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, który stanowi, że grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Loteria promocyjna jest przedmiotem niniejszego wniosku. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1. są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Wart. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT wskazano, że jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Płatnicy na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10. przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Analizując treść powyższych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy to Zleceniobiorca jako organizator loterii promocyjnej, zobowiązany będzie do wypełnienia obowiązków płatnika, o których mowa w przytoczonych przepisach. Zleceniobiorca bowiem będzie odpowiadał za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich wymagań formalnych, w szczególności za przeprowadzenie procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, za uzyskanie gwarancji bankowych wypłacalności nagród przewidzianych dla laureatów oraz za rozpatrywanie reklamacji i roszczeń uczestników loterii.

To również Zleceniobiorca będzie nabywał i wydawał nagrody laureatom loterii. Innymi słowy Zleceniobiorca będzie "podmiotem dokonującym świadczeń", o którym mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o PIT spełniać będzie tym samym definicję płatnika wskazaną w tym przepisie. W szczególności, jeżeli Zleceniobiorca odpowiada za wykonanie czynności związanych organizacją i przeprowadzeniem loterii, zarówno w stosunku do właściwych organów (Dyrektora Izby Administracji Skarbowej), jak i w stosunku do podmiotów zewnętrznych (uczestników loterii), to należy uznać, że to Zleceniobiorca będzie pełnił obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu nagród rzeczowych wydanych uczestnikom, tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. W konsekwencji, to Zleceniobiorca jako wykonawca loterii promocyjnej będzie obowiązany do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Tym samym, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej. Na taką konkluzje wskazują również przepisy ustawy o grach hazardowych.

W szczególności, to urządzający loterie występuje do właściwego organu o uzyskanie zgody na jej realizację składając wniosek o którym mowa w art. 39 ustawy o grach hazardowych. W rezultacie, to Zleceniodawca, jako urządzający loterię, będzie adresatem decyzji organu, zezwalającej na organizacje loterii, a nie będzie nim Wnioskodawca. Zatem uzyskanie decyzji właściwego organ podatkowego zezwalającej na urządzenie loterii przez Zleceniobiorcę potwierdza, że to Zleceniobiorca jest organizatorem loterii. Jednocześnie, podkreślenia wymaga, że na podstawie art. 20 ust. 8 ustawy o grach hazardowych wysokość wygranej albo przegranej w grze hazardowej stanowi tajemnicę jej uczestnika, której jest obowiązany przestrzegać podmiot urządzający tę grę. Informacje o wysokości wygranej albo przegranej są ujawniane wyłącznie na żądanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, organów Krajowej Administracji Skarbowej, funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej i Policji, a także sądu i prokuratora w związku z toczącym się postępowaniem. Informacje o wysokości wygranej albo przegranej są ujawniane także na żądanie Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w ramach prowadzonego postępowania sprawdzającego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.

W rezultacie, relacja powyższego obowiązku zachowania w tajemnicy wysokości wygranej/ przegranej w stosunku do obowiązków płatnika PIT, prowadzić powinna do wniosku, że Wnioskodawca jako osoba, która prawnie jest pozbawiona dostępu do informacji o wygranych w loterii, nie może być zobowiązana do rozliczenia od tych wygranych podatku dochodowego. Przeciwne rozumienie stawiałoby w sprzeczności przepisy obu ww. ustaw.

Mając na uwadze powyższe, gry hazardowe w formie loterii są szczególnym rodzajem akcji marketingowych, w których obowiązki płatnika spoczywają na urządzającym loterię, którym jest Zleceniobiorca. Na taką konkluzje wskazują również następujące interpretacje indywidualne: Interpretacja z dnia 14.08.2020, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.439.2020.2.JŚ "Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wykonawca - organizator loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności, w tym m.in. za przeprowadzenie procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, za uzyskanie gwarancji bankowych wypłacalności nagród przewidzianych dla laureatów oraz za rozpatrywanie reklamacji i roszczeń uczestników loterii.

Zatem, skoro to wykonawca loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za wykonanie czynności związanych z jej organizacją i przeprowadzeniem, zarówno w stosunku do właściwych instytucji, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, jak i w stosunku do podmiotów zewnętrznych (uczestników loterii), to należy stwierdzić, że to wykonawca loterii będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagród rzeczowych wydanych uczestnikom, tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W konsekwencji, wykonawca loterii promocyjnej będzie obowiązany do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej." Interpretacja z dnia 19.05.2020, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.241.2020.1.JŚ "Zatem zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym, to Wnioskodawca jest organizatorem loterii promocyjnych, jest On bowiem adresatem uzyskanego zezwolenia na urządzenie i przeprowadzenie loterii promocyjnej, odpowiada za ich prawidłową organizację, spełnienie obowiązków związanych obsługą procesu reklamacyjnego oraz podmiotem zobowiązanym do zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest Wnioskodawca, na którym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu." Interpretacja z dnia 19.12.2019, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.537.2019.2.MG "Tym samym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy z tytułu nagród jakie Spółka będzie wydawała uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach loterii promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Spółkę na zlecenie Klientów, w sytuacji gdy nie będą one podlegały zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To Spółka będzie bowiem organizatorem loterii promocyjnych, będzie adresatem uzyskanego zezwolenia na urządzanie i przeprowadzanie loterii promocyjnych, odpowiadać będzie za prawidłową organizację, spełnienie obowiązków związanych z obsługą procesu reklamacyjnego oraz podmiotem objętym gwarancją bankową, w związku z czy stanowisko Wnioskodawcy odnośnie do pytania Nr 1 w części dotyczącej zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe." W związku z powyższym Spółka wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

obliczenie,

pobranie,

wpłacenie - podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności:

Kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:

Z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem:

Wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2094 z późn. zm.), określa w art. 1 ust. 1:

Warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej "podatkiem od gier". Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:

Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy:

Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy:

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy:

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy albo siedziby oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, albo głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej przez przedstawiciela. W innych przypadkach gdy wnioskodawcą jest podmiot, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przypadku gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu, organem właściwym jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.

Artykuł 32 ust. 7 cytowanej ustawy informuje, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań.

Jak stanowi art. 39 ww. ustawy, wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej zawiera:

1.

(uchylony);

2.

nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego prowadzącego działalność za pośrednictwem oddziału, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym tego oddziału;

3.

dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem

4.

określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;

5.

określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;

6.

bankowe gwarancje wypłat nagród;

7.

projekt regulaminu loterii;

8.

dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;

9.

aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

W myśl art. 46 ww. ustawy:

Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej obejmuje:

1.

nazwę podmiotu urządzającego loterię;

2.

nazwę loterii;

3.

nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;

4.

obszar, na którym loteria będzie urządzana;

5.

czas urządzania loterii;

6.

nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności (art. 46 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy:

podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii.

Przechodząc do uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w:

Grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł - urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, że rozważa w przyszłości zawieranie umów dotyczących organizacji loterii promocyjnej na zlecenie Spółki. Wykonawcą umowy będzie firma profesjonalnie zajmująca się organizacją i przeprowadzaniem akcji marketingowych. To Zleceniobiorca będzie organizatorem loterii. Przedmiotem umowy będzie organizacja i przeprowadzenie przez Zleceniodawcę jako urządzającego loterię promocyjną w myśl definicji określonej w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych. Na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych, zezwolenie niezbędne na przeprowadzenie loterii promocyjnej uzyskiwać będzie Zleceniobiorca. Koszt nagród jest częścią wynagrodzenia płaconego przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy. Zatem w ostatecznym rozrachunku koszt poniesie Wnioskodawca. Nagrody będzie wydawał Zleceniodawca. Koszty organizacji loterii poniesie Wnioskodawca płacąc wynagrodzenie Zleceniobiorcy, które będzie zawierało m.in. zarówno koszt nagród jak i wynagrodzenie Zleceniobiorcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Zleceniobiorca - organizator loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności, w tym m.in. za przeprowadzenie procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej oraz za uzyskanie gwarancji bankowych wypłacalności nagród przewidzianych dla laureatów.

Zatem, skoro to wykonawca loterii promocyjnej czyli Zleceniobiorca będzie odpowiadał za wykonanie czynności związanych z jej organizacją i przeprowadzeniem, zarówno w stosunku do właściwych instytucji, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, jak i w stosunku do podmiotów zewnętrznych (uczestników loterii), to należy stwierdzić, że to wykonawca loterii będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagród wydanych uczestnikom.

W konsekwencji, wykonawca loterii promocyjnej tj. Zleceniobiorca będzie obowiązany do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Tym samym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 2329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl