0114-KDIP1-3.4012.490.2022.2.AMA - Wyrejestrowanie kasy rejestrującej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.490.2022.2.AMA Wyrejestrowanie kasy rejestrującej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 11 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości wyrejestrowania dotychczas używanej kasy rejestrującej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 listopada 2022 r. (data wpływu 17 listopada 2022 r.) oraz pismem z 29 listopada 2022 r. (data wpływu 29 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zwraca się Pani z uprzejmą prośbą o zinterpretowanie przepisu dotyczącego możliwości likwidacji kasy fiskalnej w sytuacji przejścia na przyjmowanie opłat, wyłącznie za pomocą przelewów bankowych. Swoją jednoosobową działalność - usługi psychoterapeutyczne - prowadzi Pani od lutego 2016 r. Na początku działalności rozliczała się Pani z klientami wyłącznie gotówkowo. Po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł, zarejestrowała Pani kasę fiskalną (27 października 2017 r.). Od tego czasu rejestrowała Pani opłaty klientów na kasie. Ponieważ prowadzenie usług psychoterapeutycznych polega na stałym i kilkuletnim kontakcie z klientem, zwykle nabijała Pani do 10 paragonów na koniec miesiąca, wystawiając na tej podstawie faktury imienne dla osób prywatnych. W czasach pandemii z powodów bezpieczeństwa sanitarnego, przeszła Pani na rozliczenie bezgotówkowe. Klienci wpłacają Pani należność na konto firmowe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazała Pani, że świadczy Pani czynności o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), tj. usługi psychoterapeutyczne dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Zapłatę za świadczenie usług realizowanych przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzyma Pani wyłącznie przelewem bankowym.

W tytule przelewu będzie widniał zapis: opłata za psychoterapię.

Doprecyzowała Pani także, że wykonuje Pani zawód psychoterapeuty w oparciu o certyfikat (...). Nie jest Pani lekarzem.

Pytanie

Czy w sytuacji rozliczeń wyłącznie bezgotówkowych może Pani wyrejestrować kasę fiskalną, którą zarejestrowałam w 2016 r.?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że w myśl obowiązujących przepisów może Pani wyrejestrować kasę fiskalną ze względu na to, że pobiera i będzie Pani pobierać opłatę za psychoterapię wyłącznie za pośrednictwem przelewów na konto bankowe. W tytule przelewu będzie widniał zapis opłata za psychoterapię.

W odpowiedzi na maila wysłanego z zapytaniem do Krajowej Informacji Skarbowej otrzymałam odpowiedź: "W załączniku do rozporządzenia wymieniono, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (poz. 37 załącznika). Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest ewidencja oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynika jakiej konkretnie usługi wykonanej przez Panią dotyczyła."

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Świadczenie usług mieści się więc w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy, w myśl którego:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 13 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących". W przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zastosowanie mają przepisy § 34-36 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu § 34 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1)

wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2)

niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3)

składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4)

sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Natomiast kwestie dotyczące zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem".

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy.

W myśl natomiast § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)

taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)

doradztwa podatkowego,

i)

związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)

kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)

związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)

(wchodzi w życie od dnia 1 lutego 2023 r.).

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia, podlega - jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia - świadczenie usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 48 załącznika do rozporządzenia zostały wymienione:

Usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają wyłącznie jednego pracownika niewidomego posiadającego orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Nadmienić w tym miejscu należy, że ww. bezwzględny obowiązek, określony w przepisie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia dotyczy usług w zakresie opieki medycznej świadczonych przez lekarzy i lekarzy dentystów. W przepisie tym nie wskazano psychologów.

Słownik języka polskiego definiuje psychologa jako specjalistę w dziedzinie psychologii, czyli nauki badającej powstawanie i przebieg procesów psychicznych oraz motywów ludzkich zachowań. Lekarz natomiast jest osobą, która zajmuje się leczeniem ludzi. Zasady i warunki wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty reguluje ustawa z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2022 r. poz. 1731). Zawód psychologa nie został ujęty przez ustawodawcę w przepisach dotyczących wykonywania zawodów lekarskich, a w osobnej ustawie z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, (Dz. U. z 2019 r. poz. 1026), zwanej dalej "ustawą o zawodzie psychologa".

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zawodzie psychologa:

Wykonywanie zawodu psychologa polega na świadczeniu usług psychologicznych, a w szczególności na:

1)

diagnozie psychologicznej;

2)

opiniowaniu;

3)

orzekaniu, o ile przepisy odrębne tak stanowią;

4)

psychoterapii;

5)

udzielaniu pomocy psychologicznej.

Zatem, psycholog nie musi kończyć studiów medycznych ani należeć do Izby Lekarskiej (w tym przypadku jest to Izba Psychologów).

Jak stanowi art. 7 ustawy o zawodzie psychologa:

Prawo wykonywania zawodu psychologa powstaje z chwilą dokonania wpisu na listę psychologów Regionalnej Izby Psychologów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zawodzie psychologa:

Na listę psychologów wpisuje się osobę, która łącznie spełnia następujące warunki:

1)

uzyskała w polskiej uczelni dyplom magistra psychologii lub uzyskała za granicą wykształcenie uznane za równorzędne w Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

3)

włada językiem polskim w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania zawodu psychologa;

4)

odbyła podyplomowy staż zawodowy, pod merytorycznym nadzorem psychologa posiadającego prawo wykonywania zawodu, który ponosi odpowiedzialność za czynności zawodowe wykonywane przez psychologa-stażystę.

Podsumowując, ustawodawca rozgraniczył zawody lekarzy i lekarzy dentystów od zawodu psychologa. Tym samym, usługi wykonywane przez psychologa nie są tożsame z usługami wykonywanymi przez lekarzy i lekarzy dentystów.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej przez Panią od 2016 r. działalności gospodarczej świadczy Pani usługi psychoterapeutyczne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. 20 października 2017 r., po przekroczeniu obrotu w wysokości 20.000 zł, zarejestrowała Pani kasę fiskalną i rejestrowała Pani na niej opłaty klientów. Na początku działalności rozliczała się Pani z klientami wyłącznie gotówkowo. Ponieważ prowadzenie usług psychoterapeutycznych polega na stałym i kilkuletnim kontakcie z klientem, zwykle nabijała Pani do 10 paragonów na koniec miesiąca, wystawiając na tej podstawie faktury imienne dla osób prywatnych. W czasach pandemii z powodów bezpieczeństwa sanitarnego, przeszła Pani na rozliczenie bezgotówkowe. Klienci wpłacają Pani należność wyłącznie przelewem bankowym na konto firmowe. W tytule przelewu będzie widniał zapis opłata za psychoterapię.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani także, że nie jest Pani lekarzem i świadczy Pani usługi psychoterapeutyczne w oparciu o posiadany certyfikat.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości wyrejestrowania posiadanej kasy fiskalnej w sytuacji wyłącznie bezgotówkowych rozliczeń z klientami.

Aby móc odnieść się do Pani wątpliwości, w pierwszej kolejności należy dokonać analizy możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w rozporządzeniu.

Na podstawie przedstawionego i doprecyzowanego opisu zdarzenia przyszłego i powołanych regulacji stwierdzić należy, że pomimo wskazania przez Panią, że będzie Pani świadczyła na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych usługi psychoterapeutyczne, o których mowa w § 4 rozporządzenia, to jednak wyłączenie wskazane w tym przepisie Pani nie dotyczy. Zgodnie bowiem z Pani doprecyzowaniem, nie wykonuje Pani zawodu lekarza, zatem usługi psychoterapii świadczone przez Panią nie są usługami w zakresie opieki medycznej świadczonymi przez lekarzy i lekarzy dentystów, podlegającymi bezwzględnemu obowiązkowi, określonemu w przepisie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia.

Aby więc mogła Pani skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie pozostałe warunki, tj.:

- świadcząc usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzymywać będzie Pani w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z posiadanych przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości

zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W analizowanej sprawie spełnione są więc ww. warunki uprawniające Panią do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, będzie Pani otrzymywała od klientów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz rolnikami ryczałtowymi, w całości zapłatę za wykonaną na ich rzecz usługę psychoterapeutyczną za pośrednictwem banku (na Pani rachunek bankowy). Ponadto, z tytułu danego przelewu wynikać będzie czego dotyczy zapłata.

Tym samym, będzie Pani przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku pobierania i dokumentowania w sposób opisany we wniosku opłat za usługi psychoterapeutyczne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (klientów) na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r.

W związku z powyższym, w celu wyrejestrowania posiadanej kasy fiskalnej powinna Pani sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie Organ podnosi, że wskazany przez Panią w uzupełnieniu wniosku zakres sprawy jako "PIT" potraktowano jako oczywistą omyłkę i uznano, że powinien on brzmieć: "VAT".

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl