0114-KDIP2-1.4010.149.2024.1.AZ - Skutki podatkowe wypłaty środków pieniężnych udziałowcowi po likwidacji spółki - ustalenie obowiązku pobrania podatku u źródła oraz jego stawki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.149.2024.1.AZ Skutki podatkowe wypłaty środków pieniężnych udziałowcowi po likwidacji spółki - ustalenie obowiązku pobrania podatku u źródła oraz jego stawki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

* czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce - jest prawidłowe;

* czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 5% od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce - jest prawidłowe;

* czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 19% (liczonej od nadwyżki dochodu ponad kwotę 2 000 000 zł) od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia obowiązku pobrania podatku u źródła oraz jego stawki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka A. sp. z o.o. jest spółką kapitałową prawa polskiego, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p."), bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca działa w międzynarodowej grupie kapitałowej specjalizującej się w segmencie nieruchomości komercyjnych. Podstawową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi, jak również prowadzenie procesów inwestycyjnych w tym obszarze. Wnioskodawca w (...) r. nabył nieruchomość w postaci hali handlowej, a następnie (z pewnymi przerwami) czerpał pożytki z najmu. Ze względu między innymi na brak osiągnięcia satysfakcjonującego poziomu czynszów, jak również notowanych okresach pustostanu, Wnioskodawca dokonał w (...) r. sprzedaży posiadanej nieruchomości. W chwili składania wniosku Spółka nie posiada żadnej nieruchomości. Z uwagi na brak decyzji i perspektyw rynkowych co do dalszej działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, Udziałowiec Wnioskodawcy rozważa podjęcie decyzji o likwidacji Spółki.

Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy od (...) r. jest B. GmbH (dalej: Udziałowiec), spółka kapitałowa prawa niemieckiego (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Niemiec. Udziałowiec nie prowadzi na terenie Polski działalności gospodarczej, w tym przez położony tu zakład.

W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji, po zakończeniu likwidacji, Spółka wyda Udziałowcowi pozostały majątek, który stanowić będą tylko i wyłącznie środki pieniężne.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że w roku podatkowym, w którym będzie przekazywać Udziałowcowi środki pieniężne po zakończeniu likwidacji, nie dokona na jego rzecz jakiekolwiek innej wypłaty z tytułów takich jak dywidenda, inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, odsetki, należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).

Na dzień wypłaty środków Udziałowiec złoży oświadczenie, wskazujące że Udziałowiec spełnia warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela (osobę uprawnioną) do należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej wypłacanej przez Spółkę. Ponadto, Spółka będzie w posiadaniu ważnego na moment przekazania majątku likwidacyjnego certyfikatu rezydencji podatkowej Udziałowca, jak również pisemnego oświadczenia o niekorzystaniu przez niego ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości dochodów bez względu na źródło ich osiągania.

Udziałowiec, na rzecz którego planowana jest wypłata nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji Spółki, jest spółką inną niż spółka osobowa, w myśl art. 10 ust. 2 lit. a umowy między Rzecząpospolitą Polska a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Udziałowiec jednocześnie zgodnie między innymi ze złożonym oświadczeniem Udziałowca, będzie rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej w myśl art. 4a pkt 29 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako UoCIT), tym samym statut rzeczywistego właściciela Udziałowca jest elementem stanu faktycznego odnoszącego się do zdarzenia przyszłego.

W związku z planowaną na rzecz Udziałowca wypłatą środków z tytułu likwidacji, Spółka dochowa należytej staranności w myśl art. 26 ust. 1 UoCIT.

Z uwagi na fakt, że z chwilą składania wniosku nie jest możliwe dokładne ustalenie wartości majątku jaki Spółka przekaże na moment zakończenia likwidacji, Spółka przedstawia następujące zdarzenia przyszłe, przy czym wartość środków (transfer środków) pieniężnych jakie otrzyma Udziałowiec w każdym zdarzeniu przyszłym będzie przekraczać PLN 2.000.000.

Stan faktyczny /zdarzenie przyszłe 1:

Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację Wnioskodawca zakłada, że kwota wypłaconych środków pieniężnych stanowiąca wartość majątku z tytułu likwidacji Spółki nie przekroczy wartości kwoty, jaką Udziałowiec poniósł na nabycie bądź objęcie udziałów stanowiących koszt nabycia lub objęcia udziałów. Tym samym nie wystąpi dochód (koszt nabycia bądź objęcia udziałów przewyższy otrzymaną przez Udziałowca kwotę środków pieniężnych z tytułu podziału majątku likwidacyjnego).

Stan faktyczny /zdarzenie przyszłe 2:

Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację Wnioskodawca zakłada, że kwota wypłaconych środków pieniężnych stanowiąca wartość majątku z tytułu likwidacji Spółki przekroczy kwotę jaką Udziałowiec poniósł na nabycie bądź objęcie udziałów, jednak tak wyliczona różnica (dochód) nie przekroczy kwoty 2 000 000 zł.

Stan faktyczny /zdarzenie przyszłe 3:

Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację Wnioskodawca zakłada, że kwota wypłaconych środków pieniężnych z tytułu podziału majątku likwidacyjnego przekroczy kwotę jaką Udziałowiec poniósł na nabycie bądź objęcie udziałów, tak wyliczona różnica (dochód) przekroczy również kwotę 2 000 000 zł.

Pytania

1. Czy w zdarzeniu przyszłym 1, Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce?

2. Czy w zdarzeniu przyszłym 2, Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 5% od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce?

3. Czy w zdarzeniu przyszłym 3, Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 19% (liczonej od nadwyżki dochodu ponad kwotę 2 000 000 zł) od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym:

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1

W ocenie Spółki, ustalona zostanie "ujemna podstawa opodatkowania", tj. kwota wypłacanych środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji będzie niższa niż koszt nabycia lub objęcia udziałów Wnioskodawcy przez Udziałowca, Spółka nie będzie zobowiązana (pomimo wypłaty środków pieniężnych przekraczających wartość 2.000.000 zł) - jako płatnik - do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła).

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2

W ocenie Spółki, ustalona zostanie "dodatnia podstawa opodatkowania", tj. kwota wypłacanych środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji będzie wyższa niż koszt nabycia lub objęcia udziałów Wnioskodawcy przez Udziałowca (przy czym tak obliczona podstawa opodatkowania będzie niższa jednak niż 2 000 000 zł), Spółka zobowiązana będzie - jako płatnik - do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) według 5% stawki podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3

W ocenie Spółki, ustalona zostanie "dodatnia podstawa opodatkowania", tj. kwota wypłacanych środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji będzie wyższa niż koszt objęcia udziałów Wnioskodawcy przez Udziałowca (przy czym tak obliczona podstawa opodatkowania będzie wyższa niż 2 000 000 zł), Spółka zobowiązana będzie - jako płatnik - do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) według 19% stawki podatku, dla kwoty dochodu przewyższającego 2 000 000 zł.

UZASADNIENIE stanowiska:

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na następującym rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej jako UoCIT).

Począwszy od 2018 r. UoCIT nakazuje klasyfikować osiągane przez podatników przychody do jednego z dwóch typów źródeł: przychody z zysków kapitałowych oraz przychody z innych źródeł.

Zaklasyfikowanie danego przychodu do właściwego źródła jest o tyle kluczowe, że ma wpływ na późniejsze ustalenie podstawy opodatkowania.

Katalog przychodów, jakie należy zaliczyć do źródła "zyski kapitałowe" został zdefiniowany w art. 7b UoCIT. Jednym z typów przychodów wymienionych w tym katalogu jest przychód z udziału w zyskach osób prawnych w związku z otrzymaniem majątku po likwidacji spółki będącej polskim rezydentem podatkowym (art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e UoCIT).

W ocenie Wnioskodawcy, przepis ten odnosi się do całego majątku przekazywanego po zakończeniu procesu likwidacji, bez względu na to czy akcjonariusz/udziałowiec otrzymuje majątek rzeczowy czy środki pieniężne. Konsekwentnie, środki pieniężne jakie Wnioskodawca planuje przekazać Udziałowcowi, należy zaklasyfikować właśnie do tego źródła przychodów.

Jeśli chodzi zaś o ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu, to w opinii Wnioskodawcy, kluczowe będzie tu brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 22 UoCIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej.

Przenosząc powyższe przepisy na opis zdarzenia przyszłego, będący przedmiotem niniejszego zapytania, w momencie przekazywania majątku po-likwidacyjnego, dochód do opodatkowania powinien być ustalony jako różnica między kwotą jaka ma zostać przekazana na rzecz Udziałowca po zakończeniu procesu likwidacji, a kosztami, jakie poniósł on na nabycie lub objęcie udziałów.

Powyższy pogląd, który został zaprezentowany przez Wnioskodawcę został także wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w dniu 23 lipca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.165.2021.2.JF), w której organ stwierdził co następuje: "wydanie nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji do jedynego wspólnika (Spółki Dominującej) będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Dominującej przychodu w Polsce, odpowiadającego dodatniej różnicy pomiędzy wartością majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki, a wartością wydatków Spółki Dominującej odpowiadających kosztom nabycia lub objęcia udziałów w Spółce (zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 12 ust. 4 pkt 22 ustawy o CIT)". Powyższe stanowisko podzielają również interpretacje wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z dnia 15 września 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010. 369.2023.2.JF oraz z dnia 31 listopada 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.499.2023.1.DP.

Ponadto w myśl art. 3 ust. 2 UoCIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 UoCIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

Katalog przychodów podlegających pod ten szczególny reżim opodatkowania wskazany jest w art. 21 ust. 1 UoCIT oraz art. 22 ust. 1 UoCIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 UoCIT podatek od przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Tym samym wypłata Udziałowcowi środków po zakończeniu procesu likwidacji, klasyfikowana jest jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych, konsekwentnie będą do niej miały zastosowanie wskazane powyżej przepisy.

Zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez podmioty o tzw. ograniczonym obowiązku podatkowym uregulowane są w art. 26 UoCIT.

Zgodnie z tym przepisem osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W przypadku niektórych typów wypłacanych należności oraz ich odbiorców, ustawodawca przewidział szczególne zasady rozliczenia należnego podatku.

Zgodnie z art. 26 ust. 2e UoCIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne obowiązane są, jako płatnicy pobrać, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-le, bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W ocenie Spółki powyższy przepis należy rozumieć w ten sposób, że do momentu, w którym kwoty należności ze wskazanych powyżej tytułów, wypłacanych na rzecz podmiotu powiązanego nie przekraczają w roku podatkowym płatnika kwoty 2 000 000 zł może mieć zastosowanie zwolnienie z opodatkowania lub stawka wynikająca z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - przy uwzględnieniu warunków tam wskazanych. Natomiast nadwyżka wypłacanych tego rodzaju należności ponad kwotę 2 000 000 zł w roku podatkowym, do jednego odbiorcy, podlega opodatkowaniu według stawki 19%.

Zakładając, że środki pieniężne jakie zostaną przekazane do Udziałowca po zakończeniu procesu likwidacji, będą w roku ich wypłaty jedynym typem należności wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 UoCIT, jakie Wnioskodawca przekaże do Udziałowca, opodatkowanie tej kwoty powinno wyglądać następująco:

1) Zakładając, że zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym ustalona zostanie "ujemna podstawa opodatkowania", tj. kwota wypłacanych środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji będzie niższa niż koszt nabycia udziałów Wnioskodawcy przez Udziałowca (jednocześnie wypłacona kwota przekroczy wartość PLN 2.000.000), tym samym nie wystąpi dochód, Spółka nie będzie zobowiązana - jako płatnik - do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła).

2) Dochód (różnica pomiędzy otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z likwidacją a koszt nabycia lub objęcia udziałów) Udziałowca do kwoty 2 000 000 zł może być opodatkowany 5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego.

3) Dochód (różnica pomiędzy otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z likwidacją a koszt nabycia lub objęcia udziałów) Udziałowca przekraczający kwotę 2 000 000 zł będzie opodatkowany według 19% stawki podatku, dla kwoty dochodu przewyższającego 2 000 000 zł.

Jak zostało powyżej wskazane, do wypłat z tytułów wskazanych w art. 22 ust. 1 UoCIT na rzecz podmiotu powiązanego, nieprzekraczających kwoty w skali roku 2 000 000 zł, możliwe jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania lub właściwej stawki wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem spełnienia warunków przewidzianych w tych przepisach.

Z uwagi na fakt, że Udziałowiec ma swoją siedzibę na terenie Niemiec oraz jest rezydentem podatkowym tego kraju, należy sięgnąć od umowy między Rzecząpospolitą Polską, a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (dalej jako UPO PL-DE).

Przepisy UPO PL-DE nie regulują wprost zasad opodatkowania majątku wydawanego akcjonariuszowi/wspólnikowi po zakończeniu procesu likwidacji, jednak zgodnie z przyjętym poglądem co do klasyfikacji tego rodzaju dochodu na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz Konwencji Modelowej OECD, odpowiednie zastosowanie mają tu przepisy dotyczące opodatkowania dywidend.

Stanowisko takie znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.280.2020.2.AK, w której stwierdzono: "należy zgodzić się z poglądem, że w świetle ustawy o CIT, dochód z likwidacji osoby prawnej, jako wartość majątku otrzymana w związku z taką likwidacją, zrównany jest z dochodem z dywidendy tj. podlega analogicznemu opodatkowaniu jak dochód z dywidendy." Wskazana interpretacja została wydana na tle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską, a Luksemburgiem, w której to umowie znajdują się postanowienia w zakresie opodatkowania dochodów z dywidend analogiczne do regulacji zawartych w UPO PL-DE.

Powyższe znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.414.2020.2.SP, w której Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: "Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższymi regulacjami majątek likwidacyjny na gruncie UPO jest traktowany tak samo jak dywidendy."

Przechodząc zaś na grunt UPO PL-DE, stosownie do art. 10 ust. 1 UPO PL-DE, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech mogą być opodatkowane w Niemczech.

Z kolei art. 10 ust. 2 UPO określa, że dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Polsce i zgodnie z prawem polskim, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

1.

5% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

2.

15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Odnosząc powyższe przepisy do stanu faktycznego odnoszącego się do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego zapytania, w ocenie Wnioskodawcy będzie on miał prawo do zastosowania 5% stawki podatkowej do dochodu Udziałowca otrzymanego po zakończeniu procesu likwidacji, obliczonego w sposób wskazany w odpowiedzi na pytanie 2. do łącznej wysokości dochodu 2 000 000 zł (w roku podatkowym).

W ocenie Udziałowca spełnione są wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie, w szczególności:

a. Udziałowiec jest rezydentem podatkowym Niemiec,

b. Udziałowiec będzie "podmiotem uprawnionym" (rzeczywistym właścicielem) w odniesieniu do środków otrzymanych po likwidacji Spółki,

c. Udziałowiec nie prowadzi działalności na terenie Niemiec w formie spółki osobowej (forma prawna działalności prowadzonej przez Udziałowca odpowiada polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością),

d. Udziałowiec posiada bezpośredni udział w kapitale zakładowym Spółki większy niż 10%.

Tym samym dochód Udziałowca (ustalony zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy) do kwoty 2 000 000 zł jaki uzyska Udziałowiec po zakończeniu procesu likwidacji będzie opodatkowany 5% stawką podatku.

Nadwyżka dochodu Udziałowca ponad 2 000 000 zł, ustalona zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, jaki uzyska po zakończeniu procesu likwidacji, opodatkowana będzie 19% stawką podatku CIT stosownie do art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 i ust. 2e UoCIT.

Po obliczeniu oraz pobraniu podatku w sposób wskazany powyżej, Wnioskodawca zobowiązany będzie - jak płatnik - do zapłaty tego podatku, do właściwego urzędu skarbowego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2023 r. sygnatura: 0114-KDIP2-1.4010.369.2023.2.JF.

Natomiast w sytuacji w której koszt nabycia udziałów przez Udziałowca będzie wyższy, niż wartość majątku (w przypadku środków pieniężnych) wartość środków pieniężnych otrzymanych po zakończeniu likwidacji, nie wystąpi podstawa opodatkowania, tym samym, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku u źródła. Tym samym w sytuacji wystąpienia tzw. ujemnej podstawy opodatkowania, pomimo że wartość otrzymanych środków pieniężnych w wyniku likwidacji przekroczy 2.000.000 zł, ze względu na brak dochodu nie wystąpi podatek u źródła, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana pobrać podatku u źródła.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk przedstawionych na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań 1-3 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm. dalej: "u.p.d.o.p."):

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

Jak stanowi art. 3 ust. 3 pkt 5 u.p.d.o.p.:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z: 5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 5 u.p.d.o.p.:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W świetle art. 4a pkt 29 u.p.d.o.p.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

a)

otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b)

nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

c)

prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności;

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p.

Na podstawie art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie zaś z art. 22a u.p.d.o.p.:

Przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Obowiązki płatnika, w przypadku, gdy wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, nie przekraczają w roku podatkowym na rzecz tego samego podatnika łącznie kwoty 2 000 000 zł uregulowane są w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, z kolei w przypadku przekroczenia kwoty 2 000 000 zł - w przepisie art. 26 ust. 2e ww. ustawy.

W myśl art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W świetle art. 26 ust. 2e u.p.d.o.p.:

Jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1)

z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2)

bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z treści wskazanych przepisów wynika zatem, że od niektórych przychodów osiąganych na terytorium Polski przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu pobierany jest podatek dochodowy w sposób zryczałtowany. Podatek ten nazywany jest podatkiem "u źródła" ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez podmiot polski wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 u.p.d.o.p.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p.:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2018 r. funkcjonują dwa źródła przychodów:

1.

z zysków kapitałowych oraz

2.

z innych źródeł.

Przepis art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p. zawiera zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Jak wynika z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e u.p.d.o.p.:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3.

Zatem, wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej stanowi przychód z udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 4 pkt 22 u.p.d.o.p.:

Do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej;

Z uwagi na brzmienie art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., należy zauważyć, że ustawodawca posługując się zwrotem "inne przychody (dochody) z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych" ma na myśli przychody (dochody) wymienione w art. 7b ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy. Co do zasady wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej objęta jest także art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p.

Tym samym dochód z likwidacji osoby prawnej jako wartość majątku otrzymana w związku z taką likwidacją, zrównany jest z dochodem z dywidendy, tj. podlega analogicznemu opodatkowaniu jak dochód z dywidendy.

Argumentem dla przyjęcia tego stanowiska jest to, że dochód z likwidacji osoby prawnej, podobnie jak dywidenda, jest zaliczany do przychodów z zysków kapitałowych i został wymieniony w art. 7b ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych. Stawka podatku określona w art. 22 ustawy o CIT odnosi się do całości ww. przychodów określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. jako przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP.

Ewentualne opodatkowanie takich przychodów (dochodów) stosownie do art. 26 u.p.d.o.p., następuje za pośrednictwem płatnika. Warunkiem niepobrania przez płatnika podatku u źródła zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, jest wypełnienie warunków wynikających z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., tj. udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji oraz dochowania przez płatnika należytej staranności przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak już wskazano, zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez podmioty o tzw. ograniczonym obowiązku podatkowym uregulowane są w art. 26 u.p.d.o.p. Zgodnie z tym przepisem osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W tej sprawie zasadne jest odwołanie się do przepisów Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej: "umowa polsko-niemiecka", "UPO PL-DE").

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b i c UPO PL-DE:

określenie "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób;

określenie "spółka" oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną;

W myśl art. 3 ust. 2 UPO PL-DE,

Przy stosowaniu niniejszej umowy przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się w danym czasie zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza umowa, przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

Stosownie do art. 10 ust. 1 UPO PL-DE:

dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech mogą być opodatkowane w Niemczech.

Z kolei art. 10 ust. 2 UPO określa, że:

dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Polsce i zgodnie z prawem polskim, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

W myśl art. 10 ust. 3 UPO PL-DE:

Określenie "dywidendy" użyte w niniejszym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również inny dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji i wypłaty z tytułu świadectw udziałowych w funduszu inwestycyjnym.

UPO, której przepisy są przedmiotem analizy w niniejszym wniosku wzorowana jest na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Wskazany komentarz nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa, jednak jest istotnym źródłem interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z komentarzem do art. 10 ust. 3 Modelowej Konwencji OECD, w związku z dużymi różnicami w prawie państw członkowskich OECD nie jest możliwe zdefiniowanie pojęcia "dywidenda" w sposób pełny i wyczerpujący. W konsekwencji, definicja zawiera jedynie przykłady, które znajdują się w prawie większości państw członkowskich, po czym dodana jest generalna klauzula odwołująca się do prawa wewnętrznego.

W komentarzu do art. 10 ust. 3 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku stwierdzono, że: "Za dywidendy uważa się nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Przewidziane w artykule ulgi mają zastosowanie o tyle, o ile państwo, którego rezydentem jest spółka wypłacająca, opodatkowuje wymienione świadczenia jako dywidendy (...).".

W świetle powyższego oraz art. 3 ust. 2 UPO PL-DE, dla analizowanej sytuacji pojęcie "dywidendy" użyte w art. 10 ust. 3 UPO PL-DE należy rozumieć jako przychody z udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy u.p.d.o.p.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:

* czy będą Państwo zobowiązani do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce;

* czy będą Państwo zobowiązani do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 5% od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce;

* czy będą Państwo zobowiązani do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 19% (liczonej od nadwyżki dochodu ponad kwotę 2 000 000 zł) od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, przy czym podstawa opodatkowania zostanie pomniejszona o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce.

Z opisu sprawy wynika, że jedynym udziałowcem Państwa Spółki od (...) r jest spółka kapitałowa prawa niemieckiego (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Niemiec. Udziałowiec nie prowadzi na terenie Polski działalności gospodarczej, w tym przez położony tu zakład. W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji, po zakończeniu likwidacji, Spółka wyda Udziałowcowi pozostały majątek, który stanowić będą tylko i wyłącznie środki pieniężne. W roku podatkowym, w którym będzie przekazywać Udziałowcowi środki pieniężne po zakończeniu likwidacji, nie dokona na jego rzecz jakiekolwiek innej wypłaty z tytułów takich jak dywidenda, inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, odsetki, należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how). Na dzień wypłaty środków Udziałowiec złoży oświadczenie, wskazujące że spełnia warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela (osobę uprawnioną) do należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej wypłacanej przez Spółkę. Ponadto, Spółka będzie w posiadaniu ważnego na moment przekazania majątku likwidacyjnego certyfikatu rezydencji podatkowej Udziałowca, jak również pisemnego oświadczenia o niekorzystaniu przez niego ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości dochodów bez względu na źródło ich osiągania. Udziałowiec, na rzecz którego planowana jest wypłata nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji Spółki, jest spółką inną niż spółka osobowa, w myśl art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE. Udziałowiec jednocześnie będzie rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej w myśl art. 4a pkt 29 u.p.d.o.p. W związku z planowaną na rzecz Udziałowca wypłatą środków z tytułu likwidacji, Spółka dochowa należytej staranności w myśl art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. Wartość środków (transfer środków) pieniężnych, jakie otrzyma Udziałowiec w każdym zdarzeniu przyszłym będzie przekraczać PLN 2.000.000.

Z uwagi na wskazane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że opodatkowaniu na podstawie art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p. w przypadku likwidacji Spółki będzie podlegać nadwyżka pomiędzy wartością majątku jaka zostanie przekazana Udziałowcowi po zakończeniu likwidacji osoby prawnej a sumą kosztów poniesionym na objęcie udziałów (art. 12 ust. 4 pkt 22 ww. ustawy).

W sytuacji, w której koszt nabycia udziałów w spółce likwidowanej przez Udziałowca będzie wyższy, niż wartość majątku stanowiąca wartość środków pieniężnych otrzymanych po zakończeniu likwidacji, nie wystąpi podstawa opodatkowania tym samym, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku u źródła.

Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że w sytuacji wystąpienia tzw. ujemnej podstawy opodatkowania, pomimo że wartość otrzymanych środków pieniężnych w wyniku likwidacji przekroczy 2.000.000 zł, ze względu na brak dochodu nie wystąpi podatek u źródła, nie będą Państwo zobowiązani jako płatnik pobrać podatku u źródła.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Stosownie do przywołanych przepisów UPO PL-DE oraz zawartych w ustawie o CIT, nadwyżka majątku Spółki pozostałego po likwidacji, która zostanie przekazana do Państwa na gruncie UPO podlega przepisom art. 10 UPO PL-DE.

Tym samym dochód Udziałowca do kwoty 2 000 000 zł, jaki Udziałowiec uzyska po zakończeniu procesu likwidacji będzie opodatkowany 5% stawką podatku. Będą Państwo uprawnieni do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 5% od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, zaś podstawę opodatkowania mogą Państwo pomniejszyć o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce.

Zatem Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 2 jest prawidłowe.

Z kolei nadwyżka dochodu Udziałowca ponad 2 000 000 zł, jaki uzyska on po zakończeniu procesu likwidacji, opodatkowana będzie 19% stawką podatku CIT stosownie do art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 i ust. 2e u.p.d.o.p. Tym samym będą Państwo zobowiązani do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku przy zastosowaniu stawki 19% (liczonej od nadwyżki dochodu ponad kwotę 2 000 000 zł) od wypłaconych Udziałowcowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji, zaś podstawę opodatkowania mogą Państwo pomniejszyć o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów w Spółce.

Stąd Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

W związku z uiszczeniem opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w kwocie wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata w kwocie 40 zł podlega zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 2 Ordynacji podatkowej oraz z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1718). Opłata zostanie zwrócona na wskazany numer rachunku bankowego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm., dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl