0114-KDIP1-3.4012.613.2023.2.KP - Zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku firmy leasingowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.613.2023.2.KP Zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku firmy leasingowej

Uwzględnienie skargi i zmiana interpretacji indywidualnej

Szanowni Państwo,

1)

uwzględniam w całości Państwa skargę na interpretację indywidualną z 2 lutego 2024 r. znak 0114-KDIP1-3.4012.613.2023.1.k.p.;

2)

stwierdzam, że w sprawie wydania dla Państwa tej interpretacji nie doszło do działania bez podstawy prawnej ani do rażącego naruszenia prawa;

3)

zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację - uznaję, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej jest:

* prawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczenia usługi leasingu operacyjnego oraz najmu pojazdów oraz kosztów dodatkowych związanych z tymi usługami świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (Klientów) a także sprzedaży na rzecz Pracowników laptopów, komputerów, monitorów, telefonów, mebli, samochodów oraz czynności polegających na umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów oraz sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie i pakietów sportowych na rzecz pracowników i członków ich rodzin,

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej nieodpłatnego przekazania usług medycznych i ubezpieczenia na życie na rzecz pracowników,

* nieprawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży samochodów na rzecz Klientów na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Klientów) oraz swoich własnych pracowników.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

"A" Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) jest jednym z czołowych podmiotów świadczących w Polsce usługi leasingu operacyjnego oraz najmu pojazdów. Usługi te oferowane są przede wszystkim podmiotom prowadzącym działalności gospodarcze (we wszystkich możliwych formach prawnych). Z Państwa usług mogą korzystać także konsumenci - czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: określani jako Klienci). Na rzecz tej grupy Klientów świadczycie Państwo usługi leasingu konsumenckiego oraz udostępnienia pojazdów w ramach najmu długo-i krótkoterminowego. W oparciu o zawarte z Klientami umowy, naliczacie Państwo cykliczne opłaty leasingowe oraz opłaty za najem samochodów. Zgodnie z zapisami tych umów, Spółka ma także prawo obciążyć Klientów dodatkowymi kosztami np. opłatą za przeprocesowanie zmian w dowodzie rejestracyjnym, opłatą za przedterminowe zakończenie umowy czy opłatami związanymi z procesem windykacji.

Dodatkowo, w zależności od wybranego sposobu ubezpieczenia pojazdu udostępnianego w ramach umowy leasingu lub najmu - Spółka może obciążyć Klientów także kosztami ubezpieczenia. Spółka oferuje swoim Klientom także możliwość skorzystania z ubezpieczenia grupowego w zakresie pakietu gwarancyjnego.

Ostatnim typem sprzedaży jaki może mieć miejsce w przypadku Klientów, jest sprzedaż samochodów osobowych. Sprzedaż ta ma jednak charakter incydentalny.

W celu doprecyzowania stanu faktycznego, Państwo wyjaśniacie, że na rzecz Klientów, nie dokonujecie sprzedaży towarów, ani nie świadczycie usług wskazanych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.).

Wszystkie opisane powyżej transakcje dokumentujecie Państwo za pomocą faktur. Każdy z Klientów opłaca wskazane na fakturach kwoty za pośrednictwem przelewu bankowego, na specjalnie przygotowany dla niego przez Państwa numer rachunku bankowego. W poleceniu przelewu Klienci zobowiązani są wskazać numer faktury, za którą dokonują płatności. Macie więc Państwo możliwość powiązania dokonanej przez Klienta wpłaty z typem transakcji (usługi/dostawy towarów - wykonanej na rzecz Klienta). W celu doprecyzowania stanu faktycznego Państwo wyjaśniacie, że Klienci nie mają możliwości uregulowania jakiekolwiek należności w formie gotówkowej.

W chwili obecnej wszystkie wskazane powyżej transakcje sprzedaży na rzecz Klientów Spółka dokumentuje na kasie rejestrującej.

Drugim typem transakcji, z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jest sprzedaż towarów i świadczenie usług na rzecz Państwa pracowników. Jako pierwszą tego rodzaju transakcję Spółka wskazuje usługę odpłatnego udostępniania pracownikom samochodów osobowych (tzw. Private Rent). W ramach tej transakcji podpisujecie Państwo z pracownikiem umowę, na mocy której oddajecie mu do korzystania samochód, a pracownik zobowiązuje się uiszczać na Państwa rzecz ustaloną kwotę czynszu.

W ramach programu benefitów pracowniczych, oferujecie Państwo swoim pracownikom nieodpłatnie pakiety medyczne oraz możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie. Dodatkowo umożliwiacie Państwo swoim pracownikom zakup usług medycznych czy ubezpieczenia na życie dla członków ich rodzin, jak również nabycia pakietów sportowych (kart wstępu uprawniających do korzystania z obiektów sportowych i uczestnictwa w zajęciach sportowych) - odsprzedaż usług nabytych uprzednio przez Państwa od podmiotów świadczących profesjonalne usługi w każdym ze wskazanych zakresów.

Incydentalnie, Spółka dokonuje także sprzedaży na rzecz swoich pracowników towarów takich jak: laptopy, komputery, monitory, telefony, meble, samochody.

Rozliczenie wszystkich wskazanych powyżej transakcji następuje poprzez dokonanie potrącenia z pensji pracownika odpowiednio obliczonej kwoty lub w formie płatności przelewem na rachunek bankowy Spółki.

Pytanie

Czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej transakcji opisanych w stanie faktycznym, tj. transakcji z Klientami (osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej) oraz własnymi pracownikami?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, wszystkie transakcje, wskazane przez Państwa w stanie faktycznym, będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, dotyczy to zarówno sprzedaży na rzecz Klientów (osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej) jak i Państwa pracowników.

Swoje stanowisko opieracie Państwo na następującym rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej jako UoVAT) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm., dalej jako Rozporządzenie).

Zgodnie z art. 111 UoVAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Korzystając z dyspozycji wskazanej w art. 111 ust. 8 UoVAT, Minister Finansów wprowadził do porządku prawnego Rozporządzenie, w którym określił zasady oraz katalog zwolnień z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej.

Wskazane w Rozporządzeniu zwolnienia można zasadniczo podzielić na dwie grupy: (1) zwolnienia przedmiotowe (obowiązujące do 31 grudnia 2023 r.) - transakcje opisane w Załączniku do Rozporządzenia (2) zwolnienia podmiotowe - uregulowane w § 3 Rozporządzenia. Dodatkowo zaznaczyć należy, że stosowanie tych zwolnień ograniczone jest przez § 4 Rozporządzenia - przepis ten zawiera katalog transakcji (sprzedaży towarów i świadczenia usług), które podlegają bezwzględnej ewidencji na kasie rejestrującej.

Konsekwentnie, stwierdzić należy, że aby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, musi zaistnieć przesłanka pozytywna, tj. transakcja musi dotyczyć czynności wskazanych w Załączniku do Rozporządzenia lub przypadków opisanych w § 3 Rozporządzenia, przy jednoczesnym niewystąpieniu przesłanki negatywnej, tj. przypadków wymienionych w § 4 Rozporządzenia.

Przechodząc do szczegółowej analizy tych przepisów, w pozycji 37 Załącznika do Rozporządzenia, zwolnione z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powyższej regulacji, prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest łączne spełnienie następujących warunków:

1)

świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność m.in. na rachunek bankowy (za pośrednictwem banku),

2)

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Państwa zdaniem przenosząc powyższe na przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny, stwierdzić należy że spełniacie Państwo wszystkie wskazane powyżej warunki. Jak zostało szczegółowo opisane w stanie faktycznym, jedyną możliwością zapłaty przez Klientów za zakupione od Spółki usługi czy towary, jest wykonanie przelewu bankowego, zapłata gotówką nie jest możliwa. Dla każdego z Klientów udostępniacie Państwo odrębny rachunek bankowy, przeznaczony tylko i wyłącznie dla niego. Dodatkowo, w tytule polecenia przelewu każdy z Klientów ma obowiązek wskazać numer faktury, za jaką uiszcza płatność. Macie więc Państwo pełną ewidencję za jakie usługi Klient dokonał zapłaty.

Odnośnie zaś przesłanki negatywnej (tj. wyłączającej możliwość stosowania zwolnień z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej), to jak zostało wskazane w stanie faktycznym, w chwili obecnej Spółka nie dokonuje na rzecz Klientów sprzedaży towarów oraz nie świadczy usług wskazanych § 4 Rozporządzenia. Konsekwentnie, ograniczenie stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, wskazane w poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia, nie będzie miało zastosowania

W odniesieniu do drugiej grupy transakcji opisanych w stanie faktycznym, czyli transakcji na rzecz własnych pracowników, w ocenie Spółki, również w tych przypadkach zwolniona jest ona z ewidencji na kasie rejestrującej.

W przypadku świadczeń nieodpłatnych na rzecz Państwa pracowników (tj. udostępniania pakietów medycznych oraz ubezpieczenia na życie), stwierdzić należy, że z uwagi na to, że czynności te nie spełniają definicji sprzedaży, to w świetle art. 111 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 22 UoVAT, nie mogą być objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Stanowisko takie zajął także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 18 grudnia 2019 r. (0111-KDIB3-2.4012.641.2019.2.SR).

Z kolei w odniesieniu do opisanej w stanie faktycznym odpłatnej sprzedaży na rzecz pracowników towarów i usług, to zgodnie z pozycją 34 Załącznika do Rozporządzenia, czynności takie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej. Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie to nie ma charakteru bezwzględnego. Jest ono ograniczone przez brzmienie § 4 Rozporządzenia, w którym - jak wskazano powyżej - wymienione zostały transakcje, które bezwzględnie muszą być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

W § 4 Rozporządzenia, wśród czynności które obligatoryjnie muszą zostać zaewidencjonowane na kasie rejestrującej znalazła się m.in. dostawa komputerów (ust. 1 pkt 1 lit. h) oraz świadczenie usług w zakresie opieki medycznej (ust. 1 pkt 2 lit. f).

W przypadku sprzedaży na rzecz swoich pracowników komputerów, stoicie Państwo jednak na stanowisku, że czynność ta nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, ze względu na brzmienie § 4 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia.

W odniesieniu zaś odsprzedaży przez Spółkę swoim pracownikom usług medycznych, nabytych uprzednio od podmiotów profesjonalnie zajmujących się świadczeniem usług w tym zakresie, należy stwierdzić, że w tym przypadku jesteście Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 8 ust. 2a UoVAT - działa we imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. pracowników. Z kolei § 4 ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia wyłącza obligatoryjne ewidencjonowanie na kasie rejestrującej świadczenia usług medycznych, jeśli ma to miejsce w trybie opisanym w poz. 34 Załącznika do Rozporządzenia, a podatnik (w tym przypadku Spółka) działa w oparciu o art. 8 ust. 2a UoVAT.

Reasumując, opisane w stanie faktycznym transakcje na rzecz pracowników, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej.

Mają Państwo świadomość, że interpretacje indywidulane wydane na wniosek innych podmiotów nie są w Polsce powszechnie obowiązującym źródłem prawa, jednak pragniecie Państwo zaznaczyć, że podobne stanowisko, do tego zaprezentowanego przez Spółkę w odniesieniu do sprzedaży na rzecz pracowników, zostało zajęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 19 grudnia 2019 r. (0114-KDIP1-3.4012.607.2019.1.JG), w którym organ potwierdził, że "Zainteresowany ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (sprzętu komputerowego, samochodów lub mebli) i świadczenia usług (korzystanie z samochodów i telefonów służbowych) na rzecz swoich pracowników w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów".

Podobny pogląd został wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 3 kwietnia 2020 r. (0113-KDIPT1-3.4012.822.2019.2.JM), w której organ potwierdzając prawidłowość stanowiska podatnika, wskazał, że: "W rezultacie, należy stwierdzić, że Wnioskodawca: obciążając pracownika kosztami usług medycznych, usług cateringu (fit-catering), karnetów sportowych na obiekty sportowe; nie obciążając pracownika kosztami tj. usług udostępnienia obiektów sportowych, opieki trenerskiej, usług cateringowych (warzyw dla pracowników); dokonując na rzecz pracowników dostaw towarów takich jak: laptopy, monitory komputerowe, wyposażenie pokoju muzycznego, fotele, materiały marketingowe: bluzy z logo, plecaki z logo, filtry do oczyszczacza powietrza, nie musi ewidencjonować tych czynności na kasie rejestrującej."

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 2 lutego 2024 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP1-3.4012.613.2023.1.k.p., w której uznałem Państwa stanowisko za:

* prawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczenia usługi leasingu operacyjnego oraz najmu pojazdów oraz kosztów dodatkowych związanych z tymi usługami świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (Klientów) a także sprzedaży na rzecz Pracowników laptopów, komputerów, monitorów, telefonów, mebli, samochodów oraz czynności polegających na umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów oraz sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie i pakietów sportowych na rzecz pracowników i członków ich rodzin,

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej nieodpłatnego przekazania usług medycznych i ubezpieczenia na życie na rzecz pracowników,

* nieprawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży samochodów na rzecz Klientów, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Interpretację doręczono Państwu 7 lutego 2024 r.

Skarga na interpretację indywidualną

29 lutego 2024 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Skarga wpłynęła do mnie 4 marca 2024 r.

Wnieśli Państwo o:

1)

uchylenie przedmiotowej Interpretacji i przekazanie jej do ponownego rozpatrzenia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej,

2)

zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ w wyniku uwzględnienia skargi

Ponownie przeanalizowałem Państwa sprawę. W rezultacie:

1)

uwzględniam w całości Państwa skargę;

2)

stwierdzam, że w sprawie wydania dla Państwa tej interpretacji nie doszło do działania bez podstawy prawnej ani do rażącego naruszenia prawa;

3)

zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację indywidualną - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

* prawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczenia usługi leasingu operacyjnego oraz najmu pojazdów oraz kosztów dodatkowych związanych z tymi usługami świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (Klientów) a także sprzedaży na rzecz Pracowników laptopów, komputerów, monitorów, telefonów, mebli, samochodów oraz czynności polegających na umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów oraz sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie i pakietów sportowych na rzecz pracowników i członków ich rodzin,

* prawidłowe w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej nieodpłatnego przekazania usług medycznych i ubezpieczenia na życie na rzecz pracowników,

* nieprawidłowe w zakresie korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży samochodów na rzecz Klientów na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

UZASADNIENIE zmiany interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem".

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. uwarunkowanym wysokością osiągniętego obrotu.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)

gazu płynnego,

b)

części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)

silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)

nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)

przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

k)

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)

wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)

perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)

taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)

doradztwa podatkowego,

i)

związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

)

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

)

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)

kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)

związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)

mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej transakcji opisanych w stanie faktycznym, tj. transakcji z Klientami (osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej) oraz własnymi pracownikami.

Wskazaliście Państwo, że świadczycie usługi leasingu operacyjnego oraz najmu pojazdów. Z Państwa usług mogą korzystać także konsumenci - czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (Klienci). Na rzecz tej grupy Klientów świadczycie Państwo usługi leasingu konsumenckiego oraz udostępnienia pojazdów w ramach najmu długo i krótkoterminowego. W oparciu o zawarte z Klientami umowy, naliczacie Państwo cykliczne opłaty leasingowe oraz opłaty za najem samochodów. Zgodnie z zapisami tych umów, Spółka ma także prawo obciążyć Klientów dodatkowymi kosztami np. opłatą za przeprocesowanie zmian w dowodzie rejestracyjnym, opłatą za przedterminowe zakończenie umowy czy opłatami związanymi z procesem windykacji. Dodatkowo, w zależności od wybranego sposobu ubezpieczenia pojazdu udostępnianego w ramach umowy leasingu lub najmu - Spółka może obciążyć Klientów także kosztami ubezpieczenia. Spółka oferuje swoim Klientom także możliwość skorzystania z ubezpieczenia grupowego w zakresie pakietu gwarancyjnego. Ostatnim typem sprzedaży jaki może mieć miejsce w przypadku Klientów, jest sprzedaż samochodów osobowych. Sprzedaż ta ma jednak charakter incydentalny.

Ponadto wskazujecie Państwo, że na rzecz Klientów, nie dokonujecie sprzedaży towarów, ani nie świadczycie usług wskazanych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wszystkie opisane powyżej transakcje dokumentujecie Państwo za pomocą faktur. Każdy z Klientów opłaca wskazane na fakturach kwoty za pośrednictwem przelewu bankowego, na specjalnie przygotowany dla niego przez Państwa numer rachunku bankowego. W poleceniu przelewu Klienci zobowiązani są wskazać numer faktury, za którą dokonują płatności. Macie więc Państwo możliwość powiązania dokonanej przez Klienta wpłaty z typem transakcji (usługi/dostawy towarów - wykonanej na rzecz Klienta). Klienci nie mają możliwości uregulowania jakiekolwiek należności w formie gotówkowej. W chwili obecnej wszystkie wskazane powyżej transakcje sprzedaży na rzecz Klientów Spółka dokumentuje na kasie rejestrującej.

W niniejszej sprawie w odniesieniu do sprzedaży usług leasingu / najmu pojazdu oraz dodatkowych kosztów w postaci: ubezpieczenia na rzecz Klientów, opłaty za przeprocesowanie zmian w dowodzie rejestracyjnym, opłaty za przedterminowe zakończenie umowy czy opłaty związane z procesem windykacji na rzecz Klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych należy wskazać, że skoro przedmiotem Państwa świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zapłata za ww. usługi w całości następować będzie na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym w powyżym zakresie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do sporadycznej sprzedaży samochodów na rzecz Klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych zakwestionowaliście Państwo w skardze, że w wydanej interpretacji nieprawidłowo zastosowaliśmy § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia. Zarzut ten uznajemy za zasadny. Ww. przepis nie odnosi się, jak Państwo wskazujecie w skardze, do sprzedaży samochodów lecz do sprzedaży tylko części i akcesoriów do pojazdów silnikowych. Ponieważ skarga zawiera wyłącznie zarzut naruszenia powyższego przepisu prawa materialnego poprzez jego błędną interpretację wydając ponownie interpretację uwzględniamy Państwa skargę w całości.

Jednakże, stanowiska Państwa w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży samochodów, pomimo uwzględnienia Państwa skargi w całości nie mogę uznać za prawidłowe. Wskazaliście bowiem Państwo we własnym stanowisku, że wszystkie transakcje wymienione przez Państwa w stanie faktycznym, będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, odwołując się przy tym do § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Należy wyjaśnić, że zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia odnosi się jedynie do świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Natomiast brak jest odniesienia w tej pozycji do sprzedaży towarów. Tym samym, do dostawy samochodów osobowych nie znajdzie zastosowania zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym wszystkie transakcje, wskazane przez Państwa w stanie faktycznym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, uznaję za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług oraz dostaw towarów realizowanych na rzecz Państwa pracowników należy wskazać poniższe przepisy.

Pod poz. 34 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:

Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów w zakresie części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów w zakresie komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

Jednakże na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia:

Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 4 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 34 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot "pośredniczy" pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.

Z wniosku wynika, że świadczycie Państwo na rzecz Pracowników usługę odpłatnego udostępniania samochodów osobowych (tzw. Private Rent). W ramach tej transakcji podpisujecie Państwo z pracownikiem umowę na mocy, której oddajecie mu do korzystania samochód, a pracownik zobowiązuje się uiszczać na Państwa rzecz ustaloną kwotę czynszu.

Ponadto w ramach programu benefitów pracowniczych, oferujecie Państwo swoim pracownikom nieodpłatnie pakiety medyczne oraz możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie. Dodatkowo umożliwiacie Państwo swoim pracownikom zakup usług medycznych czy ubezpieczenia na życie dla członków ich rodzin, jak również nabycia pakietów sportowych (kart wstępu uprawniających do korzystania z obiektów sportowych i uczestnictwa w zajęciach sportowych) - odsprzedaż usług nabytych uprzednio przez Państwa od podmiotów świadczących profesjonalne usługi w każdym ze wskazanych zakresów.

Incydentalnie, Spółka dokonuje także sprzedaży na rzecz swoich pracowników towarów takich jak: laptopy, komputery, monitory, telefony, meble, samochody.

Rozliczenie wszystkich wskazanych powyżej transakcji następuje poprzez dokonanie potrącenia z pensji pracownika odpowiednio obliczonej kwoty lub w formie płatności przelewem na rachunek bankowy Spółki.

Jak już wcześniej wskazano, w poz. 34 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

We wniosku wskazali Państwo, że świadczycie usługi i dokonujecie dostawy towarów na rzecz swoich własnych pracowników. Tym samym należy rozstrzygnąć, czy rodzaj wykonywanych przez Państwa usług i dostawa opisanych towarów na rzecz pracowników mogą korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Odnosząc się ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) laptopów, komputerów, monitorów, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw laptopów, komputerów, monitorów, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.

W konsekwencji, w odniesieniu do realizowanej przez Państwa na rzecz Pracowników sprzedaży laptopów, komputerów, monitorów, samochodów oraz dostawy mebli, telefonów i umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów, wyłączenia ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej zawarte w przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia nie będą miały zastosowania.

Zatem do sprzedaży laptopów, komputerów, monitorów, telefonów, mebli, samochodów na rzecz pracowników oraz w zakresie czynności polegających na umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów będziecie Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie uznaję za prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika również, że w ramach programu benefitów pracowniczych, oferujecie Państwo swoim pracownikom nieodpłatnie pakiety medyczne oraz nieodpłatnie możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie.

Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej nieodpłatnych przekazań pakietów medycznych oraz nieodpłatnie możliwości skorzystania z ubezpieczenia na życie oferowanych w ramach programu benefitów pracowniczych wskazać należy na art. 8 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy przy tym wskazać, że przepis art. 8 ust. 2 ustawy odnoszący się do nieodpłatnego świadczenia usług, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do czynności, które w razie ich uznania za podlegające opodatkowaniu zostałyby zwolnione od podatku. W tym przypadku pozostawienie ich poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie prowadzi do naruszenia powołanych powyżej zasad, które należy uznać za uzasadniające zrównanie takich czynności z czynnością odpłatnego świadczenia usług.

Wobec tego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Państwa pracownikom pakietów usług medycznych oraz ubezpieczenia na życie nie spełnia wskazanej w art. 8 ust. 2 ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Ww. świadczenia nie mieszczą się bowiem w definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie macie Państwo obowiązku ewidencjonowania tych transakcji na kasie fiskalnej.

Tym samym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym w przypadku świadczeń nieodpłatnych na rzecz Państwa pracowników (tj. udostępniania pakietów medycznych oraz ubezpieczenia na życie), z uwagi na to, że czynności te nie spełniają definicji sprzedaży, to w świetle art. 111 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 22 ustawy, nie mogą być objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej uznaję za prawidłowe.

Dodatkowo umożliwiacie Państwo swoim pracownikom zakup usług medycznych czy ubezpieczenia na życie dla członków ich rodzin, jak również nabycia pakietów sportowych (kart wstępu uprawniających do korzystania z obiektów sportowych i uczestnictwa w zajęciach sportowych) - odsprzedaż usług nabytych uprzednio przez Państwa od podmiotów świadczących profesjonalne usługi w każdym ze wskazanych zakresów.

Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej odpłatnej sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie, pakietów sportowych realizowanej na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników (które są pobierane z pensji pracowników) wskazać należy, że usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów zostały wymienione w katalogu § 4 ww. rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 4 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia.

W odniesieniu do ww. sprzedaży działacie Państwo w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. pracowników.

Zatem odnosząc się do obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej odpłatnej sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie, pakietów sportowych nabytych uprzednio przez Państwa od podmiotów świadczących profesjonalnie usługi i odsprzedawanych na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników, wskazać należy, że sprzedaż ta objęta jest zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikającym z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z uwzględnieniem § 4 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia.

Tym samym, odsprzedaż przez Państwa pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie, pakietów sportowych na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników, korzysta ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 34 załącznika.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie uznaję za prawidłowe.

Podsumowując należy wskazać, że możecie Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w odniesieniu do:

* usługi leasingu operacyjnego, najmu pojazdów oraz kosztów dodatkowych związanych z tymi usługami świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (Klientów),

* sprzedaży na rzecz Pracowników laptopów, komputerów, monitorów, telefonów, mebli, samochodów oraz w zakresie czynności polegających na umożliwieniu pracownikom za odpłatnością korzystania z samochodów,

* sprzedaży pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie i pakietów sportowych na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników.

Ponadto w związku z tym, że nieodpłatne przekazanie usług medycznych i ubezpieczenia na życie na rzecz pracowników pozostaje poza zakresem VAT, na podstawie art. 111 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 22 ustawy, nie jest ono objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Dodatkowe informacje

Dodać przy tym należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w odniesieniu do pracowników zatrudnionych przez Państwa na podstawie regulacji wynikających z Kodeksy pracy natomiast nie odnosi się do osób, które są z Państwem związani na podstawie innych umów cywilnoprawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14e § 1a pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z 2020 r. poz. 2299 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 159).

W myśl art. 54 § 3 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.):

Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl