0114-KDIP2-1.4010.482.2018.1.JS - Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie opieki zdrowotnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.482.2018.1.JS Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie opieki zdrowotnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2018 r. (data wpływu 19 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzony przez Spółkę Projekt stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzony przez Spółkę Projekt stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie opieki zdrowotnej. Spółka w związku z nieustannym rozwojem prowadzi prace mające na celu poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, poszerzanie oferty produktowej, podnoszenie jakości oferowanych usług jak również zwiększenie dostępu pacjentów do lekarzy specjalistów. Spółka na obecnym etapie współpracuje z lekarzami, których liczba sięga ponad 6.000 i nieustannie rośnie. W tym celu konieczna jest optymalizacja i usprawnienie procesów wewnętrznych. Obecny proces obiegu i akceptacji faktur za usługi świadczone przez lekarzy w ramach umów cywilnoprawnych jest czasochłonny i obarczony dużą ilością błędów.

Spółka w 2018 r. podjęła decyzję o automatyzacji procesu wystawiania faktur za usługi świadczone przez lekarzy oraz wystawianiu faktur w imieniu lekarzy przez Spółkę. Warty podkreślenia jest fakt, że Spółka w poprzednich latach stworzyła własną platformę informatyczno-medyczną dla prowadzonych przez siebie Centrów Medycznych. Wspomniana platforma dostępna jest z poziomu przeglądarki internetowej, a wykorzystywana jest do administrowania danymi, umawiania wizyt, zarządzaniem dostępnością lekarzy.

Spółka podjęła decyzję o podjęciu prac badawczych oraz rozwojowych (dalej: "Prace B+R") nakierowanych w szczególności na:

A. Badanie oraz opracowanie możliwości wykorzystania dostępnych systemów informatycznych (platforma informatyczno-medyczna, system finansowo-księgowy), jako pierwszy etap;

B. Działalność w zakresie rozwijania posiadanych systemów/technologii - poprzez wprowadzanie nowych metod, modułów i podzespołów oferujących nową funkcjonalność, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań jako kolejny etap;

C. Wypracowanie rozwiązań opartych na systemach technologii informatycznej zapewniających optymalizację procesu wystawiania faktur w imieniu lekarzy, które umożliwią zwiększenie efektywności i poprawności danych, jako ostatni etap.

Prace B+R są realizowane przez dedykowany wysoko wykwalifikowany personel, posiadający odpowiednie kompetencje, doświadczenie i wykształcenie (informatycy, elektronicy, automatycy). Dodatkowo w Spółce na potrzeby realizacji projektu powołany został zespół projektowy składający się z kierowników poszczególnych kompetencji w Spółce (dział personalny, księgowy, prawny oraz IT) oraz pracowników o różnych specjalizacjach i kompetencjach. Bezpośrednim skutkiem realizacji Projektu B+R będzie opracowywanie oraz dostarczanie nowej funkcjonalności platformy informatyczno-medycznej i konkretnej technologii dla odbiorców końcowych. Założeniem Projektu jest zgodność z procedurami działu personalnego, wymogami prawnymi oraz kompatybilność z systemem finansowo-księgowym.

W przypadku Spółki odbiorcami końcowymi będą:

* lekarze, którzy zostaną odciążeni od pracy administracyjnej, a jednocześnie na bieżąco będą mogli weryfikować wysokość swojego wynagrodzenia,

* dział personalny, który uzyska możliwość monitorowania na bieżąco statusu wykonanej pracy i należnego wynagrodzenia,

* dział księgowości, który uzyska zbiorczy plik zawierający kwotę wypłat za świadczone przez lekarzy usługi na rzecz Spółki, z możliwością bezpośredniego importu do systemu księgowego bez konieczności manualnego księgowania i weryfikacji wystawionych faktur.

Projekt B+R w Spółce związany jest z opracowywaniem nowego oprogramowania (kodu źródłowego, nowych architektur systemów informatycznych, aplikacji) jak również rozwój i udoskonalenie obecnie wykorzystywanych oprogramowań (w tym system finansowo-księgowy). Rezultatami Projektu B+R będą nowe algorytmy, skrypty i kody informatyczne oraz kompleksowe i zaawansowane rozwiązania informatyczne dostępne na platformie internetowej. W Spółce zmieniony zostanie proces obiegu i akceptacji faktur, jak również rozliczenia usług świadczonych przez lekarzy. Rezultat pracy ma indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prowadzony przez Spółkę Projekt B+R nie obejmuje wprowadzenia rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego.

W ramach Projektu B+R realizowane będą także czynności je wspierające tj. następujące prace związane z planowaniem i zarządzaniem projektem badawczo-rozwojowym:

* czynności administracyjne i koordynacyjne realizowane wyłącznie na cele Projektu B+R, mające na celu opracowanie podstawowych założeń projektu (harmonogram, budżet jak również ramy prawno-podatkowe),

* bezpośredni nadzór nad realizacją Projektu B+R, obejmujący m.in. przygotowanie specyfikacji funkcjonalnej rozwiązania,

* koordynacja prawidłowości założeń Projektu B+R,

* przeprowadzenie czynności dokumentacyjnych np. monitorowanie czasu pracy na projekcie,

* przygotowywanie raportów okresowych i końcowych dla projektów badawczo-rozwojowych,

* zapewnienie wsparcia w zakresie zarządzania aspektami finansowymi i kadrowymi.

W ramach Projektu B+R Spółka zaewidencjonuje czas pracy pracowników zaangażowanych na każdym etapie. Przy czym do ewidencjonowania czasu pracy działu IT wykorzystywane będzie specjalne narzędzie na platformie informatycznej, gdzie wykazany jest czas pracy z opisem pracy wykonanej i do wykonania. Dodatkowo znajdzie się informacja na temat wykonanych testów oraz wprowadzonych modyfikacji. Dla pracowników z innych działów wdrożony zostanie system raportowania czasu pracy w arkuszu kalkulacyjnym, w którym znajdzie się opis wykonanej pracy. Trwale przechowywana będzie informacja na temat spotkań koncepcyjnych i uzgodnionych rozwiązań.

Do Projektu B+R nie będzie zaliczony etap po wdrożeniu oprogramowania związany z utrzymaniem i administrowaniem. Przez wdrożenie rozumiany będzie moment, w którym oprogramowanie będzie udostępnione do użytku, przetestowane i sprawdzone przez odbiorców.

Spółka nie prowadzi działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Zamierza natomiast skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej.

Pismem z dnia 17 grudnia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował, że przedmiotowy wniosek dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Tym samym uiszczona kwota w wysokości 80 zł dokonana została w prawidłowej kwocie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzony przez Wnioskodawcę Projekt B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, dalej: "ustawa p.d.o.p."), co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p.?

2. Czy do kalkulacji podstawy ulgi opisanej w art. 18d ustawy p.d.o.p., należy wliczyć wynagrodzenie pracowników oraz współpracowników biorących udział w tworzeniu projektu B+R obliczonego jako czas zewidencjowany na pracę nad projektem B+R?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Prawidłowe jest stanowisko zgodnie, z którym prowadzone przez Wnioskodawcę Prace B+R stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy p.d.o.p., co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy p.d.o.p., działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy p.d.o.p., należy definiować zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 z dnia 30 sierpnia 2018 r.), gdzie badania naukowe są działalnością obejmującą:

A. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

B. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast w myśl ww. ustawy (oraz art. 4a pkt 28 ustawy p.d.o.p.) prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Natomiast zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy p.d.o.p., odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową. Z kolei zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy p.d.o.p., koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowo zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manual 2015 ("The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development", dalej: "Podręcznik Frascati"). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z jego treścią do działalności badawczo-rozwojowej w obszarze IT należy zaliczyć rozwój nowych systemów operacyjnych lub języków; rozwój technologii związanych z Internetem - projektowanie i wdrożenie nowych wyszukiwarek w oparciu o oryginalne technologie, prace rozwojowe ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej będące niezbędnym krokiem w procesie tworzenia programu lub systemu itp.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Spółka będzie realizować Projekt B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z ulgi na działalność Badawczo Rozwojową (dalej: "Ulga B+R") w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy p.d.o.p. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowany przez Spółkę Projekt B+R spełniał definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy p.d.o.p. Projekt B+R obejmuje: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów oraz ukierunkowanie na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia oprogramowania.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w ramach Projektu B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty w obszarze IT, księgowości i zarządzeniem personelem. Prowadzone działania zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie twórczych czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w środowiskach testowych. W tym zakresie wsparcie specjalistów z innych działów jest niezbędne do poprawnego wprowadzenia Projektu B+R.

Ponadto, należy zauważyć, że wykonywane przez specjalistów Spółki zadania nie mają charakteru rutynowego, niepociągającego za sobą postępu technologicznego. Wyniki prowadzonego Projektu B+R mają na celu wdrożenie rozwiązań przekładających się na działalność gospodarczą Spółki. Należy podkreślić, że zdaniem Spółki Projekt B+R jest usystematyzowany i prowadzony projektowo, co pozwalana na sprawną realizację i zarządzanie pracami. Tym samym, charakter prowadzonego projektu wyczerpuje opisane w ustawie p.d.o.p. i Podręczniku Frascati kryteria, pozwalając na zakwalifikowanie pracy jako Projektu B+R. Jednocześnie w ramach Projektu B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które ustawa p.d.o.p. i Podręcznik Frascati wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego oraz rutynowego usuwania błędów (debugging).

Z powyższym Projektem B+R związana jest nieodłącznie konieczność odpowiedniego planowania i zarządzania w aspekcie naukowo-technicznym, ale też administracyjnym. Dlatego należy uznać, że prace w zakresie tworzenia i rozwijania oprogramowania oraz związane z nimi prace zarządcze, administracyjne należy uznać za pracę nad Projektem B+R.

Tożsame stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

* przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 19 lutego 2018 r. (sygn. 0114- KDIP2-1.4010.380.2017.1.JF),

* przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 27 marca 2017 r. (sygn. 3063-ILPB2.4510.226.2016.3. AO).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowany przez Spółkę Projekt B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28 ustawy p.d.o.p., a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy p.d.o.p.

W tym kontekście, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzony przez Wnioskodawcę Projekt B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy p.d.o.p., co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p.

Ad. 2.

Prowadzony Projekt B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy p.d.o.p., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi".

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy p.d.o.p. w brzmieniu nadanym po 1 stycznia 2018 r.

Za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, t.j. z dnia 8 sierpnia 2018 r., dalej: "ustawa p.d.o.f.") oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., 1778 - t.j. z dnia 25 września 2017 r., dalej "ustawa o ubezpieczeniach społecznych"), w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu, jak również poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy p.d.o.f., oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

W myśl art. 9 ust. 1b ustawy p.d.o.p., podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej. Przy czym odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane.

Wskazane przepisy jak i pozostałe przepisy ustawy p.d.o.p., ani żaden akt wykonawczy wydany na jej podstawie, nie regulują kwestii związanej ze sposobem rozliczania kosztów pracowniczych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 oraz pkt 1a w celu przypisania odpowiedniej ich części do wykonywanych przez pracownika zadań w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona ewidencja przez Pracowników oraz Współpracowników będzie odpowiednia do ustalenia czasu poświęconego na Prace B+R.

Ponadto, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (art. 18d ust. 5 ustawy p.d.o.p.). Wnioskodawca nie uzyska zwrotu kosztów kwalifikowanych.

W myśl art. 15 ust. 4g ustawy p.d.o.p., należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy p.d.o.f., oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Zdaniem Wnioskodawcy, do kalkulacji podstawy ulgi należy wliczyć wynagrodzenie pracowników oraz współpracowników biorących udział w Projekcie B+R zewidencjowanego w specjalnie do tego przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym, a w przypadku pracowników działu IT - w systemie do ewidencji czasu pracy i monitorowaniu postępów na projektach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (pytanie Nr 1) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT, u.p.d.o.p.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stosownie do treści art. 18d ust. 2 pkt 1 ww. ustawy. za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p.).

Natomiast zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

Jak stanowi art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2018 r., który został zmieniony na podstawie art. 27 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650), kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.

w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.

w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a-150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.

w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia (art. 18d ust. 8 u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 18e u.p.d.o.p., podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, oraz podatnicy, którym przysługuje kwota określona w art. 18da, są obowiązani wykazać w zeznaniu poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty.

W myśl art. 9 ust. 1b u.p.d.o.p., podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p. przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Wskazać należy, że od 1 października 2018 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące definicji badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa art. 4a pkt 27 i 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1668).

W świetle powyższego, w myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.

badania podstawowe - w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowanych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wskazuje, że ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych, oznacza to działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzone do nich, nawet jeżeli takie zmiany maja charakter ulepszeń.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, podkreślić wyraźnie należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z brzmieniem art. 18d u.p.d.o.p., należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p. wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób, czyli bieżące prowadzenie prac badawczo-rozwojowych podjętych w przyszłości, jak i rozpoczęcie działań badawczo-rozwojowych przy jednoczesnym założeniu, że podatnik w przyszłości będzie dalej podejmował i realizował prace tego rodzaju.

Przesłankę tę należy zatem rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, iż taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: (i) badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.) oraz (ii) prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 u.p.d.o.p.).

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, jak i przywołane przepisy prawa podatkowego, podkreślić należy, że przepisy o działalności badawczo-naukowej należy interpretować ściśle, a zatem tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że:

" (...) Spółka w związku z nieustannym rozwojem prowadzi prace mające na celu poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, poszerzanie oferty produktowej, podnoszenie jakości oferowanych usług jak również zwiększenie dostępu pacjentów do lekarzy specjalistów. Spółka na obecnym etapie współpracuje z lekarzami, których liczba sięga ponad 6.000 i nieustannie rośnie. W tym celu konieczna jest optymalizacja i usprawnienie procesów wewnętrznych. Obecny proces obiegu i akceptacji faktur za usługi świadczone przez lekarzy w ramach umów cywilnoprawnych jest czasochłonny i obarczony dużą ilością błędów.

Spółka w 2018 r. podjęła decyzję o automatyzacji procesu wystawiania faktur za usługi świadczone przez lekarzy oraz wystawianiu faktur w imieniu lekarzy przez Spółkę (...).

Spółka podjęła decyzję o podjęciu prac badawczych oraz rozwojowych (...) nakierowanych w szczególności na:

C. Badanie oraz opracowanie możliwości wykorzystania dostępnych systemów informatycznych (platforma informatyczno-medyczna, system finansowo-księgowy), jako pierwszy etap;

D. Działalność w zakresie rozwijania posiadanych systemów/technologii - poprzez wprowadzanie nowych metod, modułów i podzespołów oferujących nową funkcjonalność, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań jako kolejny etap;

E. Wypracowanie rozwiązań opartych na systemach technologii informatycznej zapewniających optymalizację procesu wystawiania faktur w imieniu lekarzy, które umożliwią zwiększenie efektywności i poprawności danych, jako ostatni etap.

Projekt B+R w Spółce związany jest z opracowywaniem nowego oprogramowania (kodu źródłowego, nowych architektur systemów informatycznych, aplikacji) jak również rozwój i udoskonalenie obecnie wykorzystywanych oprogramowań (...). W Spółce zmieniony zostanie proces obiegu i akceptacji faktur jak również rozliczenia usług świadczonych przez lekarzy. Rezultat pracy ma indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prowadzony przez Spółkę Projekt B+R nie obejmuje wprowadzenia rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego (...)."

Wobec powyższego, należy zauważyć, że realizowany przez Wnioskodawcę Projekt, polegający na automatyzacji procesu wystawiania faktur za usługi świadczone przez lekarzy oraz wystawianiu faktur w imieniu lekarzy przez Spółkę, jak wynika z wniosku stanowi incydentalne działanie podatnika. Nie można zatem uznać, że Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., bowiem jak wynika z ww. przepisu jedną z przesłanek uznania działalności prowadzonej przez podatnika za działalność badawczo-rozwojową jest podejmowanie działalność o twórczym charakterze w sposób systematyczny.

Należy podkreślić - co istotne w rozpatrywanej sprawie - że Wnioskodawca podejmuje prace w celu optymalizacji i usprawnienia procesów wewnętrznych, bowiem obecny proces obiegu i akceptacji faktur za usługi świadczone przez lekarzy w ramach umów cywilnoprawnych jest czasochłonny i obarczony dużą ilością błędów.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie podejmuje działań, które obejmowałyby badania naukowe bądź badania rozwojowe zawarte w treści art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.

Rozpoczęcie prowadzenia wymienionych we wniosku prac (w Spółce zmieniony zostanie proces obiegu i akceptacji faktur jak również rozliczenia usług świadczonych przez lekarzy) oraz fakt, że Projekt związany jest z opracowywaniem nowego oprogramowania, nie przesądza jeszcze o realizacji czynności związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

Przy ocenie, czy dane prace mogą stanowić działalność badawczo-rozwojową podatnika decyduje realizacja przez podatnika zadań badawczo-rozwojowych, które choć mogą być nastawione na tworzenie nowych i unikalnych rozwiązań oraz nie obejmują wprowadzenia rutynowych i okresowych zmian do produktów, nie są jednak przez podmiot podejmowane w sposób systematyczny (z czym mamy do czynienia w rozpatrywanej sprawie).

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie podejmuje działań, które obejmowałyby badania naukowe bądź badania rozwojowe zawarte w treści art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.

Nie negując faktu, że podejmowane przez Spółkę czynności:

* mogą stanowić inicjatywy innowacyjne,

* mogą być prowadzone zgodnie z określonym harmonogramem,

* oraz mogą być prowadzone przez wytypowane osoby posiadające odpowiednie kompetencje i wykształcenie,

to nie spełniają one definicji prac badawczo-rozwojowych, o których mowa powyżej.

Podkreślić w tym miejscu, ponadto należy, że zjawisko innowacyjności jest nierozłącznie związane z każdą prowadzoną działalnością gospodarczą. Gospodarka konkurencyjna wymaga od prowadzonej działalności gospodarczej wprowadzania nowości, czy też przeprowadzania zmian w zakresie oferowanych dóbr i usług, biorąc pod uwagę dostosowanie tej działalności specjalnie do potrzeb i wymagań klientów.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie, realizowane przez Spółkę prace w ramach realizowanego Projektu nie stanowią/nie będą stanowiły działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., co oznacza, że Spółka nie może/nie będzie mogła skorzystać z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d u.p.d.o.p.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego w nim Nr 1 należy więc uznać za nieprawidłowe.

Tym samym, ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych w uzasadnieniu własnego stanowiska interpretacjach indywidualnych, należy stwierdzić, że wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl