0114-KDIP2-2.4010.4.2023.1.RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.4.2023.1.RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia okresów, za jakie powinna być sporządzona dokumentacja cen transferowych oraz informacja o cenach transferowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca wraz z A. Sp. z o.o., B. Sp. z o.o., C. Sp. z o.o., D. Sp. z o.o., E. Sp. z o.o., F. Sp. z o.o. tworzą podatkową grupę kapitałową (dalej: "PGK") w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podstawa opodatkowania PGK jest obliczana zgodnie z art. 7a Ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1-3 Ustawy o CIT. Tym samym każda ze spółek należących do PGK jest obowiązana do określania związanego z jej działalnością dochodu (straty) z poszczególnych źródeł dochodu. PGK ma rok podatkowy niepokrywający się z rokiem kalendarzowym. Rok podatkowy PGK obejmuje okres od 1 grudnia do 30 listopada, tj. ostatni zakończony rok podatkowy PGK trwał od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. Obecnie trwający rok podatkowy PGK trwa od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.

Rok obrotowy (a zatem określony dla sprawozdawczości finansowej) spółek wchodzących w skład PGK jest zgodny z rokiem kalendarzowym tj. ostatni zakończony rok obrotowy trwał od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Obecnie trwający rok obrotowy spółek wchodzących w skład PGK trwa od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Następny rok obrotowy spółek wchodzących w skład PGK trwa będzie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Wnioskodawca może zawierać transakcje kontrolowane - w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT, z podmiotami będącymi członkami PGK jak i z podmiotami powiązanymi w rozumieniu Rozdziału 1a Ustawy o CIT, niebędącymi członkami PGK. Część zawieranych przez Wnioskodawcę transakcji z podmiotami powiązanymi (z PGK oraz spoza PGK) przekracza progi dokumentacyjne określone w art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT. Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT lub będzie korzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT.

Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną z dnia 4 sierpnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.88.2022.1.SG, w której organ podatkowy potwierdził, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych za okres od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. oraz potwierdzającą, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym PGK, przypadający na okres od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r.

Pytania

1) Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, to zobowiązany jest do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., czy też za rok obrotowy, tj. okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.?

2) Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, to zobowiązany będzie do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy będzie obejmować okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., czy też za rok obrotowy, tj. okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.?

3) Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych lub korzystającą z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT, to zobowiązany jest do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym PGK, przypadający na okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., czy też rokiem obrotowym Wnioskodawcy obejmującym okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.?

4) Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych lub korzystającą z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT, to zobowiązany jest do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym PGK, przypadający na okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., czy też rokiem obrotowym Wnioskodawcy obejmującym okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 i 2

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, to zobowiązany jest do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. natomiast w kolejnym roku podatkowym będzie obejmował okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. Wnioskodawca nie jest natomiast zobowiązany do sporządzenia dokumentacji za rok obrotowy, tj. za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Ad. 3 i 4

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych lub korzystającą z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT, to zobowiązany jest do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym PGK, przypadający na okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., a w kolejnym roku podatkowym na okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. Wnioskodawca nie jest natomiast zobowiązany do złożenia informacji za rok obrotowy, tj. za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ustawą Zmieniającą zmieniono oraz dodano niektóre przepisy w zakresie cen transferowych ujęte w Rozdziale 1a Ustawy o CIT. W kontekście ww. zmiany oraz sformułowanych pytań, jak również zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku o interpretację indywidualną, przytoczenia wymagają, zdaniem Wnioskodawcy, przepisy Ustawy Zmieniającej, który ma istotne znaczenie dla niniejszej sprawy.

Zgodnie z brzemieniem art. 56 pkt 2 Ustawy zmieniającej:

"art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. c, ca i cb, ust. 2 pkt 1 lit. c i ust. 5, art. 11c ust. 6, art. 11e, art. 11f ust. 1 pkt 3 lit. c i ust. 2 pkt 4, art. 11g ust. 1 pkt 4, ust. 1a i 3, art. 11k ust. 1 i 2, art. 11t ust.

1-2a, art. 11n, art. 11o ust. 3, art. 11p ust. 1, art. 11s ust. 1-3, art. 11t ust. 1-2b, 4-5a i 8, art. 12 ust. 3aa pkt 1 oraz art. 15 ust. 1ab pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - stosuje się do transakcji kontrolowanych i transakcji innych niż transakcje kontrolowane, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r., w zakresie tej części tych transakcji, które są realizowane w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2021 r."

Zgodnie z art. 64 Ustawy Zmieniającej podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 17 ust. 1 pkt 23a, 58a i 62, art. 18db, art. 18ea-18ef i art. 24d ust. 9a tej ustawy.

Powyższe przepisy przejściowe oznaczają, że dla podatników (tu Wnioskodawca), których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy, Ustawa Zmieniająca nakazuje stosować dotychczasowe regulacje, tj. do końca roku podatkowego Wnioskodawcy, obejmującego okres od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. należy stosować przepisy Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym w 2021 r. Natomiast do nowego roku podatkowego tj. do okresu od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. oraz odpowiednio do kolejnego roku podatkowego, obejmującego okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. Wnioskodawca będzie stosował przepisy Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od stycznia 2022 r.

Ustawa Zmieniająca dodała do rozdziału 1a także przepis art. 11a ust. 5 Ustawy o CIT. Zgodnie z treścią tego przepisu "na potrzeby niniejszego rozdziału przyjmuje się, że rok obrotowy spółki niebędącej osobą prawną oraz spółki wchodzącej w skład podatkowej grupy kapitałowej jest jej rokiem podatkowym".

Artykuł 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT reguluje definicję podmiotu, zgodnie z którą podmiot oznacza "osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład".

Z kolei, w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, ilekroć w rozdziale 1a jest mowa o podmiotach powiązanych, oznacza to:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z kolei art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT reguluje, iż "podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane"

Zgodnie z art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT:

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1)

10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)

10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)

2 000 000 zł-w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy, obowiązek w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych nie dotyczy podatnika, w konsekwencji w przypadku podatkowych grup kapitałowych obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych nie będzie spoczywał na podatkowej grupie kapitałowej, jako podatniku, ale na podmiotach powiązanych należących do podatkowej grupy kapitałowej, będących podmiotami w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT; oraz podmiotami powiązanymi stosownie do art. 11a ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 8 ust. 7 Ustawy o CIT należy stwierdzić, że rok podatkowy PGK jest jednocześnie rokiem podatkowym spółek wchodzących w skład PGK. Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok podatkowy PGK. Zdaniem Spółki w przypadku, w którym rok podatkowy PGK różni się od roku obrotowego spółek należących do PGK, spółki te celem weryfikacji obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, określonego w art. 11k ust. 1 i 2 Ustawy o CIT powinny określić wartość transakcji kontrolowanych dla okresu tożsamego z rokiem podatkowym, za który sporządzana jest dokumentacja podatkowa.

Artykuł 11a ust. 5 Ustawy o CIT wskazuje, że "na potrzeby niniejszego rozdziału przyjmuje się, że rok obrotowy spółki niebędącej osobą prawną oraz spółki wchodzącej w skład podatkowej grupy kapitałowej jest jej rokiem podatkowym", co zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że przepisy o cenach transferowych w Ustawie o CIT, w zakresie pojęć dotyczących "roku podatkowego" i "roku obrotowego" należy interpretować w ten sposób, że pojęcia te oznaczają tożsamy okres, który jest zgodny z rokiem podatkowym. W konsekwencji Wnioskodawca winien sporządzać lokalną dokumentację cen transferowych zgodną z rokiem podatkowym tj. za okresy od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. oraz od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r.

W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma to, że z punktu widzenia przepisów o cenach transferowych okresem, za który sporządzana jest dokumentacja jest rok podatkowy PGK. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 sierpnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.88.2022.1.SG.

Wskazać bowiem należy na cel, dla realizacji którego Ustawodawca wprowadził obowiązek sporządzania dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi oraz sporządzania informacji, o której mowa w art. art. 11t Ustawy o CIT. Celem tym jest umożliwienie Organom podatkowym weryfikacji rynkowości transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi i prawidłowości deklarowanego dochodu oraz płaconego podatku, który to dochód i podatek deklarowane są za dany rok podatkowy, a nie za rok obrotowy.

Niezależnie od powyższego, zaznaczyć należy, że podmioty zobowiązane do sporządzenia dokumentacji cen transferowych lub korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 11n Ustawy o CIT zobowiązane są na podstawie art. 11t Ustawy o CIT do raportowania informacji o cenach transferowych, także za rok podatkowy, a nie za rok obrotowy.

Już samo literalne brzmienie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT zgodnie z którym:

Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 - składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych - wskazuje, że podmioty zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych powinny złożyć informację za rok podatkowy. Powyższa regulacja prowadzi do wniosku, że informacja ta powinna być składana za ten sam okres, za który sporządzona jest lokalna dokumentacja cen transferowych.

Podsumowując, skoro podmioty powiązane zobowiązane są do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, a jednocześnie informację, o której mowa w art. 11t Ustawy o CIT zobowiązane są przekazać podmioty, które zobowiązane są do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacja przekazywana do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, o której mowa w art. 11t Ustawy o CIT zawiera dane pochodzące ze sporządzonej lokalnej dokumentacji cen transferowych, to okres za który składana jest informacja, o której mowa w art. 11t Ustawy o CIT musi być tożsamy z okresem, za który sporządzana jest dokumentacja. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT do naczelnika urzędu skarbowego dla podatnika informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym spółek wchodzących w skład PGK.

Tym samym w sytuacji, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, to zobowiązany jest do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. natomiast w kolejnym roku podatkowym będzie obejmował okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r.

Jednocześnie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za okresy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest także do składania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informacji o cenach transferowych za okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. natomiast w kolejnym roku podatkowym informacja ta będzie obejmowała okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., pokrywający się z rokiem podatkowym Wnioskodawcy.

Przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby jednocześnie, że Wnioskodawca oprócz przygotowania lokalnej dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT (za rok podatkowy) oraz informacji o cenach transferowych wskazanej w art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT, musiałby przygotować dodatkową dokumentację (za rok obrotowy), co byłoby sprzeczne z rozumieniem przepisów o cenach transferowych, o których mowa w przepisach Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej także jako: "ustawa o CIT"):

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Jak stanowi art. 11k ust. 2 ww. ustawy,

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1)

10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)

10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)

2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W myśl art. 11k ust. 3 i 4 ustawy o CIT,

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1)

każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2)

strony kosztowej i przychodowej.

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, o której mowa w ust. ust. 2-3, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana. (art. 11k ust. 4 ustawy o CIT)

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych spoczywa na podmiotach, które dokonują transakcji z podmiotami powiązanymi.

O tym jakie podmioty należy uznać za podmioty powiązane stanowi art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Ilekroć (...) jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Ustawodawca, w art. 11n ust. 1 ustawy o CIT, przewidział także wyłączenia z obowiązku tworzenia dokumentacji cen transferowych. Stosownie bowiem do tego przepisu:

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

1)

zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)

nie poniósł straty podatkowej;

1a) zawieranych wyłącznie:

a)

pomiędzy położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznymi zakładami podmiotów powiązanych mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

b)

przez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z podmiotem powiązanym mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

- w roku podatkowym, w którym przychody lub koszty uzyskania przychodów powstałe w wyniku takich transakcji kontrolowanych zostały przypisane do zagranicznego zakładu pod warunkiem, że żaden z podmiotów powiązanych w zakresie tych przychodów lub kosztów przypisanych do zagranicznego zakładu nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 6 i art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, i nie poniósł straty podatkowej;

2)

objętych uprzednim porozumieniem cenowym, porozumieniem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej, albo porozumieniem podatkowym, o którym mowa w art. 20zb pkt 2 Ordynacji podatkowej, za okres, którego takie porozumienie dotyczy;

3)

których wartość w całości trwale nie stanowi przychodu albo kosztu uzyskania przychodu, z wyłączeniem transakcji finansowych, transakcji kapitałowych oraz transakcji dotyczących inwestycji, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

4)

między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową;

5)

w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami;

6)

w których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 i 1598);

7)

realizowanych między grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1026 oraz z 2021 r. poz. 1603), a jej członkami, dotyczących odpłatnego zbycia:

a)

na rzecz grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy,

b)

przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w lit. a, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją;

8)

realizowanych między wstępnie uznaną grupą producentów owoców i warzyw lub uznaną organizacją producentów owoców i warzyw, działających na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2021 r. poz. 618), a jej członkami, dotyczących odpłatnego zbycia:

a)

na rzecz takiej grupy lub organizacji produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy lub organizacji,

b)

przez taką grupę lub organizację na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w lit. a, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją;

9)

polegających na przypisaniu dochodu do zagranicznego zakładu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, jeżeli przepisy właściwych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, przewidują, że dochody te mogą być opodatkowane tylko w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska;

10)

polegających wyłącznie na dokonaniu rozliczenia pomiędzy podmiotami powiązanymi wydatków poniesionych na rzecz podmiotu niepowiązanego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a)

nie powstaje wartość dodana i rozliczenie następuje bez uwzględniania marży lub narzutu zysku,

b)

rozliczenie nie jest związane bezpośrednio z inną transakcją kontrolowaną,

c)

rozliczenie nastąpiło niezwłocznie po dokonaniu zapłaty na rzecz podmiotu niepowiązanego,

d)

podmiot powiązany nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową

- przy czym w przypadku zastosowania klucza alokacji przepis art. 11f ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio;

11)

stanowiących usługi o niskiej wartości dodanej - w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 11f;

12)

dotyczących pożyczki, kredytu lub emisji obligacji - w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 11g.

Z obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustawodawca powiązał także inne obowiązki dokumentacyjne.

I tak, stosownie do art. 11t ust. 1 ustawy o CIT:

Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 - składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Brzmienie wyżej powołanych przepisów nadane zostało ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: "Ustawa Zmieniająca").

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący członkiem podatkowej grupy kapitałowej może zawierać transakcje kontrolowane - w rozumieniu ustawy o CIT, z podmiotami będącymi członkami podatkowej grupy kapitałowej, jak i podmiotami powiązanymi w rozumieniu rozdziału 1a ustawy o CIT, niebędącymi członkami PGK. Część transakcji zawieranych z podmiotami niebędących członkami PGK przekraczać będzie progi o jakich mowa w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT.

Powyższa okoliczność będzie rodziła po stronie Wnioskodawcy obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych, o której mowa w powołanym wcześniej art. 11k ust. 1 omawianej ustawy.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest ustalenie, za jakie okresy dokumentacja dotycząca transakcji przeprowadzonych ze spółkami niebędącymi członkami PGK powinna być sporządzana zważywszy na okoliczność, że rok podatkowy PGK nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zaś rok obrotowy (określony dla sprawozdawczości finansowej) spółek tworzących PGK (w tym Wnioskodawcy) odpowiada rokowi kalendarzowemu. W zakresie zainteresowania Spółki pozostaje również to, za jaki okres Wnioskodawca powinien złożyć do właściwego organu informację o cenach transferowych.

Zważywszy, że przepisy normalizujące obowiązki w zakresie jaki pozostaje w kręgu zainteresowania Wnioskodawcy zostały znowelizowane, w pierwszej kolejności należy ustalić jakie ich brzmienie będzie obowiązywało Wnioskodawcę biorąc pod uwagę, że rok podatkowy PGK, w której skład wchodzi Spółka nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i rokiem obrotowym Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy przywołać treść art. 8 ust. 1 ustawy o CIT zgodnie z którym:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Artykuł 8 ust. 7 tej ustawy stanowi natomiast, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatkowych grup kapitałowych. Dla poszczególnych spółek tworzących grupę:

1)

dzień poprzedzający początek roku podatkowego przyjętego przez grupę jest dniem kończącym rok podatkowy tych spółek;

2)

dzień następujący po dniu, w którym upłynął okres obowiązywania umowy lub w którym grupa utraciła status podatkowej grupy kapitałowej, jest dniem rozpoczynającym rok podatkowy tych spółek.

Powołane wyżej normy prawne ustalają zasadę, zgodnie z którą spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przyjmują rok podatkowy PGK do której należą.

W realiach niniejszej sprawy ostatni zakończony rok podatkowy Spółki trwał zatem od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r., natomiast rok podatkowy obecnie trwający obejmuje okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.

Artykuł 56 pkt 2 Ustawy Zmieniającej stanowi, że:

art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. c, ca i cb, ust. 2 pkt 1 lit. c i ust. 5, art. 11c ust. 6, art. 11e, art. 11f ust. 1 pkt 3 lit. c i ust. 2 pkt 4, art. 11g ust. 1 pkt 4, ust. 1a i 3, art. 11k ust. 1 i 2, art. 11I ust. 1-2a, art. 11n, art. 11o ust. 3, art. 11p ust. 1, art. 11s ust. 1-3, art. 11t ust. 1-2b, 4-5a i 8, art. 12 ust. 3aa pkt 1 oraz art. 15 ust. 1ab pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - stosuje się do transakcji kontrolowanych i transakcji innych niż transakcje kontrolowane, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r., w zakresie tej części tych transakcji, które są realizowane w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2021 r.

W myśl art. 64 Ustawy Zmieniającej:

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 17 ust. 1 pkt 23a, 58a i 62, art. 18db, art. 18ea-18ef i art. 24d ust. 9a tej ustawy.

Z brzmienia powołanego przepisu art. 56 pkt 2 wynika zatem, że Ustawa Zmieniająca nakazuje stosować dotychczasowe regulacje Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., tj. do zakończonego roku podatkowego Wnioskodawcy, obejmującego okres od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. Natomiast do obecnie trwającego roku podatkowego, tj. do okresu od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. oraz odpowiednio do kolejnego roku podatkowego, obejmującego okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. Wnioskodawca będzie stosował przepisy Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

W tym miejscu wskazać należy, że w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. ustawodawca w przepisach o cenach transferowych posługiwał się pojęciami "rok obrotowy" i "rok podatkowy". W wyniku nowelizacji od 1 stycznia 2022 r. w przepisach dotyczących cen transferowych zmieniono okres referencyjny z roku obrotowego na rok podatkowy.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. brzmieniem art. 11k ust. 1 ustawy CIT podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy (...).

Powyższe przepisy przejściowe nie mają wpływu na rozumienie okresu za jaki należy sporządzić dokumentację cen transferowych.

Pomimo bowiem, że w art. 11k ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.) ustawodawca odwoływał się do pojęcia "roku obrotowego" a nie "roku podatkowego", to dla celów podatkowych przyjęto, że pojęcia te co do zasady pokrywają się i oznaczają tożsamy okres. W stanie prawnym obowiązującym od 2022 r. ustawodawca posługuje się już pojęciem "rok podatkowy".

Biorąc pod uwagę powyższe dokumentacja cen transferowych powinna być tworzona za rok podatkowy (przed nowelizacją - rok obrotowy) spółki wchodzącej w skład PGK pokrywający się z rokiem podatkowym PGK. Informacja o cenach transferowych powinna być złożona za ten sam okres, dla którego została sporządzona lokalna dokumentacja cen transferowych (art. 11t Ustawy o CIT).

Zatem, pomimo iż w art. 11k ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.), prawodawca odwoływał się do pojęcia "roku obrotowego" (a nie roku podatkowego) to dla celów podatkowych pojęcia te - co do zasady - pokrywają się i oznaczają tożsamy okres. Za takim rozumieniem omawianego przepisu przemawia także zmiana jaka została dokonana przez Ustawę Zmieniającą, w której ustawodawca posługuje się już pojęciem "roku podatkowego" a nie "roku obrotowego".

Mając zatem na uwadze wyżej zakreślony stan prawny sprawy za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki zgodnie z którym:

- w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, zobowiązany jest do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.;

- w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym, nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, to zobowiązany będzie do sporządzenia takiej dokumentacji na podstawie art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT za rok podatkowy PGK, który w przypadku Wnioskodawcy będzie obejmować okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2)

Jak Spółka słusznie wskazała we własnym stanowisku informacje o cenach transferowych, o jakich mowa w art. 11t ust. 1 ustawy o CIT zobowiązana jest złożyć za okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. oraz 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. Informacja ta powinna bowiem obejmować ten sam okres, dla którego Spółka sporządziła lokalną dokumentację cen transferowych.

Tym samym, stanowisko Spółki zgodnie z którym w przypadku, gdy Wnioskodawca zawiera z podmiotem powiązanym nienależącym do PGK transakcję kontrolowaną, podlegającą obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych lub korzystającą z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT, to zobowiązany jest do złożenia na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT informacji o cenach transferowych za okres zgodny z rokiem podatkowym PGK, przypadający na okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., a w kolejnym roku podatkowym na okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r.

- jest prawidłowe (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4).

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl