0114-KDIP2-1.4010.221.2023.3.MR1 - Wydatki na wydarzenie biznesowe jako koszt podatkowy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.221.2023.3.MR1 Wydatki na wydarzenie biznesowe jako koszt podatkowy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 14 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. będą stanowić koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT rozpoznany jednorazowo w dacie poniesienia.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 22 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej "Wnioskodawca" lub "X. SA" lub "Spółka"), działając na podstawie stosownego zezwolenia, prowadzi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej działalność (...), która w świetle (...) stanowi (...). Spółka jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT, która została zarejestrowana decyzją (...) z dnia (...). Spółką dominującą w PGK Y jest Z. SA (dalej: "Z. SA), Z. SA jest również spółką dominującą Grupy Kapitałowej Y. (dalej "Grupa Y."). Podstawa opodatkowania PGK Y. jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1 -3 ustawy o CIT. Żadna spółka wchodząca w skład PGK Y. nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółki tworzące PGK Y. należą do Grupy Y., która jest (...). Grupa Y. stanowi konglomerat złożony ze spółek (...). Na jej czele stoi Z. SA, która jako podmiot dominujący pełni rolę centrum kompetencyjnego, wyznaczającego standardy funkcjonowania dla pozostałych podmiotów.

Podstawowym obszarem działalności Grupy Y. są (...). Wokół nich funkcjonuje model biznesowy wykorzystujący efektywne kanały sprzedaży oraz sprawną obsługę (...). Wchodzące w skład PGK Y. Spółki Z. SA i X. SA dalej "Spółki" są (...). Y. oferuje szeroki zakres (...) X. SA zajmuje się natomiast działalnością na polskim rynku (...).

Grupa Y. oferuje (...).W ramach oferty (...) - pod marką Y- Grupa Y sprzedaje produkty również poza Polską. Oprócz Polski, Grupa Y oferuje (...) także na (...)

Jednym ze strategicznych celów Grupy Y. jest dalszy rozwój działalności zagranicznej. Grupa Y. stawia na dalszy rozwój organiczny w krajach bałtyckich. Jednocześnie stale monitoruje rynek pod kątem (...). Celem strategicznym jest utrzymanie (...) udziału składki przypisanej brutto z rynków zagranicznych w łącznym, rosnącym przypisie Grupy Y. W 2022 r. spółki Grupy Y. na rynku bałtyckim zanotowały wzrost przypisu (...)

Konsekwencją skali prowadzonej działalności oraz jej globalnego charakteru jest uczestnictwo Grupy Y. we wszelkich inicjatywach, które:

- wspierają budowę silnego, pozytywnego wizerunku Grupy Y., co skutkować ma docelowo zwiększeniem zainteresowania produktami oferowanymi przez Grupę Y. na rynkach zagranicznych;

- pozwalają na nawiązywanie nowych kontaktów, wymianę i poznawanie nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym, co pozwala na budowanie nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji,

- wspierają zrównoważony rozwój Y. jako aktywnego uczestnika bezpiecznej, zielonej transformacji energetycznej oraz pozwalają (...)

Jednym z takich przedsięwzięć jest organizowane corocznie (...) w (...) (dalej: "B"). B. stanowi (...)

W 2022 r. Spółki wchodzące w skład PGK Y., tj. Z. SA i X. SA - jako partner wiodący - były koordynatorem wspólnego przedsięwzięcia o nazwie C., zorganizowanego w ramach B. Przedsięwzięcie C. stanowiło miejsce dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i miało na celu wzmacnianie polskich marek (w tym marki Y.) i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania B.

Jako partner wiodący, Spółki na podstawie zawartych porozumień zobowiązały się świadczyć kompleksową usługę na rzecz pozostałych partnerów, którzy również uczestniczyli w B. (dalej: "Partnerzy"). W ramach zawartych porozumień, Spółki zobowiązały się do m.in.:

- wynajęcia nieruchomości na czas trwania B., w której zorganizowane były wydarzenia, w tym panele dyskusyjne i konferencje w ramach przedsięwzięcia C.;

- przygotowania i przeprowadzenia paneli, konferencji, w których uczestniczyli przedstawiciele Spółek, Partnerów oraz światowi liderzy w wybranych dziedzinach, w tym zapewnienia m.in. wizualizacji, cateringu, agendy spotkań i wsparcia techniczno-logistycznego;

- ekspozycji materiałów promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia C., dostarczonych przez Partnerów celem zaprezentowania ich logo oraz informacji dotyczących Partnerów wewnątrz nieruchomości, w której odbywało się przedsięwzięcie C., na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. W analogiczny sposób, w trakcie B. eksponowane było logo marki Y. jako wiodącego partnera przedsięwzięcia.

Agenda paneli dyskusyjnych organizowanych w ramach przedsięwzięcia C. obejmowała wystąpienia i dyskusje poświęcone m.in. koniecznej w obecnych czasach dywersyfikacji łańcuchów dostaw (wymuszonej pandemią COVID oraz wojną w Ukrainie), alternatywnym źródłom energii, atrakcyjności Europy Środkowo - Wschodniej dla inwestorów czy też roli instytucji finansowych w procesie dekarbonizacji gospodarek i potencjałem rozwoju poprzez transformację technologiczną i innowacje. Uczestnikami paneli byli przedstawiciele największych międzynarodowych korporacji i światowi liderzy w wybranych dziedzinach.

Wszyscy Partnerzy mieli możliwość współtworzenia programu merytorycznego prezentowanego w "C.".

W rezultacie, oprócz budowania rozpoznawalności marki poprzez ekspozycję materiałów reklamowych, udział w B. pozwala uczestnikom na uzyskanie specjalistycznej wiedzy, która może wspierać i przyspieszać ich dalszy rozwój.

Ponoszone przez Spółki wydatki związane z organizacją przedsięwzięcia i uczestnictwem w C. są dokumentowane fakturami wystawionymi przez kontrahentów, z usług których Spółki korzystały organizując przedsięwzięcie (m.in. faktury dokumentujące wynajem nieruchomości, w której zorganizowane były wydarzenia, catering, wsparcie związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem paneli dyskusyjnych, konferencji, zapewnieniem wizualizacji, agendy spotkań i wsparcia technicznologistycznego, przygotowaniem materiałów promocyjnych itp.). Wydatki dokumentowane są również potwierdzeniami przelewów bankowych oraz dyspozycjami odpowiednich księgowań.

Natomiast, samo wykonanie usług potwierdzają m.in. informacje zawarte na stronach internetowych i w mediach społecznościowych, w tym dedykowanej temu wydarzeniu stronie internetowej C., na której znajdują się informacje na temat przedsięwzięcia oraz Partnerów (w tym Grupy Y.), agenda konferencji, oraz relacja z przedsięwzięcia (obejmująca zdjęcia oraz nagrania).

Poniesione przez Spółki koszty są następnie alokowane do poszczególnych Partnerów zgodnie z przyjętym kluczem alokacji (ustalonym w oparciu o wynegocjowane w porozumieniach z Partnerami zasady i faktyczne ich zaangażowanie w wydarzenie), na podstawie faktur wystawionych przez Spółki. Otrzymane od Partnerów wynagrodzenie za świadczenie kompleksowej usługi związanej z organizacją w ramach B. wspólnego przedsięwzięcia o nazwie C. stanowi przychód podatkowy Spółek, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 22 maja 2023 r. (data wpływu 22 maja 2023 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

Wnioskodawca doprecyzowuje, że zawarł 2 umowy na podstawie których ponosił koszty związane z organizacją przedsięwzięcie C.:

1. Umowę najmu nieruchomości, w której odbywało się przedsięwzięcie z niepowiązanym podmiotem mającym siedzibę w (...), na podstawie której Wnioskodawca dysponował nieruchomością na potrzeby przedsięwzięcia,

2. Umowę o świadczenie usług związanych z organizacją przedsięwzięcia z niepowiązanym z Wnioskodawcą podmiotem mającym siedzibę w Polsce, mającym doświadczenie w organizacji podobnych przedsięwzięć, na podstawie której dostawca dostarczył następujące usługi:

a. Wsparcia w zakresie najmu lokalu

b. Kompleksowej produkcji C., tj.

i. Przygotowania planu działań razem z harmonogramem,

ii. Wypracowania konceptu produkcji C. w zakresie wizualnym,

iii. Kompleksowej realizacji projektu, poprzez zapewnienie scenografii, scenotechniki, cateringu, transportu, obsługi i serwisu oraz oprawy artystycznej,

iv. Dopełnienia formalności związanych z techniczną realizacją projektu (uzyskanie zezwoleń),

v. Koordynacji prac logistyczno-technicznych

vi. Przygotowanie strategii i planu komunikacji projektu

vii. Koordynacji działań PR,

viii. Przygotowania koncepcji graficznej materiałów marketingowych i PR,

ix. Prowadzenia kont i komunikacji w mediach społecznościowych

x. Zapewnienia obsługi audiowizualnej, w tym przeniesienia na Wnioskodawcę praw do materiałów

c. Merytorycznego przygotowania projektu, tj.

i. Wsparcia w negocjacjach związanych z uzyskaniem partnerstwa w B.

ii. Wsparcia w wypracowaniu formy współpracy z partnerami i współorganizatorami,

iii. Stworzenia zespołu ds. agendy i koordynowania prac zespołu

iv. Opracowania koncepcji merytorycznej i inspiracji do koncepcji wizualnej projektu,

v. Opracowanie struktury programu oraz obszarów tematycznych agendy,

vi. Opracowanie poszczególnych tematów/paneli tematycznych agendy,

vii. Opracowanie zakresu dyskusji w ramach poszczególnych tematów/paneli tematycznych

viii. Przygotowania treści i formatów materiałów promocyjnych i zaproszeń,

ix. Analizy listy oficjalnych uczestników B. z ubiegłych lat pod kątem gości i potencjalnych panelistów,

x. Przygotowania listy panelistów i gości

xi. Rozesłania zaproszeń do panelistów i gości,

xii. Koordynacji komunikacji z zaproszonymi osobami,

xiii. Koordynacji współpracy z przedstawicielami rządowymi obecnymi w (...) podczas realizacji projektu,

xiv. Koordynacji współpracy z ambasadą RP w (...),

xv. Koordynacji współpracy z pozostałymi partnerami,

xvi. Wsparcia w kontaktach z organizatorami B., wsparcie w efektywnym wykorzystaniu platform i aplikacji (...),

xvii. Wsparcia Wnioskodawcy w umawianiu spotkań bilateralnych,

xviii. Koordynacji przebiegu agendy,

xix. Koordynacji spójności merytorycznej z działalnością PR i komunikacji,

xx. Przygotowania treści podziękowań oraz listy dystrybucyjnej,

xxi. Koordynacji wysyłki podziękowań,

xxii. Przygotowania podsumowania merytorycznego.

d. Koordynacji współpracy z zagranicznymi mediami oraz think tankami.

Koszty ponoszone na podstawie ww. umów oraz poniesienie ww. wydatków było niezbędne w celu prawidłowej, kompleksowej organizacji wydarzenia C podczas B., do którego Wnioskodawca był zobowiązany jako Partner Wiodący względem innych Partnerów. Poniesienie przedmiotowych wydatków było związane z przychodem Wnioskodawcy w postaci kwot partycypacji od pozostałych Partnerów.

W części, w której ciężar przedmiotowych wydatków został poniesiony we własnym zakresie przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jako Partner Wiodący ponosił je celem:

- Wspierania budowy silnego, pozytywnego wizerunku Grupy Y. co skutkować ma docelowo zwiększeniem zainteresowania produktami oferowanymi przez Grupę Y., w szczególności na rynkach zagranicznych;

- Nawiązywania nowych kontaktów, wymiany i poznawania nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym, co pozwala na budowanie nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji.

- Uzyskiwania specjalistycznej wiedzy przez przedstawicieli Wnioskodawcy w zakresie bieżących tematów ekonomicznych, które mogą mieć wpływ na branżę (...) oraz przyczyniać się do rozwoju produktów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podkreśla, że:

- W odniesieniu do umowy o najem lokalu - lokal został wykorzystany w celu realizacji przedsięwzięcia (pobyt uczestników, partnerów, gości, organizacja planowanych wydarzeń tematycznych),

- W odniesieniu do umowy o organizację projektu - poniesienie przedmiotowych kosztów było dla Wnioskodawcy niezbędne w związku z faktem, że nie posiada zasobów w postaci wiedzy i umiejętności w zakresie samodzielnej organizacji podobnego wydarzenia (logistyka wydarzenia, komunikacja, koordynacja oraz formuła organizowania spotkań, wystąpień i dyskusji w ramach B.).

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki nie zostały Wnioskodawcy zwrócone. Wnioskodawca jako Partner Wiodący poniósł wydatki m.in. w celu uzyskania kwot partycypacji od pozostałych Partnerów na podstawie odrębnych umów o wspólne przedsięwzięcie, jednak poniósł je we własnym imieniu i na własną rzecz (tj. nie jako przedstawiciel ani pełnomocnik Partnerów), jak również ponosił ryzyko ekonomiczne związane z poniesieniem przedmiotowych wydatków, w tym na przykład ryzyko wyboru zleceniobiorców oraz należytego wykonania przez nich usług oraz ryzyko braku zapłaty zobowiązań wynikających z poszczególnych umów przez Partnerów.

Pytania

1. Czy opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanego w ramach B. stanowią koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

2. Czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanego w ramach B. powinny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 - Państwa zdaniem, opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. stanowią koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 - Państwa zdaniem wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanego w ramach B. powinny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem powinna być jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach podatnik jest zobowiązany zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Z ugruntowanego podejścia prezentowanego w doktrynie i orzecznictwie w zakresie interpretacji art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

a)

wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;

b)

wydatek został właściwie udokumentowany;

c)

wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

d)

wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

e)

wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

f)

wydatek nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Aby uznać ponoszone przez Spółki wydatki na organizację i uczestnictwo w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. za koszt uzyskania przychodów konieczne jest spełnienie wszystkich wyżej wymienionych przesłanek. W kolejnej części wniosku przedstawione zostało podsumowanie przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy w tym zakresie.

a) Poniesienie kosztu przez podatnika

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, w pierwszej kolejności, konieczne jest aby został on poniesiony przez podatnika. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w doktrynie i orzecznictwie, przez "poniesienie kosztu" należy rozumieć pokrycie kosztów z własnych zasobów majątkowych podatnika. Obciążenie majątku podatnika może polegać zarówno na definitywnym zmniejszeniu istniejących aktywów jak i zwiększeniu pasywów.

Innymi słowy, koszt będzie uznany za poniesiony, o ile nastąpiło uszczuplenie w majątku podatnika poprzez zmniejszenie jego aktywów lub zwiększenie pasywów (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2019).

Ponoszone przez Spółki wydatki na organizację i uczestnictwo w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. prowadzą do rzeczywistego rozchodu środków pieniężnych będących w posiadaniu Spółek. Wydatki te są odzwierciedlone w księgach rachunkowych Spółek i są one w sposób rzeczywisty "poniesione" przez Spółki.

Mając na względzie powyższe, w Państwa ocenie, analizowane wydatki spełniają przesłankę "poniesienia" wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

a) Udokumentowanie kosztu

W celu ujęcia danego kosztu w kosztach uzyskania przychodów na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia faktu poniesienia tego kosztu, w tym poprzez jego odpowiednie udokumentowanie. Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie jest możliwe bez prawidłowego udokumentowania faktu ich poniesienia.

Regulacje ustawy o CIT dotyczące kosztów uzyskania przychodu nie określają zasad, według których powinno odbywać się dokumentowanie poniesienia kosztów. W konsekwencji, co do zasady, dowodem poniesienia kosztów może być każdy dokument źródłowy, który w sposób rzetelny i wiarygodny potwierdza faktyczne poniesienie kosztu oraz jego wysokość. Ponadto, z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2651, dalej: "Ordynacja podatkowa") wynika, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Odnosząc powyższe do rozważanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pragną Państwo zaznaczyć, że fakt poniesienia wydatków oraz ich wysokość jest dokumentowany przez Spółki fakturami wystawionymi od kontrahentów, z usług których Spółki korzystały organizując przedsięwzięcie (m.in. faktury dokumentujące wynajem nieruchomości, w której zorganizowane były wydarzenia, catering, wsparcie związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem paneli dyskusyjnych, konferencji, zapewnieniem wizualizacji, agendy spotkań i wsparcia techniczno-logistycznego, przygotowaniem materiałów promocyjnych itp.). Wydatki dokumentowane są również potwierdzeniami przelewów bankowych oraz dyspozycjami odpowiednich księgowań.

Natomiast, samo wykonanie usług potwierdzają m.in. informacje zawarte na stronach internetowych, prasie, w mediach społecznościowych, w tym dedykowanej temu wydarzeniu stronie internetowej C., na której znajdują się informacje na temat przedsięwzięcia oraz Partnerów (w tym Spółek), agenda konferencji, oraz relacja z przedsięwzięcia (obejmująca zdjęcia oraz nagrania).

W konsekwencji, w Państwa ocenie, warunek dotyczący udokumentowania kosztu należy uznać za spełniony.

b) Związek kosztu z prowadzoną działalnością gospodarczą

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, konieczne jest wykazanie przez podatnika związku poniesionego wydatku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Pełniąc rolę centrum kompetencyjnego, Z. SA wspólnie z X. SA zobowiązały się jako partner wiodący koordynować wspólne przedsięwzięcie C., zorganizowane w ramach B. Przedsięwzięcie to miało na celu wzmocnienie na arenie międzynarodowej polskich marek - w tym marki Y. - i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania B.

W Państwa ocenie, należy uznać, że działania największych Spółek z Grupy Y. mające na celu budowę silnego, pozytywnego wizerunku Grupy Y., co skutkować ma docelowo zwiększeniem zainteresowania produktami oferowanymi przez Grupę Y.na rynkach zagranicznych, są związane z prowadzoną przez Spółki działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, Państwa zdaniem, analizowane wydatki spełniają warunek związku z prowadzoną przez Spółki działalnością gospodarczą.

c) Celowość poniesienia kosztu

Warunek celowości poniesienia kosztu oznacza, że dany koszt musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Celowość poniesienia kosztu należy oceniać mając na uwadze jego racjonalność oraz gospodarcze uzasadnienie, a także istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskiwaniem przychodów bądź zabezpieczeniem i zachowaniem źródła przychodów.

Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie wskazuje się, że przesłanka ta jest także spełniona, jeżeli dany koszt nie jest bezpośrednio związany z osiągnięciem przychodu, ale jest ponoszony z zamiarem zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Przenosząc powyższe na grunt sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku, należy wskazać, że w odniesieniu do analizowanych wydatków Spółki występują niejako w dwóch rolach.

Z jednej strony, uczestnictwo w B., które jest obecnie wiodącym miejscem spotkań prezesów największych międzynarodowych podmiotów gospodarczych stanowi ważny element działalności promocyjnej Spółek i całej Grupy Y.na arenie międzynarodowej. W tym kontekście, należy wskazać, że:

- działania obejmujące ekspozycję materiałów promocyjnych w trakcie wydarzenia oraz na stronach internetowych i w mediach społecznościowych (logo, informacje dotyczące Grupy Y., w tym Spółek) pozwalają na budowanie rozpoznawalności marki na arenie międzynarodowej. Jest to szczególnie istotne mając na uwadze strategiczne cele Grupy Y., jakim jest m.in. dalszy rozwój działalności zagranicznej;

- obecność Grupy Y. (przedstawicieli Spółek) w wydarzeniach, w których uczestniczą światowi liderzy wybranych dziedzin i dyskutowane są kwestie związane przykładowo z rolą instytucji finansowych w procesie dekarbonizacji gospodarek, potencjałem rozwoju poprzez transformację technologiczną i innowacje, atrakcyjnością Europy Środkowo - Wschodniej dla inwestorów pozwala na nawiązanie nowych, ważnych relacji biznesowych a także nabycie specjalistycznej wiedzy, pozwalającej Grupie dostosowywać się do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju. Pozwala to tym samym na zabezpieczenie źródeł przychodów Spółek i całej Grupy Y.

Z drugiej strony, należy wskazać, że Spółki jako partner wiodący i koordynator przedsięwzięcia zobowiązały się świadczyć kompleksową usługę na rzecz pozostałych Partnerów. W ramach zawartych porozumień, Spółki zobowiązały się do m.in.:

- wynajęcia nieruchomości na czas trwania B., w której zorganizowane były wydarzenia, w tym panele dyskusyjne i konferencje w ramach przedsięwzięcia C.;

- przygotowania i przeprowadzenia paneli, konferencji, w których uczestniczyli przedstawiciele Grupy Y., Partnerów oraz światowi liderzy w wybranych dziedzinach, w tym zapewnienia m.in. wizualizacji, cateringu, agendy spotkań i wsparcia techniczno-logistycznego;

- ekspozycji materiałów promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia C., dostarczonych przez Partnerów celem zaprezentowania ich logo oraz informacji dotyczących Partnerów wewnątrz nieruchomości, w której odbywało się przedsięwzięcie C., na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Za świadczoną przez usługę, Spółkom należne jest wynagrodzenie, ustalone zgodnie z porozumieniami zawartymi z Partnerami.

W rezultacie, należy wskazać, że ponoszone przez Spółki wydatki na organizację - w ramach B. - przedsięwzięcia C. oprócz promocji samej Grupy Y. stanowią również element wykonania zobowiązania wobec Partnerów (zgodnie z zawartymi porozumieniami), za które Spółkom przysługuje wynagrodzenie.

Mając na względzie powyższe, w Państwa ocenie, ponoszone przez Spółki opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. mają na celu zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów oraz osiągnięcie przychodów.

W rezultacie, warunek dotyczący "celowości" poniesienia niniejszych wydatków należy uznać za spełniony.

d) Definitywność poniesienia kosztu

Definitywne poniesienie kosztu oznacza, że dany koszt musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika w sposób ostateczny, tj. że nie jest on poniesiony warunkowo lub pod tytułem zwrotnym. Aby wydatek mógł stanowić koszty uzyskania przychodu, wartość kosztu musi stanowić trwałe uszczuplenie jego majątku. Oznacza to m.in. że wydatek musi być poniesiony przez podatnika na własną rzecz.

Nie stanowi kosztu uzyskania przychodu wydatek poniesiony we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu (np. w charakterze pełnomocnika, pośrednika, agenta).

Sam fakt, że ciężar ekonomiczny danego wydatku może zostać podatnikowi zrekompensowany, np. przez podmiot trzeci, ale na innej podstawie faktycznej i prawnej, nie zmienia jednocześnie definitywnego i trwałego charakteru poniesionego wydatku.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, pragną Państwo zaznaczyć, że Spółki ponoszą wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. w ramach B. we własnym imieniu i na własną rzecz. Spółki nie działają w powyższym zakresie jako agenci, pełnomocnicy ani pośrednicy Partnerów ani pozostałych spółek z Grupy Y.

Rozliczenia między Spółkami oraz Partnerami stanowią rozliczenie / zapłatę wynagrodzenia za świadczoną przez Spółki - jako koordynatora i partnera wiodącego wydarzenia - kompleksową usługę związaną z organizacją i uczestnictwem w B., a zatem są dokonywane na innej podstawie niż umowy Spółek z dostawcami usług.

Samo ustalanie wynagrodzenia w oparciu o bazę kosztową (poprzez obciążenie pozostałych Partnerów kosztem odpowiadającym części poniesionych wydatków) nie powinno przesądzać o braku definitywności wydatków poniesionych przez Spółki na rzecz dostawców usług.

W świetle powyższego, w Państwa ocenie, z perspektywy Spółek analizowane wydatki są ponoszone w sposób definitywny i ostateczny i tym samym spełniają przesłankę "definitywności" kosztu.

Z kolei otrzymywane przez Spółki wynagrodzenie za świadczenie usługi partnera wiodącego wydarzenia od Partnerów stanowić będzie przychód podatkowy Spółek, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

e) Brak zastosowania wyłączenia z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów takich kosztów, które zostały enumeratywnie wymienione w tym przepisie.

Państwa zdaniem, analizowane wydatki nie spełniają przesłanek do uznania je za koszty wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności, w Państwa ocenie, nie powinien znaleźć zastosowania punkt 28 niniejszego przepisu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: "kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych".

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Warszawa 2002) "reprezentacja" to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Na gruncie tej definicji przez reprezentację (w rozumieniu podatkowym) rozumie się wydatki na towary i usługi, które nie są wykorzystywane dla celów reklamowych i ogólnej działalności podatnika, a które mają charakter luksusowy, zbytkowny, odbiegają od zwyczajowo przyjętych standardów. Reprezentacją jest działanie, związane z okazałością i wytwornością, którego celem jest wywołanie jak najlepszego wrażenia o podatniku i korzystnego jej postrzegania.

W Państwa ocenie, opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym wydatki na organizację przedsięwzięcia C. i uczestnictwo w B. nie stanowią wydatków noszących znamiona reprezentacji. Ich wyłącznym bądź dominującym celem nie było bowiem kreowanie obrazu (wizerunku) Spółek i podkreślania ich zasobności. W pierwszej kolejności wskazać należy, że udział w B. stanowi doskonałą szansę i okazję do promowania marki Y. na arenie międzynarodowej. Oczekiwanym przez Spółki efektem działań reklamowych w tym zakresie (poprzez m.in. ekspozycję materiałów promocyjnych typu logo oraz informacji dotyczących Grupy Y.) jest zwiększenie rozpoznawalności Grupy Y. jako stabilnego i odpowiedzialnego partnera handlowego, co w dalszej kolejności powinno przekładać się na uzyskiwane przychody oraz zyski. Z uwagi na międzynarodowy charakter B., działania te są szczególnie istotne w świetle realizacji jednego ze strategicznych celów Grupy Y. jakim jest dalszy rozwój działalności zagranicznej.

W tym kontekście podkreślić należy również, że ponoszone przez Spółki wydatki na organizację - w ramach B. - przedsięwzięcia C., oprócz promocji samej Grupy Y. stanowią także element wykonania zobowiązania wobec Partnerów (zgodnie z zawartymi porozumieniami) z tytułu świadczenia usługi partnera wiodącego wydarzenia, za które Spółkom przysługuje wynagrodzenie. W tym zakresie, koszty te ponoszone są przez Spółki w celu należytego wykonania usług i art. 16 ust. 1 pkt 28 również nie powinien mieć zastosowania.

Podsumowując, Państwa zdaniem, analizowane wydatki nie stanowią kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Pragną Państwo zaznaczyć, że ocena wydatków ponoszonych w związku z uczestnictwem w B. jako kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT była już przedmiotem interpretacji indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2022 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.33.2022.2.KW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z wnioskodawcą, że "uczestnictwo Spółki w Forum ma związek z uzyskaniem oraz zabezpieczeniem przychodów A., który z jednej strony wyraża się zdobyciem aktualnej wiedzy dotyczącej światowych uwarunkowań ekonomicznych, z drugiej natomiast możliwością promowania marki A. Z tego też powodu powinien być rozpoznany jako koszt podatkowy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT".

W myśl przedstawionej wyżej argumentacji, stoją Państwo na stanowisku, że opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. spełniają przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i na podstawie tego przepisu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów dla celów CIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Odnosząc się do momentu zaliczenia analizowanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w CIT, pragną Państwo wskazać, że do ustalenia momentu zaliczenia danych kosztów w ciężar kosztów uzyskania przychodów konieczne jest rozpoznanie rodzaju powiązania tych kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, koszty uzyskania przychodów można podzielić na:

1.

koszty bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),

2.

koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia lub zabezpieczenia/zachowania źródła przychodu (tzw. koszty pośrednie).

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają jednoznacznej definicji kosztu "bezpośredniego" oraz kosztu "pośredniego". Brak definicji tych pojęć wynika z braku zamkniętych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku kosztów z przychodami podatnika. W efekcie, te same wydatki mogą być w danych warunkach kosztami bezpośrednimi, zaś w innych pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Oznacza to, że analiza i ocena właściwej kwalifikacji kosztów powinna zostać przeprowadzona w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone.

W Państwa ocenie, w przypadku ponoszenia wydatków powiązanych z wieloma źródłami przychodów lub też służących ogólnie poprawie sytuacji rynkowej danego podatnika (zwłaszcza wtedy, jeśli wpływ poniesionego kosztu na uzyskane przychody nie jest wymierny), koszt taki nie będzie mógł zostać uznany za koszt bezpośrednio związany z przychodem. Do takich wydatków zaliczać się będą w szczególności koszty marketingu, reklamy, promocji firmy - chyba że są wyłącznie związane z promocją konkretnego, indywidualnie oznaczonego towaru lub usługi.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, Państwa zdaniem, mając na uwadze, że ponoszone przez Spółki wydatki stanowią koszty ogólne, mające na celu zwiększenie rozpoznawalności Grupy Y. ponoszone przez Spółki wydatki stanowić powinny zatem koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie). Powyższej konkluzji nie powinno zmieniać, że część wydatków przenoszona będzie na Partnerów, według ustalonych indywidualnie z każdym z nich kluczy alokacji Nadal bowiem każdy wydatek poniesiony w związku z organizacją przedsięwzięcia C. będzie powiązany z wieloma źródłami przychodów (tj. zarówno z ogółem funkcjonowania Spółek, jak i spodziewanymi przychodami z tytułu świadczenia usługi organizacji wydarzenia otrzymywanymi od Partnerów).

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c tej ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W świetle powyższego, w Państwa ocenie, ww. wydatki jako koszty pośrednie - powinny podlegać zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, tj. w dacie ich poniesienia.

Reasumując przedstawione rozważania, Państwa zdaniem:

- opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. organizowanym w ramach B. stanowią koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT;

- wydatki te powinny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe:

- bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz

- inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

- został poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny, a więc bezzwrotny,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.,

- został właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Przywołana regulacja art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. wskazuje, że definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

- konieczność faktycznego (co do zasady) poniesienia wydatku oraz

- poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą ponoszonego wydatku nie ujęto w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Jednocześnie podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu). Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Podkreślić należy, że klasyfikacja kosztów do wyżej wymienionych rodzajów kosztów uzyskania przychodu powinna odbywać się za każdym razem w oparciu o indywidualne cechy działalności podatnika, w ramach której wydatki te są ponoszone.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej. Spółką dominującą w PGK Y. jest Z. SA, Z. SA jest również spółką dominującą Grupy Kapitałowej Y. (dalej: "Grupa Y."). Podstawowym obszarem działalności Grupy Y. są (...). Grupa Y. oferuje (...). X. SA zajmuje się działalnością (...). Jednym ze strategicznych celów Grupy Y. jest dalszy rozwój działalności zagranicznej czego konsekwencją jest udział w organizowanym B. w (...) (dalej: "B."). W 2022 r. Spółki wchodzące w skład PGK Y, tj. Z. SA i X. SA - jako partner wiodący - były koordynatorem wspólnego przedsięwzięcia o nazwie C., zorganizowanego w ramach B. Przedsięwzięcie C. stanowiło miejsce dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i miało na celu wzmacnianie polskich marek (w tym marki Y.) i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania B. Spółka zawarła 2 umowy na podstawie których poniosła koszty związane z organizacją przedsięwzięcia C. umowę najmu nieruchomości, w której odbywało się przedsięwzięcie z niepowiązanym podmiotem mającym siedzibę w (...), na podstawie której Wnioskodawca dysponował nieruchomością na potrzeby przedsięwzięcia oraz umowę o świadczenie usług związanych z organizacją przedsięwzięcia z niepowiązanym z Wnioskodawcą podmiotem mającym siedzibę w Polsce, mającym doświadczenie w organizacji podobnych przedsięwzięć, na podstawie której dostawca dostarczył usługi takie jak wsparcie w zakresie najmu lokalu, kompleksową produkcję C., merytoryczne przygotowanie projektu, koordynację współpracy w zagranicznymi mediami oraz think tankami. Koszty ponoszone na podstawie ww. umów oraz poniesienie ww. wydatków było niezbędne w celu prawidłowej, kompleksowej organizacji wydarzenia C. podczas B., do którego Wnioskodawca był zobowiązany jako Partner Wiodący względem innych Partnerów. Poniesienie przedmiotowych wydatków było związane z przychodem Wnioskodawcy w postaci kwot partycypacji od pozostałych Partnerów. W części, w której ciężar przedmiotowych wydatków został poniesiony we własnym zakresie przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jako Partner Wiodący ponosił je celem wspierania budowy silnego, pozytywnego wizerunku Grupy Y., co skutkować ma docelowo zwiększeniem zainteresowania produktami oferowanymi przez Grupę Y., w szczególności na rynkach zagranicznych; nawiązywania nowych kontaktów, wymiany i poznawania nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym, co pozwala na budowanie nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji; uzyskiwania specjalistycznej wiedzy przez przedstawicieli Wnioskodawcy w zakresie bieżących tematów ekonomicznych, które mogą mieć wpływ na branżę (...) oraz przyczyniać się do rozwoju produktów Wnioskodawcy. Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki nie zostały Wnioskodawcy zwrócone.

Wątpliwości, Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. będą stanowić koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy powinny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, na wstępie należy rozważyć, czy koszty ponoszone przez Spółkę w analizowanej sprawie realizują cele wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, względnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu. Drugi z elementów zawarty w art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie może być ujęty w zawartym w art. 16 ust. 1 katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można, wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił - w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. - koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Mimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu "reprezentacja", to, zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, uznaje się, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy i działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Zatem reprezentacja jest to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów albo osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika, czyli działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie "reprezentacji" nie obejmuje więc tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników/ współpracowników/partnerów.

Należy podkreślić, że we wniosku wskazano, że:

- przedsięwzięcie C. stanowiło miejsce dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i miało na celu wzmacnianie polskich marek (w tym marki Y.) i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania B.

- w trakcie B. eksponowane było logo marki Y. jako wiodącego partnera przedsięwzięcia;

- uczestnikami paneli byli przedstawiciele największych międzynarodowych korporacji i światowi liderzy w wybranych dziedzinach;

- oprócz budowania rozpoznawalności marki poprzez ekspozycję materiałów reklamowych, udział w B. pozwala uczestnikom na uzyskanie specjalistycznej wiedzy, która może wspierać i przyspieszać ich dalszy rozwój;

- poniesione przez Spółki koszty są następnie alokowane do poszczególnych Partnerów zgodnie z przyjętym kluczem alokacji (ustalonym w oparciu o wynegocjowane w porozumieniach z Partnerami zasady i faktyczne ich zaangażowanie w wydarzenie), na podstawie faktur wystawionych przez Spółki. Otrzymane od Partnerów wynagrodzenie za świadczenie kompleksowej usługi związanej z organizacją w ramach B. wspólnego przedsięwzięcia o nazwie C. stanowi przychód podatkowy Spółek, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wydatki te nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi cateringowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, w rozpatrywanej sprawie, należy uznać, że sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu C. stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Po pierwsze istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągniętym przez Spółkę przychodem (wydatki na organizację wydarzenia C mają na celu wspieranie budowy silnego, pozytywnego wizerunku Grupy Y., co skutkować ma docelowo zwiększeniem zainteresowania produktami oferowanymi przez Grupę Y., w szczególności na rynkach zagranicznych; nawiązywanie nowych kontaktów, wymiany i poznawania nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym, co pozwala na budowanie nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji oraz uzyskiwania specjalistycznej wiedzy przez przedstawicieli Wnioskodawcy w zakresie bieżących tematów ekonomicznych, które mogą mieć wpływ na branżę (...) oraz przyczyniać się do rozwoju produktów Wnioskodawcy).

Po drugie wydatki te nie zostały objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wydatki te nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi cateringowe.

Po trzecie otrzymane od Partnerów wynagrodzenie za świadczenie kompleksowej usługi związanej z organizacją w ramach B. wspólnego przedsięwzięcia o nazwie C. stanowi przychód podatkowy Spółek, zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Należy przy tym podkreślić, że ciężar co do prawidłowego udokumentowania ww. wydatków, jak i wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków, a uzyskaniem przychodu spoczywa na Spółce, bowiem musi wykazać, że poniosła koszt zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów podatkowych, zauważyć należy, że dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. Przepisy ustawy o CIT dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest "zidentyfikowanie" wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

Regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p.:

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 4b u.p.d.o.p.:

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1)

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2)

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z art. 15 ust. 4c u.p.d.o.p.:

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Natomiast, art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p., regulują zasady potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.:

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p.:

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Należy podkreślić, że we wniosku wskazano iż:

- przedsięwzięcie C. stanowiło miejsce dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i miało na celu wzmacnianie polskich marek (w tym marki Y.) i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania B;

- w trakcie B. eksponowane było logo marki Y. jako wiodącego partnera przedsięwzięcia;

- za świadczoną usługę, Spółkom należne jest wynagrodzenie, ustalone zgodnie z porozumieniami zawartymi z Partnerami;

- poniesienie przedmiotowych wydatków było związane z przychodem Wnioskodawcy w postaci kwot partycypacji od pozostałych Partnerów;

- ustalono wynagrodzenia w oparciu o bazę kosztową (poprzez obciążenie pozostałych Partnerów kosztem odpowiadającym części poniesionych wydatków);

- każdy wydatek poniesiony w związku z organizacją przedsięwzięcia C. będzie powiązany z wieloma źródłami przychodów (tj. zarówno z ogółem funkcjonowania Spółek, jak i spodziewanymi przychodami z tytułu świadczenia usługi organizacji wydarzenia otrzymywanymi od Partnerów).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że poniesione przez Spółkę wydatki związane z organizacją przedsięwzięcia C., w części w jakiej poniesienie wydatków było związane z przychodem Spółki w postaci otrzymanych kwot partycypacji od pozostałych Partnerów będą stanowić koszty bezpośrednio związane z ww. przychodami w myśl art. 15 ust. 4-4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Spółki przyjmujące, że w tej części będą to koszty pośrednie w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przychodami będą wyłącznie koszty w części, w której ciężar przedmiotowych wydatków został poniesiony we własnym zakresie przez Spółkę w części na nią przypadającej. W tej części poniesione wydatki powinny zostać wykazane jako koszt pośredni w dacie poniesienia, za którą - zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p. - uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać w tej części za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do niej się odnoszącej.

Ponadto należy stwierdzić, że powołana przez Państwa interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy - Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl