0114-KDIP2-1.4010.100.2021.2.KS - Ustalenie w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem darowizny na rzecz Fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.100.2021.2.KS Ustalenie w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem darowizny na rzecz Fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 19 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 12 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) na wezwanie z 7 maja 2021 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.100.2020.1.KS, (data nadania 7 maja 2021 r., data doręczenia 11 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem darowizny na rzecz Fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu po stronie obdarowanej Fundacji oraz obowiązków płatnika w związku z przekazaniem darowizny na rzecz Fundacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest Spółką deweloperską, która realizuje inwestycje budowlane zarówno samodzielnie jak i poprzez Spółki celowe, których jest współwłaścicielem. Jedną z Inwestycji, którą A Sp. z o.o. zrealizowała jest Osiedle domów wielorodzinnych, Osiedle domów jednorodzinnych oraz zrealizowane przez Spółkę "córkę" B Sp. z o.o. dwa budynki wielorodzinne. Na terenie osiedla znajdują się dwie działki zabudowane obiektami małej architektury tj. boiskiem do piłki nożnej, piłki siatkowej i piłki koszykowej, stołami do gry w szachy, scateparkiem i kortem tenisowym (tereny sportowe).

Właścicielem ww. działek i terenów sportowych jest Fundacja C. Fundacja C została wpisana do Rejestru Fundacji prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Do działalności statutowej Fundacji należy prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu. Ww. tereny sportowe służą działalności statutowej Fundacji m.in. promowaniu aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia oraz integracji mieszkańców osiedli D, E oraz F. Służą one również prowadzeniu działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie obiektów sportowych osobom trzecim, przy czym działalność gospodarcza prowadzona aktualnie jest na ww. obiektach w minimalnym zakresie, na co decydujący wpływ ma pandemia COVID, a przychody jakie osiąga Fundacja z tego tytułu opiewają na kwotę około... zł rocznie.

Mając na celu modernizację terenów sportowych oraz możliwość organizowania mieszkańcom osiedli imprez o charakterze sportowym Fundacja występuje o różne dofinansowania, aby zdobyć potrzebne środki finansowe.

Spółka A zamierza przekazać, decyzją Wspólników (odpowiednią Uchwałą), środki pieniężne, w postaci darowizny, które będą pochodziły z jej wypracowanego zysku netto (po opodatkowaniu) Fundacji C. Środki te zostaną wykorzystane przez Fundację na rzecz jej działań statutowych. Dotychczas zysk bilansowy A. Sp. z o.o. przeznaczany był na dywidendę dla Udziałowców, nie podlegając opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych lub na zwiększenie kapitału zapasowego Spółki.

Pismem z 14 maja 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1. Fundacja na rzecz, której Spółka zamierza przekazać darowiznę nie jest udziałowcem Spółki, a przekazana darowizna nie będzie wypłatą dywidendy.

2. Darowizna zostanie przekazana ze środków Spółki w ramach swojego dochodu - tj. wypracowanych zysków netto (po opodatkowaniu), które zamiast na wypłatę dywidendy dla wspólników zostaną przeznaczone na przekazanie do Fundacji jako darowizna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku przekazania przez A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, środków pieniężnych w postaci darowizny, które będą pochodziły z jej wypracowanego zysku netto (po opodatkowaniu), na rzecz Fundacji, która to przeznaczy te środki na rzecz działań statutowych, A Sp. z o.o. będzie zobowiązana pobrać podatek od przekazanej darowizny i przekazać go do Urzędu Skarbowego?

2. Czy darowizna udzielona przez Spółkę z jej zysku netto po opodatkowaniu spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w Fundacji? Czy Spółka, jako Płatnik, będzie obowiązana do pobrania podatku od przekazanej darowizny?

Należy wskazać, że pytanie nr 2 oraz stanowisko do tego pytania ostatecznie zostało sformułowane w piśmie Wnioskodawcy z 14 maja 2021 r.

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie pytania pierwszego i drugiej części pytania drugiego. W pozostałym zakresie tj. pierwszej części pytania drugiego, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacje prowadzące działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu działają na podstawie przepisów prawa podatkowego - tj. art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego Fundacji w związku z prowadzoną działalnością.

Wyżej przepis ten stanowi, że wolne są od podatku między innymi dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie od podatku powyższych dochodów zależy od łącznego spełnienia przesłanek: podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową w powołanym powyżej zakresie, a dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej. Z tego zwolnienia mają prawo korzystać m.in. organizacje społeczne, fundacje, stowarzyszenia, szkoły wyższe.

Przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wprost wynika to ze statutu.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ustawy.

W przypadku Fundacji C jej statutowe cele tj. prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu są wymienione w art. 17 ust. ww. ustawy podatkowej.

Ad. 1

Zdaniem Spółki A darowizna przekazana Fundacji, ze środków pochodzących z jej zysku netto i przeznaczona na cele statutowe związane działalnością statutową Fundacji w zakresie wskazanym w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych nie będzie podlegała opodatkowaniu, a Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku dochodowego od udzielonej Fundacji darowizny.

Ad. 2

Zdaniem Spółki otrzymanie przez Fundację darowizny od Spółki z jej zysku netto po opodatkowaniu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego pod warunkiem przeznaczenia i wykorzystania tych środków na cele statutowe mieszczące się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym Spółka nie będzie obowiązana do pobrania podatku od przekazanej darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem darowizny na rzecz Fundacji - jest prawidłowe.

Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca jest Spółką deweloperską. Wnioskodawca wraz z innymi spółkami, zrealizował inwestycję na terenie osiedla, na którym znajdują się dwie działki zabudowane obiektami małej architektury tj. boiskiem do piłki nożnej, piłki siatkowej i piłki koszykowej, stołami do gry w szachy, scateparkiem i kortem tenisowym (tereny sportowe). Właścicielem tych działek i terenów sportowych jest Fundacja. Tereny te służą do realizacji jej celów statutowych związanych z prowadzeniem działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, jak również w niewielkim stopniu do prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji, polegającej na wynajmie obiektów sportowych osobom trzecim.

Wnioskodawca, decyzją Wspólników (odpowiednią Uchwałą), zamierza przekazać Fundacji na realizację jej celów statutowych, środki pieniężne, w postaci darowizny, które będą pochodziły z wypracowanego zysku netto Spółki (po opodatkowaniu). Darowizna zostanie przekazana ze środków Spółki w ramach jej dochodu-tj. wypracowanych zysków netto (po opodatkowaniu), które zamiast na wypłatę dywidendy dla wspólników zostaną przeznaczone i przekazane Fundacji jako darowizna.

Fundacja na rzecz, której Spółka zamierza przekazać darowiznę nie jest udziałowcem Spółki, a przekazana darowizna nie będzie wypłatą dywidendy.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej), jednostronnej (jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty). Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Darowizna jest umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, to nie można wówczas mówić o darowiźnie.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie z przepisem art. 889 Kodeksu cywilnego, nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

* gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

* gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Stosownie do art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego wskazać należy, że zgodnie z prawem oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże, gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.) osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 u.p.d.o.p., płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1.

z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2.

z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a)z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów;

3.

z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4.

uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z powyższymi przepisami, przekazanie darowizny nie wiąże się z powstaniem obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, darowizna zostanie przekazana ze środków Spółki w ramach swojego dochodu - tj. wypracowanych zysków netto (po opodatkowaniu), które zamiast na wypłatę dywidendy dla wspólników zostaną przeznaczone i przekazane Fundacji jako darowizna. Zatem przekazane Fundacji środki pieniężne w istocie nie będą stanowiły wypłaty dywidendy, o której mowa w przywołanym wyżej przepisie 22 ust. 1 u.p.d.o.p. Skoro przekazana darowizna pochodzi wypracowanych zysków netto Spółki i nie stanowi wypłaty dywidendy przepis art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. nie będzie miał zastosowania. W opisanym zdarzeniu przyszłym obowiązki płatnika nie wystąpią.

Zatem, skoro przekazana darowizna pochodzi z wypracowanych zysków netto Spółki i nie stanowi wypłaty dywidendy, przepis art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania. W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku od przekazanej darowizny i przekazania go do Urzędu Skarbowego - obowiązki płatnika u Wnioskodawcy nie wystąpią.

Mając na uwadze powyższe, wprawdzie w oparciu o inne argumenty, niż wskazane we wniosku, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl