0114-KDIP2-2.4010.594.2023.1.ASK - Ujmowanie w informacji CIT-8ST pracowników zdalnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.594.2023.1.ASK Ujmowanie w informacji CIT-8ST pracowników zdalnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania czy:

* do celów CIT- 8ST miejsce świadczenia pracy (adres zamieszkania pracownika) przez pracownika wykonującego pracę zdalną całkowitą można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika i w związku z tym wykazać je w informacji CIT-8ST oraz załączniku CIT/A;

* do celów CIT-8ST za 2022 rok miejsce świadczenia pracy przez pracownika wykonującego telepracę (miejsce zamieszkania pracownika) można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika i w związku z tym wykazać je w informacji CIT-8ST oraz załączniku CIT/A.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem realizującym zadania związanie z wdrożeniami IT na rzecz (...) z siedzibą w (...) oraz z oddziałami m.in. w (...) i (...). Wnioskodawca, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa stosuje różne formy zatrudnienia pracowników.

Część spośród osób zatrudnionych wykonuje swoje obowiązki w następującym trybie:

1) Praca stacjonarna - miejscem świadczenia pracy jest biuro prowadzone przez Wnioskodawcę.

2) Praca zdalna całkowita (do 7 kwietnia 2023 r. definiowana zgodnie z kodeksem pracy jako telepraca)

3) Praca zdalna częściowa (do 7 kwietnia 2023 r. definiowana zgodnie z kodeksem pracy jako telepraca mieszana).

W odniesieniu do świadczenia pracy w trybie, o którym mowa w punkcie 2 powyżej pracownicy w zawartych umowach o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania jako miejsce świadczenia pracy. W odniesieniu do świadczenia pracy w trybie, o którym mowa w punkcie 3 powyżej pracownicy w zawartych umowach o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania jako miejsce świadczenia pracy oraz dodatkowo możliwość świadczenia pracy z biura spółki w jednej z lokalizacji w kraju. W trybie świadczenia pracy o którym mowa w punkcie 3 nie została określona częstotliwość z jaką pracownik powinien stawiać się w biurze.

Ze względu na model biznesowy realizowany przez Wnioskodawcę oraz specyfikę rynku docelowego, na którym działa Wnioskodawca dochodzi do częstej rotacji pracowników. Oznacza to, że ilość osób świadczących w danej chwili pracę na rzecz Wnioskodawcy jest istotnie niższa od zestawienia wszystkich pracowników świadczących pracę w badanym roku podatkowym Wnioskodawcy. Część pracowników Wnioskodawcy świadczy pracę w trybie o którym mowa w punkcie 2 oraz 3 powyżej również z zagranicy. Świadczenie pracy z zagranicy może mieć zarówno charakter okazjonalny jak i stały.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zarówno zamkniętych lat podatkowych jak i roku bieżącego. Niejasności wynikają również ze zmian wprowadzonych ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023.240 z dnia 2023.02.06), która uchyliła art. 675 Kodeksu Pracy, w którym zdefiniowano charakter telepracy oraz wprowadziła art. 6718 Kodeksu Pracy, gdzie zdefiniowano pracę zdalną.

Pytania

1. Czy do celów CIT- 8ST miejsce świadczenia pracy (adres zamieszkania pracownika) przez pracownika wykonującego pracę zdalną całkowitą można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika i w związku z tym wykazać je w informacji CIT-8ST oraz załączniku CIT/A?

2. Czy do celów CIT-8ST za 2022 rok miejsce świadczenia pracy przez pracownika wykonującego telepracę (miejsce zamieszkania pracownika) można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika i w związku z tym wykazać je w informacji CIT-8ST oraz załączniku CIT/A?

3. Czy jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 oraz 2 okaże się nieprawidłowe, to czy również świadczenie pracy zdalnej częściowej lub telepracy mieszanej pod adresem zamieszkania pracownika będzie powodować, że ten adres zamieszkania pracownika należy uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika w kontekście sporządzenia informacji CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1 oraz 2

Zdaniem Wnioskodawcy, miejsce świadczenia pracy (adres zamieszkania pracownika) przez pracownika wykonującego pracę zdalną całkowitą oraz telepracę nie może zostać uznane za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. W konsekwencji, Wnioskodawca nie powinien w ramach sporządzania informacji CIT-8ST wskazywać miejsc zamieszkania osób wykonujących pracę zdalną całkowitą oraz telepracę jako prowadzonych przez siebie zakładów (oddziałów) pracy.

Ad 3

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3, na potrzeby sporządzenia informacji CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A nie będzie on zobowiązany ujmować adresów zamieszkania pracowników świadczących telepracę mieszaną oraz pracę zdalną częściową jako zakładów (oddziałów) położonych na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. W konsekwencji, Wnioskodawca nie powinien w ramach sporządzania informacji CIT-8ST wskazywać miejsc zamieszkania osób wykonujących pracę zdalną częściową oraz telepracę mieszaną jako prowadzonych przez siebie zakładów (oddziałów) pracy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 oraz 2

Obowiązek składania "Informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych wynika z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.) Zgodnie z art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p., "Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych."

Od 1 stycznia 2022 r. wprowadzona została nowelizacja art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. który aktualnie ma brzmienie: "Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę są obowiązani składać do urzędu skarbowego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego." W wyniku nowelizacji zmianie uległ zatem okres, w jakim należy składać informację CIT-ST. Wyłączną przesłanką powstania obowiązku złożenia informacji, o których mowa w art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. jest posiadanie przez podatnika zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby. Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: u.d.j.s.t.), "Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to w celu ustalenia wskaźników, o których mowa w art. 9a, należny podatek dochodowy od tego podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładzie (oddziale) położonym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a." Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.300.2023.1.AS) "Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy. Zgodnie z art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t., "Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika."

Zgodnie z regulacjami ustawy o dochodach JST, podatnik uwzględnia w informacji CIT-8ST wyłącznie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Natomiast zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Jak stanowił do 7 kwietnia 2023 r. art. 675 Kodeksu pracy, "praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca)."

Zgodnie z art. 6718 znowelizowanego Kodeksu pracy, "praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna)."

W świetle powyżej powołanych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstaw do twierdzenia, że miejsce pracy pracownika wykonującego pracę zdalną stanowi zakład (oddział) pracodawcy. Wprawdzie treść art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t. sugeruje, że ustawodawca utożsamia zakład (oddział) podatnika z miejscem pracy pracownika określonym w umowie o pracę, jednakże przepisu tego nie można interpretować i stosować w oderwaniu od pozostałych przepisów regulujących problematykę składania informacji CIT8-ST, zawartych zarówno w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jak i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. jako warunek konieczny do powstania obowiązku składania formularza CIT- 8ST wymaga posiadanie przez podatnika zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego, niż właściwa dla jego siedziby. W rezultacie powstanie powyższego obowiązku uzależnione jest od stwierdzenia, czy podatnik posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego, niż właściwa dla jego siedziby.

Również art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t. określa warunek posiadania przez podatnika zakładu (oddziału) położonego na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż właściwa dla jego siedziby, jako konieczną przesłankę do przekazywania części dochodu z tytułu udziału we wpływach z podatku do budżetu jednostki samorządu. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że z treści art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t. wynika, że część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Zatem już literalne brzmienie powołanego przepisu wskazuje, że podatnik powinien dysponować zakładem (oddziałem), w rezultacie czego można obliczyć część dochodu proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w tym oddziale osób. Skoro zatem ustawodawca używa pojęcia "zatrudnienia w zakładzie (oddziale)" to konsekwentnie należy przyjąć, że tym zakładem (oddziałem) powinna być wyodrębniona organizacyjnie część struktury podatnika będącego osobą prawną, w którym może znaleźć zatrudnienie określona liczba pracowników. W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy ustalić, czy na obszarze określonej jednostki samorządu terytorialnego istnieje taki wyodrębniony zakład (oddział) osoby prawnej, a dopiero w następstwie tak poczynionych ustaleń konieczne jest wskazanie liczby zatrudnionych w takim oddziale pracowników.

Tym samym, zakładem (oddziałem) podatnika, o którym mowa w art. 28 u.p.d.o.p. i art. 10 u.d.j.s.t. jest wyodrębniona organizacyjnie część struktury podatnika, będącego osobą prawną, wyposażona w odpowiedni substrat ludzki, zorganizowana na zasadach ustalonych w regulacjach wewnętrznych tej osoby prawnej. Takim zakładem (oddziałem) podatnika nie może być wyłącznie miejsce wykonywania pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t., ponieważ trudno jest uznać za część struktury osoby prawnej wyłącznie miejsce wykonywania pracy pracownika (pracowników) tej osoby prawnej określone w umowie o pracę. Tym bardziej nie do przyjęcia jest założenie, iż zakładem (oddziałem) osoby prawnej może być osoba fizyczna, będąca pracownikiem podatnika. Przyjęcie takiej interpretacji zarówno na gruncie logiki prawnej, jak też spójności z całym systemem prawnym, w którym osadzone są analizowane przepisy nie może zostać zaakceptowane. Wprawdzie ustawodawca w art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t. posługuje się pojęciem "miejsca wykonywania pracy określone w umowie o pracę" w celu zdefiniowania zakładu (oddziału) w rozumieniu ustawy o dochodach j.s.t., jednakże - jak podano już wyżej - w celu ustalenia właściwej treści normatywnej zawartej w art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. oraz art. 10 u.d.j.s.t. przepisy te należy odczytywać łącznie. Przepis art. 10 ust. 3 w związku z art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t. zawiera w istocie definicję lokalizacji zakładu (oddziału) spójną z rozumieniem miejsca wykonywania pracy w świetle przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - dalej k.p. Należy zaznaczyć, że miejsce wykonywania pracy jest obligatoryjnym elementem każdej umowy o pracę, o czym stanowi wprost art. 29 § 1 pkt 2 k.p.

Doprecyzowanie w art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t. pojęcia zakładu (oddziału) jako odpowiedniej lokalizacji ma bardzo istotne znaczenie ustawowe i jest uzasadnione koniecznością ustalenia nie tylko lokalizacji tego oddziału, ale także liczby zatrudnionych w nim pracowników. W oparciu bowiem o ww. liczbę pracowników zakładu (oddziału) obliczana jest część dochodu z tytułu udziału we wpływach z podatku CIT, która jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział). Ponadto, na pojmowanie zakładu (oddziału) jako wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części struktury osoby prawnej wskazuje treść art. 10 ust. 4 u.d.j.s.t.

Zgodnie z tym przepisem podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Z brzmienia tego przepisu wynika wprost, że ustawodawca wymaga od podatnika najpierw podania wykazu zakładu (oddziałów), a następnie dopiero liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach). Przyjęcie, wyłącznie w oparciu o art. 10 ust. 3 u.d.j.s.t., że zakładem (oddziałem) jest miejsce wykonywania pracy niweczyłoby w istocie sens wskazanej wyżej regulacji. Skoro bowiem już miejsce wykonywania pracy jest zakładem (oddziałem) podawanie zarówno wykazu oddziałów, jak i liczby pracowników świadczących pracę w poszczególnych oddziałach nie miałoby żadnego sensu i uzasadnienia. Za interpretacją zakładu (oddziału) jako wyodrębnionej organizacyjnie struktury podatnika przemawia również wykładnia celowościowa. Ratio legis poddanych interpretacji przepisów jest zapewnienie udziału w podatku dochodowym od osób prawnych jednostkom samorządu terytorialnego, na obszarze których znajdują się zakłady (oddziały) podatnika. Uzasadnieniem dla takiego udziału w dochodach jest sytuacja, w której na obszarze jednostki samorządu terytorialnego znajduje się zakład (oddział) osoby prawnej, korzystający z infrastruktury tej jednostki i osiągający określony dochód na jej obszarze. Jednostka samorządu terytorialnego powinna zatem również uzyskiwać odpowiednią rekompensatę w postaci udziału w dochodach z tytułu podatku dochodowego tej osoby prawnej, która na jej obszarze prowadzi działalność gospodarczą i uzyskuje dochód poprzez swój zakład (oddział). W przeciwnym przypadku jedyną jednostką samorządu terytorialnego uzyskującą dochód z ww. tytułu byłaby gmina, na obszarze której znajduje się siedziba osoby prawnej, niezależnie od liczby jej zakładów (oddziałów), położonych na obszarze innych jednostek samorządu terytorialnego i ich wielkości ustalanej w oparciu o kryterium liczby zatrudnionych pracowników. Tymczasem niejednokrotnie zakłady (oddziały) osoby prawnej przeważają wielkością (organizacyjnie i liczbą pracowników) nad siedzibą podatnika. Takie uzasadnienie nie znajduje natomiast miejsca, gdyby przyjąć, że zakładem (oddziałem) jest w istocie sam pracownik w połączeniu z miejscem wykonywania czynności pracowniczych. Należy podkreślić, że pracownicy są obowiązani do rozliczania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i składania corocznych deklaracji PIT, a rozliczenia te dokonuje się w oparciu o kryterium miejsca zamieszkania pracownika (por. wyrok WSA w Warszawie z 29 czerwca 2011 r., III SA/Wa 3313/10).

Powyższa teza znajduje również potwierdzenie w odpowiedzi na interpelację (interpelacja z dnia 21 marca 2023 r., nr interpelacji 39920, data odpowiedzi 4 kwietnia 2023, sygnatura odpowiedzi: DD6.054.5.2023), w której Minister Finansów, na pytanie "Czy jako zakład w rozumieniu art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznawać miejsce świadczenia pracy przez pracowników wykonujących prace zdalną w rozumieniu definicji, która będzie obowiązywać w znowelizowanym ostatnio Kodeksie pracy?" odpowiedział, że "Odpowiadając na pierwsze z pytań zawartych w interpelacji, dotyczące kwalifikacji miejsca świadczenia pracy zdalnej jako zakład w rozumieniu art. 28 u.p.d.o.p., należy zauważyć, że w świetle przytoczonej regulacji u.p.d.o.p., miejsca świadczenia pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną nie można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika."

W odpowiedzi na interpelację wskazano, że zgodnie z wymienionym art. 10 ust. 1 u.d.j.s.t., należny podatek dochodowy od podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładzie (oddziale) położonym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego. To wg Ministerstwa Finansów oznacza, że podatnik obowiązany jest w informacji CIT-8ST wykazać wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, przypisane do odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego, w zależności od miejsca wykonywania pracy. A z powołanego przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o dochodach JST nie wynika, aby wypełniając ww. informację podatnik mógł niektórych pracowników pominąć. Z tego względu należy uznać, że obowiązek informacyjny podatnika dotyczy w tym zakresie wszystkich osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, miejsca zamieszkania pracowników wykonujących telepracę i pracę zdalną całkowitą nie stanowią zakładu (oddziału) pracodawcy i nie podlegają ujęciu w informacji, o której mowa w art. 28 ust. 1 u.p.d.o.p. (CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3

Wnioskodawca, w zakresie wątpliwości wyrażonych w pytaniu nr 3 podtrzymuje argumentację wyrażoną w zakresie pytania 1 oraz 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on potraktować adresów miejsc zamieszkania pracowników świadczących telepracę mieszaną oraz pracę zdalną częściową.

Zgodnie z okolicznościami sprawy, wskazani pracownicy posiadają w zawartych umowach o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania jako miejsce świadczenia pracy oraz dodatkowo możliwość świadczenia pracy z biura spółki w jednej z lokalizacji w kraju. W trybie świadczenia pracy o którym mowa w punkcie 3 nie została określona częstotliwość z jaką pracownik powinien stawiać się w biurze.

W przedstawionym kontekście to lokalizacja biura Wnioskodawcy na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby Wnioskodawcy będzie podlegać ujęciu w informacji CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A w celu wykazania zatrudnienia pracowników świadczących telepracę mieszaną oraz pracę zdalną częściową.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3, na potrzeby sporządzenia informacji CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A nie będzie on zobowiązany ujmować adresów zamieszkania pracowników świadczących telepracę mieszaną oraz pracę zdalną częściową jako zakładów (oddziałów) położonych na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek składania "Informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych wynika z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm. dalej: "ustawa o CIT")

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT"):

Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Od 1 stycznia 2022 r. wprowadzona została nowelizacja art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm. dalej: "ustawa o CIT"), który aktualnie ma brzmienie:

Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę są obowiązani składać do urzędu skarbowego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.

Zmianie uległ zatem okres, w jakim należy składać informację CIT-ST.

Wyłączną przesłanką powstania obowiązku złożenia informacji, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o CIT jest posiadanie przez podatnika zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2267):

Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to w celu ustalenia wskaźników, o których mowa w art. 9a, należny podatek dochodowy od tego podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładzie (oddziale) położonym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego:

Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Określenie zatem w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika, przesądza o tym, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska odpowiednio, procentowo określony udział w całości podatku dochodowego od osób prawnych, zapłaconego przez pracodawcę.

Zatem, o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, o konieczności składania informacji CIT-ST (do 31 grudnia 2021 r.) lub CIT-8ST (od 1 stycznia 2022 r.), decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego stwierdzenia, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę, z konkretnym pracownikiem, miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się lokalne biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Odnośnie do miejsca położenia zakładu (oddziału) - w przypadku, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, np. gdy w umowie o pracę wskazany jest obszar kilku województw - rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Dopiero jeżeli konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy.

Zgodnie z art. 6718 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465),

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna)

Państwa wątpliwości budzi kwestia czy miejsca zamieszkania pracowników wykonujących pracę zdalną całkowitą oraz telepracę stanowią zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika i podlegają ujęciu w informacji CIT-8ST oraz w załączniku CIT/A.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo podmiotem realizującym zadania związanie z wdrożeniami IT na rzecz (...) z siedzibą w (...) oraz z oddziałami m.in. w (...) i (...). W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa stosują Państwo różne formy zatrudnienia pracowników. Część spośród osób zatrudnionych wykonuje swoje obowiązki w następującym trybie:

1) Praca stacjonarna - miejscem świadczenia pracy jest biuro prowadzone przez Wnioskodawcę.

2) Praca zdalna całkowita (do 7 kwietnia 2023 r. definiowana zgodnie z kodeksem pracy jako telepraca)

3) Praca zdalna częściowa (do 7 kwietnia 2023 r. definiowana zgodnie z kodeksem pracy jako telepraca mieszana).

W odniesieniu do świadczenia pracy w trybie pracy zdalnej całkowitej pracownicy w zawartych umowach o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania jako miejsce świadczenia pracy. Natomiast w odniesieniu do świadczenia pracy w trybie pracy zdalnej częściowej pracownicy w zawartych umowach o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania jako miejsce świadczenia pracy oraz dodatkowo możliwość świadczenia pracy z biura spółki w jednej z lokalizacji w kraju. W trybie świadczenia pracy zdalnej częściowej nie została określona częstotliwość z jaką pracownik powinien stawiać się w biurze. Ze względu na model biznesowy realizowany przez Państwa oraz specyfikę rynku docelowego, na którym Państwo działają dochodzi do częstej rotacji pracowników. Oznacza to, że ilość osób świadczących w danej chwili pracę na rzecz Państwa jest istotnie niższa od zestawienia wszystkich pracowników świadczących pracę w badanym przez Państwa roku podatkowym. Część Państwa pracowników świadczy pracę w trybie pracy zdalnej całkowitej oraz pracy zdalnej częściowej również z zagranicy. Świadczenie pracy z zagranicy może mieć zarówno charakter okazjonalny jak i stały.

W tym miejscu wskazać należy, że stanowisko w zakresie podatników podatku dochodowego od osób prawnych, którzy są zobligowani do corocznego składania informacji CIT-8ST o zakładach (oddziałach) podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawych zostało zawarte w odpowiedzi na interpelację poselską nr 39920 z 4 kwietnia 2023 r. W odpowiedzi tej Ministerstwo Finansów wskazało, że "należy zauważyć, że w świetle przytoczonej regulacji ustawy o CIT, miejsca świadczenia pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną nie można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika".

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że miejsca świadczenia pracy przez pracowników wykonujących pracę zdalną całkowitą i telepracę nie stanowią zakładu (oddziału) położonego na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. W konsekwencji nie powinni Państwo w ramach sporządzania informacji CIT-8ST wraz z załącznikiem CIT/A wykazywać miejsc zamieszkania osób wykonujących pracę zdalną całkowitą i telepracę jako prowadzonych przez Państwa zakładów (oddziałów) pracy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 3 nie jest zasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej i wyroku sądu administracyjnego wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl