0114-KDIP1-3.4012.383.2020.2.ISK - VAT w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.383.2020.2.ISK VAT w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 26 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 10 sierpnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 31 lipca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.383.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 3 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 10 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 31 lipca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.383.2020.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 3 sierpnia 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrujące.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zarejestrował kilka dni temu działalność gospodarczą ale jeszcze nie otrzymał numeru NIP - w trakcie rejestracji, (...).

Wspomniana działalność gospodarcza (...) bazuje na sprzedaży i dostawie towarów w systemie wysyłkowym w Sklepie internetowym A., link ogólny: (...). Sklep ten jest zintegrowany z programem księgowym B, link ogólny: (...).

Proces biznesowy działa następująco: klient po zakupie w sklepie internetowym zawsze otrzymuje fakturę z systemu B. - tzn. każdy rodzaj klienta i w przypadku każdego zakupu otrzymuje e-mailem fakturę elektroniczną (także osoba prywatna, tzn. nieprowadząca działalności gospodarczej). Sklep internetowy A. przesyła dane do systemu księgowego po każdym zakupie i tam generowana jest automatycznie faktura (każdy rodzaj zakupu i każda pozycja). Klient w Sklepie kupuje następujący rodzaj asortymentu:

* towary fizyczne (płyty Audio CD tzn. z muzyką) - wysyłka kurierska do klienta (sprzedaż wysyłkowa);

* muzykę w postaci plików mp3 (tzn. pliki cyfrowe) - wysyłka pliku muzycznego e-mailem do klienta (plik cyfrowy mp3 jako załącznik do e-maila).

Wnioskodawca nie blokuje zakupów z innych krajów, tzn. każdy klient z dowolnego miejsca na świecie może zakupić płytę CD audio (towar fizyczny) lub plik mp3 z piosenką (plik cyfrowy). Jako sprzedawca Wnioskodawca zapewnia:

1. Monitoring progu MOSS (kraje Unii Europejskiej poza Polską) dla plików cyfrowych (piosenek mp3), próg 42 tys. PLN i po przekroczeniu rozliczanie VAT etc. wg procedury MOSS (tzn. ze stawkami VAT różnymi w poszczególnych Krajach Unii Europejskiej - wg wytycznych Urzędu Skarbowego (...) - konsultowane);

2. Monitoring przy sprzedaży towarów fizycznych (płyty CD audio tzn. z muzyką) - progi (stawki) zdefiniowane przez Urząd Skarbowy indywidualnie dla krajów Unii Europejskiej poza Polską (tzn. ze stawkami VAT różnymi w poszczególnych Krajach Unii Europejskiej - wg wytycznych Urzędu Skarbowego (...) - konsultowane);

3. Wnioskodawca zapewnia do kontroli Urzędu Skarbowego dokumenty wywozowe (SAD/IE599) w przypadku sprzedaży towarów fizycznych poza terytorium Unii Europejskiej;

4. Wnioskodawca zapewnia dowody sprzedaży poza terytorium Unii Europejskiej - w przypadku plików cyfrowych z muzyką (mp3).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jako płatnik "VAT UE" jednocześnie podlegając obowiązkowi rejestracji do procedury MOSS po przekroczeniu progu 42 tys. PLN oraz rejestracji do VAT danego kraju UE w przypadku przekroczenia odpowiednich progów sprzedaży produktów fizycznych do danego kraju UE będzie dokonywał sprzedaży na rzecz każdego rodzaju podmiotu/klienta dopuszczonego do handlu polskim oraz międzynarodowym prawem, któremu Polska podlega, wystawiając i przesyłając e-mailem każdemu klientowi - bez wyjątku - fakturę VAT - bez względu na kraj pochodzenia podmiotu i jego rodzaj.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że niniejszy wniosek nie dotyczy każdej sprzedaży ale dotyczy międzynarodowej i krajowej sprzedaży wysyłkowej (pocztą, kurierem a w przypadku piosenek mp3 wysyłka pliku pocztą elektroniczną - Wnioskodawca nie posiada sklepów stacjonarnych) z poziomu ogólnodostępnego sprzedażowego systemu informatycznego tzn. Sklepu Internetowego Wnioskodawcy, który został tak przygotowany, aby obsłużyć i zarejestrować elektronicznie każdą transakcję międzynarodową i polską - aby organ podatkowy danego kraju otrzymał pełen wgląd w logi połączonych systemów sklepu internetowego, połączonego systemu księgowego i bankowego (płatność z góry szybkim przelewem jedyną formą płatności - opłata w całości za pośrednictwem banku z jednoznacznym podaniem czynności i na czyją rzecz została dokonana oraz z jednoznaczną identyfikacją zapłaty z danym zamówieniem w systemie sprzedażowym i połączoną fakturą w systemie księgowym).

Wnioskodawca informuje, że przedmiotowy wniosek przedstawia sprzedaż udokumentowaną zarówno w Sklepie Internetowym jak i Systemie Księgowym Wnioskodawcy, gdzie kasa fiskalna byłaby ograniczoną kopią (ograniczoną z uwagi na ograniczony w stosunku do faktury VAT wachlarz danych) i w sposób oczywisty dublowałaby dokumenty przekazane Urzędowi Skarbowemu w deklaracjach VAT-7, VAT-UE, JPK_VAT.

Wniosek dotyczy sprzedaży muzyki na płycie:

a. CD Audio oraz b. w postaci plików muzycznych mp3 przesyłanych do klienta e-mailem.

Zgodnie z trzema stanami faktycznymi (sprzedaż na rzecz podmiotów z

1)

terytorium kraju,

2)

z krajów UE innych niż Polska oraz

3)

spoza Unii Europejskiej):

1. Polska

a. Sprzedaży CD Audio polskim firmom

b. Sprzedaży CD Audio Polakom (osobom prywatnym)

c. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) polskim firmom

d. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) Polakom (osobom prywatnym)

2. UE inne niż Polska

a. Sprzedaży CD Audio WDT (firmy uprawnione do WDT) w UE

b. Sprzedaży CD Audio osobom nieuprawnionym do transakcji WDT w UE przed przekroczeniem progu dla sprzedaży produktów fizycznych w danym kraju UE (VAT odprowadzany do polskiego US)

c. Sprzedaży CD Audio osobom nieuprawnionym do transakcji WDT w UE po przekroczeniu progu dla sprzedaży produktów fizycznych w danym kraju UE (Wnioskodawca zarejestrowany do VAT danego kraju UE)

d. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) WDT (firmy uprawnione do WDT)

e. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) osobom nieuprawnionym do transakcji WDT przed przekroczeniem progu 42 tys. PLN (Wnioskodawca niezarejestrowany do procedury MOSS)

f. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) osobom nieuprawnionym do transakcji WDT po przekroczeniu progu 42 tys. PLN (Wnioskodawca zarejestrowany do procedury MOSS)

3. Poza terytorium UE

a. Sprzedaży CD Audio poza terytorium UE.

b. Sprzedaży plików mp3 (wysyłka e-mailem) poza terytorium UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy z uwagi na sprzedaż wyłącznie wysyłkową, 100% sprzedaży udokumentowanej fakturami VAT oraz praktycznie brak możliwości zdublowania wszystkich rodzajów faktur standardowymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku (mowa o drukarkach i kasach fiskalnych: różne stawki VAT w zależności od MOSS lub nie MOSS, sprzedaż krajowa, sprzedaż zagraniczna w UE, sprzedaż poza terytorium UE, sprzedaż towarów fizycznych lub cyfrowych, różne stawki VAT, problematyczna stawka VAT np. 19% VAT niemiecki co nie jest standardową stawką skonfigurowaną w polskich kasach fiskalnych wg stawek Urzędu Skarbowego w Polsce, a w przypadku próby powiększania firmy poprzez zwiększanie sprzedaży tych stawek byłoby więcej i różnych w zależności od kraju) poprawne jest założenie, że jednocześnie przy spełnieniu przez Wnioskodawcę jako przedsiębiorcę:

a.

dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a jako dostawca towaru Wnioskodawca otrzyma każdą płatność "szybkim przelewem" na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy (konto zadeklarowane w CEIDG) zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2019 r. (poz. 2519) punkt 36 w dokumencie oraz brak możliwości wybrania innej formy zapłaty w sklepie, Wnioskodawca nie będzie realizował innych płatności jak tylko na rachunek bankowy;

b.

dostawa plików cyfrowych mp3 pocztą elektroniczną a jako dostawca towaru Wnioskodawca otrzyma każdą płatność "szybkim przelewem" na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy (konto bankowe zadeklarowane w CEIDG) oraz brak możliwości wybrania innej formy zapłaty w sklepie, Wnioskodawca nie będzie realizował innych płatności jak tylko na rachunek bankowy

c.

rejestracji do VAT UE (Urząd Skarbowy (...)),

d.

generowaniu w systemie księgowym B. faktury VAT dla absolutnie każdego zakupu i dla każdej pozycji (bez wyjątków),

e.

wysyłki faktury VAT po każdym zakupie w formie załącznika do e-maila do klienta

f.

rzetelne i terminowe przesyłanie do Urzędu Skarbowego JPK_VAT (i na żądanie Urzędu Skarbowego z JPK_B.A i innych JPK)

Wnioskodawca może uznać, że jest zwolniony z konieczności posiadania kasy fiskalnej zarówno przy sprzedaży

a)

towarów fizycznych jak i

b)

plików cyfrowych mp3 oraz dla wymienionych a/b zarówno przy sprzedaży w:

1. Polsce,

2. Unii Europejskiej,

3. poza terytorium Unii Europejskiej,

dla opisanej w niniejszym wniosku sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje Mu zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej dla sprzedaży opisanej we wniosku dla podanych trzech stanów faktycznych (1a do 1 d, 2a do 2f, 3a do 3b). Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że dla każdego innego rodzaju sprzedaży - np. sprzedaż gotówkowa czy sprzedaż, gdzie Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wystawienia faktury VAT czy zarejestrowania takiej sprzedaży międzynarodowej w swoich sprzedażowych/księgowych systemach informatycznych, etc. oraz dla innych rodzajów transakcji nieopisanych we wniosku - gdy takie okoliczności zaistnieją, Wnioskodawca będzie takie przypadki zgłaszał do KIS osobno.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.); dalej zwana "ustawą" lub "ustawą o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż - stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a.

w postaci papierowej lub

b.

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej: "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe - § 3 rozporządzenia) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe - § 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1.

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Jak stanowi natomiast § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w poz. 23 załącznika do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21, tj. usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy (bez względu na symbol PKWiU).

Natomiast przez usługi elektroniczne - stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy - rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 25a ustawy, przez usługi telekomunikacyjne rozumie się usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesję praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych, z uwzględnieniem art. 6a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 282/2011".

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wskazano świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

I tak stosownie do § 4 ust. 1 lit. I rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Przepis art. 106e ust. 1 ustawy zawiera katalog enumeratywnie wymienionych danych, które powinny wystąpić na wystawionej fakturze.

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy, przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez państwa członkowskie - w myśl art. 2 pkt 2 ustawy - rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie do art. 23 ust. 2 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów, innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów (art. 23 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 23 ust. 4 ustawy, w przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w ust. 2, miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów obowiązuje, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę.

Artykuł 23 ust. 5 ustawy stanowi, że podatnicy, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji), z zaznaczeniem nazwy państwa członkowskiego lub nazw państw członkowskich, których zawiadomienie to dotyczy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Należy zaznaczyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, że wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, która bazuje na sprzedaży i dostawie towarów w systemie wysyłkowym w Sklepie internetowym. Zgodnie z realizowanym procesem biznesowym, Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży na rzecz każdego rodzaju podmiotu/klienta dopuszczonego do handlu polskim oraz międzynarodowym prawem, któremu Polska podlega, wystawiając i przesyłając

e-mailem każdemu klientowi - bez wyjątku - fakturę - bez względu na kraj pochodzenia podmiotu i jego rodzaj.

Sklep internetowy A. przesyła dane do systemu księgowego po każdym zakupie i tam generowana jest automatycznie faktura (każdy rodzaj zakupu i każda pozycja). Klient w Sklepie kupuje następujący rodzaj asortymentu: towary fizyczne (płyty Audio CD tzn. z muzyką) - wysyłka kurierska do klienta (sprzedaż wysyłkowa); muzykę w postaci plików mp3 (tzn. pliki cyfrowe) - wysyłka pliku muzycznego e-mailem do klienta (plik cyfrowy mp3 jako załącznik do e-maila).

Wnioskodawca nie posiada sklepów stacjonarnych. Sklep Internetowy Wnioskodawcy został tak przygotowany, aby obsłużyć i zarejestrować elektronicznie każdą transakcję międzynarodową i polską - aby organ podatkowy danego kraju otrzymał pełen wgląd w logi połączonych systemów sklepu internetowego, połączonego systemu księgowego i bankowego (płatność z góry szybkim przelewem jedyną formą płatności - opłata w całości za pośrednictwem banku z jednoznacznym podaniem czynności i na czyją rzecz została dokonana oraz z jednoznaczną identyfikacją zapłaty z danym zamówieniem w systemie sprzedażowym i połączoną fakturą w systemie księgowym).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży muzyki na płytach CD oraz muzyki w postaci plików muzycznych mp3 przesyłanych do klienta e-mailem, na rzecz podmiotów z terytorium kraju, z krajów Unii Europejskiej innych niż Polska oraz do krajów spoza Unii Europejskiej.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik ma obowiązek udokumentować sprzedaż dokonywaną na rzecz podatników fakturą, natomiast sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokumentowana jest paragonem. Zauważyć należy, że również sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy tj. sprzedaż towarów do innego kraju Unii Europejskiej, w każdym przypadku musi być potwierdzona fakturą bez względu na to, kto jest nabywcą.

A zatem w przypadku sprzedaży towarów i usług na rzecz podatników przepisy dotyczące ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie mają zastosowania. Powyższe przepisy nie mają również zastosowania do sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium kraju do innego kraju Unii Europejskiej.

Odnośnie sprzedaży Wnioskodawcy dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, należy wskazać, że obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z przepisów rozporządzenia.

Jak wynika z § 4 ust. 1 lit. I rozporządzenia, towary w postaci płyt Audio CD z muzyką stanowią towary, których sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z Polski oraz krajów trzecich podlega obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej, bez możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego.

Odnosząc się do dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży muzyki w postaci plików mp3 (pików cyfrowych) wskazać należy, że stanowią one usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w zw. z art. 7 rozporządzenia 282/2011 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 2011.77.1) zwanego dalej "rozporządzeniem 282/2011", czyli takie które są świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Ponadto przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Należy wskazać, że w odniesieniu do sprzedaży plików muzycznych mp3 dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z Unii Europejskiej oraz krajów trzecich, obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej występuje tylko w sytuacji, gdy Polska jest miejscem opodatkowania takiej usługi.

W związku z tym, usługi elektroniczne, które są świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dla których miejscem opodatkowania będzie Polska, podlegają przepisom rozporządzenia, a jako usługi nie wymienione w § 4 ust. 2 tego rozporządzenia mogą korzystać ze zwolnienia po spełnieniu przesłanek wskazanych w przepisach z § 2 lub § 3 rozporządzenia. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca do sprzedaży muzyki w postaci plików mp3 (plików cyfrowych) dla ww. podmiotów będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do momentu przekroczenia kwoty 20 000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. - zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Przy czym należy wskazać, że do obrotu ustalonego proporcjonalnie należy wliczać każdą sprzedaż towarów i usług realizowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, która podlega opodatkowaniu - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - na terytorium kraju.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku ze świadczeniem usług elektronicznych, należy wskazać, że z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, żeby Wnioskodawca świadczył oprócz usług elektronicznych dodatkowo usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy. Tym samym nie zostanie spełniony warunek uprawniający do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług elektronicznych na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 23 załącznika do rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazał, w opisie sprawy, że w odniesieniu do usług elektronicznych w postaci sprzedaży muzyki w postaci plików mp3, będzie otrzymywał każdą płatność "szybkim przelewem" na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy (konto bankowe zadeklarowane w CEIDG) z jednoznacznym podaniem czynności i na czyją rzecz została dokonana oraz z jednoznaczną identyfikacją zapłaty z danym zamówieniem w systemie sprzedażowym i połączoną fakturą w systemie księgowym. Tym samym uznać należy, że zostaną spełnione warunki wskazane w poz. 37 załącznika do rozporządzenia tj. Wnioskodawca otrzyma zapłatę za wykonane usługi na rachunek bankowy, oraz będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.

W związku z tym, do świadczonych usług elektronicznych w postaci sprzedaży muzycznych plików mp3 realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, dla których miejscem opodatkowania będzie Polska, Wnioskodawca niezależnie od korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dokonywanej sprzedaży, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że wskazana przez Wnioskodawcę w opisie sprawy szczególna procedura MOSS (ang. Mini One Stop Shop - MOSS) dotyczy sposobu rozliczania VAT i nie wpływa na sposób dokumentowania realizowanej przez podatnika sprzedaży w tym obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl