0114-KDIP2-2.4010.542.2023.1.ASK - Zwolnienie z CIT pomocy obywatelom Ukrainy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.542.2023.1.ASK Zwolnienie z CIT pomocy obywatelom Ukrainy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy otrzymane świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w całości jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 38z ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ("Podatek VAT") oraz posiada status rezydenta podatkowego w Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres prowadzonej działalności oraz założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka"), której przedmiotem przeważającej działalności będzie działalność agencji pracy tymczasowej.

Spółka będzie prowadziła działalność w zakresie tzw. leasingu pracowniczego, polegającą na udostępnianiu (dostarczaniu) innym firmom pracowników. W tym celu Spółka będzie zawierała umowy zlecenia z osobami wykonującymi pracę na rzecz kontrahentów Spółki, w ramach usług udostępnienia pracowników, świadczonych przez Spółkę. Zleceniobiorcami będą obcokrajowcy będący obywatelami Ukrainy. Ze względu na różne miejsca wykonywania pracy, znajdujące się na terenie całego kraju, w ramach zawartych umów zlecenia, Spółka będzie zapewniała zleceniobiorcom zakwaterowanie w miejscu wykonywania pracy.

W związku z trwającym na terytorium Ukrainy konfliktem, incydentalnie oraz na własny koszt Spółka będzie zapewniała również zakwaterowanie i wyżywienie osobom towarzyszącym zleceniobiorcom (zazwyczaj rodzina zleceniodawcy).

W związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem na własny koszt obywateli Ukrainy w czasie wojny, Spółka będzie korzystała z dofinansowania ze środków publicznych, wynikającego z przepisów szczególnych tj. z art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.). Pomoc na rzecz obywateli Ukrainy, będzie realizowana przez Spółkę w sposób bezpośredni tj. bez pośrednictwa jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych oraz podmiotów leczniczych. Zakwaterowanie będzie odbywało się w wynajmowanych przez Spółkę kwaterach. Spółka będzie ponosiła koszt wyżywienie jedynie w przypadku uchodźców tj. osób z którymi nie będą zawierane przez Spółkę umowy zlecenia. W tym zakresie Spółka nie będzie obciążała obywateli Ukrainy kosztami (częścią kosztów) zakwaterowania lub wyżywienia.

Pytanie

Czy prawidłowo Spółka zwalnia z Podatku CIT przychody ze świadczeń ze źródeł publicznych przeznaczonych na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania obywatelom Ukrainy, otrzymanych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki świadczenia otrzymywane przez Spółkę ze źródeł publicznych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.), przeznaczone na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania obywatelom Ukrainy tj. zleceniobiorcom oraz osobom towarzyszącym, podlegają zwolnieniu z Podatku CIT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 38z Ustawy CIT zwalnia się od podatku świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.). W myśl art. 13 wskazanej wyżej ustawy, każdemu podmiotowi który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepis ten określa również warunki formalne oraz tryb składania wniosku o przyznanie świadczenia.

W przypadku przyznania Spółce świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, przychód Spółki uzyskany z tego tytułu będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 38z Ustawy CIT, ponieważ Spółka spełnia przesłanki zwolnienia o których mowa w wyżej cytowanym przepisie tj. zapewnia na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie "otrzymane" oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

* przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);

* przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583 z późn. zm.).

Artykuł 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1) imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2) PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)

wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)

imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;

5)

oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)

numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)

oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)

adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)

adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)

oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)

oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze rozporządzenia określił wzór wniosku, zawierający wszystkie enumeratywnie określone przez prawodawcę elementy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada Pan status rezydenta podatkowego w Rzeczypospolitej Polskiej. Planuje Pan rozszerzyć zakres prowadzonej działalności oraz założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiotem przeważającej działalności będzie działalność agencji pracy tymczasowej. Spółka będzie prowadziła działalność w zakresie tzw. leasingu pracowniczego, polegającą na udostępnianiu (dostarczaniu) innym firmom pracowników. W tym celu Spółka będzie zawierała umowy zlecenia z osobami wykonującymi pracę na rzecz kontrahentów Spółki, w ramach usług udostępnienia pracowników, świadczonych przez Spółkę. Zleceniobiorcami będą obcokrajowcy będący obywatelami Ukrainy. Ze względu na różne miejsca wykonywania pracy, znajdujące się na terenie całego kraju, w ramach zawartych umów zlecenia, Spółka będzie zapewniała zleceniobiorcom zakwaterowanie w miejscu wykonywania pracy. W związku z trwającym na terytorium Ukrainy konfliktem, incydentalnie oraz na własny koszt Spółka będzie zapewniała również zakwaterowanie i wyżywienie osobom towarzyszącym zleceniobiorcom (zazwyczaj rodzina zleceniodawcy). W związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem na własny koszt obywateli Ukrainy w czasie wojny, Spółka będzie korzystała z dofinansowania ze środków publicznych, wynikającego z przepisów szczególnych tj. z art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Pomoc na rzecz obywateli Ukrainy, będzie realizowana przez Spółkę w sposób bezpośredni tj. bez pośrednictwa jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych oraz podmiotów leczniczych. Zakwaterowanie będzie odbywało się w wynajmowanych przez Spółkę kwaterach. Spółka będzie ponosiła koszt wyżywienie jedynie w przypadku uchodźców tj. osób z którymi nie będą zawierane przez Spółkę umowy zlecenia. W tym zakresie Spółka nie będzie obciążała obywateli Ukrainy kosztami (częścią kosztów) zakwaterowania lub wyżywienia.

Pana wątpliwości budzi kwestia czy w przypadku przyznania Spółce świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, przychód Spółki uzyskany z tego tytułu będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 38z Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 38z ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583).

Ww. świadczenie, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium RP, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka na własny koszt będzie zapewniała zleceniobiorcom i osobom towarzyszącym zleceniobiorcom zakwaterowanie i wyżywienie. Spółka będzie korzystała z dofinansowania ze środków publicznych, wynikającego z przepisów szczególnych tj. z art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Pomoc na rzecz obywateli Ukrainy, będzie realizowana przez Spółkę w sposób bezpośredni tj. bez pośrednictwa jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych oraz podmiotów leczniczych.

Mają powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przypadku przyznania Spółce świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 lutego 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, przychód Spółki uzyskany z tego tytułu będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 38z Ustawy CIT.

O powyższym przesądza fakt, że Spółka będzie spełniała przesłanki zwolnienia, o których mowa w wyżej cytowanym przepisie tj. zapewnia na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl