0114-KDIP2-2.4010.467.2023.3.KW - Obowiązki płatnika CIT w związku z akcją promocyjną

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.467.2023.3.KW Obowiązki płatnika CIT w związku z akcją promocyjną

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika w związku z organizowaną akcją promocyjną.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 października 2023 r. (wpływ 31 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca lub Spółka jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi (...). Dodatkowo prowadzi również działalność w zakresie produkcji (...). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo (...), posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu. W zakresie swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży produktów poprzez własne (...).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest Organizatorem promocji polegającej na przekazywaniu klientom gratisowych towarów po osiągnięciu przez nich określonego progu zakupów (dalej: Promocja). Uczestnikami Promocji mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej (...), które w okresie Promocji dokonały zakupu Produktu określonej ilości towaru działając jako:

a.

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,

b.

wspólnicy spółek cywilnych,

c.

jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną,

d.

osoby prawne

W Promocji nie mogą uczestniczyć:

a)

pracownicy Organizatora, podmioty współpracujące przy przygotowaniu i realizacji Promocji a także ich pracownicy,

b)

współpracownicy podmiotów wymienionych pod lit. a) przez których rozumie się także osoby i jednostki organizacyjne wykonujące usługi na rzecz Organizatora na podstawie umów cywilnoprawnych,

c)

inne osoby biorące udział w jakikolwiek sposób w organizacji i przeprowadzeniu Promocji,

d)

osoby najbliższe wobec osób wymienionych powyżej pod lit. a-c), przy czym przez osoby najbliższe rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków oraz osoby pozostające z nimi w stosunku przysposobienia, a także osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym z tymi osobami.

W Promocji mogą brać udział wyłącznie Uczestnicy dokonujący zakupu i odbioru produktów Organizatora bezpośrednio w (...) prowadzonych przez Organizatora. Warunkiem uczestnictwa w Promocji jest zapoznanie się z Regulaminem, akceptacja i spełnienie jego warunków. Uczestnicy zostają zapoznani z zasadami promocji poprzez otrzymanie ulotki z przedstawionym opisem warunków uprawniających do udziału w promocji oraz otrzymania nagrody rzeczowej.

Promocja polega na tym, iż Uczestnicy, którzy w czasie trwania Promocji złożą zamówienia oraz, dokonają zakupu (...) w linii (...) lub wielokrotność tej ilości otrzymają Gratis w postaci ekspresu do kawy lub mikrofalówki lub ich wielokrotność. Poprzez (...) w linii (...) rozumie się (...) w przynajmniej dwóch asortymentach z tej linii tj.: asortyment A. asortyment B. asortyment C., przy czym 1 asortyment nie może stanowić więcej niż 50% (...) w danej linii. Zamówienia na Produkty Promocyjne w mniejszej ilości niż wskazana w zdaniu poprzedzającym, nie będą brane pod uwagę, przy ocenie spełnienia przez Uczestnika prawa do otrzymania Gratisu. Zakupione Produkty Promocyjne nie podlegają zwrotowi. Celem promocji jest promowanie produktów linii (...) oraz realizacja celów sprzedażowych.

Gratisami w Promocji są ekspres do kawy (...) lub mikrofalówka (...), o wartości (...) zł. Organizator przeznaczy na cele promocyjne 30 szt. Ekspresów do kawy oraz 20 szt. Mikrofalówek. Gratisy nie będą podlegać wymianie na innego rodzaju Gratisy ani zamianie na ekwiwalent pieniężny. Gratis będzie wydawany Uczestnikowi przez pracownika (...) Organizatora, w momencie zakupu wskazanej ilości i rodzaju towaru, po podpisaniu protokołu odbioru nagrody przez Beneficjenta promocji. Gratis zostanie wydany uczestnikowi jednocześnie przy zakupie (...) linii (...).

Przedsiębiorcą zgodnie z definicją wskazaną w art. 4 Prawo Przedsiębiorców, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

W związku z tym, że Gratis otrzyma Przedsiębiorca, w rozumieniu art. 4 Prawo Przedsiębiorców, wartość Gratisu (nagrody rzeczowej niebędącej w ofercie Organizatora) stanowić będzie dla niego przychód z tytułu prowadzonej działalności.

Pytania (pytanie nr 2 przeformułowane w uzupełnieniu)

1. Czy nagrody uzyskane przez przedsiębiorców tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w związku z udziałem w promocji stanowią dla nich przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym na Spółce ciążą obowiązki płatnika w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o PIT?

2. Czy nagrody uzyskane przez przedsiębiorców tj. osoby prawne w związku z udziałem w promocji stanowią dla nich przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy wówczas na Wnioskodawcy nie wystąpią żadne obowiązki płatnika?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pytanie nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu)

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody uzyskane przez przedsiębiorców tj. osoby prawne stanowią dla nich przychód w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i po stronie Wnioskodawcy nie wystąpią żadne obowiązki płatnika.

Przedsiębiorca, który uzyskał nagrodę dzięki dokonaniu określonej ilości zakupów zobowiązany jest do zaliczenia do przychodów kwoty odpowiadającej wartości otrzymanej nagrody.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 przychodem jest wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W myśl art. 25 ust. 1 Ustawy o CIT 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zatem jeżeli uczestnikiem sprzedaży premiowej jest przedsiębiorca, działający jako osoba prawna, to nagroda otrzymana przez niego stanowi przychód z działalności gospodarczej, który powstaje w momencie uzyskania nagrody.

Otrzymujący nagrodę będzie zobowiązany właściwie rozpoznać po swojej stronie skutki podatkowe związane z jej otrzymaniem, a zdaniem Spółki po stronie Wnioskodawcy nie powstaną żadne obowiązki w rozumieniu płatnika w myśl Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku od nagród została jedynie przewidziana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast brak jest stosownych regulacji w tym zakresie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

* obliczenie,

* pobranie,

* wpłacenie

- podatku, zaliczki.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 1 ust. 3 u.p.d.o.p.:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a.

przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub

b.

aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c.

informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

Stosownie do art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p.:

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (...).

Zgodnie z art. 26 ust. 3 u.p.d.o.p.:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1)

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2)

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Artykuł 26a u.p.d.o.p. stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo organizatorem promocji polegającej na przekazywaniu klientom gratisowych towarów po osiągnięciu przez nich określonego progu zakupów (dalej: Promocja).

Uczestnikami Promocji mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej (...), które w okresie Promocji dokonały zakupu Produktu określonej ilości towaru.

Warunkiem uczestnictwa w Promocji jest zapoznanie się z Regulaminem, akceptacja i spełnienie jego warunków. Uczestnicy zostają zapoznani z zasadami promocji poprzez otrzymanie ulotki z przedstawionym opisem warunków uprawniających do udziału w promocji oraz otrzymania nagrody rzeczowej.

Gratisami w Promocji są ekspres do kawy lub mikrofalówka o wartości (...) zł. Gratisy nie będą podlegać wymianie na innego rodzaju Gratisy ani zamianie na ekwiwalent pieniężny.

Zatem, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nagrody rzeczowe uzyskane przez przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanej przez Państwa sprzedaży premiowej - jeżeli osoby te będą uczestniczyły w tejże sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - będą stanowiły dla tychże osób prawnych przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że przychód z tytułu takiej nagrody będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych zasad, jak przychód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii obowiązków płatnika z tytułu nagród w akcji promocyjnej, w przypadku gdy uczestnikami są przedsiębiorcy będący podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jedynie w art. 26 przewiduje obowiązki płatnika wobec urzędu skarbowego i podatnika związane z dokonywaniem wypłat należności z tytułów ściśle określonych w tym artykule.

Nie ulega wątpliwości, że wydanie nagród w akcjach promocyjnych, o których mowa we wniosku skierowanych do Przedsiębiorców (będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) nie są objęte zakresem tego przepisu.

Oznacza to tym samym, że Spółka nie jest zobowiązana do pobrania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z organizowaną akcją promocyjną, o której mowa we wniosku skierowaną do Przedsiębiorców (będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) oraz do sporządzania informacji podatkowych w tym zakresie.

Podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Państwa nagród zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Podsumowując, należy zgodzić się z Państwem, że z tytułu wydania nagród w akcji promocyjnej, o której mowa we wniosku na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w związku z organizowaną akcją promocyjną, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka nie jest zobowiązana do poboru podatku z tytułu nagród wydanych ww. podmiotom.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl