0114-KDIP2-3.4010.160.2017.1.JBB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-3.4010.160.2017.1.JBB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnejw zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą związaną z rynkiem nieruchomości, w tym głównie w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła umowę (dalej: "Umowa") z Gminą reprezentowaną przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (dalej: "Zarząd"). Umowa dotyczy określenia warunków realizacji przez Spółkę przebudowy układu drogowego w zakresie budowy pasa do skrętu na teren inwestycji Spółki, przebudowy chodnika i drogi rowerowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (dalej: "Przebudowa Układu Drogowego"), zgodnie z zatwierdzonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Konieczność przebudowy układu drogowego spowodowana jest prowadzoną przez Spółkę inwestycją - budową budynków handlowo-usługowych (dalej: "Inwestycja Niedrogowa"). Przebudowa układu drogowego ma ułatwić dostęp do Inwestycji Niedrogowej i umożliwić jej prowadzenie.

Spółka będzie prowadziła prace we własnym zakresie i na własny koszt włącznie z uzyskaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę. Na dzień zawarcia Umowy Wnioskodawca nie uzyskał jeszcze decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na Inwestycję Niedrogową oraz na Przebudowę Układu Drogowego.

Zgodnie z Umową, w sytuacji gdyby Spółka nie uzyskała pozwolenia na budowę Inwestycji Niedrogowej, lub w razie jej nie podjęcia czy sprzedaży nieruchomości, na których Inwestycja Niedrogowa była przewidziana, Spółce nie przysługuje roszczenie do Gminy (i jej jednostki organizacyjnej - Zarządu) o odszkodowanie z tytułu nakładów, które poczyniła w związku z zawarciem Umowy, w tym w szczególności roszczenie z tytułu wykonania Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, jak również z tytułu poniesionych kosztów na wykonanie Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.

Spółka zobowiązała się do tego by nie umieszczać w pasie drogowym urządzeń infrastruktury planowanej Inwestycji Niedrogowej oraz by wykonać Przebudowę Układu Drogowego zgodnie z określonymi w Umowie projektami i dokumentacjami technicznymi.

Do zadań i obowiązków Wnioskodawcy należy m.in.:

* wykonanie wszelkich świadczeń inżynierskich i architektonicznych, koniecznych do prawidłowej realizacji Umowy

* wykonanie przedmiotu umowy stosując materiał własny, spełniający określone prawem normy

* urządzenie zaplecza budowy

* uporządkowanie i przywrócenia do stanu pierwotnego terenu budowy

* wykonanie dokumentacji budowy oraz dokumentacji powykonawczej

* utrzymanie i pielęgnowanie zieleni przez okres 36 miesięcy od dnia przejęcia przez Zarząd pasa drogowego do eksploatacji po zakończeniu prac (o ile projekt budowy przewiduje jej wykonanie)

* wykonanie oznakowania poziomego oraz wykonanie jego badań (o ile projekt budowy przewiduje jej wykonanie).

Dodatkowo, Spółka zobowiązała się ponieść wszelkie obciążenia i koszty finansowe związane z realizacją i wykonaniem przedmiotu Umowy, również te których nie można było przewidzieć w momencie podpisania Umowy, a których poniesienie jest wymagane do prawidłowej realizacji przedmiotu Umowy i przejęcia pasa drogowego do eksploatacji. Spółka oświadczyła ponadto, że na terenie pasa drogowego wykona Przebudowę Układu Drogowego stosując materiał zakupiony przez siebie na własny koszt i ryzyko.

Zgodnie z zapisami Umowy, Spółka może zlecić wykonanie robót wchodzących w zakres prac wybranym przez siebie podwykonawcom.

Z chwilą wbudowania przez Spółkę materiału na potrzeby realizacji Przebudowy Układu Drogowego, materiał ten stanie się integralną częścią pasa drogowego i własnością właściciela drogi, Wnioskodawcy jednocześnie nie będą przysługiwać roszczenia z tego tytułu.

Po wykonaniu Przebudowy Układu Drogowego nastąpi przejęcie do eksploatacji polegające na ocenie ilości i jakości całości wykonanych robót pod względem technicznym, użytkowymi stanowiące podstawę przejęcia zrealizowanej Przebudowy Układu Drogowego w eksploatację przez Zarząd. Do przejęcia do eksploatacji Spółka zobowiązana jest przedłożyć szereg określonych w Umowie dokumentów.

Spółka zobowiązuje się dostarczyć w ciągu 30 dni od dnia przejęcia do eksploatacji do siedziby Zarządu protokoły PT - nieodpłatnego przekazania - przejęcia środka trwałego. Przejęcie do eksploatacji zostanie udokumentowane protokołem zdawczo-odbiorczym.

Strony określiły w Umowie wartość realizacji Przebudowy Układu Drogowego. Jednakże Umowa nie przewiduje, aby Spółce należało się wynagrodzenie za przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego do eksploatacji. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie.

Spółka udzieliła rękojmi i gwarancji na wykonaną Przebudowę Układu Drogowego i zobowiązała się w okresie 36 miesięcy od dnia przejęcia do eksploatacji do usuwania na własny koszt wszelkich usterek i/lub wad wykonanej Przebudowy.

Przeniesienie przez Spółkę na rzecz innego podmiotu praw i obowiązków wynikających z Umowy wymaga zgody Zarządu.

Zgodnie z zapisami Umowy zarząd gruntem w podlegającym przebudowie pasie drogowym sprawuje Zarząd. Spółka nie jest właścicielem gruntu, na którym prowadzona jest Przebudowa Układu Drogowego.

Lokale handlowo-usługowe powstałe w ramach Inwestycji Niedrogowej będą przez Spółkę wynajmowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od towarów i usług nabytych w związku z Przebudową Układu Drogowego?

2. Czy wydatki poniesione na Przebudowę Układu Drogowego stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, oznaczonego we wniosku numerem 2. Wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Powszechnie przyjmuje się, że aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W analizowanym wypadku wszystkie te warunki są spełnione.

Spółka zobowiązała się zrealizować Przebudowę Układu Drogowego z materiałów własnych ponosząc wszelkie obciążenia i koszty finansowe związane z Przebudową. Z postanowień Umowy wynika, że Spółce nie należy się wynagrodzenie za wykonane prace i poniesione wydatki na Przebudowę Układu Drogowego. Nie zostaną one Spółce zwrócone. Poniesione wydatki pozostają w związku z działalnością gospodarczą Spółki. Realizacja projektów budowlanych stanowi bowiem przedmiot działalności Spółki, a wykonanie Przebudowy Układu Drogowego jest spowodowane właśnie prowadzoną Inwestycją Niedrogową (t.j. budową budynków handlowo-usługowych). Budynki te będą w przyszłości dla Spółki podstawą osiągnięcia przychodu poprzez najem znajdujących się w nich lokali usługowo - handlowych. Tym samym wszelkie wydatki poniesione w związku z budową Inwestycji Niedrogowej są poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Wydatki te będą właściwie udokumentowane i nie znajdują się w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 Ustawy CIT).

Reasumując, poniesione przez Spółkę wydatki na Przebudowę Układu Drogowego, stanowią koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę z złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl