0114-KDIP1-3.4012.67.2023.2.LK - Stosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży samochodów osobowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.67.2023.2.LK Stosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży samochodów osobowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą przy sprzedaży samochodów osobowych. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 kwietnia 2023 r. (wpływ 4 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowanego we wniosku)

Jesteście Państwo przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie Spółki z o.o. od 2015 r. W ramach działalności zajmuje się świadczeniem usług w zakresie telekomunikacji przewodowej. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje miesięczne.

1. Zamierzacie Państwo dokonać zakupu używanego samochodu osobowego od osoby fizycznej. Zamierzacie Państwo zakupić samochód z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Zamierzacie również Państwo pojazd wprowadzić do ewidencji środków trwałych. W okresie użytkowania macie Państwo zamiar odliczać 100% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych. Ponieważ Państwa działalność związana jest z ciągłymi dojazdami pracowników do klientów, sprawne auto jest niezbędne do ich transportu. Podkreślacie Państwo, że samochód osobowy, który zamierzacie nabyć spełnia definicję towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabycie pojazdu nastąpi od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.

2. Zamierzacie Państwo dokonać zakupu używanego samochodu osobowego od firmy polskiej na podstawie faktury VAT-marża. Zamierzacie Państwo zakupić samochód z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Zamierzacie również Państwo pojazd wprowadzić do ewidencji środków trwałych. W okresie użytkowania macie Państwo zamiar odliczać 100% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu. Ponieważ Państwa działalność związana jest z ciągłymi dojazdami pracowników do klientów, sprawne auto jest niezbędne do ich transportu. Podkreślacie Państwo, że samochód osobowy, który zamierza nabyć spełnia definicję towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabycie pojazdu nastąpi od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT.

3. Zamierzacie Państwo dokonać zakupu używanego samochodu osobowego od firmy polskiej na podstawie faktury VAT-marża. Zamierzacie Państwo zakupić samochód z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Zamierzacie również Państwo pojazd wprowadzić do ewidencji środków trwałych. W okresie użytkowania macie Państwo zamiar odliczać 100% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu. Macie również Państwo zamiar wynajmować auto i z tego tytułu otrzymywać wynagrodzenie. Podkreślacie Państwo, że samochód osobowy, który zamierza nabyć spełnia definicję towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabycie pojazdu nastąpi od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy sprzedając następnie przedmiotowe używane auta (we wszystkich 3 zdarzeniach przyszłych) możecie Państwo zastosować procedurę VAT-marża?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, macie prawo przy sprzedaży przedmiotowych samochodów do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża we wszystkich 3 stanach faktycznych. Nie będziecie Państwo kupowali samochodów na fakturę VAT. Przy sprzedaży na fakturę VAT-marża spełnione będą przesłanki pozwalające na jej zastosowanie, gdyż samochody będące przedmiotem wniosku spełnią definicję towaru używanego w myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, a Spółka nabędzie przedmiotowe samochody z zamiarem dalszej ich odsprzedaży.

Podkreślacie Państwo, iż podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie 0113-KDIPT1-3.4012.610.2021.2.ALN z 6 października 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy,

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy,

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy,

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy m.in. towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważne jest - oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą - także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży (także w sytuacji, gdy towar ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej).

Z opisu sprawy wynika, że jako czynny podatnik podatku VAT zamierzacie Państwo dokonać zakupu używanego samochodu osobowego od osoby fizycznej oraz samochodów używanych od polskich firm. Samochody zakupione od polskich firm zamierzacie w jednym wariancie używać na potrzeby działalności gospodarczej, a w drugim wariancie również wynajmować za wynagrodzeniem. Zamierzacie Państwo zakupić samochody z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Zamierzacie również Państwo pojazdy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. W okresie użytkowania macie Państwo zamiar odliczać 100% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych. Podkreślacie Państwo, że samochody osobowe, który zamierzacie nabyć spełniają definicję towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazujecie Państwo, że samochód nabyty od osoby fizycznej nastąpi od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy, natomiast samochody nabyte od polskich firm nastąpią na podstawie art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości sprzedaży pojazdów z zastosowaniem procedury VAT-marża we wszystkich przedstawionych wariantach zdarzeń przyszłych.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione we zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że przy sprzedaży samochodów we wszystkich trzech wariantach będą Państwo mieli prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania tzw. procedurę VAT-marży, przewidzianą w art. 120 ust. 4 ustawy. Spełnione będą bowiem przesłanki pozwalające na jej zastosowanie, tj. samochody osobowe będące przedmiotem wniosku będą spełniały definicję towaru używanego i zamierzacie Państwo dokonać zakupu tych pojazdów od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 1 oraz podmiotów z art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy w celu dalszej odsprzedaży.

Tym samym wypełniacie Państwo dyspozycje wynikające z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające na zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży samochodu we wszystkich trzech wariantach.

Natomiast w przedstawionych przypadkach bez znaczenia pozostaje sposób w jaki Państwo będą wykorzystywać przedmiotowe samochody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. używaniu pojazdów przez pracowników w związku z dojazdami do klientów czy ich wynajmie.

Dodatkowe informacje

Organ zwraca uwagę, że użyty przez Państwa w opisie zdarzenia przyszłego art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT potraktował jako oczywistą omyłkę pisarską, z uwagi na fakt, że w opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że "Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu używanego samochodu używanego od firmy polskiej na podstawie faktury VAT-marża". Mając powyższe na uwadze Organ odniósł się więc kwestii zakupu samochodu używanego od podmiotu krajowego zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl