0114-KDIP2-1.4010.184.2024.3.KW - Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.184.2024.3.KW Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia czy sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. przez Fundację rodzinną będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej - jest nieprawidłowe,

* zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT przychodów osiągniętych przez Fundację ze sprzedaży tych udziałów - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W 2024 r. Wnioskodawca założy fundację rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej - Fundacja lub Fundacja rodzinna). Fundacja rodzinna powstanie w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.

Wnioskodawca zostanie fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Na początku działania Fundacji rodzinnej, jej beneficjentem będzie jego małżonka, a w przyszłości beneficjentami będą mogły zostać również ich dzieci i wnuki. Wnioskodawca, jako fundator, wniesie do Fundacji rodzinnej środki pieniężne na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 złotych polskich.

Wnioskodawca posiada udziały w spółkach prawa handlowego z siedzibą w Polsce:

* A. sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 24 września 2021 r.

* B. sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 21 czerwca 2019 r.

* C. Sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 16 października 2023 r.

Wnioskodawca posiada również akcje spółek giełdowych:

* D. S.A.

* E. S.A. (dalej łącznie - Spółki).

Wnioskodawca wniesie posiadane udziały i akcje Spółek do fundacji rodzinnej.

W 2024 r., w ciągu kilku miesięcy od utworzenia Fundacji, Fundacja dokona sprzedaży posiadanego pakietu udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. na rzecz zewnętrznego inwestora (podmiot nie będący udziałowcem w Spółce A. Sp. z o.o., niepowiązany kapitałowo ani osobowo z Wnioskodawcą). Ewentualna sprzedaż może się opóźnić lub ulec przyspieszeniu ze względu na negocjacje z inwestorem. Środki pochodzące ze sprzedaży akcji w Spółce A. Sp. z o.o. pozostaną do dyspozycji Fundacji rodzinnej celem ich dalszego inwestowania, przykładowo w zakup akcji/udziałów, papierów wartościowych, nieruchomości, udzielaniu pożyczek spółkom, których udziały/akcje będzie posiadała Fundacja rodzinna.

Udziały B. sp. z o.o. i C. Sp. z o.o. zostaną wniesione do Fundacji rodzinnej po uzyskaniu zgody tych spółek.

Fundacja będzie wypłacać świadczenia na rzecz beneficjentów, które mogą być finansowane również ze środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. Niemniej głównym celem Fundacji będzie gromadzenie mienia, w tym reinwestowanie środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. oraz akcji i udziałów w pozostałych spółkach.

Zgodnie z art. 14n § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej, przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez fundację rodzinną do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem fundacji rodzinnej, na wniosek fundatora planującego utworzenie tej fundacji, w zakresie działalności tej fundacji.

Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie potwierdzenia, że uzyskane przez Fundację rodzinną przychody ze sprzedaży pakietu udziałów w A. Sp. z o.o. będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, oraz potwierdzenia w zakresie skutków podatkowych związanych z wypłatą świadczeń beneficjentom Fundacji.

Pytania

1. Czy sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. przez Fundację rodzinną będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej i w konsekwencji czy fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w stosunku do przychodów osiągniętych ze sprzedaży tych udziałów?

2. Czy przekazanie przez Fundację na rzecz beneficjentów świadczeń będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT, w przypadku gdy beneficjentem Fundacji będzie fundator lub osoba, która w stosunku do fundatora będzie należeć do tzw. "zerowej grupy podatkowej" wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn - w związku z czym na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek potrącenia podatku z kwoty wypłacanych świadczeń?

Przedmiotem wydanej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Odnośnie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1) Sprzedaż udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. przez Fundację będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w stosunku do przychodów osiągniętych ze sprzedaży tych akcji.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)

udzielania pożyczek:

a)

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)

beneficjentom;

6)

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)

gospodarki leśnej. Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4. 2. Ustawa o fundacji rodzinnej nie zawiera definicji papierów wartościowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, przez papiery wartościowe, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, należy rozumieć papiery wartościowe zgodnie z definicją zawartą w ustawie z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

a)

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2324, z późn. zm.) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż przez Fundację udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. stanowi działalność w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, "przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4."

W ocenie Wnioskodawcy, treść regulacji zawartej w art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej należy rozumieć w ten sposób, że:

- przepis ust. 1 pkt 1, czyli przepis, zgodnie z którym zbywanie mienia (w jakiejkolwiek postaci), które zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, nie stanowi działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna,

- nie ma zastosowania do działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1 pkt 4, czyli do nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej należy rozumieć w ten sposób, że sprzedaż przez Fundację papierów wartościowych (w tym udziałów) jest działalnością zwolnioną z podatku CIT, nawet jeżeli udziały lub akcje zostały przez Fundację nabyte z zamiarem ich zbycia.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. przez Fundację będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej - niezależnie od tego, jaki był cel nabycia tych udziałów przez Fundację.

W konsekwencji Fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w stosunku do przychodów osiągniętych ze sprzedaży tych udziałów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że Pana stanowisko uznano w części za prawidłowe i w części za nieprawidłowe w związku ze wskazaniem błędnej podstawy prawnej.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ufr"):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Artykuł 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 u.p.d.o.p.:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 u.p.d.o.p.:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1)

złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2)

zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. przez Fundację rodzinną będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej i w konsekwencji czy fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w stosunku do przychodów osiągniętych ze sprzedaży tych udziałów.

Biorąc pod uwagę powyższe, w niniejszej sprawie mogą mieć zastosowanie przepisy art. 24 r.u.p.d.o.p., zgodnie z którym:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)

udzielania pożyczek:

a)

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)

beneficjentom;

6)

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)

gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów.

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24 r.u.p.d.o.p. w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów w A. sp. z o.o., które zostaną wniesione przez fundatora do fundacji rodzinnej mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

Jak wskazano we wniosku, jako fundator, wniesie Pan do Fundacji rodzinnej środki pieniężne na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 złotych polskich. Posiada Pan udziały w spółkach prawa handlowego z siedzibą w Polsce:

* A. sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 24 września 2021 r.

* B. sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 21 czerwca 2019 r.

* C. Sp. z o.o. - nabycie udziałów nastąpiło 16 października 2023 r.

Posiada Pan również akcje spółek giełdowych:

* D. S.A.

* E. S.A. (dalej łącznie - Spółki).

Wniesie Pan posiadane udziały i akcje Spółek do fundacji rodzinnej. W 2024 r., w ciągu kilku miesięcy od utworzenia Fundacji, Fundacja dokona sprzedaży posiadanego pakietu udziałów w Spółce A. Sp. z o.o. na rzecz zewnętrznego inwestora (podmiot nie będący udziałowcem w Spółce A. Sp. z o.o., niepowiązany kapitałowo ani osobowo z Wnioskodawcą). Ewentualna sprzedaż może się opóźnić lub ulec przyspieszeniu ze względu na negocjacje z inwestorem. Środki pochodzące ze sprzedaży akcji w Spółce A. Sp. z o.o. pozostaną do dyspozycji Fundacji rodzinnej celem ich dalszego inwestowania (...). Udziały B. sp. z o.o. i C. Sp. z o.o. zostaną wniesione do Fundacji rodzinnej po uzyskaniu zgody tych spółek. Fundacja będzie wypłacać świadczenia na rzecz beneficjentów, które mogą być finansowane również ze środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów w Spółce A. Sp. z o.o.

Wskazać należy, że jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w A. spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Zatem, zdaniem organu, zbycie Udziałów wniesionych do Fundacji przez fundatora mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p.

Wobec powyższego, Pana stanowisko w części uznającej, że sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. przez Fundację rodzinną będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, jest nieprawidłowe.

Mając na względzie, iż sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 urf, po stronie Fundacji Rodzinnej sprzedaż ww. udziałów przez fundację nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychód uzyskany ze sprzedaży tych udziałów będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Tym samym sprzedaż udziałów w A. Sp. z o.o. przez Fundację rodzinną, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Stanowisko Pana w tym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a."). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl