0114-KDIP1-3.4012.493.2022.1.JG - Zwolnienie z VAT sprzedaży świec z wosku pszczelego pochodzącego z własnej pasieki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.493.2022.1.JG Zwolnienie z VAT sprzedaży świec z wosku pszczelego pochodzącego z własnej pasieki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży świec z wosku pszczelego pochodzącego z własnej pasieki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1 kwietnia 2021 r. stał się Pan rolnikiem ryczałtowym, rozpoczynając działalność rolniczą poprzez założenie pasieki posiadającej 11 pni pszczelich, a od 4 października 2021 r. rozpoczął Pan sprzedaż produktów pszczelich na podstawie rolniczego handlu detalicznego. Obecnie pasieka posiada 18 pni pszczelich. W związku z tym na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, podlegają wyłączeniu przedmiotowemu. Rolniczy handel detaliczny nie obejmuje jednak takich produktów pszczelich, które nie mają charakteru żywności tak jak wosk, który jest traktowany jako produkt uboczny. Chciałby Pan poszerzyć ofertę sprzedaży gospodarstwa pasiecznego o sprzedaż świec z wosku pszczelego pochodzącego z własnej pasieki. Świece z wosku pszczelego, to nic innego jak wosk pszczeli uformowany w figurkę z dołączonym knotem. Knot stanowi pomijalnie małą wartość w porównaniu do figurki. Świece z wosku pszczelego wytwarzane będą ręcznie przy użyciu środków używanych w gospodarstwie rolnym.

Pytanie:

Czy sprzedaż świec z wosku pszczelego z własnej pasieki uformowanego w figurkę wraz z dołączonym knotem jest traktowana tak jak pozostałe produkty rolne nieprzetworzone, czy może traktowane jako produkt przetworzony, a ich wykonywanie jako działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych i należy od ich sprzedaży odprowadzić podatek VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, sprzedaż samodzielnie zrobionych świec z wosku pszczelego, pochodzącego z własnej pasieki, powinna być zwolniona od podatku. Przerobienie bryły wosku (najczęściej walca) w postać świecy to tylko nadanie innego kształtu. Świece z wosku pszczelego, wykonane własnoręcznie, z wosku pochodzącego z własnej pasieki nie figurują w wykazie produktów pszczelich dopuszczonych do sprzedaży w ramach rolniczego handlu detalicznego, należy je zaliczyć do produktów pszczelich nieprzetworzonych i ich sprzedaż powinna być zwolniona od podatku VAT. Uformowanie wosku w figurkę, poprzez roztopienie go i wlanie do formy, w żaden sposób nie zmienia właściwości chemicznych (nie ma wpływu na skład chemiczny), a co za tym idzie nie przetwarza go, tak jak dodanie knota którego wartość w ogólnym produkcie jest znikoma. Dlatego też powinna być ona opodatkowana na zasadach ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to - rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Obejmuje - produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:

Rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:

Rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan rolnikiem ryczałtowym z tytułu prowadzenia pasieki. Chciałby Pan poszerzyć ofertę sprzedaży gospodarstwa pasiecznego o sprzedaż świec z wosku pszczelego pochodzącego z własnej pasieki. Świece z wosku pszczelego to wosk pszczeli uformowany w figurkę z dołączonym knotem. Knot stanowi małą wartość w porównaniu do figurki. Świece z wosku pszczelego wytwarzane będą ręcznie przy użyciu środków używanych w gospodarstwie rolnym.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy sprzedaż świec z wosku pszczelego z własnej pasieki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 20 ustawy wynika, że definicją produktów rolnych objęto m.in. wszystkie towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego. W złożonym wniosku wskazał Pan, że przedmiotowe towary (świece) wykonywane będą przez Pana - rolnika ryczałtowego - z wosku pszczelego. Będzie Pan dokonywał wyrobu świec poprzez uformowanie wosku w figurkę (roztopienie wosku i wlanie do formy) oraz dodanie knota. Tym samym, świece z wosku pszczelego, jako towary wytworzone przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z Pana własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym - stanowią produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy.

W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowych świec z wosku pszczelego (produktu rolnego w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiada Pan w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl