0114-KDIP2-1.4010.361.2023.1.MW - Odliczanie darowizny od podstawy opodatkowania (CIT)

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.361.2023.1.MW Odliczanie darowizny od podstawy opodatkowania (CIT)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2023 o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatki dochodowym od osób prawnych, może odliczyć darowiznę od dochodu, ustalonego na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wysokości ustanowionego przez ustawę limitu z zastrzeżeniem, iż spółka posiada prawidłowo udokumentowaną darowiznę.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski; jest również czynnym podatnikiem podatku VAT, płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. (...). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe. posiadające w swej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji i dystrybucji (...). Grupa A. zatrudnia około 9 000 osób, w skład grupy wchodzi (...) nowoczesnych zakładów produkcyjnych, w których znajduje się wiele maszyn oraz linii produkcyjnych.

W związku z prowadzoną działalnością produkcyjną Spółka zawiera i zawierać będzie umowy z Publicznymi Szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie praktycznej nauki zawodu, działających na podstawie art. 112 Prawo oświatowe (Statut placówki publicznej). Na podstawie zawartych umów Szkoła Publiczna kieruje do zakładu produkcyjnego "A." S.A. swoich uczniów w celu odbywania praktycznej nauki zawodu w określonej liczbie oraz w określonym terminie. Realizacja praktycznej nauki zawodu odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. 2019.391 z późn. zm.).

Szkoła Publiczna kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu zobowiązuje się pełnić nadzór nad programem praktycznej nauki zawodu, współpracować z podmiotem przyjmującym oraz zapewniać ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków. Zakład zapewnia natomiast nadzór nad przebiegiem praktycznej nauki zawodu, warunki materialne do realizacji przedmiotu umowy m.in. stanowiska szkoleniowe wyposażone w niezbędne urządzenia, materiały uwzględniające wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, odzież roboczą przysługującą na danym stanowisku pracy, udostępnia również pomieszczenie służące do przechowywania odzieży oraz dostęp do urządzeń higieniczno-sanitarnych, a także zapewnia nieodpłatne posiłki profilaktyczne i napoje oraz zapoznaje uczniów z organizacją, regulaminem pracy oraz przepisami, zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na zasadzie wynikającej z przepisu § 7 Rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu, w celu udzielenia uczniom odbywającym w Zakładzie praktyczną naukę zawodu pomocy materialnej przyznawanej i wypłacanej przez Szkołę na podstawie przyjętych przez nią zasad i norm, Zakład zobowiązuje się do zapłaty na rachunek Szkoły w terminie do dnia 15 następnego miesiąca kwoty 100 zł - klasa I, 150 zł - klasa II, 200 zł klasa III pomnożonej przez liczbę uczniów za każdy miesiąc na podstawie wystawionego rachunku z adnotacją: "Darowizna na pomoc materialną dla uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu". Szkoła przyjmuje na siebie zorganizowanie procesu udzielenia uczniom pomocy materialnej, odpowiada za jego przebieg, formę, zasady oraz zgodność z prawem, w tym w zakresie opodatkowania.

W zakresie zawartej Umowy na podstawie § 7 ust. 2 pkt 9 Rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu w myśl którego umowa o praktyczną naukę zawodu zawarta pomiędzy Zakładem a Szkołą może określać "dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktycznej nauki zawodu". Zakład dokonywał będzie na rzecz szkoły zapłaty określonej puli środków celem udzielenia uczniom pomocy materialnej jako darowizny na pomoc materialną, a dokonaniu zapłaty tej należności nie towarzyszy uzyskanie przez Zakład żadnego ekwiwalentnego świadczenia ani ze strony Szkoły, ani ze strony uczniów. Wykorzystanie kwot płatnych na podstawie umowy zobowiązuje Szkołę do ich przeznaczenia do udzielenia uczniom odbywającym w Zakładzie praktyczną naukę zawodu pomocy materialnej, wypłacanej przez Szkołę na podstawie przyjętych przez nią zasad i form. Przekazane środki finansowe zgodnie z zawartą umową winny być traktowane jako darowizna dokonywana zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego (przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku) i tak są kwalifikowane: zarówno po stronie Zakładu jako dokonującego bezpłatnego świadczenia w tym zakresie jak i po stronie Szkoły odbierającej to świadczenie, w tym w zakresie ujęcia dokonanej/uzyskanej zapłaty w księgach rachunkowych. Przekazanie darowizny udokumentowane jest potwierdzeniem przelewu, który dostępny jest w dokumentacji finansowej Spółki jako dokument potwierdzający faktyczne wydatki związane z darowizną.

Spółka zamierza skorzystać z możliwości odliczenia darowizny na kształcenie zawodowe, które wprowadziła ustawa reformująca system kształcenia zawodowego w Polsce, tj. ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2245). W związku ze zmianą odliczać można darowizny przekazane na rzecz kształcenia zawodowego Publicznym Szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy, które odliczenie darowizny ma zastosowanie od 1 stycznia 2019 r.

Spółka po spełnieniu wszystkich przesłanek zamierza odliczać darowiznę od podstawy opodatkowania, w związku z regulacją w art. 18 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości określonej w ramach obowiązującego limitu tzn. w kwocie nie większej niż 10% uzyskanego dochodu.

W związku z powyższym skutkiem prawno-podatkowym wywodzącym się z faktu otrzymania interpretacji będzie potwierdzenie możliwości odliczenia darowizny oraz potwierdzenie prawidłowości zamierzonego sposobu postępowania przez Wnioskodawcę.

Pytanie

Czy Wnioskodawca według przedstawionego stanu faktycznego  winno być: zdarzenia przyszłego , zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatki dochodowym od osób prawnych, może odliczyć darowiznę od dochodu, ustalonego na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wysokości ustanowionego przez ustawę limitu z zastrzeżeniem, iż spółka posiada prawidłowo udokumentowaną darowiznę?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem na gruncie zaprezentowanego stanu faktycznego  winno być: zdarzenia przyszłego Spółka może obniżyć dochód podatkowy o wartość przedmiotowej darowizny na rzecz Publicznych Szkół prowadzących kształcenie zawodowe.

Pod pojęciem darowizny należy rozumieć, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT) podstawę opodatkowania stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zatem Ustawa o CIT pozwala na obniżenie dochodu podatkowego o wysokość darowizny pieniężnej w przypadku przekazania środków pieniężnych na cele kształcenia zawodowego. Działalność Szkół Publicznych w sferze placówek oświatowych potwierdzają ich statuty. Opisany cel, na który przekazywane są środki pieniężne służą wspieraniu i wykwalifikowaniu młodzieży oraz przygotowaniu do praktycznego wykonywania zawodu.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny spełniony zostaje warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę tj. Publiczne Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe.

Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo Oświatowe przez szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, należy rozumieć:

a)

szkoły, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b, c, e i f, prowadzące kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, do których są przyjmowane:

* w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b i c - osoby niepełnoletnie oraz niepełnoletnie i pełnoletnie osoby objęte kształceniem specjalnym zorganizowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2,

* w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. e i f niepełnoletnie i pełnoletnie osoby.

Natomiast przez publiczne placówki i centra należy rozumieć placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Spółka zamierza odliczyć darowiznę w związku z regulacją w art. 18 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wysokość darowizny w tym zakresie Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach obowiązującego wspólnego limitu darowizn, tj. w wartości nie wyższej niż 10% uzyskanego dochodu.

Z zastrzeżeniem, iż darowizn nie odlicza się:

* na rzecz osób fizycznych,

* na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą, która polega na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami,

* zwróconych w jakiejkolwiek formie,

* zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,

* odliczonych od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

* uprzednio odliczonych od dochodu.

W myśl art. 18 ust. 1c Ustawy o CIT odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Przekazana darowizna musi być zatem w odpowiedni sposób udokumentowana, w tym przypadku konieczny jest dokument, z którego wynika że była ona przekazana na rachunek obdarowanego.

Na gruncie zaprezentowanego stanu faktycznego Spółka dokonuje udokumentowania przekazania przedmiotowej darowizny na konto bankowe Szkoły Publicznej. W ocenie Spółki przekazanie darowizny na rachunek bankowy Szkoły Publicznej spełnia wymóg o którym mowa art. 18 ust. 1c Ustawy o CIT tj. zostało udokumentowane dowodem wpłaty warunkującym możliwość odliczenia darowizny.

Mając na uwadze powyższe, Spółka jest uprawniona do odliczenia od dochodu podatkowego przekazanej darowizny zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 8 Ustawy o CIT.

Reasumując Spółka (...) S.A. na podstawie Umowy Darowizny dokonuje przekazania świadczenia w postaci darowizny na rzecz Szkoły Publicznej, które przeznaczone jest na cel pomocy materialnej dla uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu. Spółka spełnia wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w myśl art. 18 ust. 1 pkt 8 oraz art. 18 ust. 1c, Ustawy o CIT. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu darowizny po jej faktycznym przekazaniu Szkole Publicznej na cele pomocy materialnej dla uczniów, jednakże do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610; dalej k.c.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest zatem umową, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku. Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 890 k.c.:

1) Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

2) Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednak poza przypadkami, w których ustawodawca zastrzegł tę szczególną formę dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną, to znaczy pisemną, ustną lub dorozumianą.

Podsumowując, do przekazania darowizny w postaci środków pieniężnych nie jest konieczne sporządzenie umowy w formie pisemnej. Wówczas umowa taka staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania, tzn. przekazania kwoty darowizny obdarowanemu.

Darowizna jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.

Przepis art. 18 u.p.d.o.p. reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia.

I tak, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p.:

1. Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu: 8) darowizn przekazanych na cele kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1)

osób fizycznych;

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c u.p.d.o.p., zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn. Konieczne jest posiadanie dowodu dokonania danej wpłaty w postaci, np. potwierdzenia przelewu lub, w przypadku darowizn niepieniężnych, stosowny dokument, z którego wynika wartość darowanej rzeczy i poświadczenie przyjęcia przez obdarowanego.

Zgodnie z art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900)

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

28a) szkole prowadzącej kształcenie zawodowe - należy przez to rozumieć:

a)

szkoły, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b, c, e i f, prowadzące kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, do których są przyjmowane:

)

w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b i c - osoby niepełnoletnie oraz niepełnoletnie i pełnoletnie osoby objęte kształceniem specjalnym zorganizowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 kształcenie specjalne ust. 19 pkt 2,

)

w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. e i f - niepełnoletnie i pełnoletnie osoby, oraz

b)

szkoły artystyczne;

Zgodnie z art. 4 pkt 14 ustawy - Prawo oświatowe

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 14) placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-8 i 10;

Stosownie zaś do art. 2 pkt 4

System oświaty obejmuje: 4) placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

Z ww. przepisów wynikają warunki, jakie wpłata musi spełnić, aby mogła zostać zakwalifikowana jako darowizna i tym samym można ją było odpowiednio odliczyć od dochodu:

obdarowanymi muszą być publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publiczne placówki i centra, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

musi być przekazana na cele kształcenia zawodowego.

Aby więc darowizna podlegała odliczeniu od dochodu, to oprócz celu darowizny, musi być spełniony również warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że jest umową bezpłatną i darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Treść art. 18 ust. 1g u.p.d.o.p. stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

W myśl art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Oznacza to, że w zeznaniu rocznym konieczne jest ujęcie wszelkich wymienionych powyżej informacji na temat przekazanej darowizny.

Zgodnie z opisem sprawy, Spółka (...) S.A. na podstawie Umowy Darowizny dokonuje przekazania świadczenia w postaci darowizny na rzecz Szkoły Publicznej, które przeznaczone jest na cel pomocy materialnej dla uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu. Dokonaniu zapłaty tej należności nie towarzyszy uzyskanie przez Zakład żadnego ekwiwalentnego świadczenia ani ze strony Szkoły, ani ze strony uczniów. Wykorzystanie kwot płatnych na podstawie umowy zobowiązuje Szkołę do ich przeznaczenia do udzielenia uczniom odbywającym w Zakładzie praktyczną naukę zawodu pomocy materialnej, wypłacanej przez Szkołę na podstawie przyjętych przez nią zasad i form. Spółka wskazała, iż przekazane środki finansowe zgodnie z zawartą umową winny być traktowane jako darowizna dokonywana zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego (przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku) i tak są kwalifikowane: zarówno po stronie Zakładu jako dokonującego bezpłatnego świadczenia w tym zakresie jak i po stronie Szkoły odbierającej to świadczenie, w tym w zakresie ujęcia dokonanej/uzyskanej zapłaty w księgach rachunkowych. Przekazanie darowizny udokumentowane jest potwierdzeniem przelewu, który dostępny jest w dokumentacji finansowej Spółki jako dokument potwierdzający faktyczne wydatki związane z darowizną. Ponadto Spółka podnosi także, że spełnia wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w myśl art. 18 ust. 1 pkt 8 oraz art. 18 ust. 1c, Ustawy o CIT.

Mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów, a także opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że darowizna przekazana na rzecz Publicznych Szkół prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy - Prawo oświatowe, o ile będzie miała charakter świadczenia nieekwiwalentnego i zostanie prawidłowo udokumentowana, będzie podlegała odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem w ramach obowiązującego wspólnego limitu darowizn, tj. w wartości nie wyższej niż 10% uzyskanego dochodu darczyńcy.

Tym samym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu darowizny po jej faktycznym przekazaniu Szkole Publicznej na cele pomocy materialnej dla uczniów, jednakże do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 Ustawy o CIT należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl