0114-KDIP1-3.4012.696.2020.1.MT - Oznaczanie dostawy alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_01 i GTU_02.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.696.2020.1.MT Oznaczanie dostawy alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_01 i GTU_02.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku oznaczenia dostawy alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_01 i GTU_02 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku oznaczenia dostawy alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_01 i GTU_02.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (...) zajmuje się wytwarzaniem i dystrybucją wysokiej jakości mieszanek alkoholowych (CN 2207 20 00), oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie rozpuszczalników dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnie, farmacja. Wiodące PKD Wnioskodawcy to 20.59.Z. Na terenie placówki prowadzony jest skład celny PL..., a w zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy odbywa się skażanie alkoholu etylowego, w celu jego dalszej przeróbki i odsprzedaży. W nowym JPK z deklaracją należy klasyfikować niektóre towary i usługi. Oznaczenie GTU_01 to napoje alkoholowe w tym alkohol etylowy. Oznaczenie GTU_02 to dostawa towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, gdzie znajduje się CN 2207 20 00.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dostawa alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 220720, według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r., powinna być oznaczona w JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_01?

2. Czy dostawa alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 220720, przeznaczonego na cele inne niż opałowe, napędowe lub żeglugowe, według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r., powinna być oznaczona w JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_02?

Zdaniem Wnioskodawcy, mieszanki chemiczne na bazie alkoholu etylowego skażonego nie podlegają oznaczeniu w nowym JPK kodem GTU_01, ponieważ oznaczeniu GTU_01 nie podlegają wyroby zawierające alkohol skażony korzystające ze zwolnień w podatku akcyzowym.

Według Wnioskodawcy mieszanki chemiczne na bazie alkoholu etylowego skażonego nie podlegają oznaczeniu w nowym JPK kodem GTU_02, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu tej ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ad 1

Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1998 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie"), plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów akcyzowych wraz z odpowiednim ich oznaczeniem.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące dostawy napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, oznaczeniem "01".

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Z powyższego wynika, że napojem alkoholowym w postaci alkoholu etylowego są nie tylko wyroby przeznaczone do spożycia przez ludzi, ale wszelkie wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, niezaliczane do innych napojów alkoholowych (piwa, wina, napojów pośrednich), nawet jeśli tylko stanowią część innego wyrobu, oznaczonego innym kodem CN.

Definicja alkoholu etylowego dla potrzeb podatku akcyzowego jest bardzo szeroka i obejmuje między innymi wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. W efekcie, dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, chociaż jest niezdatny do spożycia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zajmuje się wytwarzaniem i dystrybucją wysokiej jakości mieszanek alkoholowych (CN 2207 20 00), oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie rozpuszczalników dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnie, farmacja. Wiodące PKD Wnioskodawcy to 20.59.Z. Na terenie placówki prowadzony jest skład celny PL..., a w zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy odbywa się skażanie alkoholu etylowego, w celu jego dalszej przeróbki i odsprzedaży. W nowym JPK z deklaracją należy klasyfikować niektóre towary i usługi. Oznaczenie GTU_01 to napoje alkoholowe w tym alkohol etylowy. Oznaczenie GTU_02 to dostawa towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, gdzie znajduje się CN 2207 20 00.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności sprowadzają się do ustalenia, czy Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć w ewidencji sprzedaży JPK_VAT dostawę alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_01 według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że obowiązek oznaczania w ewidencji dostawy towarów należących do grupy GTU_01 dotyczy wyłącznie dostawy napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia. Oznaczenie to nie ma zastosowania w przypadku sprzedaży produktów takich jak np. perfumy, kosmetyki czy też płyny do dezynfekcji, a więc produktów zawierających w swoim składzie alkohol skażony tj. alkohol nieprzeznaczony do spożycia. Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się wytwarzaniem i dystrybucją wysokiej jakości mieszanek alkoholowych (CN 2207 20 00) oraz oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie rozpuszczalników dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnie, farmacja. Należy zatem stwierdzić, że dostawa alkoholu etylowego skażonego nie jest ujmowana w GTU "01", tak więc obowiązek oznaczenia w ewidencji sprzedawanych produktów w grupie GTU "01" nie będzie miał do Wnioskodawcy zastosowania.

Jak powyżej wskazano, obowiązkowemu oznaczeniu kodem GTU_01 podlegają tylko wyroby alkoholowe przeznaczone do spożycia, natomiast wskazane w opisie sprawy sprzedawany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy skażony nie będzie podlegać oznaczeniu symbolem GTU_01 według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad 2

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT według zasad obowiązujących od 1 października 2020 r.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2 ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy - oznaczenie "02".

Stosownie do art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

1.

benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);

2.

benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);

3.

gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);

4.

olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);

5.

olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);

6.

paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);

7.

paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);

8.

pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);

9.

paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;

10.

biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);

11.

pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.: przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

1.

benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);

2.

benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);

3.

gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);

4.

olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);

5.

olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);

6.

paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);

7.

paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);

8.

pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);

9.

paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;

10.

biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);

11.

pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Z kolei art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych,

Prawidłowe oznaczenie dostawy towarów kodem GTU_02 w tym przypadku jest więc uzależnione od zastosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym, tj. ww. kod ma zastosowanie do sprzedaży paliw silnikowych (używanych do napędu silników spalinowych) wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN, ale dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją nr 17 oznaczony kodem

CN 2207 znajduje się alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje dostawy alkoholu etylowego skażonego, zaklasyfikowanego do CN 220720. Produkt ten sprzedawany przez Wnioskodawcę nie jest produktem wymienionym w ww. art. 103 ust. 5aa ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie stanowi paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe, w szczególności nie jest on przeznaczone do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych.

Jak wynika z powyższego, oznaczeniu kodem GTU_02 podlegają paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym. Z informacji zawartych we wniosku nie wynika, aby dostawa alkoholu etylowego skażonego była przeznaczona do napędu silników spalinowych, nie jest więc paliwem silnikowym, w związku z powyższym Wnioskodawca od dnia 1 października 2020 r. nie ma obowiązku oznaczać dostawy wskazanego alkoholu etylowego skażonego kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl