0114-KDIP1-3.4018.4.2017.1.ISK - Zasady ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie rejestracji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4018.4.2017.1.ISK Zasady ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie rejestracji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie rejestracji (pytanie nr 2 wniosku) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony w dniu 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2018 r. (skutecznie doręczonym w dniu 12 stycznia 2018 r.) dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie rejestracji (pytanie nr 2 wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

E., Inc. ("Spółka") jest osobą prawną działającą dla zysku, utworzoną na mocy prawa Delaware, w USA, z siedzibą w Kalifornii, USA ("Siedziba Główna w USA"). Spółka zatrudnia obecnie około 30 pracowników oraz osób wykonujących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym międzynarodową kadrę odpowiedzialną za sprzedaż oraz transfer technologii, kadrę badawczo-rozwojową, a także menedżerów oraz osoby pełniące funkcje wspomagające (finansowe, księgowe, operacyjne i inne). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki są usługi obejmujące pośrednictwo oraz wsparcie sprzedaży, a także (zwiększający się) obszar usług badawczo-rozwojowych (R&D) związanych z sektorem energetycznym i ochrony środowiska. Spółka nie jest zarejestrowana w Polsce ani dla celów identyfikacji podatkowej (NIP), ani też dla celów podatku VAT.

Główna działalność badawczo-rozwojowa Spółki prowadzona jest w oddziale Spółki w Dublinie, w Irlandii, w którym obecnie działa czterech (4) doświadczonych badaczy oraz znajdują się aktywa dedykowane do działalności R&D (ponadto, Spółka przewiduje także znaczny wzrost zatrudnienia w Irlandii, zmierzając do zatrudnienia na poziomie 10 osób pod koniec 2018 r.). Działania badawczo-rozwojowe są obecnie kierowane przez kadrę zarządczą wyższego szczebla działającą w ramach oddziału Spółki położonego w Wielkiej Brytanii (Spółka planuje też, w miarę rozwoju oddziału irlandzkiego, stworzenie bardziej lokalnych struktur zarządczych w oddziale irlandzkim).

Zgodnie ze swoją polityką dywersyfikacji zasobów ludzkich, wykorzystania możliwości i talentów w zakresie R&D oraz łączenia procesów badawczo-rozwojowych, Spółka planuje obecnie współpracę z kilkoma (obecnie jednym lub dwoma) badaczami zamieszkałymi w Polsce ("Polscy Badacze"), którzy, zdaniem Spółki, mogą wnieść wartość dodaną do jej wysiłków badawczo-rozwojowych. Polscy Badacze będą wybierani pod kątem ich technicznego i naukowego przygotowania i doświadczenia i nie będzie się od nich oczekiwać posiadania znaczących umiejętności czy też doświadczenia biznesowego, handlowego lub finansowego.

Zadania Polskich Badaczy nie będą obejmować pozyskiwania zleceń od osób trzecich, które mogłyby być potencjalnie zainteresowane wynikami ich pracy, wprowadzania na rynek lub publikowania wyników ich badań i prac, ani też angażowania się w działalność Spółki w jakikolwiek inny sposób wykraczający poza zakres ich zadań badawczo-rozwojowych. Polscy Badacze nie będą również posiadali jakiegokolwiek upoważnienia, w tym pełnomocnictwa, do reprezentowania Spółki względem osób trzecich.

W początkowym okresie Polscy Badacze będą współpracować ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej, ale w okresie późniejszym mogą zostać przez Spółkę zatrudnieni jako pracownicy. W każdym przypadku zarówno ich codzienna działalność, jak i osiągane przez nich efekty będą bezpośrednio monitorowane (a w przypadku zatrudnienia Polskich Badaczy - nadzorowane) przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla w oddziale Spółki w Wielkiej Brytanii oraz w Głównej Siedzibie w USA.

Polscy Badacze będą prowadzić badania w określonych lokalach stanowiących niewielką część większego budynku znajdującego się w Polsce, które będą wynajmowane przez Spółkę od wynajmującego będącego polskim podmiotem niepowiązanym ze Spółką. Wykonując w Polsce swoje zadania Polscy Badacze będą również wykorzystywać do celów swojej działalności niektóre badawczo-rozwojowe aktywa i sprzęt należące do Spółki. Żadne inne zasoby Spółki, ani podstawowe, ani też pomocnicze (finansowe, księgowe, operacyjne, kadrowe i inne podobne), nie będą przeznaczane w Polsce na wsparcie działalności Polskich Badaczy. Wszelkie aspekty ich działalności niezwiązane z kwestiami badawczo-rozwojowymi będą zlecane podmiotom zewnętrznym i będą obsługiwane przez niezależnych polskich usługodawców, takich jak na przykład niezależna firma księgowa odpowiedzialna za właściwe obliczanie, deklarowanie oraz płatność odpowiednich kwot na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z tytułu składek ubezpieczeniowych.

W celu zapewnienia pewnych ram prawnych dla działalności Polskich Badaczy Spółka utworzy w Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, oddział, który zostanie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. W przypadku zatrudnienia Polskich Badaczy na podstawie umowy o pracę oddział ten nabędzie również status ich pracodawcy w rozumieniu przepisów polskiego prawa pracy.

Zgodnie z wymogami polskiego prawa, osoba fizyczna (aczkolwiek inna niż Polski Badacz) zostanie wyznaczona przez Spółkę jako przedstawiciel przedsiębiorcy zagranicznego w oddziale ("Przedstawiciel Oddziału"). Niemniej, choć Przedstawiciel Oddziału może ewentualnie wskazać adres w Polsce dla celów związanych z oddziałem (na przykład dla celów rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym), w każdym przypadku będzie on jednak obcokrajowcem na stałe zamieszkałym za granicą i bardzo rzadko odwiedzającym Polskę.

Głównym (i obecnie jedynym) klientem Spółki jest E, Inc. ("E"), znana na całym świecie amerykańska organizacja o charakterze non-profit zajmująca się badaniami naukowymi w sektorze energetycznym, finansowana z przychodów pozyskiwanych od stron trzecich na podstawie różnego rodzaju umów, w tym dotyczących członkostwa, dodatkowego finansowania lub świadczenia usług. E jest również jedynym udziałowcem Spółki.

Działania badawczo-rozwojowe podejmowane przez Polskich Badaczy mogą od czasu do czasu prowadzić do różnorodnych wyników potencjalnie nadających się do wykorzystania komercyjnego, które mogą być interesujące dla przedsiębiorstw lub innych podmiotów, w szczególności tych działających w sektorze energetycznym, w tym także w Polsce. W takim przypadku Spółka świadczyłaby usługi na rzecz E dotyczące transferu tych wyników, jak również ewentualnie innych elementów badawczo-rozwojowych lub produktów opracowanych przez Spółkę ("Usługi"), w zamian za odpowiednie wynagrodzenie obliczane w oparciu o model "koszt plus" ("Wynagrodzenie"), umożliwiając w ten sposób E wykorzystanie tych wyników dla jej własnych celów, w jej własnych odpłatnych działaniach i usługach świadczonych na rzecz różnych zainteresowanych podmiotów (w tym kontrahentów E z Polski).

Niemniej jednak, zgodnie z warunkami opisanymi powyżej, Wynagrodzenie byłoby negocjowane i ustalane w umowie zawieranej bezpośrednio i wyłącznie pomiędzy Spółką, reprezentowaną przez Siedzibę Główną w USA, oraz E, bez angażowania Polskich Badaczy w jakimkolwiek stopniu. Co więcej, Wynagrodzenie będzie także fakturowane na rzecz E bezpośrednio i wyłącznie przez Siedzibę Główną w USA, bez jakiegokolwiek angażowania Polskich Badaczy, a wszelkie płatności będą dokonywane przez E bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki w USA.

Ponadto, program prac Polskich Badaczy będzie ustalany i monitorowany (lub, w przypadku zatrudnienia Polskich Badaczy na podstawie umowy o pracę - nadzorowany) przez wyznaczoną kadrę R&D oraz kadrę kierowniczą wyższego szczebla poza granicami Polski, obecnie działającą w Wielkiej Brytanii, przy pewnym udziale Siedziby Głównej w USA ("Zagraniczni Przełożeni"). Nie przewiduje się, aby w normalnych okolicznościach Zagraniczni Przełożeni lub inny personel Spółki podróżował do Polski, nie mówiąc już o pobycie w Polsce, przez więcej niż kilka dni w roku. Zagraniczni Przełożeni będą stale dokonywać przeglądu i oceny, w oparciu o własną wiedzę o działalności i harmonogramie działań Spółki oraz informacje otrzymane od E, które obszary, kierunki lub tematy działań R&D mogą być w danym okresie warte zaangażowania Polskich Badaczy, z uwzględnieniem ich indywidualnych umiejętności i specjalizacji.

W związku z powyższym, Zagraniczni Przełożeni będą określać, monitorować i dostosowywać według własnego uznania kierunki działalności badawczo-rozwojowej Polskich Badaczy, a także otrzymywać, analizować i oceniać raporty oraz inne wyniki działalności Polskich Badaczy. Zagraniczni Przełożeni, będą odpowiedzialni, z uwzględnieniem uwag otrzymywanych od E, za właściwe przypisywanie Polskim Badaczom zadań z zakresu R&D, odpowiednie przekazanie Polskim Badaczom instrukcji w zakresie realizacji programu badań i rozwoju oraz za decyzje co do dalszego wykorzystania lub nie wyników określonych prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez Polskich Badaczy. Ci ostatni nie będą posiadali żadnych funkcji lub zobowiązań, ani też nie będą ponosić jakiejkolwiek odpowiedzialności w tym zakresie.

Ponadto, niezależnie od działalności Polskich Badaczy oraz potencjalnych wyników, jakie mogą oni osiągnąć, podstawowe działania badawczo-rozwojowe Spółki (które tylko w niewielkim stopniu będą prowadzone przez Polskich Badaczy) będą nadal prowadzone, nadzorowane i zarządzane poza Polską, zaś potencjalne Wynagrodzenie będzie stanowić jedynie niewielką część rocznych przychodów Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie z zakresu zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (pytanie nr 2 wniosku):

Czy Spółka jest zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej (NIP) ze względów innych niż obliczanie, pobór i wpłata należnych kwot na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z tytułu składek ubezpieczeniowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej (NIP) ze względów innych niż obliczanie, pobór i wpłata należnych kwot na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z tytułu składek ubezpieczeniowych. Spółka będzie natomiast zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej ze względów związanych z obliczaniem, pobieraniem i wpłacaniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych, zakładając, że oddział zarejestrowany przez Spółkę będzie uważany za polskiego pracodawcę posiadającego ustawowy obowiązek obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych związanych z wynagrodzeniem wypłacanym Polskim Badaczom.

Z przepisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 869, "Ustawa o NIP") wynika, że wyłącznie podmioty mające w Polsce status podatnika są zobowiązane do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej. Ponieważ Spółka posiada siedzibę i zarząd poza terytorium Polski i nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 6 Umowy Polsko-Amerykańskiej, ani też nie osiąga w Polsce żadnych dochodów, Spółka nie podlega także w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, jako podmiot, który ponadto nie posiada w Polsce jakichkolwiek innych zobowiązań podatkowych i który z tego względu nie posiada w Polsce statusu podatnika w rozumieniu ustawy o NIP, Spółka nie jest co do zasady zobowiązana do dokonania w Polsce rejestracji dla celów NIP. Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 5 ust. 6 Ustawy o NIP obowiązek rejestracji w Polsce dla potrzeb identyfikacji podatkowej spoczywa również na podmiotach zobowiązanych do obliczania, pobierania i przekazywania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek ubezpieczeniowych.

Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego sprawy, podczas gdy Polscy Badacze będą początkowo współpracować ze Spółką w oparciu o umowy cywilnoprawne, w późniejszym okresie mogą oni zostać zatrudnieni jako pracownicy Spółki. Zgodnie z odrębnymi przepisami polskiego prawa pracy przyjmuje się co do zasady, że polski oddział zagranicznej osoby prawnej, zawierający umowy o pracę z osobami zatrudnionymi w Polsce, zyskuje status pracodawcy, a tym samym staje się zobowiązany do obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek ubezpieczeniowych od wynagrodzeń wypłacanych tym pracownikom.

W rezultacie, zakładając, że oddział zarejestrowany przez Spółkę w Polsce będzie uznawany za polskiego pracodawcę, na którym spoczywa ustawowy obowiązek w zakresie obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek ubezpieczeniowych od wynagrodzenia wypłacanego Polskim Badaczom, Spółka będzie zobowiązana do dokonania w Polsce rejestracji dla potrzeb identyfikacji podatkowej, aczkolwiek wyłącznie we wspomnianych celach związanych z rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych.

Podsumowując, Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej ze względów innych niż obliczanie, pobieranie i wpłacanie podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych. Spółka będzie natomiast zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej ze względów związanych z obliczaniem, pobieraniem i wpłacaniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych, zakładając, że oddział zarejestrowany przez Spółkę będzie uważany za polskiego pracodawcę posiadającego ustawowy obowiązek obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych związanych z wynagrodzeniem wypłacanym Polskim Badaczom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 869 z późn. zm.) dalej zwana ustawą o NIP, w art. 1 ust. 1 określa zasady ewidencji:

a.

podatników,

b.

płatników podatków,

c.

płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych".

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 cyt. wyżej ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Stosownie do art. 2 ust. 4 ww. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu nie podlegają podatnicy, którzy uzyskali numer identyfikacyjny na podstawie art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o NIP identyfikatorem podatkowym jest:

1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Z analizy wyżej powołanego art. 2 ustawy o NIP wynika, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii (podatnika i płatnika) jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Zatem podmiot posiadający status podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Minister Rozwoju i Finansów na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy o NIP wydał rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz. U. z 2017 r. poz. 2452.) gdzie w § 1. określił wzory formularzy:

1.

zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2.

zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;

3.

zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3), stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;

4.

zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego w zakresie danych uzupełniających (NIP-8), stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Wskazać w tym miejscu należy, że podmiot zagraniczny podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu w Polsce z tytułu czynności wymienionych w art. 2 ustawy o NIP, dokonuje rejestracji za pomocą złożenia zgłoszenia NIP-2 do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Formularz ten przeznaczony jest m.in. dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej będących podatnikiem lub płatnikiem podatków, lub płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne z wyjątkiem podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego, dla których przeznaczony jest formularz NIP-8.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną z siedzibą w Palo Alto, w Kalifornii, USA. Spółka zatrudnia obecnie około 30 pracowników oraz osób wykonujących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki są usługi obejmujące pośrednictwo oraz wsparcie sprzedaży, a także (zwiększający się) obszar usług badawczo-rozwojowych (R&D) związanych z sektorem energetycznym i ochrony środowiska. Spółka nie jest zarejestrowana w Polsce ani dla celów identyfikacji podatkowej (NIP), ani też dla celów podatku VAT.

Główna działalność badawczo-rozwojowa Spółki prowadzona jest w oddziale Spółki w Dublinie, w Irlandii. Spółka planuje współpracę z kilkoma badaczami zamieszkałymi w Polsce.

W początkowym okresie Polscy Badacze będą współpracować ze Spółką na podstawie umowy cywilnoprawnej, ale w okresie późniejszym mogą zostać przez Spółkę zatrudnieni jako pracownicy.

W celu zapewnienia pewnych ram prawnych dla działalności Polskich Badaczy Spółka utworzy w Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, oddział, który zostanie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. W przypadku zatrudnienia Polskich Badaczy na podstawie umowy o pracę oddział ten nabędzie również status ich pracodawcy w rozumieniu przepisów polskiego prawa pracy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku rejestracji w Polsce dla celów identyfikacji podatkowej (NIP) ze względów innych niż obliczanie, pobór i wpłata należnych kwot na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z tytułu składek ubezpieczeniowych.

Wskazać w tym miejscu należy, iż dnia 15 lutego 2018 r. dla tożsamego stanu faktycznego w odniesieniu do podatku od towarów i usług tut. Organ wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną sygn. 0114-KDIP1-2.4012.660.2017.2.MC, z której wynika, że w opisanych okolicznościach Wnioskodawca nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a ponieważ Wnioskodawca nie zamierza wykonywać na terytorium Polski żadnych czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT poza świadczeniem usług na rzecz E, które w istocie nie podlegają opodatkowaniu w Polsce to, nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce.

Ponadto dnia 7 lutego 2018 r. została również wydana dla Wnioskodawcy na podstawie tożsamego stanu faktycznego interpretacja indywidualna w zakresie podatku dochodowego od osób prawych sygn. 0114-KDIP2-1.4010.344.2017.2.AJ, w której wskazano, że: "(...) Wnioskodawca będzie posiadał stałą placówkę w Polsce (Oddział), przez którą częściowo prowadzona będzie działalność przedsiębiorstwa w obszarze usług badawczo-rozwojowych (...) stała placówka Wnioskodawcy będzie konstytuowała powstanie zakładu w rozumieniu art. 6 ust. 1 UPO. Zakład ten będzie generował określone dochody w wyniku zastosowania formuły "koszt plus"."

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p.") podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 1 powołanej ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż z powołanych rozstrzygnięć wydanych dla przedmiotowego stanu faktycznego Wnioskodawcy wynika, że Wnioskodawca posiadając na terytorium Polski zakład generujący dochody stanie się z tego tytułu podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce obowiązany jest do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 z tego tytułu.

Wskazać w tym miejscu należy, że Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że Spółka utworzy w Polsce Oddział, który w przypadku zatrudnienia Badaczy na umowę o pracę stanie się ich pracodawcą w rozumieniu przepisów polskiego prawa pracy.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "zakładu pracy". Natomiast definicja pracodawcy zawarta jest w art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108, z późn. zm.). Zgodnie z nią, pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Do uzyskania statusu pracodawcy wystarczy więc, że jednostka organizacyjna zatrudni chociaż jednego pracownika i stanie się stroną stosunku pracy, uprawnioną do nabywania praw i zobowiązań z zakresu prawa pracy. Nie ma natomiast znaczenia forma prawna.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że utworzony przez Wnioskodawcę w Polsce Oddział, będący zakładem pracy dla Polskich Badaczy stanie się z tego tytułu płatnikiem w zakresie płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W konsekwencji Oddział, który jest wpisany do Krajowego rejestru Sądowego będzie podlegał obowiązkowi rejestracji zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o NIP - jako płatnik. W tym celu Oddział powinien dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego poprzez złożenie NIP-8. Należy zauważyć, że Oddział, powinien posługiwać się własnym, odrębnym od Wnioskodawcy numerem identyfikacji podatkowej, przy czym Oddział powinien wykorzystywać własny NIP jedynie w celu wykonywania obowiązków płatnika, gdyż wyłącznie w tym celu NIP ten zostanie mu nadany.

Reasumując, ponieważ Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, będzie obowiązany do dokonania rejestracji z tego tytułu poprzez złożenie zgłoszenia NIP-2. Natomiast utworzony przez Wnioskodawcę Oddział jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla Polskich Badaczy, również jest obowiązanym do dokonania zgłoszenia, jednak na formularzy NIP-8.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników natomiast w zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl