0114-KDIP2-1.4010.406.2023.1.PP - Zwolnienie z CIT dywidend, odsetek i zysków kapitałowych na rzecz podmiotu z Singapuru

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.406.2023.1.PP Zwolnienie z CIT dywidend, odsetek i zysków kapitałowych na rzecz podmiotu z Singapuru

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy dywidendy, odsetki wypłacane na rzecz F. oraz zyski kapitałowe należne korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest (...) Singapur (dalej: "A."), powołanym na podstawie przepisów ustawy (...) (dalej: "Ustawa (...)"). Na podstawie Ustawy (...), funkcjami A. jest m.in. (...).

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Singapurze, co może zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji podatkowej uzyskanym od singapurskich organów podatkowych.

Na mocy art. (...) Ustawy (...) został ustanowiony "F. (...)", co można przetłumaczyć na język polski jako Fundusz Rozwoju Sektora Finansowego.

Status prawny F. jak i relacja prawna pomiędzy F. a Wnioskodawcą wynika wyłącznie z Ustawy (...). F. jest jedynym funduszem powołanym do funkcjonowania na bazie Ustawy (...) dedykowanym do promocji i rozwoju sektora finansowego w Singapurze. Stosunek prawny pomiędzy F. a Wnioskodawcą można określić analogicznie jak w relacji trust / porozumienie (F.) - trustee / powiernik (A.), ze względu na formę prawną F. Jednak nie jest to typowy trust tworzony na podstawie umowy - w szczególności nie jest możliwe określenie bezpośrednio beneficjentów wskazanych należności F. (brak klas beneficjentów, które można zidentyfikować). W praktyce środki pieniężne F. są wykorzystywane do zapewnienia wsparcia finansowego, głównie poprzez dotacje dla firm i osób fizycznych na działalność, która jest zgodna z celami F. w myśl art. (...) ust. 1 Ustawy (...), tj.

a) Promocja Singapuru jako centrum finansowego;

b) Rozwój i doskonalenie umiejętności i wiedzy fachowej wymaganych przez sektor usług finansowych;

c) Rozwój i wspieranie instytucji edukacyjnych i badawczych, programów badawczych i rozwojowych oraz projektów związanych z sektorem usług finansowych; oraz

d) Rozwój infrastruktury wspierającej sektor usług finansowych w Singapurze.

Zgodnie z przepisami prawa singapurskiego, F. można scharakteryzować w następujący sposób:

* F. jest funduszem, nie posiada osobowości prawnej, jest zbiorem aktywów, nie posiada organu zarządzającego, rady nadzorczej, wspólników oraz nie zatrudnia pracowników,

* m.in. z uwagi, że F. nie posiada odrębnej osobowości prawnej, nie jest prawnym właścicielem aktywów, które są inwestowane w jego imieniu,

* środki F. są oddzielone od funduszy A. i rządu Singapuru, tj. są zarządzane oddzielnie i nie należą ani do A. ani do rządu Singapuru.

* F. zapewnia dotacje dla firm i osób fizycznych w sektorze usług finansowych na cele określone w art. 128 ust. 1 Ustawy (...) i jest funduszem rozwoju branży (sektora finansowego) zarządzanym przez A., z zastrzeżeniem kierunków określanych przez właściwego ministra,

* Wnioskodawca jest upoważniony do inwestowania środków F. Wnioskodawca może inwestować środki F. zgodnie ze standardowymi uprawnieniami inwestycyjnymi organów ustawowych Singapuru (art. (...) w zw. z art. (...) singapurskiej ustawy " (...)"),

* A. zarządza F. oraz w relacjach z osobami trzecimi występuje w charakterze zarządzającego F. w sprawach dotyczących F., z zastrzeżeniem kierunków określanych przez właściwego ministra ds. (...). W imieniu (...) "Managing Director" (po polsku "dyrektor zarządzający") wykonuje uprawnienia w zakresie zarządzania F. Minister i dyrektor zarządzający są wspomagani w zakresie obowiązków wobec F. przez odpowiednie grupy robocze w ramach A.,

* A. zawiera w imieniu F. umowy z osobami trzecimi, np. A. otwiera dla F. oddzielne rachunki bankowe i rachunki zarządzania inwestycjami w odpowiednich instytucjach finansowych.

F. posiada własny numer identyfikacji podatkowej w Singapurze. Niemniej jednak numer identyfikacji podatkowej F. jest przydzielony przez singapurskie organy podatkowe (...) działającemu jako zarządzający/administrator F. i jest używany do identyfikacji F. w dokumentach związanych z formularzami podatkowymi i otwieraniem rachunków w zagranicznych jurysdykcjach (nie w Singapurze), na żądanie powiernika lub agenta potrącania podatku u źródła zlokalizowanego w danym kraju.

Na gruncie podatkowym, z uwagi na powyższą specyfikę F., nie jest możliwe uzyskanie od singapurskich organów podatkowych certyfikatu rezydencji potwierdzającego rezydencję podatkową F. Zgodnie ze stanowiskiem singapurskich organów podatkowych, niemożliwość uzyskania certyfikatu rezydencji potwierdzającego rezydencję podatkową F., wynika z następujących przesłanek:

* F. nie jest osobą prawną, ale jest trustem oraz

* z uwagi na charakter prawny F. nie ustala się beneficjentów rzeczywistych oraz klasy (klas) beneficjentów rzeczywistych w relacji wobec F.

A. jest subiektywnie zwolniony z podatku od osób prawnych w Singapurze. Niemniej jednak może uzyskać certyfikat rezydencji od singapurskich organów podatkowych potwierdzający rezydencję podatkową A. w Singapurze.

F. oraz A. nie posiadają na terytorium Polski zakładu w rozumieniu art. 4a pkt 11 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") oraz art. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów, podpisanej w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 443, dalej: "UPO") zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Singapur dnia 7 czerwca 2017 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO, w rozumieniu artykułów 10 (mówiącego o opodatkowaniu dywidend), 11 (mówiącego o opodatkowaniu odsetek) oraz 12 (mówiącego o opodatkowaniu należności licencyjnych), powiernik (trustee) podlegający opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dywidend, odsetek lub należności licencyjnych zostanie uznany za rzeczywistego beneficjenta tych dywidend, odsetek lub należności licencyjnych.

F., w związku z inwestowanymi środkami, może osiągać przychody (dochody) mające swoje źródło na terytorium Polski (w rozumieniu art. 3 ust. 2-5 u.p.d.o.p.) w postaci:

1)

dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. (dalej łącznie: "dywidendy") od podmiotów mających siedzibę w Polsce lub podmiotów, których instrumenty finansowe (np. akcje) są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach rynku regulowanego; lub

2)

odsetek, prowizji i innych opłat od pożyczek, kredytów, obligacji oraz innych form finansowania (dalej łącznie: "odsetki") udzielonych przez F. podmiotom mającym siedzibę w Polsce (lub z tytułu których dłużnikiem jest podmiot mający siedzibę w Polsce), lub z tytułu instrumentów finansowych (np. obligacji) dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach rynku regulowanego; lub

3)

przychodów z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych (np. obligacji), pochodnych instrumentów finansowych oraz instrumentów kapitałowych (np. udziałów, akcji, tytułów uczestnictwa w funduszach), których emitentem jest podmiot mający siedzibę w Polsce (lub z tytułu których dłużnikiem jest podmiot mający siedzibę w Polsce), lub z tytułu instrumentów finansowych / kapitałowych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach rynku regulowanego (dalej łącznie: "zyski kapitałowe").

Zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO w rozumieniu art. 10, 11 i 12 A. działający jako powiernik (F.) podlegający opodatkowaniu w Singapurze (choć subiektywnie z niego zwolniony) jest właścicielem wyżej wymienionych dywidend i odsetek.

Pytania

1. Czy dywidendy wypłacane na rzecz F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce?

2. Czy odsetki wpłacane na rzecz F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce?

3. Czy zyski kapitałowe należne F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

1.

tak, dywidendy wypłacane na rzecz F., korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce,

2.

tak, odsetki wpłacane na rzecz F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce,

3.

tak, zyski kapitałowe należne F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce, z wyjątkiem przychodów z przeniesienia własności akcji (udziałów) spółki nieznajdujących się w obrocie na Giełdzie B. (dalej: "B."), których więcej niż 75% wartości pochodzi bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w Polsce (na potrzeby niniejszego wniosku o interpretację przez B rozumie się również Giełdę C. (C) oraz inne giełdy uzgodnione na podstawie pkt 3 Protokołu do UPO - m.in. każdą uznaną giełdę papierów wartościowych).

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Ogólne zasady CIT

Stosownie do art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. podatnicy, o ile nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium RP. Przepis ten wyznacza granice tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego. Na jego gruncie przyjmuje się, że Polska ma prawo do opodatkowania dochodów osiągniętych przez nierezydenta na terytorium Polski.

Stosownie do art. 3 ust. 3 u.p.d.o.p., za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p., uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)

wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2)

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3)

papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4)

tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5)

tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6)

niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. przychodów z tytułu odsetek ustala się w wysokości 20% tych przychodów. Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy z przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Podejście look-through

W polskiej praktyce podatkowej przez podmiot look-through przyjmuje się podmiot transparentny podatkowo, a płatność typu look-through to płatność przepływowa alokowana dalej, która nie stanowi przychodu dla odbiorcy.

Podejście look-through nie jest wprost wyrażone w przepisach ustawy o CIT. Niemniej jednak możliwość zastosowania tego pojęcia została potwierdzona przez Ministerstwo Finansów w projekcie objaśnień podatkowych z dnia 19 czerwca 2019 r. do przepisów o zasadach poboru u źródła.

Projekt objaśnień podatkowych (s.15) stanowi:

"Należy zatem przyjąć, że nie każdy podmiot, który jest bezpośrednim odbiorcą wierzytelności i przedstawi polskiemu płatnikowi zaświadczenie o rezydencji określonego państwa, jest uprawniony do korzystania z praw przewidzianych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem.

(...) zasadne jest uznać, że podmioty pośredniczące, a więc te, które co do zasady nie spełniają definicji rzeczywistego właściciela, nie powinny korzystać z uprawnień przyznawanych przez poszczególne UPO. Niemniej jednak z przewidzianych w UPO i prawie Unii Europejskiej (tzn. Dyrektywy PS i IR) mogą korzystać inwestorzy (udziałowcy) z kraju objętego tymi postanowieniami, jeżeli oni podatnikami w stosunku do otrzymanej należności i spełniają inne warunki przewidziane dla tych uprawnień (np. w określonych sytuacjach posiadają status rzeczywistego właściciela). Rozwiązanie to odpowiada koncepcji znanej pod nazwą "look through approach".

Chociaż projekt objaśnień podatkowych jest nadal tylko projektem, możliwość zastosowania koncepcji look-through została potwierdzona w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego (na przykład - przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej 14 czerwca 2022 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.128.2022.2.AR. - dotyczące prawa do stosowania zwolnienia i niepobierania podatku od wypłat dywidend w oparciu o podejście "look-through"). Tym samym pośrednim odbiorcą wierzytelności może być beneficjent rzeczywisty wierzytelności i że można do niego zastosować obniżoną stawkę/zwolnienie z podatku u źródła.

Zastosowanie powyższych zasad do F. i A.

Stosownie do treści art. 22a u.p.d.o.p., przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 3 ust. 2 UPO, w rozumieniu artykułów 10, 11 oraz 12 UPO, powiernik (trustee) podlegający opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dywidend, odsetek lub należności licencyjnych zostanie uznany za rzeczywistego beneficjenta tych dywidend, odsetek lub należności licencyjnych.

Zatem zgodnie z przepisami art. 3 ust. 2 UPO, A. działający jako powiernik (F.) podlegający opodatkowaniu w Singapurze (chociaż subiektywnie zwolniony) powinien być uważany za właściciela wyżej wymienionych dywidend i odsetek.

Odnośnie do zysków kapitałowych, art. 3 ust. 2 UPO wprawdzie formalnie nie odwołuje się do zysków kapitałowych (art. 13 UPO), ale tylko dlatego, że art. 13 UPO nie wspomina o wymogu bycia rzeczywistym właścicielem zysków z przeniesienia własności majątku. Nie było więc potrzeby doprecyzowania statusu trustee na gruncie tego przepisu.

W konsekwencji, uwzględniając relację pomiędzy F. a Wnioskodawcą, wszystkie skutki podatkowe płatności na rzecz F. powinny być ustalone tak jakby odbiorcą tych płatności był bezpośrednio A.

Jest to dodatkowo uzasadnione faktem, że chociaż F. posiada numer identyfikacji podatkowej w Singapurze, jego numer identyfikacji podatkowej jest faktycznie przydzielony przez singapurskie organy podatkowe (...) działającemu jako zarządzający/administrator F., co potwierdza stanowisko, że F. nie jest postrzegany jako odrębny podatnik.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 UPO dywidendy wypłacane przez spółkę, która ma siedzibę w Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce) na rzecz Rządu drugiego Umawiającego się Państwa (tu: Rządu Singapuru), są zwolnione z opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie. Stosownie do treści art. 10 ust. 4 lit. a pkt (i) określenie "Rząd" w przypadku Singapuru, oznacza Rząd Singapuru i obejmuje A, czyli A. Niniejszym, dywidendy wypłacane na rzecz F., uznane za przypisane dla celów podatkowych A. zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO, powinny być zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Na gruncie UPO określenie "dywidendy" oznacza dochód z udziałów (akcji) lub z innych praw do udziału w zyskach, z wyjątkiem wierzytelności, jak również dochód z innych praw w spółce, który zgodnie z prawem podatkowym Umawiającego się Państwa, w którym spółka wypłacająca te dywidendy ma siedzibę (tu: w Polsce), jest traktowany jak dochód z udziałów (akcji) (art. 10 ust. 5 UPO).

W myśl art. 11 ust. 3 lit. a UPO odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tu: F. w Singapurze), podlegają opodatkowaniu wyłącznie w drugim Umawiającym się Państwie (tu: w Singapurze), jeżeli odbiorca jest rzeczywistym beneficjentem odsetek, oraz jest tym Państwem, jego bankiem centralnym, jego jednostką terytorialną, organem władzy lokalnej lub organem ustawowym. Niniejszym, odsetki wypłacane na rzecz F., uznane za przypisane dla celów podatkowych A. zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO, powinny być zwolnione z opodatkowania w Polsce.

W końcu, zgodnie z art. 13 ust. 4 UPO, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności akcji (udziałów) spółki, innych niż akcje znajdujące się w obrocie na uznanej giełdzie papierów wartościowych (w przypadku Polski B - zgodnie z pkt 3 protokołu do UPO), których więcej niż 75% wartości pochodzi bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (tu: w Polsce).

Inne zyski kapitałowe, stosownie do art. 13 ust. 5 UPO, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (czyli w Singapurze).

Tym samym, zyski kapitałowe (inne niż z akcji tzw. spółek nieruchomościowych nienotowanych na B) uznane za przypisane dla celów podatkowych A., stosownie do art. 13 ust. 5 UPO oraz zasady look-through, powinny podlegać opodatkowaniu tylko w Singapurze.

Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego należności stanowiące przedmiot niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są wypłacane do F., niemniej to A. jest ich rzeczywistym właścicielem, zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO oraz zasadą look-through, w związku z czym należności te dla celów podatkowych powinno się przypisać A., który posiada osobowość prawną i jest singapurskim rezydentem podatkowym.

Tym samym, to A. powinien podlegać obowiązkowi podatkowemu od dochodów, które F. osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym z tytułu przychodów (dochodów) stanowiących przedmiot niniejszego wniosku (dywidend, odsetek i zysków kapitałowych).

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że F. nie jest osobą prawną w rozumieniu prawa singapurskiego, natomiast jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej. F. jako taki nie posiada organu zarządzającego, rady nadzorczej, wspólników ani nie zatrudnia pracowników.

Z przepisów u.p.d.o.p. (art. 1-1a) wynika, że podatnikiem jest:

1.

każda osoba prawna i spółki kapitałowe w organizacji,

2.

podatkowe grupy kapitałowe,

3.

spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w tym spółki zagraniczne posiadające zbliżoną konstrukcję do polskiej spółki komandytowo-akcyjnej posiadające miejsce faktycznego zarządu na terytorium Polski),

4.

spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne,

5.

jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej innych niż te, które są traktowane w państwie rezydencji jak osoby prawne i które są objęte nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w tym państwie.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie powołać stanowisko zajęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 września 2021 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.238.2021.3.AK w analogicznej sprawie, jak przedstawiona przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku. W tej interpretacji, organ podatkowy wskazał, że w przypadku zagranicznego funduszu inwestycyjnego (funduszu wspólnego inwestowania)

i. założonego według prawa ukraińskiego,

ii. nieposiadającego osobowości prawnej,

iii. będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Ukrainie,

iv. nieposiadającego struktury organizacyjnej oraz organów,

v. na rzecz, którego w imieniu własnym, wszelkich czynności dokonuje spółka założona według prawa ukraińskiego zarządzająca funduszem (posiadająca zdolność do czynności prawnych),

vi. otrzymującego odsetki z tytułu udzielonej pożyczki polskiemu podatnikowi,

Właściwe jest stanowisko, zgodnie z którym za zobowiązanego do opodatkowania dochodów powiększających aktywa konstytuujące ten fundusz należy uznać tę spółkę zarządzającą - oczywiście w zakresie w jakim działa na rzecz tego funduszu, ponieważ tego funduszu nie można uznać za podatnika w rozumieniu art. 1-1a u.p.d.o.p. (nie jest żadnym ze wskazanych tam podmiotów).

Organ podatkowy we wskazanej interpretacji podatkowej dodał, że przez osobę prawną powinno się rozumieć podmioty:

* którym prawo polskie nadaje osobowość prawną, lub

* którym prawo obce nadaje osobowość prawną w znaczeniu odpowiadającym rozwiązaniu przyjętemu przez polskiego ustawodawcę, lub

* funkcjonujące w zagranicznych systemach prawnych, w których nie funkcjonuje pojęcie osoby prawnej w znaczeniu zbliżonym do przyjętego w polskim systemie prawnym, lecz wykazujące takie podstawowe cechy konstrukcyjne, które odpowiadają cechom charakterystycznym dla polskich osób prawnych.

Przenosząc powyższe przepisy u.p.d.o.p. oraz UPO a także powołane powyżej stanowisko organu podatkowego na grunt niniejszej sprawy, to A., a nie F., powinien zostać uznany za podatnika w zakresie wskazanych przychodów (dochodów), stanowiących przedmiot niniejszego wniosku. Dlatego skutki podatkowe na gruncie u.p.d.o.p., w zakresie dywidend, odsetek i zysków kapitałowych, powinny być przypisane bezpośrednio A. Konsekwentnie, do omawianych tu przychodów należy zastosować przepisy dotyczące przychodów (...).

Końcowo, na marginesie powyższych uwag, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w przypadku dywidend wypłacanych do F. zastosowanie znajdzie też zwolnienie z art. 10 ust. 3 i 4 UPO dla "organu ustawowego" stanowiącego Rząd zwolniony z opodatkowania. Definicja organu ustawowego znajduje się w pkt 1 protokołu do UPO, zgodnie z którym "Określenie "organ ustawowy" oznacza organ powołany na podstawie ustawy przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną, sprawujący czynności, które zwykle sprawuje Państwo, jednostka terytorialna lub władza lokalna". Jak wskazano w stanie faktycznym, F. został ustanowiony na podstawie Ustawy (...), która upoważnia A. do zarządzania F. w zakresie szczególnych założeń i celów F. określonych w art. 128 Ustawy (...), z zastrzeżeniem kierunków określanych przez właściwego ministra ds. A. Zatem F. powinien stanowić organ ustawowy w rozumieniu powyższego przepisu.

Podobnie w przypadku odsetek wypłacanych F. zastosowanie znajdzie też zwolnienie z art. 11 ust. 3 lit. a UPO dla "organu ustawowego" (ponieważ jak wskazano powyżej F. jest powołany ustawą).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy:

1.

dywidendy wypłacane do F., korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce;

2.

odsetki wypłacane do F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce,

3.

zyski kapitałowe należne F. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce, z wyjątkiem przychodów z przeniesienia własności akcji (udziałów) spółki (ale innych niż akcje znajdujące się w obrocie na B), których więcej niż 75% wartości pochodzi bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w Polsce.

Podsumowując, co do zasady, dywidendy, odsetki i zyski kapitałowe wypłacane na rzecz F. podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT w Polsce. Na zasadzie wyjątku, w Polsce będą podlegać opodatkowaniu zyski kapitałowe z tytułu przeniesienia własności akcji (udziałów) tzw. polskich spółek nieruchomościowych, które nie są notowane na B.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

* zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm. (dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl