0114-KDIP2-1.4010.351.2023.1.KS - Odliczanie od CIT podatku od dywidendy zapłaconego za granicą

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.351.2023.1.KS Odliczanie od CIT podatku od dywidendy zapłaconego za granicą

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z planowanym uzyskiwaniem dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej w przyszłości Wnioskodawcy przez Spółkę zależną, Wnioskodawca będzie miał prawo na podstawie art. 23 ust. 2 lit. a UPO w zw. z art. 20 ust. 2 oraz w zw. z art. 22b ustawy o CIT, do odliczania od podatku dochodowego w Polsce, lokalnego podatku dochodowego podatku zapłaconego przez Spółkę zależną (tj. w Korei Południowej) od zysków, z tytułu których takie dywidendy będą wypłacane.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka działająca pod firmą: A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje prowadzić działalność w zakresie marketingu internetowego.

Wraz z rozwojem prowadzonej działalności oraz realizacją strategii wejścia na rynki zagraniczne, Wnioskodawca planuje założyć spółkę zależną z limited liability company siedzibą w Korei Południowej (dalej: "Spółka zależna", "Podmiot koreański"), w której Wnioskodawca posiadałby 100% udziałów. Spółka zależna miałaby charakter stałej placówki działalności gospodarczej na terenie Korei Południowej, gdzie znajdowałaby się jej siedziba oraz zarząd. W rezultacie Spółka Zależna będzie rezydentem podatkowym w Korei Południowej.

Funkcjonująca w koreańskim systemie prawnym spółka w formie limited liability company, jaką jest Ltd, uznawana jest w kraju swojej siedziby za spółkę kapitałową posiadającą osobowość prawną. Spółka zależna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który jest ustalany od osiągniętego dochodu netto. Jednocześnie Podmiot koreański podlegałby nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Korei. Podmiot koreański, podobnie jak Wnioskodawca, będzie prowadzić działalność w obszarze IT (marketingu internetowego). W przypadku osiągania w przyszłości dochodu przez Podmiot Koreański, Spółka zależna będzie płaciła podatki od tego dochodu w Korei Południowej.

W związku z planowaną rolą Wnioskodawcy jako podmiotu holdingowego oraz mając na uwadze wypracowany w przyszłości zysk w Spółce zależnej, Wnioskodawca nie wyklucza, że może dojść do sytuacji wypłaty środków pieniężnych na rzecz Spółki, która będzie kwalifikowana jako wypłata dywidendy z osiągniętego zysku.

Wypłacana kwota będzie stanowić dywidendę, w związku z czym Spółka zależna, działając jako płatnik, zobowiązana będzie do pobrania podatku u źródła, który zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 r. (dalej: "Umowa", "UPO PL-k.r.", "Umowa"), który w ocenie Spółki wyniesie 5% kwoty wypłacanej dywidendy.

Podkreślenia wymaga, że Spółka zależna zapłaci w Korei podatek dochodowy za okres, w którym zostanie wypracowany zysk, z którego dywidenda zostanie w przyszłości wypłacona do Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy w związku z planowanym uzyskiwaniem dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej w przyszłości Wnioskodawcy przez Spółkę zależną, Wnioskodawca będzie miał prawo na podstawie art. 23 ust. 2 lit. a UPO w zw. z art. 20 ust. 2 oraz w zw. z art. 22b ustawy o CIT, do odliczania od podatku dochodowego w Polsce, lokalnego podatku dochodowego podatku zapłaconego przez Spółkę zależną (tj. w Korei Południowej) od zysków, z tytułu których takie dywidendy będą wypłacane?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym uzyskiwaniem dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej w przyszłości Wnioskodawcy przez Spółkę zależną, Wnioskodawca będzie miał prawo, na podstawie art. 23 ust. 2 lit. a UPO w zw. z art. 20 ust. 2 w zw. z art. 22b ustawy o CIT, do odliczania od podatku dochodowego w Polsce, lokalnego podatku dochodowego podatku zapłaconego przez Spółkę zależną (tj. w Korei Południowej) od zysków z tytułu których takie dywidendy będą wypłacane.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych CIT (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dodatkowo, art. 7 ust. 3 ww. ustawy wskazuje źródła przychodów, których nie uwzględnia się w określaniu podstawy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe przepisy oznaczają, iż przedmiotem opodatkowania jest łączna suma dochodów z różnych źródeł, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy o CIT. W konsekwencji, zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po dokonaniu dodatkowych odliczeń i wyłączeń.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w przypadku polskich rezydentów podatkowych (tu: Spółki), wyłączenie dotyczy w szczególności sytuacji wymienionych w art. 22 ustawy o CIT. Oznacza to, że z podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 tej ustawy wyłączone są dochody z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP. Wyłączenie to nie dotyczy natomiast żadnych przychodów osiągniętych za granicą, w tym dochodów z tytułu dywidend i innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z siedzibą za granicą.

Co więcej, potwierdza to również art. 20 ust. 1 ustawy o CIT. Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3 (tzn. zwolnienie na podstawie umowy międzynarodowej), w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Dodatkowo, zgodnie z art. 22b ustawy o CIT, przepisy art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 UPO PL-k.r., który stanowi, że: "Dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym umawiającym się Państwie i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę, ale podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a)

5% kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna niż spółka jawna), która bezpośrednio posiada przynajmniej 10% kapitału w spółce, która wypłaca dywidendy,

b)

10% kwoty dywidend brutto we wszystkich innych przypadkach. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki od zysków, z których są wypłacane dywidendy".

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki od zysków, z których są wypłacane dywidendy.

Ponadto, postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki płacącej dywidendy, działalność zarobkową przez zakład położony w tym Państwie bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, rzeczywiście wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim wypadku i w zależności od konkretnej sytuacji stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub 14.

Natomiast, zgodnie z art. 23 ust. 2 ww. UPO PL-k.r. w przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

a)

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód który, zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji, może być opodatkowany w Korei, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Korei.

b)

bez względu na postanowienia litery a) oraz z zastrzeżeniem przepisów polskiego prawa podatkowego, jeżeli dochód osiągany w Korei stanowi dywidendę wypłacaną przez spółkę, która ma siedzibę w Korei spółce mającej siedzibę w Polsce, która ma nie mniej niż 75 procent udziału w kapitale akcyjnym spółki wypłacającej dywidendy, wówczas Polska zezwoli na potrącenie od podatku polskiego, podatku zapłaconego w Korei przez spółkę, w odniesieniu do zysków, z tytułu których takie dywidendy są wypłacane.

Jednocześnie, analogicznie do art. 20 ust. 6 ustawy o CIT, w art. 23 ust. 2 lit. c. UPO, łączne potrącenie podatku zapłaconego w Korei (tj. sumy podatku u źródła oraz podatku dochodowego zapłaconego przez podmiot koreański od zysku, z którego wypłacana jest dywidenda) nie może przekroczyć tej części podatku dochodowego w Polsce, który przypada na dochód polskiego podmiotu, który może być opodatkowany w Korei.

W ocenie Wnioskodawcy przepisy z UPO PL-k.r. dotyczące zasad unikania podwójnego opodatkowania (w tym w rozumieniu ekonomicznym) są w zdecydowanej większości analogiczne do regulacji ustalonych przez ustawodawcę w art. 20 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, należy zgodzić się ze stanowiskiem, wyrażanym w doktrynie prawa podatkowego w odniesieniu do art. 20 ust. 2 ustawy o CIT, że "ustawodawca zezwolił wspólnikowi - osobie prawnej - na odliczenie w Polsce od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów nie tylko kwoty równej podatkowi "uiszczonemu od dywidend (...) w obcym państwie, lecz także kwoty podatku od dochodów, z których zysk został wypłacony, zapłaconego przez spółkę wypłacającą dywidendy w państwie jej siedziby w części odpowiadającej udziałowi wspólnika w wypłaconym zysku spółki" (R. Krasnodębski (w:) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2009).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opisane zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy nie powinno być wątpliwości, że w jego przypadku spełnione zostaną przesłanki do zastosowania wskazanej regulacji, mianowicie:

* Wnioskodawca działa w formie spółki z zorganizowaną odpowiedzialnością i jest polskim rezydentem podatkowym;

* Na moment wypłaty dywidendy, Spółka będzie 100% właścicielem Podmiotu koreańskiego przez ponad 2 lat, tj. będzie posiadała całość udziałów w kapitale Spółki zależnej;

* Podmiot koreański będzie miał siedzibę w Korei (będzie koreańskim rezydentem podatkowym) oraz wypracowany zysk będzie podlegał w Korei opodatkowaniu lokalnym podatkiem dochodowym od osób prawnych;

* Dywidenda, która będzie wypłacona w przyszłości Spółce, stanowić będzie wypłatę z wypracowanego zysku.

Podsumowując, oznacza to, że Spółka będzie miała prawo odliczyć kwotę podatku dochodowego zapłaconego w przyszłości przez Spółkę zależną w Korei od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów. Jednocześnie, wysokość tego odliczenia (przy uwzględnieniu odliczenia podatku u źródła pobranego przez Spółkę zależną przy wypłacie dywidendy, którego wysokość jest zgodna z UPO PL-k.r.) nie będzie mogła przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która będzie przypadać, w zależności od sytuacji, na dochód, który może być opodatkowany w Korei.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, w szczególności wskazać należy następujące rozstrzygnięcia:

Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia 25 stycznia 2021 r., znak: 0114KDIP2-1.4010.396.2020.2.JS, wydana przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS"), w której organ podatkowy uznał, iż podatnik ma prawo do zastosowania, na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o CIT, tzw. metody zaliczenia pośredniego, tj. może odliczyć od podatku obliczonego od łącznej sumy jej dochodów kwotę podatku od dochodów z których zysk został wypłacony, zapłaconego przez spółkę amerykańską (tu: LLC).

* Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia 15 października 2012 r., znak: ILPB4/423-221/12-3/MC, która została wydana przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. Organ podatkowy potwierdził w niej stanowisko podatnika, iż dochód z tytułu dywidendy wypłaconej z LLC jako dochód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych łączy się z innymi dochodami, jak i stratami osiąganymi przez Spółkę z innych źródeł oraz prawo podatnika do odliczenia kwoty podatku od dywidend pobranego i zapłaconego u źródła przez LLC od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów Spółki.

* Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia 12 lutego 2010 r., znak: ILPB3/423-1062/09-2/MM, która została wydana przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. Organ podatkowy określił w niej zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu dywidendy otrzymanej przez podatnika od spółki zależnej (tu: spółki z o.o. z siedzibą na terytorium Pakistanu).

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: "u.p.d.o.p."):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 2 u.p.d.o.p.:

W przypadku gdy:

1)

spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskuje dochody (przychody) z tytułu dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, oraz

2)

dochody (przychody), o których mowa w pkt 1, uzyskiwane są z tytułu udziału w zyskach spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska posiada obowiązującą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacją Szwajcarską, oraz

3)

spółka, o której mowa w pkt 1, posiada w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, bezpośrednio nie mniej niż 75% udziałów (akcji)

- odliczeniu podlega również kwota podatku od dochodów, z których zysk został wypłacony, zapłaconego przez spółkę, o której mowa w pkt 2, w państwie jej siedziby, w części odpowiadającej udziałowi spółki, o której mowa w pkt 1, w wypłaconym zysku spółki, o której mowa w pkt 2.

Na podstawie art. 20 ust. 6 u.p.d.o.p.:

Łączna kwota odliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany z tego źródła dochodu.

Zgodnie z art. 20 ust. 8-11 u.p.d.o.p.:

8. Określając wielkość odliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, oraz zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, kwotę podatku zapłaconego w obcym państwie oraz osiągniętego dochodu (przychodu) przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty tego podatku lub dzień osiągnięcia dochodu (przychodu).

9. Odliczenie, o którym mowa w ust. 2, oraz zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, ma zastosowanie w przypadku, gdy spółka, o której mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 2, posiada udziały (akcje) spółki, o której mowa w ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 3 oraz odpowiednio w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

10. Odliczenie, o którym mowa w ust. 2, oraz zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 3, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, która dokonała odliczenia lub skorzystała ze zwolnienia, jest obowiązana zgodnie z odrębnymi przepisami do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za lata podatkowe, w których dokonała odliczenia lub korzystała ze zwolnienia.

11. Przepisów ust. 2-10 nie stosuje się, jeżeli wypłata dywidendy lub innych należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych została dokonana w wyniku likwidacji spółki dokonującej wypłaty.

Na podstawie art. 20 ust. 15 u.p.d.o.p.:

Odliczenie i zwolnienie, o których mowa w ust. 2 i 3, stosuje się:

1)

jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 3 i ust. 12 pkt 2, wynika z tytułu własności;

2)

w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a)

własności,

b)

innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Dodatkowo, na podstawie art. 22b u.p.d.o.p.:

Zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 r. (dalej: "Konwencja"), zmienionej Protokołem podpisanym w Seulu dnia 22 października 2013 r. (dalej: "Protokół zmieniający"), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Koreę dnia 7 czerwca 2017 r. (dalej: "Konwencja MLI"):

1. Do podatków, których dotyczą Konwencja, należą:

a) w przypadku Korei:

(i) podatek dochodowy

(ii) podatek dochodowy od osób prawnych

(iii) podatek specjalny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, oraz

(iv) lokalny podatek dochodowy

(zwane dalej "podatkami koreańskimi");

b) w przypadku Polski:

(i) podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz

(ii) podatek dochodowy od osób prawnych;

(zwane dalej "podatkami polskimi).

Ponadto, w myśl art. 10 ust. 1 Konwencji:

1. Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

2. Jednakże dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę, ale podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a) 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna niż spółka jawna), która bezpośrednio posiada przynajmniej 10% kapitału w spółce, która wypłaca dywidendy,

4 Brzmienie art. 9 zostało przedstawione z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez Protokół zmieniający.

b) 10% kwoty dywidend brutto we wszystkich innych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki od zysków, z których są wypłacane dywidendy.

3. Użyte w niniejszym artykule określenie "dywidendy" oznacza dochody z akcji, akcji w kopalnictwie, akcji członków-założycieli lub innych praw związanych z udziałem w zyskach, z wyjątkiem wierzytelności, jak również dochody z innych udziałów w spółce, które według ustawodawstwa Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, są traktowane w ten sam sposób dla celów opodatkowania jak wpływy z akcji.

4. Postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki płacącej dywidendy, działalność zarobkową przez zakład położony w tym Państwie bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, rzeczywiście wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim wypadku i w zależności od konkretnej sytuacji stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub 14.

5. Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski albo dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, to drugie Państwo nie może ani obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku gdy udział, z którego tytułu dywidendy są wypłacane, rzeczywiście wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w tym drugim Państwie, ani też nie może obciążać nie wydzielonych zysków spółki podatkiem od nie wydzielonych zysków, nawet gdy wypłacone dywidendy lub nie wydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w drugim Państwie.

Z kolei zgodnie z art. 23 ust. 2 Konwencji:

W Polsce, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

a) Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód który, zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji, może być opodatkowany w Korei, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Korei.

b) Bez względu na postanowienia litery a) oraz z zastrzeżeniem przepisów polskiego prawa podatkowego, jeżeli dochód osiągany w Korei stanowi dywidendę wypłacaną przez spółkę, która ma siedzibę w Korei spółce mającej siedzibę w Polsce, która ma nie mniej niż 75 procent udziału w kapitale akcyjnym spółki wypłacającej dywidendy, wówczas Polska zezwoli na potrącenie od podatku polskiego, podatku zapłaconego w Korei przez spółkę, w odniesieniu do zysków, z tytułu których takie dywidendy są wypłacane.

c) Takie potrącenie, o którym mowa w literze

a)

oraz

b)

nie może jednak łącznie przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która przypada, w zależności od sytuacji, na dochód, który może być opodatkowany w Korei.

d) Jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej Konwencji, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, wziąć pod uwagę zwolniony dochód.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, są Państwo polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Planują Państwo założyć spółkę zależną limited liability company z siedzibą w Korei Południowej, w której będą Państwo posiadali 100% udziałów. Spółka zależna miałaby charakter stałej placówki działalności gospodarczej na terenie Korei Południowej, gdzie znajdowałaby się jej siedziba oraz zarząd. W rezultacie Spółka Zależna będzie rezydentem podatkowym w Korei Południowej.

Podali Państwo, że funkcjonująca w koreańskim systemie prawnym spółka w formie limited liability company, jaką jest Ltd, uznawana jest w kraju swojej siedziby za spółkę kapitałową posiadającą osobowość prawną. Spółka zależna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który jest ustalany od osiągniętego dochodu netto. Jednocześnie Podmiot koreański podlegałby nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Korei. Podmiot koreański, podobnie jak Państwo, będzie prowadzić działalność w obszarze IT (marketingu internetowego). W przypadku osiągania w przyszłości dochodu przez Podmiot Koreański, Spółka zależna będzie płaciła podatki od tego dochodu w Korei Południowej.

W związku z planowaną Państwa rolą jako podmiotu holdingowego oraz mając na uwadze wypracowany w przyszłości zysk w Spółce zależnej, nie wykluczają Państwo, że może dojść do sytuacji wypłaty środków pieniężnych na rzecz Państwa, która będzie kwalifikowana jako wypłata dywidendy z osiągniętego zysku.

Wypłacana kwota będzie stanowić dywidendę, w związku z czym Spółka zależna, działając jako płatnik, zobowiązana będzie do pobrania podatku u źródła, który zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 r., który w Państwa ocenie wyniesie 5% kwoty wypłacanej dywidendy.

Podkreślenia wymaga, że Spółka zależna zapłaci w Korei podatek dochodowy za okres, w którym zostanie wypracowany zysk, z którego dywidenda zostanie w przyszłości wypłacona do Wnioskodawcy.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że mechanizm zaliczenia pośredniego (zwany też pośrednim kredytem podatkowym) uregulowany w art. 20 ust. 2 i 9 u.p.d.o.p. przewiduje odliczenie od podatku należnego w Polsce od całości dochodu spółki polskiej podatek zapłacony przez jej zagraniczną spółkę zależną od tych jej dochodów (zysków), których osiągnięcie umożliwiło wypłatę dywidendy z wyjątkiem sytuacji, gdy dywidenda jest wypłacana z tytułu likwidacji spółki (art. 20 ust. 11 u.p.d.o.p.). Podatek ten może być odliczony w części, w jakiej polska spółka dominująca (spółka matka) posiada udział w wypłacanej przez spółkę zależną (spółkę córkę) dywidendzie.

Mechanizm zaliczenia pośredniego ma na celu eliminację podwójnego opodatkowania zysków wypracowanych przez spółki córki i wypłacanych w formie dywidendy spółkom matkom. Zysk ten jest bowiem opodatkowany po pierwsze jako zysk spółki córki, a po drugie jako dywidenda wypłacana spółce matce (podwójne opodatkowanie w znaczeniu ekonomicznym). Regulacja zaliczenia pośredniego stanowi implementację przepisów dyrektywy z dnia 23 lipca 1990 r. o wspólnym systemie podatkowym dla spółek-matek i spółek córek różnych państw członkowskich (90/435/EWG).

W celu zastosowania zaliczenia pośredniego niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:

* otrzymującym dywidendę jest spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce,

* dochody (przychody), o których mowa powyżej uzyskiwane są z tytułu udziału w zyskach spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska posiada obowiązującą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacją Szwajcarską,

* spółka polska posiada bezpośrednio w kapitale spółki zagranicznej udział nie mniejszy niż 75%,

* spółka polska posiada minimalny 75% bezpośredni udział w kapitale spółki zagranicznej nieprzerwanie przez okres dwóch lat przed otrzymaniem dywidendy albo okres ten zaczął się przez dniem otrzymania dywidendy i upływa po tym dniu (art. 20 ust. 9 i 10 u.p.d.o.p.). W przypadku, gdy dwuletni okres posiadania minimalnego bezpośredniego udziału w kapitale spółki zagranicznej upływa po dniu otrzymania dywidendy zaliczenie pośrednie ma charakter warunkowy tj. ma ono zastosowanie pod warunkiem, że spółka otrzymująca dywidendę rzeczywiście będzie posiadała ten udział nieprzerwanie przez okres 2 lat. W przypadku niedotrzymania tego warunku spółka, która dokonała odliczenia lub skorzystała ze zwolnienia, jest obowiązana zgodnie z odrębnymi przepisami do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za lata podatkowe, w których dokonała odliczenia lub korzystała ze zwolnienia.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia na grunt Państwa sprawy należy wskazać, że:

* są Państwo polskim rezydentem podatkowym i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od wszystkich osiąganych przez siebie dochodów,

* założą Państwo na terytorium Korei Południowej spółkę zależną limited liability company mającą rezydencję podatkową w Korei Południowej, w której będą Państwo posiadać 100% udziałów,

* będą Państwo uzyskiwać dochody (przychody) w postaci dywidendy z tytułu udziału w zyskach Spółki zależnej tj. spółki, która posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Korei Południowej tj. w państwie, z którym Polska zawarła obowiązującą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz państwo to nie jest członkiem Unii Europejskiej oraz nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

* na moment wypłaty dywidendy, będą Państwo posiadali 100% udziałów Spółki zależnej nieprzerwanie przez okres przekraczający 2 lata.

Zatem, zgodnie z opisanym przez Państwa zdarzeniem przyszłym spełniają Państwo enumeratywnie wskazane w art. 20 u.p.d.o.p. przesłanki zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 u.p.d.o.p. i będą Państwo uprawnieni do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty lokalnego podatku dochodowego zapłaconego przez Spółkę zależną w Korei od zysków, z których będą Państwu wypłacane dywidendy przez ww. spółkę.

Fakt zapłaty podatku powinien być wiarygodnie udokumentowany, ponieważ jest to warunek do odliczenia zapłaconego podatku pomimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi wprost jakie dokumenty powinien posiadać podatnik, aby mógł skorzystać z omawianego odliczenia. W celu dokonania odliczenia podatku zapłaconego za granicą podatnik winien dysponować informacjami stwierdzającymi fakt jego rzeczywistej zapłaty oraz wysokość uiszczonej kwoty podatku, gdyż to na samym podatniku spoczywa ciężar dowodu w tym zakresie.

Państwa stanowisko zgodnie z którym, będą Państwo mieli prawo odliczyć kwotę podatku dochodowego zapłaconego w przyszłości przez Spółkę zależną w Korei od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów, a wysokość tego odliczenia (przy uwzględnieniu odliczenia podatku u źródła pobranego przez Spółkę zależną przy wypłacie dywidendy, którego wysokość jest zgodna z UPO PL-k.r.) nie będzie mogła przekroczyć części podatku, obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która będzie przypadać, w zależności od sytuacji, na dochód, który może być opodatkowany w Korei jest prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko kwestii będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy lub własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl