0114-KDIP2-1.4010.261.2017.1.BC - Zwolnienie z CIT dochodu stowarzyszenia przeznaczonego na cele statutowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.261.2017.1.BC Zwolnienie z CIT dochodu stowarzyszenia przeznaczonego na cele statutowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,

* zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz w zakresie zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniach działającym na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach

Celami stowarzyszenia są:

* promowanie oraz wspieranie niesienia pomocy potrzebującym, w szczególności cierpiącym prześladowania obywatelom Świata, niezależnie od ich przynależności etnicznej i rasowej, poglądów politycznych, jak również pozycji społecznej, oraz osobom bezbronnym, ze szczególnym uwzględnieniem prześladowanych kobiet i dzieci, a także ofiar konfliktów zbrojnych, ubóstwa, katastrof naturalnych i prześladowań politycznych,

* promowanie oraz wspieranie programów i inicjatyw prorozwojowych z zakresu dziedzin ekonomii, rozwoju przedsiębiorczości, medycyny i nauk humanistycznych,

* promowanie organizowania i niesienia ponad barierami społecznymi, etnicznymi i politycznymi pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem tych grup osób lub podmiotów, które wyróżnia trudna sytuacja życiowa lub materialna,

* wspieranie programowe oraz prowadzenie prac naukowo-badawczych niosących pomoc, poprzez:

* działalność humanitarną i prorozwojową,

* działalność integracyjną i oświatową,

* przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,

* programy stypendialne,

* niesienie wsparcia rozwojowego,

* pośredniczenie w kojarzeniu organizacji pomocowych przy realizacji konkretnych projektów pomocowych oraz w wymianie informacji, know-how oraz środków pomocowych,

* wspieranie oraz promowanie świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku,

* wspieranie oraz promowanie wykonywania działalności leczniczej i rehabilitacyjnej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku,

* wspieranie oraz promowanie polskich klubów sportowych, w tym koszykarskich lub zlecanie podmiotom trzecim ich wspierania oraz promowania,

* finansowanie polskich klubów sportowych, w tym przede wszystkim koszykarskich, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich,

* wspieranie oraz promowanie czołowych polskich klubów koszykarskich w trakcie występów w europejskich pucharach,

* wspieranie oraz promowanie współpracy polskich klubów sportowych z organami administracji rządowej i samorządowej,

* podejmowanie wszelkich dopuszczalnych prawem działań mających na celu doprowadzenie do podjęcia współpracy polskich klubów sportowych z osobami fizycznymi oraz prawnymi,

* wspieranie oraz promowanie meczów sportowych, w tym ligowych rozgrywek koszykarskich w Polsce,

* popularyzacja sportu, w tym koszykówki wśród dzieci i młodzieży,

* promowanie sportu jako alternatywnej formy spędzania czasu wolnego wśród dzieci i młodzieży,

* integracja środowiska sportowego,

* prowadzenie działań w zakresie zrównoważonego rozwoju,

* promowanie oraz wspieranie rozwoju e-usług oraz technologii informatycznych,

* promowanie oraz wspieranie rozwoju innowacyjności gospodarki i przedsiębiorców,

* promowanie oraz wspieranie rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem segmentu średnich i małych przedsiębiorstw,

* promowanie oraz prowadzenie działań na rzecz rozwoju rynku finansowego,

* prowadzenie działań mających na celu wspomaganie rozwoju świadomości przedsiębiorców poszukujących zewnętrznego kapitału na rynku finansowym,

* działanie na rzecz ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

* wspieranie oraz promowanie inicjatyw gospodarczych w sferze rozwoju odnawialnych źródeł energii, to jest przede wszystkim energii wiatrowej, ale również energii słonecznej, energii geotermalnej, fal, prądów i pływów morskich, energii spadku rzek oraz energii pozyskiwanej z biomasy i biogazu,

* upowszechnianie w społeczeństwie informacji o odnawialnych źródłach energii,

* tworzenie, promowanie i wspieranie programów wspomagających rozwój świadomości społecznej w zakresie ekologii,

* wspieranie techniczne, szkoleniowe, informacyjne lub finansowe organizacji pozarządowych bądź jednostek samorządu terytorialnego, zajmujących się odnawialnymi źródłami energii,

* podejmowanie oraz wspieranie działalności i inicjatyw na rzecz ochrony środowiska lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej,

* monitorowanie wybranych proekologicznych projektów energetycznych i propagowanie ich w mediach,

* prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

* krzewienie nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

* wspieranie rozwoju i popularyzacja polskiej myśli naukowej w zakresie nauk technicznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce oraz UE,

* wspieranie rozwoju terenów inwestycyjnych,

* wpieranie i rozwój jednostek badawczo-rozwojowych,

* nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna oraz ochrona zdrowia.

Stowarzyszenie będzie realizowało powyższe cele poprzez:

* pozyskiwanie środków dystrybuowanej pomocy, ich przewóz i dystrybucję;

* pomoc przy organizacji zbiórek publicznych, w tym za pośrednictwem internetu i innych środków przekazu oraz komunikacji na odległość;

* udzielanie pomocy organizacyjnej, know-how, w tym finansowej, w budowie szeroko pojętej infrastruktury organizacjom pomocowym działającym na Świecie;

* pośredniczenie w inwestycjach przeprowadzanych przez organizacje pomocowe na całym Świecie poprzez kojarzenie organizacji pomocowych i wolontariuszy oraz przekazywanie środków finansowych;

* prowadzenie platformy umożliwiającej nawiązanie współpracy przez organizacje pomocowe i wolontariuszy oraz wymianę informacji pomiędzy organizacjami pomocowymi z całego Świata;

* dokonywanie przeglądu działalności organizacji pomocowych i przedstawianie rekomendacji odnośnie organizacji pomocowych do zaangażowania się w formie finansowej lub w formie wolontariatu;

* tworzenie stałych i czasowych misji;

* prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej;

* wspieranie instytucji publicznych i prywatnych w zakresie celów zgodnych ze statutem Stowarzyszenia;

* organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i kampanii informacyjnych;

* organizowanie konferencji i seminariów;

* organizowanie i wspieranie, w tym finansowanie, programów, kampanii społecznych i kampanii edukacyjnych;

* prowadzenie edukacji humanitarnej, rozwojowej i socjalnej;

* organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko pojętej pomocy społecznej, odpłatnej lub nieodpłatnej, w szczególności poprzez tworzenie ośrodków prowadzących działalność z zakresu pomocy społecznej, partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku;

* organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy w zakresie ochrony zdrowia, w tym działalności leczniczej, odpłatnej lub nieodpłatnej, zlecanie wykonywania działalności leczniczej lub rehabilitacyjnej przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich, zbieranie środków w celu przekazania ich na rzecz podmiotów prowadzących działalność leczniczą (medyczną, rehabilitacyjną), w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku;

* współdziałanie z organami państwowymi, organami samorządu terytorialnego, władzami lokalnych i ogólnokrajowych związków sportowych reprezentujących różne dziedziny sportu, w tym z Polskim Związkiem Koszykówki i Międzynarodową Federacją Koszykówki;

* organizowanie i finansowanie imprez sportowych, rozrywkowych i kulturalnych, tj. turniejów w ramach krajowych i europejskich rozgrywek, meczów pokazowych i konkursów;

* podejmowanie współpracy i współdziałanie z władzami publicznymi, przedsiębiorcami oraz innymi jednostkami w celu finansowania polskich klubów sportowych, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich;

* organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianego sponsoringu sportowców, klubów sportowych i związków sportowych oraz zlecanie wykonywania sponsoringu przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich;

* organizowanie wypoczynku i czasu wolnego dla dzieci i młodzieży;

* gromadzenie informacji o potrzebach różnych grup społecznych w różnych częściach świata;

* udzielanie pomocy organizacyjnej, finansowej i know-how placówkom naukowym oraz tworzenie i prowadzenie placówek naukowych w ramach odrębnych lub już istniejących struktur organizacyjnych, udzielanie stypendiów i innego wsparcia dla uczniów i studentów;

* prowadzenie think-tanków, miejsc i platform wymiany myśli i poglądów;

* partycypowanie w realizowaniu projektów doradczych, e-usług i szkoleniowych;

* organizowanie szkoleń, konferencji i kongresów specjalistycznych, seminariów, debat i konferencji popularnonaukowych oraz naukowych służących gromadzeniu i wymianie informacji, podnoszeniu świadomości społecznej oraz rozwijaniu celów Stowarzyszenia;

* organizowanie imprez masowych, wystaw, odczytów oraz innych form propagujących działalność Stowarzyszenia;

* prowadzenie działalności związanej ze świadczeniem usług doradczych, prawniczych, księgowych oraz elektronicznych;

* współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie inicjatyw gospodarczych, inwestycyjnych i społecznych;

* współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia oraz współpracę z osobami fizycznymi, prawnymi i organizacjami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia;

* współpracę z uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami w zakresie innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych;

* obsługę centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorstw w zakresie komercjalizacji technologii, rozwoju relacji nauka - biznes oraz opracowania i przeprowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych;

* organizowanie oraz finansowanie wspólnych badań naukowych oraz wymiany grup badawczych w Europie zainteresowanych prowadzeniem badań w zakresie objętym celami Stowarzyszenia;

* inicjowanie i prowadzenie działań zmierzających do powstawania nowych i rozwoju istniejących sieci inwestorów prywatnych i ich otoczenia rynkowego (w tym tworzenie platform służących kojarzeniu inwestorów z przedsiębiorcami, ośrodkami akademickimi);

* nawiązywanie współpracy pomiędzy działającymi sieciami inwestorów prywatnych, a środowiskiem naukowym i akademickim (w tym z sieciami aniołów biznesu i funduszy wysokiego ryzyka);

* finansowanie stypendiów dla osób podejmujących studia lub prace badawcze w zakresie objętym celami Stowarzyszenia;

* upowszechnianie wiedzy o strukturach, celach, dorobku i procesach integracyjnych Unii Europejskiej;

* tworzenie opracowań i analiz dotyczących poszczególnych dziedzin życia publicznego i gospodarczego w Polsce;

* prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej;

* utrzymywanie stosunków z innymi pokrewnymi organizacjami na terenie Polski i za granicą;

* prowadzenie działalności doradczej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw;

* kształtowanie świadomości przedsiębiorców z zakresu rynku finansowego (w tym zwiększanie świadomości przedsiębiorców na temat usług i korzyści oferowanych przez szeroko rozumiany rynek finansowy);

* organizowanie, finansowanie i prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk społecznych, prawa i ekonomii;

* organizowanie i współorganizowanie spotkań z mieszkańcami gmin oraz branie w nich udziału w celu uzyskiwania opinii, stanowisk i propozycji od osób i instytucji w sprawie realizacji celów statutowych przez Stowarzyszenie oraz podmioty z nim współpracujące;

* realizację nieodpłatnych i odpłatnych zadań publicznych;

* gromadzenie i przetwarzanie informacji w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia;

* organizowanie pozostałych form pozaszkolnej edukacji;

* prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia;

* prowadzenie działalności gospodarczej poprzez nabywanie, wykorzystywanie oraz zbywanie wszelkich praw majątkowych i niemajątkowych, w tym prawa własności ruchomości i nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.

Realizacja wyżej opisanych celów statutowych finansowana będzie z darowizn przekazywanych od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem (dalej: Spółka). Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą, z której część dochodu będzie przekazywana na rzecz stowarzyszenia w postaci darowizny. Należy również dodać, że Stowarzyszenie złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, le i lf tej ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy otrzymane przez Stowarzyszenie przysporzenie w formie darowizny stanowiące część dochodu Spółki, której stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem, będzie podlegało zwolnieniu z podatku od osób prawnych w sytuacji gdy przysporzenie to zostanie przeznaczone na cele tego stowarzyszenia?

2. Czy Stowarzyszenie będzie zobowiązane do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód z tytułu darowizny przekazanej od swojego jedynego udziałowca przeznaczy na realizację celów statutowych Stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, a (uprzednio) w dniu rejestracji złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, le i lf tej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przysporzenie otrzymane przez stowarzyszenie od spółki, w której stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem, które zostanie następnie przekazane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, tj. celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie będzie stanowiło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1b, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Tym samym aby uznać, że dane przysporzenie nie stanowi po stronie stowarzyszenia przedmiotu opodatkowania muszą być spełnione następujące warunki:

1.

przysporzenie musi być otrzymane przez stowarzyszenie, którego cele statutowe (wskazane w statucie) są tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4;

2.

otrzymany dochód musi być przeznaczony na realizację powyższych celów;

3.

otrzymany dochód musi być wydatkowany na cele statutowe bez względu na termin tego wydatkowania.

Zatem w sytuacji opisanej w zdarzeniu przeszłym, dochód otrzymany przez stowarzyszenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnym.

Powyższe stanowisko potwierdziły organy podatkowe w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.

W szczególności warto wskazać interpretację wydaną 9 grudnia 2016 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie 1462-IPPB5.4510.986.2016.2.RS, dotyczącej fundacji zajmującej się szeroko rozumianą działalnością edukacyjną dotyczącą rozwijania i prowadzenia przedsiębiorstw, której główne cele statutowe są identyczne jak cele statutowe stowarzyszenia które planuje założyć Wnioskodawca. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie we wskazanej interpretacji stwierdził, że:

"Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że główne cele statutowe Fundacji mieszczą się w zakresie celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, mając na względzie również pozostałą analizę warunków zwolnienia wskazanych w cytowanych wyżej przepisach, należy stwierdzić, że dochody Fundacji przeznaczone (i faktycznie wydatkowane) na główne jej cele statutowe w sposób opisany we wniosku będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4."

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które otrzyma darowiznę, którą przeznaczy na realizacje celów statutowych tożsamych z celami statutowymi wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a wykazanymi w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie z tego tytułu zobowiązane do zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od dnia złożenia do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego oświadczenia o którym mowa w art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT.

Zgodnie zacytowanym z powyżej w Ad. 1 art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1b tego samego przepisu, termin wydatkowania środków przeznaczonych na cele statutowe nie ma znaczenia do uznania iż dochód stowarzyszenia jest zwolniony z opodatkowania.

Należy więc wskazać, że w przypadku jeżeli spełnione zostały warunki do uznania, że dochód stowarzyszenia podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, a po stronie stowarzyszenia została podjęta stosowna uchwała właściwego organu stowarzyszenia (a w przypadku samodzielnej reprezentacji - zgodnie z postanowieniami statutu - decyzja prezesa stowarzyszenia) to stowarzyszenie nie będzie zobowiązane do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy z tytułu osiągniętego dochodu na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT.

Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 posługuje się sformułowaniem "w części przeznaczonej na te cele" co oznacza, że wystarczy jedynie zadeklarowanie wydatkowania powyższej kwoty na cele statutowe aby stowarzyszenie nie musiało wpłacić zaliczki na podatek dochodowy.

Będzie ona natomiast wymagalny w przypadku, jeżeli pomimo złożonych deklaracji nie zostanie on przeznaczony na realizację celów ustawowych wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Potwierdzeniem powyższego jest również fakt, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawa nie określa terminu wydatkowania środków przeznaczonych na działalność społecznie użyteczną. Gdyby ustawodawca chciał wprowadzić jakieś szczególne ograniczenia czasowe dla wydatkowania tego zwolnionego dochodu to powinien był ograniczenia te jasno sprecyzować w samym przepisie ustawy, jednak z treści tego przepisu inne warunki, poza wyżej wymienionymi, nie wynikają.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,

* zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

Ad. 1

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 210 z późn. zm.) Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 33 ust. 2 tej ustawy, Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.) jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi pkt 4 ww. przepisu, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

* uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

* samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

WSA w Opolu w wyroku z dnia 9 lipca 2014 r. sygn. akt I SA/Op 263/14 potwierdził powyższe stanowisko, tj. wskazał, że: "Z zapisów tych wynika, że zwolnienie dotyczy określonej kategorii dochodów, które muszą być przeznaczone, jak i wydatkowane na opisane w ustawie cele. Jak trafnie stwierdził organ w treści zaskarżonej decyzji, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele. Sąd w składzie orzekającym w pełni akceptuje także pogląd organu, znajdujący potwierdzenie w orzecznictwie, że analizowane zwolnienie jest jedną z form ulg podatkowych, a więc stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu norma ta winna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej, gdyż mogłoby to prowadzić do zatarcia wyjątkowego charakteru ulgi podatkowej."

Odnosząc się do powyższego, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Potwierdza to także WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 25 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1462/13 zgodnie z którym: "Aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, to jego cele statutowe powinny być wskazane precyzyjnie i ściśle. Także w przypadku wspierania innych podmiotów realizujących ww. cele forma i rodzaj wsparcia powinny być określone wprost, a nie w sposób dorozumiany. Zauważyć bowiem należy, że wskazane w ww. przepisie zwolnienie przedmiotowe ma na celu inicjowanie konkretnych korzystnych społecznie działań (np. w sferze edukacji). Intencją ustawodawcy nie było natomiast premiowanie w postaci zwolnienia podatkowego działań mających jedynie pomocniczy charakter w stosunku do działalności wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej."

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w stosunku do przysporzenia otrzymanego w formie darowizny w sytuacji gdy przysporzenie to zostanie przekazane na cele tego Stowarzyszenia.

W tym miejscu jeszcze raz należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

* uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ponadto należy wyjaśnić, że omawiany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Stowarzyszenie także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.

Podnieść należy, że z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4. Przestrzeganie wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe jest obligatoryjne. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 - nie byłoby bowiem przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki tych podmiotów są pośrednio ponoszone w celach statutowych, a przecież omawiane zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, a - nie podmiotowym.

Tym samym jeżeli ww. dochody przeznaczone zostaną na działalność gospodarczą, to pomimo, że w przyszłości cały dochód z tej działalności zostałby nawet przeznaczony na cele statutowe podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to taki dochód nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na postawie wspomnianego artykułu.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że jeśli otrzymana darowizna stanowiąca część dochodów Stowarzyszenia zostanie przekazana na cele statutowe, które są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób pranych, to taki dochód będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z ww. artykułem.

Tym, samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Ad. 2

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowe, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl