0114-KDIP2-1.4010.542.2023.4.MW - Zakład zagranicznej spółki w Polsce

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.542.2023.4.MW Zakład zagranicznej spółki w Polsce

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca posiada/będzie posiadał na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT) oraz w rozumieniu art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120 z późn. zm., dalej: UPO), a konsekwencji podlega/będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu na gruncie CIT od dochodów osiąganych przez ten zakład - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z realizacją działalności gospodarczej w Polsce Spółka posiada/będzie posiadała na terytorium Polski zagraniczny zakład, a konsekwencji podlega/będzie podlegała w Polsce obowiązkowi podatkowemu na gruncie CIT od dochodów osiąganych przez ten zakład.

Uzupełnili go Państwo - na wezwanie - pismem z 11 grudnia2023 r. (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

A. B.V. (dalej: Wnioskodawca lub A.) jest spółką prawa niderlandzkiego zarejestrowaną dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Królestwa Niderlandów. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej B. (dalej: Grupa B.) zajmującej się projektowaniem, sprzedażą, promocją i dystrybucją (...).

Siedziba Wnioskodawcy w rozumieniu Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona) z dnia 15 marca 2011 r. (Dz.Urz.UE. L Nr 77, str. 1), położona jest na terytorium Królestwa Niderlandów, gdzie znajduje się również biuro A. i cała przynależna do niego infrastruktura (tj. pojazdy, sprzęt), a także zasoby personalne. Aktualnie zarząd A. składa się z obywatela (...), obywatela (...) (obaj są rezydentami podatkowymi w Szwajcarii) oraz dwóch obywateli (...) (również będących rezydentami podatkowymi w Niderlandach). Posiedzenia zarządu odbywają się w Niderlandach. A. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Królestwa Niderlandów.

A. zarejestrował się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce w związku z planowanym rozszerzeniem swojej działalności, w szczególności o działanie w zakresie napraw i konserwacji sprzętów elektronicznych i elektrycznych oraz urządzeń gospodarstwa domowego, w ramach której będzie m.in. wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, dalej: ustawa o VAT).

Wnioskodawca obecnie świadczy usługi posprzedażowe, w tym usługi naprawcze i usługi centrum K. (dalej: "Usługi Posprzedażowe") na rynkach państw Beneluxu na rzecz szwajcarskiej spółki z Grupy B. Planowane jest, rozszerzenie w przyszłości zakresu usług o kompleksowe usługi, w tym między innymi badania klientów, planowanie zapotrzebowania na części zamienne, magazynowanie części zamiennych, usługi zarządzania logistyką i profesjonalne zarządzanie usługami powiązanymi.

W przyszłości Wnioskodawca ma zostać strategicznym liderem grupy spółek A. (dalej: "Grupa A.") zlokalizowanych w całej Europie, m.in.: we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Czechach Szwajcarii i w Polsce. Wnioskodawca zawrze umowę ze spółkami z Grupy B. (podmiotami wewnętrznymi) lub podmiotami zewnętrznymi spoza Grupy B. (dalej łącznie: "Kontrahenci") na świadczenie usług scentralizowanego zarządzania Usługami Posprzedażowymi dla Kontrahentów w różnych krajach.

Kontrahenci to producenci i dystrybutorzy, którzy udzielają gwarancji na produkowany lub dystrybuowany przez siebie elektroniczny/elektryczny sprzęt/środki transportu oraz urządzenia gospodarstwa domowego (dalej łącznie: "Produkty") zakupione przez klientów końcowych (dalej: "Klienci Końcowi"). Klientami Końcowymi mogą być zarówno podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i podmioty gospodarcze, zarówno zarejestrowane, jak i niezarejestrowane, w zależności od lokalizacji, jako podatnicy VAT lub podatku od wartości dodanej ewentualnie w przypadku podmiotów spoza UE - podatku o podobnym charakterze.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie polegała na dostarczaniu kompleksowych rozwiązań Kontrahentom, którym zależy na uzyskaniu opłacalnych i efektywnych Usług Posprzedażowych w różnych krajach. Wnioskodawca planuje zorganizować te działania za pośrednictwem swojej sieci wewnętrznych podwykonawców (tj. spółek z Grupy A.) lub zewnętrznych podwykonawców tj. Spółek spoza grupy A., (dalej łącznie: "Podwykonawcy") i skoncentrować się na monitorowaniu efektywności kosztowej i jakości usług oferowanych Kontrahentom, którymi mogą być znane międzynarodowe przedsiębiorstwa.

W przypadkach, gdy Produkt nie będzie kwalifikował się do naprawy w ramach udzielonej gwarancji i pod warunkiem, że pozwoli na to umowa zawarta pomiędzy Kontrahentem a A., Wnioskodawca będzie mógł upoważnić Podwykonawców do wykonania napraw pozagwarancyjnych bezpośrednio na rzecz Klientów Końcowych. W takim przypadku Wnioskodawca lub jego lokalni Podwykonawcy mogą przygotować i przesłać Klientowi Końcowemu propozycję w zakresie wykonania naprawy, a po jej akceptacji Wnioskodawca, bądź bezpośrednio konkretny Podwykonawca, zawrą oddzielną umowę na świadczenie usług napraw z Klientem Końcowym i Podwykonawca przystąpi do realizacji usługi (dalej: "Usługa Pozagwarancyjna").

Wnioskodawca będzie dokumentował świadczenie Usług Posprzedażowych fakturami wystawianymi na Kontrahentów, z którymi będzie posiadał zawartą umowę o świadczenie Usług Posprzedażowych. W przypadku świadczenia Usług Pozagwarancyjnych (świadczonych o ile pozwoli na to umowa o świadczenie Usług Posprzedażowych) A. lub lokalni Podwykonawcy będą wystawiać dokumenty sprzedaży tj. np. faktury bezpośrednio na rzecz Klientów Końcowych.

Wyżej wymienione Usługi Posprzedażowe i Usługi Pozagwarancyjne będą strategicznie zarządzane i koordynowane przez A. w Niderlandach. Tam podejmowane będą bowiem kluczowe decyzje dotyczące działalności A. w zakresie np. zaangażowania w nowe kontrakty, negocjacji i realizacji umów, relacji z klientami, logistyki itp.

W celu wypełniania swoich zobowiązań A. będzie nabywał od Podwykonawców usługi:

* obsługi logistyczno-magazynowej;

* obsługi posprzedażowej (w ramach której świadczone będą usługi naprawy Produktów i usługi koordynacyjne polegające w szczególności na kontakcie z Klientami Końcowymi).

Podwykonawcy będą początkowo podmiotami mającymi siedzibę w krajach Europy, w tym w Polsce, gdzie będą zarejestrowani stosownie do ich lokalizacji odpowiednio dla celów VAT (w przypadku podmiotu z Polski), podatku o wartości dodanej (w przypadku podmiotów z innych krajów UE) lub podatku podobnego rodzaju (w przypadku lokalizacji poza UE).

W ramach świadczenia usług na rzecz Wnioskodawcy Podwykonawcy będą działać samodzielnie zgodnie z wypracowaną praktyką, know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym ze świadczeniem kompleksowych usług logistycznych/naprawczych. Wnioskodawca nie będzie miał wpływu na sposób prowadzenia działalności przez Podwykonawców. Rola Wnioskodawcy będzie polegała na zawieraniu umów z Kontrahentami i w zakresie umów z Kontrahentami A. będzie ponosił zasadniczo całe ryzyko związane z prowadzoną działalnością, w tym (lecz nie tylko) ryzyko prawne wynikające z umów, ryzyko związane z zarządzaniem zapasami, ryzyko związane z gwarancją napraw, ryzyko kredytowe, ryzyko rynkowe w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz Kontrahentów w różnych krajach. Wnioskodawca jako strategiczny lider grupy A. opracowuje również m.in. plan biznesowy grupy, strategię IT, plan rozwoju rynku, strategię ESG, ład korporacyjny.

Głównym Podwykonawcą Wnioskodawcy w Polsce będzie polski podmiot z Grupy A., zarejestrowany tu na potrzeby VAT (dalej "Polski Podwykonawca"), który będzie świadczył usługi obsługi logistyczno-magazynowej oraz obsługi posprzedażowej na rzecz Wnioskodawcy przy wykorzystaniu posiadanych zasobów ludzkich i technicznych zlokalizowanych na terytorium Polski:

* działu Centrum L. (zasoby te będą zapewniały w szczególności obsługę logistyczno-magazynową części zamiennych i Produktów z wykorzystaniem magazynu znajdującego się obecnie w Polsce),

* działu Centrum N. (zasoby te będą wykonywać w szczególności naprawy) oraz

* działu Centrum K. (zasoby te będą w szczególności zapewniać obsługę Klientów Końcowych będących właścicielami naprawianych Produktów).

Na obecnym etapie planuje się, że umowy z polskim Podwykonawcą zostaną zawarte na okres 12 miesięcy (z możliwością wcześniejszego rozwiązania). O ile strony nie wypowiedzą umowy, będzie ona co roku automatycznie przedłużana na kolejny rok.

Wnioskodawca planuje również zaangażować innych Podwykonawców z Polski (w tym podmioty spoza Grupy A.) do świadczenia usług naprawczych i nie wyklucza rozszerzenia zaangażowania Podwykonawców z Polski do świadczenia usług również na inne obszary.

Jak to zostało wskazane powyżej, w przypadku Polskiego Podwykonawcy: Centrum L., Centrum N. oraz Centrum K. będą stanowiły organizacyjnie działy w ramach tego podmiotu. Niewykluczone, że w przypadku działalności pozostałych Podwykonawców sprawy mogą przedstawiać się inaczej w tym zakresie tj. mogą oni skupiać w sobie tylko część działalności, którą ma prowadzić wyspecjalizowany Polski Podwykonawca (tj. np. mogą zajmować się jedynie obsługą logistyczno-magazynową nie realizując pozostałego zakresu działań w zakresie napraw i kontaktu z klientami i na odwrót).

Polski Podwykonawca realizując usługi logistyczno - magazynowe przy wykorzystaniu swojego Centrum L. (jak również inni Podwykonawcy z Polski), będzie odpowiedzialny za organizację transportu i magazynowanie części zamiennych i Produktów (dalej łącznie: Towary) w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia procesu naprawy w Polsce, UE lub poza UE. Niezależnie od powyższego w praktyce mogą wystąpić również przypadki, w których transport Towarów w ramach Usług Posprzedażowych organizowany będzie przez Kontrahentów oraz podmiot inny niż A.

Usługi logistyczno-magazynowe realizowane przez Polskiego Podwykonawcę (jak również usługi ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce w tym samym zakresie) będą miały na celu ułatwienie świadczenia usług przez A. na rzecz Kontrahentów i będą polegać m.in. na:

* odbiorze, kontroli i rozładunku Towarów należących do A., Kontrahentów lub Klientów Końcowych w magazynie używanym przez Centrum L.;

* wydaniu Towarów do transportu wraz z wypełnieniem dokumentacji związanej z przesyłką;

* składowaniu Towarów należących do A., Kontrahentów lub Klientów Końcowych,

* obsłudze inwentaryzacji w oprogramowaniu magazynowym;

* realizacji obsługi części zamiennych zamawianych przez Podwykonawców oraz przygotowaniu Towarów do wysyłki;

* zapewnieniu Podwykonawcom doradztwa technicznego w zakresie dostępności i możliwości zastosowania części zamiennych;

* transporcie Towarów z wykorzystaniem środków własnych lub uzyskanych od osób trzecich (zarówno do, jak i z Centrum N.);

* komunikowaniu się z odpowiednimi stronami, np. innymi Podwykonawcami, podmiotami logistycznymi w celu realizacji transportu i nadzorowaniu świadczonych przez nich usług w zakresie zgodności z KPI wyznaczonym przez A.;

* nadzorowaniu i organizowaniu zewnętrznych dostawców usług logistycznych w celu

* dostarczania Towarów Kontrahentom i Klientom końcowym;

* zarządzaniu, w tym planowaniu popytu i kontroli nad ilością Towarów;

* generowaniu raportów realizacji i raportów księgowych dla A. dotyczących transakcji z Podwykonawcami;

* świadczeniu pozostałych usług koordynacyjnych, takich jak obsługa zapytań i pomoc w wyborze i ocenie zewnętrznych dostawców związanych z zapewnieniem usług magazynowych i logistycznych;

* w przypadku, gdy części zamienne nie są już potrzebne lub w przypadku nadmiernego zapasu, Centrum L. wspiera A.w organizacji zwrotu części zamiennych do Kontrahentów lub innej utylizacji części zamiennych, np. złomowaniu.

W celu prawidłowego wykonania powyższych usług magazynowania A. dostarczy polskiemu Podwykonawcy (lub innym Podwykonawcom zlokalizowanym w Polsce) wszelkie istotne informacje dotyczące Towarów, obsługi Towarów, szacowania prognoz ich zużycia i/lub inne informacje oraz odpowiednie narzędzia i/lub systemy, które mogą być istotne dla Podwykonawców. Obejmuje to między innymi dokumenty i informacje dotyczące odprawy celnej, o ile ma to zastosowanie.

Okres przechowywania danych Towarów będzie zależał od aktualnej konieczności przeprowadzania napraw. W żadnym momencie realizacji ww. czynności logistycznych prawo własności ani prawo do dysponowania Towarami jak właściciel nie będzie przenoszone na Polskiego Podwykonawcę (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce). Polski Podwykonawca w ramach Centrum L. (i ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będzie świadczyć usługi z wykorzystaniem własnych lub kontrolowanych przez siebie zasobów ludzkich i technicznych. Dodatkowo Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą samodzielnie decydować, które zasoby techniczne i personalne oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane do świadczenia usług na rzecz A. (będą samodzielnie decydować o zaangażowaniu pracowników, przydzieleniu zadań, harmonogramie prac itp.).

Polski Podwykonawca realizując usługi posprzedażowe, w zakresie napraw Produktów będzie wykorzystywał zasoby techniczne i osobowe Centrum N. W ramach tych usług Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą otrzymywać wadliwy Produkt, oceniać jego stan i wadę oraz planować w jaki sposób i przy użyciu jakich części zamiennych można wykonać naprawę. W związku z tym personel Polskiego Podwykonawcy (lub innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) może zostać przeszkolony przez A. lub Kontrahenta w zakresie technicznych aspektów napraw (szkolenia będą miały na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności, które umożliwią temu personelowi wykonywanie napraw). Szkolenia będą miały na celu wyłącznie przekazanie wiedzy i umiejętności wykorzystywanych później przez pracowników Polskiego Podwykonawcy (lub innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) w ramach usług naprawczych, które będą wykonywane na jego odpowiedzialność i ryzyko.

Ponadto, Polski Podwykonawca (lub inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą postępować zgodnie z wytycznymi proceduralnymi i instrukcjami (zawierającymi standardy i oczekiwania względem świadczonych usług) dostarczonymi przez A., który uzgadnia zakres i poziom Usług Posprzedażowych ze swoimi Kontrahentami, którzy określą specyfikacje dotyczącą standardów naprawy swoich Produktów. Również w odniesieniu do usług logistycznych i magazynowych, Podwykonawca będzie przestrzegał wytycznych i instrukcji (zawierających standardy usług i oczekiwania dotyczące ich wykonania) dostarczonych przez A. Wytyczne i instrukcje przekazywane przez A. będą miały charakter ogólny, tak aby zapewnić, że Polski Podwykonawca (lub inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą świadczyć usługi zgodnie z określonym standardem uzgodnionym przez A. i zgodnie ze specyfikacjami dostarczonymi przez Kontrahentów. W szczególności A. nie będzie dostarczać szczegółowych instrukcji dotyczących sposobu wykonywania usług logistycznych i magazynowania oraz usług posprzedażowych w zakresie napraw Produktów. Dodatkowo Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą samodzielnie decydować, które zasoby techniczne i personalne oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane do świadczenia usług na rzecz A. (będą samodzielnie decydować o zaangażowaniu pracowników, przydzieleniu zadań, harmonogramie prac itp.). Postępując zgodnie ze standardami, Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) mogą podjąć działania i wybrać części, które należy wykorzystać do naprawy. Umowy o świadczenie Usług Posprzedażowych zawarte przez A. z Kontrahentami będą określać, kiedy i czy należy przeprowadzić naprawę, np. w jakich przypadkach naprawa może nie być uzasadniona technicznie lub ekonomicznie.

Naprawy będą wykonywane zarówno z wykorzystaniem części zamiennych dostarczonych bezpłatnie przez A. lub zakupionych od A., jak również części zamiennych powierzonych przez Kontrahentów oraz sporadycznie za pomocą własnych części zamiennych. W przypadku, gdy części zamienne będą dostarczane przez Wnioskodawcę, A. w ramach umowy i w celu jej realizacji zapewni polskiemu Podwykonawcy (lub innym Podwykonawcom zlokalizowanym w Polsce) dostęp do systemu informatycznego zarządzania magazynowaniem części zamiennych na potrzeby składania zamówień. W przypadku, gdy części zamienne będą dostarczane przez Kontrahentów lub wskazanych dostawców zewnętrznych, A. zagwarantuje, że dokona niezbędnych uzgodnień w celu zamówienia części zamiennych od odpowiednich stron.

Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą świadczyć usługi obsługi posprzedażowej w zakresie napraw z wykorzystaniem własnych lub kontrolowanych przez siebie zasobów ludzkich i technicznych.

Polski Podwykonawca z wykorzystaniem zasobów technicznych i osobowych centrum K., w ramach usług obsługi posprzedażowej, będzie również świadczyć usługi koordynacyjne. Usługi w tym zakresie świadczone przez Polskiego Podwykonawcę (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) będą polegały w szczególności na kontakcie z Klientem Końcowym, obsłudze zapytań, zapewnianiu wsparcia w wyborze i ocenie zewnętrznych podmiotów zajmujących się naprawami oraz wsparciu w zakresie marketingu i promocji usług oferowanych przez A. W ww. zakresie Polski Podwykonawca (i ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą świadczyć usługi z wykorzystaniem własnych lub kontrolowanych przez siebie zasobów ludzkich i technicznych. Dodatkowo Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowany w Polsce) będą samodzielnie decydować, które zasoby techniczne i personalne oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane do świadczenia usług na rzecz A. (będą samodzielnie decydować o zaangażowaniu pracowników, przydzieleniu zadań, harmonogramie prac itp.).

W Polsce Wnioskodawca nie będzie posiadał oddziału, przedstawicielstwa ani biura. A. nie będzie posiadał w Polsce również żadnej infrastruktury takiej jak pojazdy, sprzęty, budynki czy inne nieruchomości tj. nie będzie mu przysługiwał żaden tytuł prawny (własność, najem, leasing itp.) do wskazanej infrastruktury. Wnioskodawca nie będzie zatrudniał w Polsce żadnego personelu na jakiejkolwiek podstawie prawnej. Ponadto wszelkie decyzje strategiczne dotyczące działalności A. (np. zaangażowania w nowe kontrakty, negocjacji i realizacji umów, relacji z klientami, logistyki itp.) nie są i nie będą podejmowane na terytorium Polski, lecz na terytorium Królestwa Niderlandów.

Wnioskodawca nie będzie miał też żadnych praw do magazynu ani innych zasobów technicznych zlokalizowanych w Polsce i wykorzystywanych przez Polskiego Podwykonawcę (w tym ew. przez innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) w ramach świadczenia usług logistyczno-magazynowych i obsługi posprzedażowej. W szczególności A. nie będzie wymagał od Polskiego Podwykonawcy (innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) wyznaczenia konkretnej części magazynu używanego w ramach usług logistyczno-magazynowych lub wyznaczenia pomieszczeń używanych w ramach usług obsługi posprzedażowej, które byłyby udostępnione wyłącznie dla A. Wnioskodawca nie będzie miał również żadnej kontroli nad pracownikami lub współpracownikami Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców) zlokalizowanych w Polsce.

Pracownicy Wnioskodawcy będą mieli możliwość sprawdzenia, w jaki sposób Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) wykonują swoje usługi (pod względem przestrzegania uzgodnionych między stronami warunków). w szczególności w tym celu będą mieli prawo wizytacji do magazynu Polskiego Podwykonawcy wykorzystywanego w ramach Centrum L. lub pomieszczeń Centrum N. zlokalizowanego w Polsce (ew. pomieszczeń zajmowanych przez innych Podwykonawców z Polski), ale tylko po uprzednim uzgodnieniu z Polskim Podwykonawcą (ew. innym Podwykonawcą z Polski) i pod nadzorem pracowników lub współpracowników Polskiego Podwykonawcy (ew. innego Podwykonawcy z Polski). Pracownicy Wnioskodawcy w przypadku takiej wizyty nie będą instruować ani kierować wykonywaniem czynności przez pracowników lub współpracowników Polskiego Podwykonawcy - będą mogli jedynie zapoznać się ze sposobem wykonywania usług logistyczno-magazynowych i obsługi posprzedażowej.

Pracownicy lub współpracownicy Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) w związku ze świadczeniem usług na rzecz Wnioskodawcy w celu ich możliwie efektywnego i sprawnego wykonywania będą mieli pełnomocnictwa od Wnioskodawcy wyłącznie do zakupu towarów i usług niezbędnych do wykonywania napraw oraz dokonywania obsługi celnej związanej z przemieszczeniami naprawianych Towarów w imieniu i na rzecz A.

Poza usługami świadczonymi przez Podwykonawców, Wnioskodawca będzie korzystał w ograniczonym zakresie z usług innych niezależnych usługodawców w Polsce.

W przypadku rozszerzenia działalności Wnioskodawcy, może on zatrudnić dodatkowych wewnętrznych lub zewnętrznych Podwykonawców, którzy będą świadczyć usługi obsługi logistyczno-magazynowej lub usługi obsługi posprzedażowej zlokalizowanych w Polsce lub w innym kraju w Europie, na Bliskim Wschodzie lub w Afryce, stosując podobne ustalenia biznesowe. Model biznesowy Wnioskodawcy zakłada uzyskanie synergii dzięki wykorzystaniu sieci efektywnych Podwykonawców, tak, aby Wnioskodawca mógł oferować Kontrahentom w pełni efektywne rozwiązania w wielu krajach.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

W piśmie uzupełniającym z 11 grudnia 2023 r. (data wpływu tego samego dnia), wskazali Państwo, iż współpraca pomiędzy Polskim Podwykonawcą opisana we Wniosku jako zdarzenie przyszłe, została już nawiązana przez A. (tj. została rozpoczęta już po złożeniu Wniosku). Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca chciałby wykorzystać opisany model współpracy również w stosunku do przyszłych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce, w związku z czym opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we Wniosku stanowi aktualnie zarówno opis stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.

W świetle powyższych okoliczności Wnioskodawca odpowiednio zmodyfikował pytania przedstawione we wniosku. W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, stanowisko i uzasadnienie przedstawione przez A. we wniosku również odnosi się do stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.

Ponadto wskazali Państwo, że siedziba w Niderlandach mieści się w kompleksie biurowym zlokalizowanym pod adresem (...) gdzie na (...) piętrach rozmieszczono powierzchnię magazynową i warsztatową (ok. 3020 m2), powierzchnię biurową (ok. 670 m2) oraz powierzchnię biurową/ call center (ok. 234 m2). Dodatkowo centrum napraw jest wyposażone we wszystkie potrzebne urządzenia techniczne, w szczególności materiały diagnostyczne i materiały naprawcze.

W siedzibie znajduje się standardowe wyposażenie biura oraz magazynu, a także narzędzia niezbędne do działalności call center i centrum n. Na potrzeby korzystania z zasobów technicznych i prowadzenia działalności w Królestwie Niderlandów, Wnioskodawca planuje korzystać z nowego systemu (...) (Oracle), który obejmuje kompleksowy proces, jaki Wnioskodawca zapewnia swoim klientom - od momentu otrzymania naprawy, poprzez naprawę i wysyłkę, aż do rozliczenia w systemie. Obejmuje on również rozwiązanie do planowania części zamiennych do wszystkich umów podwykonawczych.

W siedzibie A. podejmowane są strategiczne i zarządcze decyzje Spółki. W proces zaangażowany jest Prezes Zarządu A. (będący rezydentem Niderlandów) i kierownictwo wyższego szczebla, w tym niżej wskazany kluczowy personel i zespoły operacyjne:

Kluczowy personel:

* CEO, który odpowiedzialny jest za strategiczne decyzje biznesowe;

* Wiceprezes ds. sprzedaży (ang. VP Sales), który odpowiada za określanie cenników, strategii sprzedaży i rozwoju biznesu;

* Menedżer ds. cen (ang. Pricing manager), który odpowiedzialny jest za strategię cenową i analizę dla regionu EMEA;

* Dyrektor ds. zasobów ludzkich (ang. Human Resources Director), który odpowiada za zarządzanie strategią i planem zasobów ludzkich dla regionu EMEA.

Pozostały personel:

* Kontroler finansowy (ang. Financial controller) odpowiedzialny za aspekty finansowe A., w tym księgowość i analizę biznesową;

* Kierownik operacyjny (ang. Operations manager) centrum napraw odpowiedzialny za działania operacyjne;

* Menedżerowie ds. kluczowych klientów (ang. Key account manager) odpowiadają za obsługę kluczowych klientów w regionie EMEA;

* Menedżer centrum k. (ang. Contact centre manager) odpowiedzialny jest za działanie centrum k.;

* Kierownik zespołu ds. centrów naprawczych (ang. Repair Centres Teamleader), kierownik i menadżer ds. rozwoju technicznego i wsparcia dla logistyki (ang. Technical development and support (TD&S) for logistics supervisor and TD&S manager) tworzą trzyosobowy zespół działający w obszarze zadań związanych z centrami naprawczymi;

* Kierownik projektu (ang. Project manager) ISO zapewnia certyfikację ISO A. w regionie EMEA;

* Zespół wywiadowczy centrum k. (ang. CC intelligence team) składający się z dwóch osób;

* Zespół wsparcia centrum k. (ang. CC support team) składający się z czterech osób;

* Zespół operacyjny (ang. Operational team) składający się z 60 osób;

* Zespół operacyjny centrum k. (ang. Operational CC team) składający się z 12 osób.

A. nie posiada/nie będzie posiadać bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/ rzeczowymi Polskiego Podwykonawcy (oraz innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce).

Spółka nie ma/nie będzie miał bezpośrednio wpływu na to jaka część zasobów technicznych/rzeczowych Polskiego Podwykonawcy (w tym przez innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) ma zostać wykorzystana do wykonania danej czynności/zadania. Jedynie tytułem szerszego wyjaśnienia/doprecyzowania kwestii już podniesionych we Wniosku, A. chce zasygnalizować że będzie przekazywał Polskiemu Podwykonawcy (i innym Podwykonawcom zlokalizowanym w Polsce) specyfikacje techniczne oraz ogólne wytyczne dot.m.in. standardów certyfikacji ISO, wytyczne ESG i inne tego rodzaju specyfikacje ustalone przez A. w celu zapewnienia, że Polski Podwykonawca (i inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą świadczyć usługi zgodnie z uzgodnionymi standardami. Jest to powszechna praktyka istniejąca w relacjach stron w obszarze usług logistyczno-magazynowych, naprawczych i obsługi posprzedażowej, gdyż usługi te będą dotyczyły Produktów określonych marek, które z kolei określają pewne standardy oraz specyfikacje dotyczące m.in. naprawy, transportu czy przechowywania danych Produktów. Ponadto, oczekiwania Wnioskodawcy dotyczące standardów świadczonych usług wynikają również z faktu, że nawiązuje on współpracę z podmiotami profesjonalnymi.

Niezależnie jednak od powyższego, w ramach ww. specyfikacji technicznych i ogólnych wytycznych A. nie będzie faktycznie wpływał na to jakie konkretne zasoby Polskiego Podwykonawcy (innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) będą miały zostać wykorzystane do wykonania danej czynności/zadania. Decyzja w tym zakresie będzie po stronie Polskiego Podwykonawcy (innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce), na których będzie ciążyła odpowiedzialność w zakresie takiej organizacji pracy/ działalności, która pozwoli na dochowanie standardów usług oczekiwanych przez A. (komunikowanych poprzez przekazywane specyfikacje techniczne i ogólne wytyczne).

Pracownicy A. w celu sprawdzenia, w jaki sposób Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) wykonują swoje usługi nie będą dysponować na terenie siedziby Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców w Polsce) biurem/ biurkiem/sprzętem technicznym (komputerem)/ wyodrębnionym miejscem w celu realizacji zadań.

W trakcie szkoleń personelu Polskiego Podwykonawcy (lub innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) A. nie będzie dysponować na terenie siedziby Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców w Polsce) biurem/ biurkiem/ sprzętem technicznym (komputerem) ani wyodrębnionym miejsce w celu realizacji zadań.

Szkolenia produktowe (tj. szkolenia dotyczące sposobu naprawy/ specyfikacji Produktów z uwzględnieniem informacji technicznych) będą najprawdopodobniej przeprowadzane przez Kontrahentów, ponieważ posiadają oni najlepszą wiedzę w tym zakresie. Takie szkolenia przyjmą najprawdopodobniej formę zdalnych telekonferencji, tak aby umożliwić przeprowadzenie szkolenia jak największej liczby Podwykonawców w tym samym czasie.

W celu prawidłowego wykonania powyższych usług magazynowania A. dostarczy polskiemu Podwykonawcy (lub innym Podwykonawcom zlokalizowanym w Polsce) wszelkie istotne informacje dotyczące Towarów, obsługi Towarów, szacowania prognoz ich zużycia i/lub inne informacje oraz odpowiednie narzędzia i/lub systemy, które mogą być istotne dla Podwykonawców.

Spółka wskazała, że zapewnienie dostępu do ww. systemu informatycznego może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia szkolenia z jego obsługi w momencie dołączania każdego nowego podmiotu.

W ramach doprecyzowania, wskazali Państwo również, że naprawy w ramach Usług Pozagwarancyjnych mogą być realizowane, bezpośrednio przez Podwykonawcę. Wówczas to Podwykonawca jest stroną umowy zawieranej bezpośrednio z Klientem Końcowym (taki Klient Końcowy staje się bezpośrednim klientem Podwykonawców). Podwykonawca działa jednak na własne ryzyko i rachunek w ramach swojej profesjonalnej działalności.

Z Usługami Pozagwarancyjnymi mamy do czynienia, gdy Produkty nie są już objęte naprawami gwarancyjnymi Kontrahenta. Stąd, jeśli Kontrahent zezwala na takie rozwiązanie i jest to uregulowane w umowie pomiędzy Kontrahentem a A, to Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) może działać w ww. sposób na własny rachunek i ryzyko. Natomiast jeśli Kontrahent nie zezwala na taką realizację Usług Pozagwarancyjnych, nie mogą być one świadczone przez Podwykonawców. Jeśli Kontrahent zezwala na wykonywanie Usług Pozagwarancyjnych przez Wnioskodawcę lub jego Podwykonawców, rolą Wnioskodawcy jest umożliwienie Podwykonawcom samodzielnego wykonywania takich usług, nawet jeśli Wnioskodawca nie jest stroną umowy z Klientami Końcowymi. Jednak nawet w rozpatrywanych sytuacjach A ma określone niezależne obowiązki w ramach Usług Pozagwarancyjnych. Kontrahenci wymagają też od Wnioskodawcy uregulowania dostaw części zamiennych w ramach Usług Pozagwarancyjnych, zobowiązania się do kontroli jakości i zgłaszania liczby przypadków Usług Pozagwarancyjnych do celów monitorowania / ewidencji.

Dla zobrazowania powyższego wskazali Państwo, iż w przypadku Usług Pozagwarancyjnych w pierwszej kolejności ustalane jest czy naprawa wadliwego Produktu jest objęta ochroną gwarancyjną (tj. czy Kontrahent pokrywa koszty w ramach gwarancji Produktu). W przypadku, gdy gwarancja nie obejmuje naprawy danego Produktu wówczas (o ile pozwolą na to postanowienia umowne z Kontrahentem) Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) ustalą cenę naprawy wadliwego Produktu w ramach Usługi Pozagwarancyjnej bezpośrednio z Klientem Końcowym oraz zawrą z nim umowę we własnym imieniu i na własny rachunek i fakturują bezpośrednio Klienta Końcowego. W tym przypadku Wnioskodawca nie jest zaangażowany w świadczenie Usług Pozagwarancyjnych przez Polskiego Podwykonawcę (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce), ewentualnie jedynie na podstawie umowy zawartej z Kontrahentem może odpowiadać za sprzedaż oryginalnych części do podwykonawcy.

W żadnym z tych przypadków Podwykonawca nie będzie zawierał umów z Klientami Końcowymi w imieniu A, ani nie będzie ustalał cen lub przedstawiał ofert w imieniu A. Jak wskazano powyżej, Podwykonawca będzie działał we własnym imieniu, na własny rachunek i na własne ryzyko.

Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) będą ponosić własne ryzyko biznesowe związane z realizacją usług na rzecz A. Umowy będą realizowane na własny rachunek i ryzyko Podwykonawców.

Ponadto Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) mogą świadczyć usługi również na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca aktualnie nie przewiduje zastrzeżenia takiej wyłączności w umowach regulujących świadczenie usług przez Polskiego Podwykonawcę (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) na jego rzecz.

Kontrahenci Spółki to głównie podmioty gospodarcze z siedzibą w Niderlandach, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Tajwanie, Luksemburgu i we Włoszech. Jak dotąd A. nie nawiązał współpracy z Kontrahentem posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Natomiast jak już wskazano we Wniosku Kontrahenci mogą być międzynarodowymi przedsiębiorstwami z siedzibą w różnych krajach. Wraz z rozwojem działalności A. może nawiązywać współpracę również klientami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej w innych krajach.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 grudnia 2023 r.)

1. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca posiada/będzie posiadał na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 2 Rozporządzenia oraz art. 28b ust. 2 ustawy o VAT?

2. Czy w przypadku uznania, że Wnioskodawca posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności, o którym mowa w pytaniu 1, jeśli Polski Podwykonawca (ew. inny Podwykonawca zlokalizowany w Polsce) naliczy podatek od towarów i usług na świadczonych przez niego usługach przedstawionych w niniejszym wniosku o interpretację, to Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez te podmioty?

3. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca posiada/będzie posiadał na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT) oraz w rozumieniu art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120 z późn. zm., dalej: UPO), a w konsekwencji podlega/będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu na gruncie CIT od dochodów osiąganych przez ten zakład?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 3 wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1-2 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 3

W związku z realizacją działalności gospodarczej opisanej w niniejszym wniosku, A. jako rezydent niderlandzki nie posiada/nie będzie posiadać na terytorium Polski zagranicznego zakładu w rozumieniu art. 4a ust. 11 ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 UPO a konsekwencji nie podlega/nie będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu na gruncie CIT od dochodów osiąganych przez zakład.

UZASADNIENIE stanowiska

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: ustawy o CIT) podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Jednocześnie, w świetle art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na jej terytorium zagraniczny zakład.

Pojęcie zagranicznego zakładu definiuje art. 4a ust. 11 ustawy o CIT, zgodnie z którym za zagraniczny zakład uznaje się:

a)

stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych;

b)

plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa;

c)

osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Powyższe oznacza, że analizując ewentualność powstania zakładu A. w Polsce, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim postanowienia UPO oraz podpisanego w Warszawie dnia 29 października 2020 r. Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r., który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UPO za zakład należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Ponadto, w rozumieniu UPO, zakład obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat, kopalnie bądź plac budowy (art. 5 ust. 2 i 3 UPO).

Z kolei jak wynika z art. 5 ust. 4 UPO, bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu uważa się, że określenie "zakład" nie obejmuje:

a)

użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b)

utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostawy;

c)

utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu przetworzenia przez inne przedsiębiorstwo;

d)

utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów, albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e)

utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności;

f)

utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia którejkolwiek z form działalności, o jakich mowa w literach a) do e)

pod warunkiem, że ta działalność, lub w przypadku, o którym mowa w literze f), całkowita działalność stałej placówki, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 UPO bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, ale z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7, jeżeli osoba podejmuje w Umawiającym się Państwie czynności na rzecz przedsiębiorstwa oraz podejmując te czynności zwyczajowo zawiera umowy lub zwyczajowo odgrywa główną rolę w doprowadzaniu do zawarcia umów, które są rutynowo zawierane bez istotnych zmian przez to przedsiębiorstwo, a takie umowy są zawierane:

a)

w imieniu tego przedsiębiorstwa lub

b)

w celu przeniesienia prawa własności lub w celu przyznania prawa do użytkowania majątku posiadanego przez to przedsiębiorstwo, lub w stosunku, do którego przedsiębiorstwo posiada prawo do jego użytkowania, lub

c)

w celu świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo,

to przedsiębiorstwo będzie uważane za posiadające zakład w tym Państwie, w związku z jakimikolwiek czynnościami, które są podejmowane przez taką osobę dla tego przedsiębiorstwa, chyba że czynności podejmowane przez taką osobę są ograniczone do czynności wymienionych w ustępie 4, które gdyby były dokonywane za pośrednictwem stałej placówki (innej niż stała placówka, do której miałby zastosowanie ustęp 5), to nie pozwalałoby na uznanie tej stałej placówki za stanowiącą zakład zgodnie z przepisami tego ustępu.

Jednakże, zgodnie z art. 5 ust. 7 UPO, przywołany wyżej ust. 6 nie będzie miał zastosowania w przypadku, gdy osoba działająca w Umawiającym się Państwie na rzecz przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa prowadzi działalność gospodarczą w pierwszym wymienionym Państwie jako niezależny przedstawiciel i działa w zakresie swojej zwykłej działalności dla tego przedsiębiorstwa. W przypadku jednak, gdy osoba działa wyłącznie lub prawie wyłącznie w imieniu jednego lub większej liczby przedsiębiorstw, z którymi jest ściśle powiązana, osoba ta nie będzie uważana za niezależnego przedstawiciela w rozumieniu niniejszego ustępu, w odniesieniu do każdego takiego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z ww. art. 5 ust. 8 UPO, dla celów niniejszego artykułu uważa się, że osoba lub przedsiębiorstwo są ściśle powiązane z przedsiębiorstwem, jeżeli, na podstawie wszystkich mających znaczenie faktów i okoliczności, jedno kontroluje drugie lub oba podmioty są kontrolowane przez te same osoby lub przedsiębiorstwa. w każdym przypadku, osoba lub przedsiębiorstwo będą uważane za ściśle powiązane z przedsiębiorstwem, jeżeli posiadają one bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 50% rzeczywistych praw w drugim (lub w przypadku spółki, więcej niż 50% łącznej liczby praw głosu oraz wartości udziałów lub akcji lub rzeczywistych praw udziałowych w spółce), lub jeżeli inna osoba lub przedsiębiorstwo posiada bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 50% rzeczywistych praw w danym podmiocie (lub w przypadku spółki, więcej niż 50% łącznej liczby praw głosu oraz wartości udziałów lub akcji lub rzeczywistych praw udziałowych w spółce) w danej osobie i w danym przedsiębiorstwie lub w obu przedsiębiorstwach.

Natomiast, jak wynika z art. 5 ust. 9 UPO, fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność gospodarczą w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

Z przywołanych definicji wynika, że dla uznania, iż przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu (w rozumieniu polskiej ustawy o CIT jak i UPO) konieczna jest koniunkcja trzech następujące przesłanek:

* istnienie miejsca, gdzie działalność jest prowadzona (placówka),

* stały charakter takiej placówki,

* wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie jest wyłączona z definicji zakładu.

Powyższą definicję precyzuje również Komentarz do Konwencji Modelowej OECD (dalej: "Komentarz"), który wykorzystywany jest jako źródło interpretacji w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z treścią Komentarza, dla powstania zakładu (w rozumieniu stałej placówki) istotne są następujące przesłanki:

* istnienie "miejsca prowadzenia działalności" tzn. obiekty, takie jak lokal lub w niektórych przypadkach maszyny lub sprzęt;

* stałość miejsca prowadzenia działalności, co oznacza, że musi być ustanowione w odrębnym miejscu o pewnym stopniu trwałości;

* prowadzenie działalności przedsiębiorstwa następuje za pośrednictwem tej stałej placówki; Oznacza to zazwyczaj, że osoby, które w taki czy inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa (personel), prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym znajduje się stałe miejsce prowadzenia działalności.

Komentarz wskazuje także, że termin "miejsce prowadzenia działalności" obejmuje wszelkie lokale, obiekty lub instalacje wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, bez względu na to, czy są one wykorzystywane wyłącznie do tego celu. Miejsce prowadzenia działalności może również istnieć w przypadku, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub żadne pomieszczenia nie są wymagane do prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwo, a przedsiębiorstwo ma jedynie pewne miejsce do swojej dyspozycji. Nie ma znaczenia czy lokale, urządzenia lub instalacje są własnością przedsiębiorstwa, są przez nie wynajmowane lub w inny sposób zostały pozostawione do jego dyspozycji.

W świetle okoliczności niniejszego wniosku, A. nie będzie posiadał żadnych tytułów prawnych do magazynu, pomieszczeń ani innych zasobów technicznych wykorzystywanych przez Podwykonawców w celu świadczenia usług na jego rzecz. A. nie będzie też sprawował kontroli nad sposobem wykorzystywania zasobów technicznych przez Podwykonawców (w tym magazynu Centrum L. oraz pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum Naprawcze). W szczególności, nie będzie możliwe wskazanie, która część magazynu lub pomieszczeń ma być wykorzystywana na potrzeby Wnioskodawcy. A. nie będzie też miał w Polsce oddziału, przedstawicielstwa ani biura, jak też żadnej własnej infrastruktury takiej jak pojazdy, sprzęty, budynki czy inne nieruchomości (ani w formie własności ani nie będzie mu przysługiwał żaden inny tytuł prawny do takiej infrastruktury).

Wnioskodawca w związku ze świadczeniem swoich usług będzie jedynie korzystał z usług innych niezależnych podmiotów w ramach swojej sieci wewnętrznych podwykonawców w celu zapewnienia odpowiedniej efektywności kosztowej i jakości usług oferowanych Kontrahentom. A. nie będzie posiadał w Polsce żadnych zasobów technicznych i personalnych do prowadzenia wskazanej działalności. W konsekwencji, nie będzie miał również na terytorium Polski miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy, o których mowa w powołanych wyżej definicjach.

Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy z Polski) świadcząc swoje usługi będą realizować określone czynności jako podmioty profesjonalne i niezależne zgodnie z wypracowaną praktyką, know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym ze świadczeniem kompleksowych usług logistyczno-magazynowych i obsługi posprzedażowej (w ramach której będą naprawiane Produkty, będzie odbywał się kontakt z Klientem Końcowym). Przy czym Wnioskodawca nie będzie miał wpływu na sposób prowadzenia działalności przez Polskiego Podwykonawcę (ew. innych Podwykonawców z Polski). A., będzie miał co prawda możliwość zapoznania się z tym, w jaki sposób Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) wykonują swoje usługi (pod względem przestrzegania uzgodnionych między stronami warunków). W szczególności w tym celu pracownicy A. będą mieli prawo wizytacji magazynu Polskiego Podwykonawcy (ew innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce), ale tylko po uprzednim uzgodnieniu z Podwykonawcami i pod nadzorem pracowników lub współpracowników Podwykonawców. Pracownicy Wnioskodawcy w przypadku takiej wizyty nie będą natomiast uprawnieni do instruowania ani kierowania wykonywaniem czynności przez pracowników lub współpracowników Podwykonawców. Warto podkreślić, że wskazana praktyka ma charakter powszechny w relacjach stron zlecający-podwykonawca w obszarze usług naprawczych i nie wiąże się z kontrolą nad personelem podwykonawcy.

W związku z powyższym nie istnieją podstawy do uznania, że Wnioskodawca będzie dysponował w Polsce miejscem, w którym, lub za pośrednictwem którego może prowadzić działalność gospodarczą. Tym bardziej nie można uznać, że miejsce takie będzie miało charakter stały. W konsekwencji, nie można również uznać, że Wnioskodawca będzie miał do dyspozycji na terytorium Polski określoną przestrzeń czy stały zakład.

Mając na uwadze powyższe, działalność Wnioskodawcy w Polsce nie będzie spełniać kryteriów powstania stałej placówki, o których mowa w art. 4a pkt 11 lit. a ustawy o CIT, jak również nie będzie spełniać warunków powstania zakładu wskazanych w art. 4 pkt 11 lit. b ustawy o CIT.

W rozpatrywanej sytuacji, brak również przesłanek powstania stałej placówki w rozumieniu art. 5 UPO. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy bezprzedmiotowa jest analiza art. 5 ust. 4 UPO, który przewiduje określone wyłączenia dla stałej placówki, która może nie być traktowana jako zakład przy spełnieniu określonych przesłanek. Również art. 5 ust. 5 UPO nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania, ponieważ działalność Wnioskodawcy w Polsce nie spełnia kryteriów powstania stałej placówki.

Odnosząc się natomiast do art. 5 ust. 6 i ust. 7 UPO oraz powstania zakładu w ramach działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela ponownie należy zwrócić uwagę na wyjaśnienia zawarte w Komentarzu, z których wynika, że wskazane regulacje mają zastosowanie pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:

* osoba działa w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa (pkt 83 Komentarza);

* czyniąc to, osoba ta zazwyczaj zawiera umowy lub zwykle odgrywa główną rolę przy doprowadzeniu do zawarcia kontraktów, które są rutynowo zawierane bez istotnej modyfikacji przez przedsiębiorstwo (pkt 98 Komentarza), oraz

* umowy te są zawierane albo na rzecz przedsiębiorstwa, albo dotyczą przeniesienia własności lub przyznania prawa do użytkowania własności posiadanej przez to przedsiębiorstwo lub co do której ma ono prawo do korzystania lub dotyczą świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo (pkt 92 Komentarza).

Dodatkowo, jeżeli prowadzona przez tę osobę działalność handlowa jest poddana szczegółowym instrukcjom lub podlega całkowitej kontroli ze strony przedsiębiorstwa, to taka osoba nie może być uznana za niezależną od przedsiębiorstwa. Innym ważnym kryterium jest okoliczność czy ryzyko biznesowe ponosi ta osoba czy przedsiębiorstwo, które ona reprezentuje (pkt 104 Komentarza). Niezależny przedstawiciel odpowiada wobec przedsiębiorstwa, które reprezentuje, za wyniki swojej pracy, przy czym sposób, w jaki wykonuje pracę, nie podlega kontroli. Nie jest on poddany szczegółowym instrukcjom przedsiębiorstwa, które reprezentuje, jeżeli chodzi o sposób prowadzenia działalności (pkt 106 Komentarza).

W tym kontekście podkreślenia wymaga fakt, że A. nie będzie zatrudniał w Polsce żadnego personelu (ani współpracował na jakiejkolwiek podstawie prawnej z takim personelem), któremu przysługiwałoby uprawnienie do podejmowania decyzji w imieniu Wnioskodawcy. Wszelkie decyzje strategiczne dotyczące działalności A. (np. zaangażowania w nowe kontrakty, negocjacji i realizacji umów, relacji z klientami, logistyki itp.) nie są podejmowane na terytorium Polski, lecz na terytorium Królestwa Niderlandów. Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) nie będą działać w imieniu A., lecz w swoim imieniu i na swoją rzecz w związku ze świadczeniem usług na rzecz A. oraz w ramach swojej zwykłej działalności. Z kolei pracownicy i współpracownicy Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) będą działać na rzecz Podwykonawców.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, pracownicy lub współpracownicy Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce) w związku z usługami świadczonymi przez Podwykonawcę w celu realizacji umowy mogą dysponować pełnomocnictwami do zakupu towarów i usług niezbędnych do wykonywania napraw oraz dokonywania obsługi celnej związanej z przemieszczeniami naprawianych Towarów w imieniu i na rzecz A. W ocenie Wnioskodawcy działalność Polskiego Podwykonawcy (ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce), a także jego pracowników lub współpracowników nie będzie można uznać za działanie przedstawiciela zależnego A. w świetle ww. regulacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 UPO: "Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, ale z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7, jeżeli osoba podejmuje w Umawiającym się Państwie czynności na rzecz przedsiębiorstwa oraz podejmując te czynności zwyczajowo zawiera umowy lub zwyczajowo odgrywa główną rolę w doprowadzaniu do zawarcia umów, które są rutynowo zawierane bez istotnych zmian przez to przedsiębiorstwo, a takie umowy są zawierane:

a)

w imieniu tego przedsiębiorstwa, lub

b)

w celu przeniesienia prawa własności lub w celu przyznania prawa do użytkowania majątku posiadanego przez to przedsiębiorstwo, lub w stosunku, do którego przedsiębiorstwo posiada prawo do jego użytkowania, lub

c)

w celu świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo,

to przedsiębiorstwo będzie uważane za posiadające zakład w tym Państwie, w związku z jakimikolwiek czynnościami, które są podejmowane przez taką osobę dla tego przedsiębiorstwa, chyba że czynności podejmowane przez taką osobę są ograniczone do czynności wymienionych w ustępie 4, które gdyby były dokonywane za pośrednictwem stałej placówki (innej niż stała placówka, do której miałby zastosowanie ustęp 5), co nie pozwalałoby na uznanie tej stałej placówki za stanowiącą zakład zgodnie z przepisami tego ustępu."

Powyższe oznacza, że zawieranie lub doprowadzanie do zawarcia określonych umów w imieniu przedsiębiorstwa w Umawiającym się Państwie, może prowadzić do ukonstytuowania się zakładu w Państwie tego przedsiębiorstwa, chyba że czynności podejmowane przez taką osobę są ograniczone do czynności wymienionych w ustępie 4, które gdyby były dokonywane za pośrednictwem stałej placówki (innej niż stała placówka, do której miałby zastosowanie ustęp 5), co nie pozwalałoby na uznanie tej stałej placówki za stanowiącą zakład zgodnie z przepisami tego ustępu.

Mając na uwadze zakres udzielonych pełnomocnictw, stwierdzić należy, że zostaną one udzielone wyłącznie do czynności zakupowych towarów lub usług należących do przedsiębiorstwa (tu: A.) lub utrzymywania zapasów należących do przedsiębiorstwa (tu: A.), wyłącznie w celu ich przetworzenia przez inne przedsiębiorstwo (tu: Polski Podwykonawca, ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce). Zatem czynności realizowane przez osoby, które będą posiadać pełnomocnictwa będą ograniczone do czynności wymienionych w ustępie 4 i będą miały charakter czynności pomocniczych do działalności Wnioskodawcy. Zakup towarów i usług niezbędnych do wykonywania napraw oraz dokonywania obsługi celnej związanej z przemieszczeniami naprawianych Towarów nie stanowi istoty działalności przedsiębiorstwa A. Istotą działalności przedsiębiorstwa A. jest bowiem świadczenie usług scentralizowanego zarządzania Usługami Posprzedażowymi. Dodatkowo, w ramach wskazanych pełnomocnictw, Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce), ich pracownicy lub współpracownicy nie będą uprawnieni do negocjowania stosunków handlowych z Kontrahentami Wnioskodawcy. Wszelkie działania o charakterze zarządczym, kluczowym dla działalności Wnioskodawcy będą bowiem podejmowane w jego siedzibie na terytorium Królestwa Niderlandów. w konsekwencji nie dojdzie do powstania zakładu Wnioskodawcy w oparciu o art. 5 ust. 6 UPO.

Polski Podwykonawca i inni Podwykonawcy świadcząc swoje usługi będą realizować określone czynności jako podmioty profesjonalne i niezależne zgodnie z wypracowaną praktyką, know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym ze świadczeniem kompleksowych usług logistycznych/naprawczych. Wnioskodawca nie będzie miał wpływu na sposób prowadzenia działalności przez Podwykonawców.

Biorąc pod uwagę model biznesowy przyjęty przez Wnioskodawcę, wskazać należy, że zarówno w ramach ww. pełnomocnictw jak i całokształtu relacji, Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce), ich pracownicy i współpracownicy nie będą podlegać szczegółowym poleceniom A. co do świadczenia usług. Wnioskodawca będzie miał możliwość sprawdzenia w jaki sposób Polski Podwykonawca (ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce) wykonują swoje usługi (pod względem przestrzegania uzgodnionych między stronami warunków), ale tylko po uprzednim uzgodnieniu z Podwykonawcami i pod nadzorem pracowników lub współpracowników Podwykonawcy. Jednocześnie A. nie będzie instruować oraz nie będzie kierować Podwykonawcami w związku z nabywanymi usługami tzn. będą oni samodzielnie decydować, które zasoby techniczne i personalne oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane do świadczenia usług na rzecz A.

Podwykonawcy będą ponosić także swoje ryzyko biznesowe związane z realizowaniem swoich usług, tj. umowy z Podwykonawcami będą przewidywać odpowiednie klauzule dot. odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług.

Wobec powyższego w ramach świadczonych przez Podwykonawców usług nie występuje jakikolwiek stosunek zależności Podwykonawców, ich pracowników lub współpracowników od Wnioskodawcy na żadnej płaszczyźnie tj. organizacyjnej, prawnej lub ekonomicznej oraz czynności wykonywane przez nich nie wykraczają poza przedmiot ich zwykłej i pomocniczej w całokształcie okoliczności niniejszej sprawy działalności.

Jednocześnie, w związku z art. 5 ust. 9 UPO, należy wskazać, że sam fakt, że Podwykonawcy mogą być powiązani z A., osobowo lub kapitałowo nie wystarcza, aby Podwykonawców, ich współpracowników lub pracowników uznać za zakład A.

Podsumowując ww. argumenty, Wnioskodawca, wskazuje, że w opisanych okolicznościach nabywając jako rezydent Królestwa Niderlandów usługi świadczone przez Polskiego Podwykonawcę, ew. innych Podwykonawców zlokalizowanych w Polsce, nie ma na terytorium Polski zakładu podatkowego. W ocenie Wnioskodawcy, nie została bowiem spełniona żadna z ww. przesłanek determinujących powstanie takiego zakładu na terytorium Polski. W szczególności, A. nie ma w Polsce placówki, tym bardziej placówki o stałym charakterze, poprzez którą prowadzi w Polsce działalność. Nie można również uznać, że Polski Podwykonawca, ew. inni Podwykonawcy zlokalizowani w Polsce, a także ich pracownicy lub współpracownicy spełniają przesłanki do uznania ich podmioty o charakterze przedstawicieli zależnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl